رشد ۳۷ درصدی پیوند اعضا در چهار ماهه گذشته نسبت به سال قبل
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: وضعیت اهدای عضو در برخی استان ها مثل یزد خیلی خوب است و در تلاش هستیم تا در تمام استان ها بهبود یابد، بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ شده به دانشگاه های علوم پزشکی، افراد زنده هم می توانند کلیه و بخشی از کبد را اهدا کنند. 

وی به رشد ۳۷ درصدی پیوند اعضا در چهار ماهه گذشته نسبت به سال قبل اشاره کرد و افزود: از تمام گروه های مرجع از جمله رسانه ها می خواهیم تا در زمینه فرهنگ سازی وزارت بهداشت را کمک کنند. هر چند هنوز در زمینه اهدای عضو از استانداردهای دنیا عقب هستیم اما با فعالیت های فرهنگی انجام شده، امسال رشد خوبی داشته است.

معاون درمان وزارت بهداشت از ساماندهی فرآیند اهدای عضو افراد زنده خبر داد و اضافه کرد: افراد اهدکننده از طریق سامانه الکترونیکی ثبت نام می کنند و واسطه ها دیگر نقش نخواهند داشت و جلوی سوءاستفاده ها گرفته می شود، ۶۰۰ خدمت پرهزینه را امسال به بیمه ها ابلاغ کردیم که ۳۰ داروی گران قیمت را شامل می شود.

جان بابایی به کمبود تخت بیمارستانی در برخی مناطق و وجود تخت اضافه در برخی نقاط دیگر اشاره کرد و گفت: در تلاش هستیم تا بی عدالتی در زمینه تخت جبران شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: سند درمان در سال ۹۷ تدوین و امسال بازنگری و ابلاغ شد و برای اولین بار سطح بندی خدمت برای تمام بیماری ها انجام شد و هر بیمارستان متناسب با بیماران و امکانات خود سطح بندی می شود.

وی از کاهش فرانشیز و تسهیل زایمان طبیعی در سال جاری خبر داد و گفت: در حوزه بیماران خاص، فرایند تشخیص بیماری در داخل کشور تسهیل شد و این اقدام صرفه جویی ارزی به همراه داشت، در حوزه نظارت، بازدید سرزده توسط روسای دانشگاه‌ها به صورت مستمر انجام می شود و در سامانه مربوطه بارگزاری و ارزیابی می شود تا اصلاح شود.

جان بابایی از کاهش اعتبار بیمارستان هایی که ایمنی بیمار را به عنوان یک معیار ارزیابی مهم در نظر نگیرند خبر داد و افزود: بیمارستان ها به صورت دوره ای بازدید و اعتبارسنجی می شوند، همچنین توسعه تخت و تجهیز بیمارستان های مناطق محروم در دستورکار قرار دارد، تا آخر سال، ۶ هزار تخت به تخت های بیمارستانی اضافه می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، از افتتاح بیمارستان هایی در زابل، زاهدان و سراوان خبر داد و افزود: هرمزگان، ایلام، آذربایجان شرقی، خوزستان و دیگر مناطق کم برخوردار مورد توجه وزارت بهداشت برای بهبود خدمات و توسعه تخت هستند، همچنین راه اندازی ۲۵۰ کلینیک سرپایی و  ۱۰۰ اورژانس بیمارستانی تا آخر سال در دستورکار قرار دارد چرا که ۹۰ درصد خدمات مورد نیاز مردم به خدمات سرپایی مربوط می شود.

وی در خصوص داروهای تک نسخه ای نیز گفت: زیرساخت های الکترونیک لازم برای ثبت اطلاعات بیماران، پزشکان و داروخانه ها فراهم می شود تا جلوی سوءاستفاده ها در این حوزه گرفته شود، طبق قانون هر داروی خارجی باید از لحاظ هزینه اثربخشی بررسی شود بعد برای بیماران تجویز شود البته در مورد داروهای نجات بخش امساک نمی کنیم. 

جان بابایی در خصوص مشکلات اورژانس بیمارستان ها نیز توضیح داد: بیشترین مشکل در حوزه اورژانس، تعیین تکلیف بیمار است تا به بخش تحویل شود. معاونت درمان در این حوزه با افرادی که کوتاهی کرده اند برخورد کرده است.

به گزارش ایرنا جان بابایی در پایان در خصوص تامین داروهای مورد نیاز بیماران ام اس نیز گفت: داروی این بیماران در داخل کشور تولید می شود و بر اساس هزینه اثربخشی در صورت نیاز وارد می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.