ضرورت توجه مستمر به موضوع تحول در آموزش علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به حجم بالای کار در حوزه آموزش علوم پزشکی، تاکید کرد: لازم است مسئولان دانشگاه ها ترتیبی اتخاذ کنند تا این حجم امور جاری، موجب غفلت از پیگیری برنامه تحول در آموزش علوم پزشکی نشود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی، در نود و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که روز یکشنبه مورخ 19 آبان 98 برگزار شد، با اشاره به اهمیت شورای آموزش پزشکی و تخصصی، اظهار کرد: این شورا مرجع بسیاری از تصمیمات در زمینه آموزش پزشکی تخصصی و فوق تخصصی است.
لاریجانی بیان کرد: بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از چند سال گذشته آغاز شده و هدف این بود که نقشه راهی برای فعالیت های این حوزه طراحی شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز با 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و 90 واحد دانشگاهی غیر دولتی روبرو هستیم، 200 هزار دانشجو در بخش دولتی و حدود 60 هزار در بخش غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود 20 هزار عضو هیات علمی در بخش دولتی و 250 بیمارستان آموزشی در سطح کشور داریم، گفت: 800 مرکز و 22 شبکه تحقیقاتی فعال و حدود 1000 شرکت دانش بنیان در بخش علوم پزشکی در حال فعالیت هستند و 180 انجمن علمی نیز در حوزه علوم پزشکی فعالیت می کنند که می توانند به وزارت بهداشت کمک کنند.
وی افزود: 50 درصد مراجعات وزارت بهداشت به حوزه آموزش است و سالانه حدود 30 هزار مکاتبه با این حوزه صورت می گیرد. البته سعی شده با مجازی سازی امور این روند تعدیل شود، اما در مجموع حجم کار این حوزه بسیار بالا است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در حوزه علوم پزشکی، 900 رشته محل کاردانی و کارشناسی، 64 رشته محل دکترای عمومی، حدود 600 رشته محل کارشناسی ارشد، حدود 400 رشته محل دکترای تخصصی و حدود 130 رشته محل فلوشیپ و فوق تخصص داریم.
وی ادامه داد: تقریبا 70 درصد دانشجویان وزارت بهداشت در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و در مقایسه با سایر بخش های آموزش عالی کشور، حوزه علوم پزشکی درصد تحصیلات تکمیلی بالاتری دارد. برای مثال، 15 هزار برنامه بازآموزی علوم پزشکی در سال در کشور در حال اجرا است و در وزارت بهداشت ارزیابی می شود. 48 آزمون سراسری علوم پزشکی داریم و این آزمون ها برخی 70 هزار شرکت کننده و هریک چالش های خاص خود را دارد.
لاریجانی با بیان اینکه نهایت سعی بر این است که این آزمون ها به صورت عادلانه برگزار شود، افزود: بیش از 70 درصد آزمون ها به صورت الکترونیک یا ترکیبی برگزار می شود و باید به سمتی پیش رویم که تمامی آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار شود.
به گزارش وبدا، معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: حوزه آموزش علوم پزشکی حوزه ای بسیار پرکار است، اما باید در کنار امور جاری برنامه های تحولی را نیز دنبال کنیم تا امور روزمره، ما را از ارتقای این حوزه غافل نسازد.
لاریجانی بیان کرد: بحث تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از چند سال گذشته آغاز شده و هدف این بود که نقشه راهی برای فعالیت های این حوزه طراحی شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز با 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و 90 واحد دانشگاهی غیر دولتی روبرو هستیم، 200 هزار دانشجو در بخش دولتی و حدود 60 هزار در بخش غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه حدود 20 هزار عضو هیات علمی در بخش دولتی و 250 بیمارستان آموزشی در سطح کشور داریم، گفت: 800 مرکز و 22 شبکه تحقیقاتی فعال و حدود 1000 شرکت دانش بنیان در بخش علوم پزشکی در حال فعالیت هستند و 180 انجمن علمی نیز در حوزه علوم پزشکی فعالیت می کنند که می توانند به وزارت بهداشت کمک کنند.
وی افزود: 50 درصد مراجعات وزارت بهداشت به حوزه آموزش است و سالانه حدود 30 هزار مکاتبه با این حوزه صورت می گیرد. البته سعی شده با مجازی سازی امور این روند تعدیل شود، اما در مجموع حجم کار این حوزه بسیار بالا است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: در حوزه علوم پزشکی، 900 رشته محل کاردانی و کارشناسی، 64 رشته محل دکترای عمومی، حدود 600 رشته محل کارشناسی ارشد، حدود 400 رشته محل دکترای تخصصی و حدود 130 رشته محل فلوشیپ و فوق تخصص داریم.
وی ادامه داد: تقریبا 70 درصد دانشجویان وزارت بهداشت در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند و در مقایسه با سایر بخش های آموزش عالی کشور، حوزه علوم پزشکی درصد تحصیلات تکمیلی بالاتری دارد. برای مثال، 15 هزار برنامه بازآموزی علوم پزشکی در سال در کشور در حال اجرا است و در وزارت بهداشت ارزیابی می شود. 48 آزمون سراسری علوم پزشکی داریم و این آزمون ها برخی 70 هزار شرکت کننده و هریک چالش های خاص خود را دارد.
لاریجانی با بیان اینکه نهایت سعی بر این است که این آزمون ها به صورت عادلانه برگزار شود، افزود: بیش از 70 درصد آزمون ها به صورت الکترونیک یا ترکیبی برگزار می شود و باید به سمتی پیش رویم که تمامی آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار شود.
به گزارش وبدا، معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: حوزه آموزش علوم پزشکی حوزه ای بسیار پرکار است، اما باید در کنار امور جاری برنامه های تحولی را نیز دنبال کنیم تا امور روزمره، ما را از ارتقای این حوزه غافل نسازد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید