سازمان نظام پزشکی مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد
معاون کل وزارت بهداشت گفت: اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه می دهند و انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان می تواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد، سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانه ها و فضای مجازی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیر قانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانه هاي عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم می باشند، طبق قانون ممنوع است.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از 99 درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند در حالیکه طبق آیین نامه بند ب ماده 3 سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند، آیا شما تبلیغی پیدا می کنید که شماره مجوزش را ذکر کنند.
وی افزود: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاع رسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات می شود چرا که مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجسته ای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفا برای برای جلب مشتری صورت می گیرد.
حریرچی گفت: تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای کذب هستند، تخلفات مذکور در رسانه های رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیر رسمی خصوصا شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند، تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند تقلبی است و از شبکه های غیر رسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده اند، و مصرف آنها ممنوع است.
به گزارش وبدا معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه می دهند و انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان می تواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد، سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: بیش از 99 درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند در حالیکه طبق آیین نامه بند ب ماده 3 سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند، آیا شما تبلیغی پیدا می کنید که شماره مجوزش را ذکر کنند.
وی افزود: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاع رسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات می شود چرا که مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجسته ای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفا برای برای جلب مشتری صورت می گیرد.
حریرچی گفت: تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای کذب هستند، تخلفات مذکور در رسانه های رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیر رسمی خصوصا شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند، تمام داروهایی که از طریق شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شوند تقلبی است و از شبکه های غیر رسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شده اند، و مصرف آنها ممنوع است.
به گزارش وبدا معاون کل وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه می دهند و انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان می تواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد، سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید