ایجاد سازمان الکترونیک به عنوان مهمترین هدف سازمان بیمه سلامت در دستور کار قرار دارد
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: سازمان بیمه سلامت همگام با حرکت جهانی نظامهای سلامت به سمت الکترونیکی شدن و بر اساس اسناد بالادستی و سیاستهای کشور در دولت الکترونیک و به تبعیت از وزارت بهداشت، در حرکتی پرشتاب به سمت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، پس از ایجاد معاونت فناوری اطلاعات در اواخر سال ۹۷، ایجاد سازمان الکترونیک بیمه سلامت را به عنوان مهمترین هدف کلان سازمان بیمه سلامت در دستور کار قرار داد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طاهر موهبتی در مراسم آغاز بهرهبرداری از پایگاه بر خط بیمهشدگان درمان کشور، ضمن تبریک ایام دهه فجر، گفت: بیمه سلامت همگام با حرکت جهانی نظامهای سلامت، سیاستهای کشور و به تبعیت از وزارت بهداشت، در حرکتی پرشتاب به سوی الکترونیک خدمات و اجراییتر شدن پرونده الکترونیک سلامت حرکت کرد.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ادامه داد: پس از ایجاد معاونت آمار و فناوری اطلاعات، ایجاد سازمان الکترونیک بیمه سلامت به عنوان مهمترین هدف کلان این سازمان در دستور کار بوده است. نسخه پیچی الکترونیک، رسیدگی الکترونیک به اسناد، پروژه ارزیابی وسع و... سند ملی اهداف بیمه سلامت در افق ۱۴۰۰ است و به عنوان میثاق ما، هفتگی و ماهانه پایش میشود.
وی ضمن ابراز امیدواری برای حذف دفترچه کاغذی بیمه تا سال ۱۴۰۰ افزود: امروز در ۳۳ هزار مرکز ارائه دهنده خدمت، استحقاق سنجی انجام میشود و تاکنون ۹۵ میلیون استعلام در این زمینه انجام شده است. در حال حاضر اگر در همه سیستمها استحقاق سنجی انجام نمیشود به این دلیل است که قانونی برای اجباری شدن آن در بخش خصوصی وجود ندارد. موضوع دیگر این است که پرداختها هنوز استوار بر استحقاق سنجی نیست. در استحقاق سنجی پایه، احراز هویت و همپوشانیهای چند دفترچهای کنترل میشود.
موهبتی گفت: از اردیبهشت ۹۹ در کل بخشهای بستری و سرپایی خصوصی و دولتی سیستم استحقاق سنجی مستقر میشود. البته نباید فراموش کنیم که این موضوع نیازمند فرهنگسازی نیز هست، نسخه نویسی الکترونیک به صورت پایلوت در ۲۴۰ شهرستان در حال انجام است. این که طرح را به شکل پایلوت آغاز کردیم به علت این بود که جامعه آماده اجرای طرح شود. اکنون در تمام داروخانههای کشور که طرف قرارداد ما هستند میتوانیم ادعاکنیم که کلیه قواعد بیمهگری اجرا میشود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص رسیدگی الکترونیک به اسناد بیمارستانی تصریح کرد: اکنون ۵۹۰ بیمارسنان دولتی به سامانه متصل هستند و به زودی در بخش دولتی، اتصال کامل خواهد شد. تاکنون در این راستا، در مصرف کاغذ صرفهجوییهای خوبی انجام شده است که باعث میشود بتوانیم حذف دفترچه را نوید دهیم.
وی اظهار کرد: سالانه ۸۰۰ میلیون بار مراجعه در حوزه سلامت داریم، در رسیدگی اسناد الکترونیکی اکنون سامانه فاصله ۹۰ روزه بررسی اسناد را به هشت روز رسانده است که این اقدامات شایستهای است که صورت گرفته است، بلوغ در فرایندهای آی تی مستلزم مرور زمان است، امسال ۷ میلیون بار مراجعه و استعلام از سامانه تیتک داشتیم و توانستیم با کنترلهای به موقع از قاچاق دارو جلوگیری کنیم، پس از راهاندازی سامانه تایید خدمت حتی میزان دریافت خدمات سونوگرافی و ام آر آی و... متعادل شد که این موضوع به جز اجرای راهنماهای بالینی محقق نمیشد. این حرکت باعث شد هزینههای ما به شکل ویژهای کاهش پیدا کند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: زمانی در سال ۸۳ برپایی پایگاه اطلاعات برخط ایرانیان از آرزوهای ما بود، اما در سال ۹۸ اولین بار این پروژه اعتبار گرفت تا تمام اطلاعات بیمهشدگان کشور در این پایگاه جمعآوری شود. استحقاق سنجی خدمات برای تمام ارائهدهندگان خدمت در این پایگاه صورت میگیرد و کمک شایانی به حذف همپوشانیها میکند. نکته قابل توجه آن است که اطلاعات این پایگاه در پرونده الکترونیک سلامت نیز استفاده خواهد شد، این پایگاه به شفاف سازی اطلاعات کمک میکند. البته نباید فراموش کنیم که باید بازیگران حوزه بیمه را در امور خود مشارکت دهیم تا به سمت اقتصادی کردن پروژهها پیش رویم.
وی افزود: پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور بر اساس بند چ ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه شکل گرفت. از ابتدای سال ۹۸ برای سازمان بیمه سلامت، اعتبار این کار در نظر گرفته شد، لازمه استفاده بهتر از این پایگاه این است که همه بخشهای بیمهای کشور با توجه به صراحت قانون، اطلاعات خود را در این پایگاه وارد کنند. این پایگاه اطلاعات، هم منجر به حذف همپوشانیهای فعلی و هم جلوگیری از ایجاد همپوشانی جدید خواهد شد و از طرفی همه مراکز نیز برای استحقاق سنجی باید از این پایگاه برخط استعلام کنند.
وی افزود: پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور بر اساس بند چ ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه شکل گرفت. از ابتدای سال ۹۸ برای سازمان بیمه سلامت، اعتبار این کار در نظر گرفته شد، لازمه استفاده بهتر از این پایگاه این است که همه بخشهای بیمهای کشور با توجه به صراحت قانون، اطلاعات خود را در این پایگاه وارد کنند. این پایگاه اطلاعات، هم منجر به حذف همپوشانیهای فعلی و هم جلوگیری از ایجاد همپوشانی جدید خواهد شد و از طرفی همه مراکز نیز برای استحقاق سنجی باید از این پایگاه برخط استعلام کنند.
موهبتی ادامه داد: کسی که دو دفترچه دارد و به ارائه دهنده خدمت مراجعه میکند، اگر دفترچه بیمه تامین اجتماعی داشته باشد، بر اساس قانون به این فرد اجازه استفاده از دفترچه بیمه سلامت داده نمیشود، آزمایشگاه و مرکز پایش سازمان الکترونیک هم امروز افتتاح شد که به ما کمک میکند که فرآیندها و تصمیمها را ابتدا آزمایش کنیم. در افق ۱۴۰۰ قرار است استفاده از کاغذ در سازمان بیمه سلامت به حداقل برسد. این آزمایشگاه که ۱۰ جزء دارد شامل داروخانه، آزمایشگاه، دفتر پیشخوان، رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری، بیمارستان و موارد دیگر است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: هر اتفاقی که قرار باشد در فرآیندهای سازمان بیمه سلامت بیفتد، ابتدا باید در این آزمایشگاه تست شده و بعد وارد محیط عملیاتی شود. این اقدام میتواند ما را در توسعه سازمان الکترونیک مطمئنتر کند، این اقدامات میتواند برای مردم خروجیهای مناسبی داشته باشد و یکی از مطالبات سال ۹۹ میتواند حذف دفترچه کاغذی بیمه سلامت باشد و در حال حرکت به این سمت هستیم. اگر ارائه دهندگان خدمت موظف شوند از پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان استعلام کنند، رسیدن به حذف دفترچه کاغذی امکان پذیر است.
به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: تامین اجتماعی نیز اطلاعات خود را به صورت آفلاین در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار داده و باید از این به بعد اطلاعات خود را به روز کند. با نیروهای مسلح نیز مکاتبه شده تا اطلاعات در اختیار ما گذاشته شود، محرمانگی اطلاعات در این پایگاه به طور کامل وجود خواهد داشت، حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار همپوشانی بیمهای در کشور وجود داشت که این میزان به ۲ میلیون کاهش یافته است. با راهاندازی پایگاه اطلاعات برخط بیمه شدگان کشور، این همپوشانیها حذف میشود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید