نسخه ایرانی گایدلاین کودکان کم شنوا و ناشنوا تائید شد
عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، از تایید نسخه بومی گایدلاین مداخله زودهنگام خانواده محور کودکان کم شنوا ناشنوا، در کمیته بین المللی FCEI خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، گیتی موللی گفت: این کمیته عالی ترین مجمع جهانی در حوزه کودکان کم شنوا است که اعضای آن متشکل از کمیته مشترک شنوایی نوزادان و اعضایی از تمامی انجمن ها و موسسات حوزه شنوایی شناسی، گفتار و زبان، پزشکان اطفال و ناشنوایان و همچنین مراکز پیشرو در حوزه آموزش کودکان کم شنوا هستند.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با عنوان این مطلب که آخرین بیانیه علمی جهان در حوزه کم شنوایی از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷، بیانیه "غربالگری شنوایی نوزادان" افزود: متمم آن بیانیه "مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا" یا به اختصار FCEI است.
وی با اشاره به این بیانیه که حاوی ۱۰ اصل اساسی است، ادامه داد: عمل به اصول ۱۰ گانه این بیانیه سبب می شود همه کودکان ناشنوا و کم شنوا بتوانند صحبت کنند و زبان بیاموزند و در عین حال بدون عوارض ناشی از این اختلال، یعنی بدون معلولیت شنوایی به بزرگسالی برسند.
موللی یادآور شد: از سال ۱۳۹۵ فعالیت های زیادی را انجام داده ام و در همان سال کمیته مطالعات ناشنوایی و کم شنوایی را در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم راه اندازی کردم و از سال ۹۶ از طریق انجمن علمی شنوایی شناسی و دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، این اقدامات را پیش بردم.
استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به اقدامات انجام شده در خصوص آگاهی بخشی و اجرای کامل آخرین بیانیه علمی جهان در حوزه کم شنوایی، مداخلات زودهنگام خانواده محور برای کودکان ناشنوا و کم شنوا ویژه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در سال ۹۶، ۶ سمینار استانی مداخله زودهنگام خانواده محور کودکان کم شنوا/ناشنوا، برگزاری نشست FCEI در هفدهمین کنگره شنوایی شناسی و برپایی دو کارگاه بین المللی در تیر ماه ۹۷، از جمله این اقدامات بوده است.
وی از تدوین، بومی سازی و رونمایی از گایدلاین مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کم شنوا و ناشنوا در هجدهمین کنگره شنوایی شناسی در ۹۸ خبر داد و گفت: سه نشست علمی ترجمان دانش در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال ۹۸، از دیگر اقدامات بوده است.
موللی گفت: همه اقدامات توسط کمیته مطالعات ناشنوایی/کم شنوایی و همکاری سازمان ها به ویژه آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی، ارگان ها، وزارت بهداشت و تعداد زیادی از متخصصان و والدین و افراد علاقمند داوطلب و همچنین انجمن علمی شنوایی شناسی ایران انجام شده است، گایدلاین مداخله زودهنگام خانواده محور کودکان کم شنوا و ناشنوا بومی سازی شده جمهوری اسلامی ایران با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، به چاپ رسیده است.
عضو هیئت مدیره انجمن علمی شنوایی شناسی ایران به اصول ۱۰ گانه مداخله زودهنگام خانواده محور برای کودکان کمشنوا و ناشنوا اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل یکم، غربالگری و تشخیص دقیق کمشنوایی کودک کاملاً تحت تأثیر میزان ارتباط آنها با مداخله سامانه و در زمان مناسب و برابر است.
وی به مشارکت خانواده و مجریان به عنوان اصل دوم اشاره کرد و افزود: هدف، ایجاد مشارکتی کاملا متعادل بین خانوادهها و متخصصانی است که آنها را حمایت می کنند. به طوری که لازم است دوجانبه باشد، مبتی بر اعتماد دو طرفه، احترام، صداقت، کار و خدمات مشترک و ارتباط شفاف و روشن بین خانواده و مجریان باشد.
موللی با اشاره به اصل سوم که تشویق خانواده به تصمیمگیری و انتخاب آگاهانه است، ادامه داد: تصمیم گیری نهایی بر عهده خانواده است، بنابراین کارشناسان با خانواده همکاری کنند تا توانمندی خانواده را برای گرفتن این تصمیم حمایت کنند. لازم است برنامهها را به شیوهای پیگیری کنند که آن خانواده به دانش، اطلاعات و تجربههای لازم دست پیدا کند تا بتواند یک تصمیم کاملاً آگاهانه بگیرد.
استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تصریح کرد: چنین فرآیندی مستلزم این است که به خانواده آموزش داده شود تا به قوانین خاص آموزشی و حقوق خودشان که توسط این قوانین مشخص شده است، آشنا بشوند. بهتر است تصمیمگیری به صورت فرآیندی سیال و در جریان اجرای برنامه باشد. به این ترتیب که خانوادهها می توانند بر اساس تغییر نیازها، توانایی ها، پیشرفتها و بهبود هیجانی کودک و خانواده تصمیم خودشان را تغییر بدهند یا بر همان تصمیم قبلی باقی بمانند
به گزارش مهر وی در پایان اضافه کرد: حمایتهای هیجانی و اجتماعی از خانواده، تعامل بین شیرخوار و خانواده، استفاده از فناوریهای کمکی و شیوههای حمایتی برای برقراری ارتباط، مجریان متخصص و کارآزموده، کار تیمی و تعامل متخصصان، ارزیابی و پایش پیشرفت و پایش برنامه، به عنوان سایر اصول ۱۰ گانه این بیانیه تلقی می شوند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید