طبق بررسیها احتمال بروز خطاهای درمانی ۱۰ درصد است
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد: طبق بررسیها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمانهای روزمره احتمال بروز خطای پزشکی وجود دارد که ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا گلپیرا در مراسم بزرگداشت روز جهانی ایمنی بیمار در بیمارستان طالقانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: طبق بررسیها در دنیا ۱۰ تا ۱۱ درصد هنگام درمانهای روزمره احتمال بروز خطای پزشکی وجود دارد که ۷۵ درصد از این خطاها قابل پیشگیری است.
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: این خطاها می تواند موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینهها برای بیماران شود، اصل اول در درمان ایمنی است. یعنی در حین انجام برنامه های درمانی کاری نکنیم که بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود، پزشکان یکی از پرمخاطرهترین و پرچالشترین کارها، یعنی درمان را انجام می دهند. هر مداخلهای که پزشک روی انسان انجام می دهد مخاطرات خاص خود را دارد که باید با روشهای سیستمی خطاها را کم کرد.
وی آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و گفت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یک بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستانها را مورد سنجش قرارداد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه "ایمنی بیمار" آغاز شد.
گلپیرا گفت: برای آغاز برنامه از آن سال، ده بیمارستان از سراسر کشور انتخاب شدند که بیمارستان طالقانی یکی از آنها بود و سایر بیمارستانها عبارت بودند از بیمارستان امام خمینی شاهرود، بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان الزهرا اصفهان، بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مطهری شیراز، بیمارستان علیبن ابیطالب زاهدان، بیمارستان میلاد تامین اجتماعی و بیمارستان چمران وزارت دفاع.
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، اظهار داشت: هم اکنون تیمهای متعددی در سراسر کشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در کشور نیست که با مفاهیم و دستورالعملها در این زمینه آشنا نباشد، با کمک اداره کل نظارت و ارزیابی بیمارستانی در حال حاضر تمام خطاها ثبت می شوند که این امر به ما کمک می کند که فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.
به گزارش وبدا وی در پایان اضافه کرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد که بیمارستان ها باید با نگاه پیشگیرانه، روشهایی اتخاذ کنند که به طور سیستمی تمامی عرصههای ایمنی بیمار رشد یابد و پیشگیری از هرگونه خطایی که بیمار را به چالش می کشد در صدر کارها قرار گیرد.
در پایان این مراسم که با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، معاون درمان وزارت بهداشت، رییس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد تعدادی از برگزیدگان بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه تعالی خدمات بالینی و ایمنی بیمار مورد تقدیر قرار گرفتند.
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: این خطاها می تواند موجب افزایش ۱۵ درصدی هزینهها برای بیماران شود، اصل اول در درمان ایمنی است. یعنی در حین انجام برنامه های درمانی کاری نکنیم که بیمار اگر دردش قابل درمان نیست، درد دیگری به دردهایش اضافه شود، پزشکان یکی از پرمخاطرهترین و پرچالشترین کارها، یعنی درمان را انجام می دهند. هر مداخلهای که پزشک روی انسان انجام می دهد مخاطرات خاص خود را دارد که باید با روشهای سیستمی خطاها را کم کرد.
وی آغاز برنامه ارتقای ایمنی بیمار در ایران را مربوط به سال ۸۶ دانست و گفت: در آن سال سازمان بهداشت جهانی طی یک بررسی، وضعیت ایمنی بیمارستانها را مورد سنجش قرارداد و از سال ۸۹ با امضای تفاهمنامه بین معاونت درمان و این سازمان برنامه "ایمنی بیمار" آغاز شد.
گلپیرا گفت: برای آغاز برنامه از آن سال، ده بیمارستان از سراسر کشور انتخاب شدند که بیمارستان طالقانی یکی از آنها بود و سایر بیمارستانها عبارت بودند از بیمارستان امام خمینی شاهرود، بیمارستان بهارلو دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان فیروزگر دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان الزهرا اصفهان، بیمارستان سینا تبریز، بیمارستان مطهری شیراز، بیمارستان علیبن ابیطالب زاهدان، بیمارستان میلاد تامین اجتماعی و بیمارستان چمران وزارت دفاع.
مدیر کل دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی، اظهار داشت: هم اکنون تیمهای متعددی در سراسر کشور درباره ایمنی بیمار آموزش دیده و فعال شده اند و تقریباً بیمارستانی در کشور نیست که با مفاهیم و دستورالعملها در این زمینه آشنا نباشد، با کمک اداره کل نظارت و ارزیابی بیمارستانی در حال حاضر تمام خطاها ثبت می شوند که این امر به ما کمک می کند که فرهنگ ایمنی بیمار را اشاعه دهیم.
به گزارش وبدا وی در پایان اضافه کرد: دفتر مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی اعتقاد راسخ دارد که بیمارستان ها باید با نگاه پیشگیرانه، روشهایی اتخاذ کنند که به طور سیستمی تمامی عرصههای ایمنی بیمار رشد یابد و پیشگیری از هرگونه خطایی که بیمار را به چالش می کشد در صدر کارها قرار گیرد.
در پایان این مراسم که با حضور نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، معاون درمان وزارت بهداشت، رییس و معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد تعدادی از برگزیدگان بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی در زمینه تعالی خدمات بالینی و ایمنی بیمار مورد تقدیر قرار گرفتند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید