انتشار فیلم زنده از مراحل جراحی زیبایی و پس از آن مصداق تخلف است
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: تبلیغات در فضای مجازی دارای چارچوب و قواعدی است که پزشکان پس از مراجعه به نظام پزشکی مربوطه و انجام مراحل قانونی می توانند علاوه بردریافت مجوز از نحوه تبلیغات در فضای مجازی آگاه شوند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فربد رهنما با اشاره به این که انتشار تصاویر برهنه افراد در فضای مجازی با هر نیت و قصدی تعدی به قانون است، بیان کرد: طبق ماده 5 قانون تبلیغات سازمان نظام پزشکی مصوب 83/1/25 مجلس شورای اسلامی، مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی شهرستان محل تبلیغ بوده که پس از انجام کارشناسی اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می نماید.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: تبلیغات در فضای مجازی دارای چارچوب و قواعدی است که پزشکان پس از مراجعه به نظام پزشکی مربوطه و انجام مراحل قانونی می توانند علاوه بردریافت مجوز از نحوه تبلیغات در فضای مجازی آگاه شوند.
وی افزود: برخی پزشکان حتی به صورت زنده از مراحل عمل زیبایی و پس از آن فیلم تهیه کرده و در فضای مجازی منتشر میکنند؛ طبق ماده 15 قانون تبلیغات سازمان نظام پزشکی استفاده از تصاویر کل یا هر قسمتی از بدن بیمار به هر شکل من جمله عکس قبل و بعد از عمل در تبلیغات ممنوع است ؛در حالی که بعضا ممکن است پزشکان به این نوع تبلیغات دست زده و نمونه کار خود را در فضای مجازی منتشر کنند.
رهنما چنین تبلیغاتی را در فضای مجازی، مصداق ترغیب جامعه به انجام عملهای زیبایی عنوان کرد و گفت: جدا از موضوع ترغیب افراد جامعه به انجام عملهای زیبایی، انتشار تصاویر برهنه افراد در فضای مجازی با هر نیت و قصدی تعدی به قانون است که پلیس فتا نیز به این نوع تبلیغات ورود کرده و برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل خواهد داد.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص عبارات تشویقی که در برخی تبلیغات پزشکی مشاهده می شود، خاطرنشان کرد: مطابق ماده 13 و 14 قانون تبلیغات سازمان نظام پزشکی، استفاده از هر گونه عبارت تشویقی در تبلیغات "از قبیل تعین درصد، پورسانت، تعیین جایزه، هدیه ، قرعه کشی، اقساط، تضمینی، رایگان، تخفیف" ممنوع بوده ضمن آن که استفاده از صفات تفضیلی و عالی "بهترین، برترین، اولین، مجهزترین و موارد مشابه" در تبلیغات مجاز نیست.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی وی در پایان اضافه کرد: دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر تبلیغات و انتشار آگهی های دارویی، مواد خوراکی، آشامیدنی،آرایشی، بهداشتی و امور پزشکی مشتمل بر 32 ماده و 11 تبصره در تاریخ 97/7/25 توسط شورای عالی سازمان نظام پزشکی به تصویب رسیده و از زمان ابلاغ این دستورالعمل کلیه آیین نامه ها و دستورالعمل های قبلی مغایر با آن ملغی اعلام می شود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید