ویزیت تله‌مدیسین با ویزیت مطب متفاوت است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جهانگیری در خصوص روند انجام خدمات تله مدیسین در کشور و استفاده از این ظرفیت در شرایط بحران کرونا، گفت: دراین زمینه اقداماتی در سالیان گذشته انجام شده و چند طرح پایلوت در برخی استان‌ها صورت گرفته است، اما با شرایط فعلی در دوره شیوع بیماری کووید ۱۹، نیازمندی به خدمات از راه دور بیشتر احساس شد که سبب شد بیشتر به فکر اجرایی کردن آن باشیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: دو مقوله از سنوات قبل در این زمینه وجود داشت؛ اول استقبال کم بیماران از این طرح بود، البته شاید بیمار با پزشکی که به طور طولانی مدت با او در ارتباط بود این روند را دنبال می‌کرد اما به شکل فراگیر این فرایند مورد استقبال قرار نمی‌گرفت. اما امروزه بسیاری از بیماران این تمایل را دارند که در حوزه خدمات پزشکی هم بتوانند به شیوه‌های نوین عمل کنند. از سوی دیگر استقبال کم جامعه پزشکی نیز در سنوات گذشته وجود داشت که اکنون آنان نیز تمایل به ارائه خدمات از راه دور هستند.

وی افزود: بحث نوبت‌گیری الکترونیک با همکاری معاونت درمان، نسخه نویسی الکترونیک و ... همگی از نکات قابل توجه در این بستر هستند. در خصوص نسخه نویسی الکترونیک سازمان نظام پزشکی با همکاری وزارت بهداشت و برخی دانشگاه‌ها چند طرح پایلوت را در این زمینه با موفقیت انجام داده بود و چندین سامانه خوب طی فراخوان اعلام امادگی کردند که از آنها تعدادی اکنون مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت اخذ کردند و بر این اساس آمادگی نسخه نویسی از راه دور نیز به وجود آمده است که مورد استقبال سازمان‌های بیمه‌گر، وزارت بهداشت و ... قرار گرفته است.

جهانگیری گفت: به دنبال گسترش نسخه نویسی الکترونیک در مطب‌ها هستیم، موضوع دیگری که به دنبال گسترش آن هستیم مشاوره از راه دور است که نرم افزارهای متفاوتی برای این کار وجود دارد و به دنبال گسترش ان هستیم، لزوم تقویت زیرساخت‌ها به این منظور ضروری است، در این زمینه نیاز به همکاری‌های بین بخشی است تا زیر ساخت‌های الکترونیکی، پهنای باند و... به گونه‌ای باشد که بتوانیم خدمات مناسبی ارائه دهیم، یک استاندارد کلی پیرامون خدمات از راه دور پزشکی وجود دارد، پیش از فرایند ویزیت از راه دور، فرد باید یکبار به صورت حضوری معاینه شده باشد و نزد پزشک پرونده تشکیل داده باشد تا پزشک به سایر بیماری‌های فرد آگاهی کامل داشته باشد.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در خصوص نحوه نسخه پیچی در این طرح خاطرنشان کرد: نوشتن نسخه الکترونیک با اشاره به پرونده سابق بیمار صورت می‌گیرد و از آنجایی که استحقاق سنجی درمان از طریق بیمه‌ها اکنون به طور کامل روی سامانه‌ها بارگذاری می‌شود، هر بیمار با مراجعه به داروخانه‌ها و ارائه کد ملی یا بارکد مخصوصی که به بیمار پیامک می‌شود، می‌تواند نسخه خود را دریافت کند، این روش برای بیماران مزمن بسیار مفید خواهد بود، اکنون بیشترین نگرانی‌ها پس از بیماران مبتلا به کووید ۱۹، مربوط به بیماران مزمن است؛ چراکه باید تحت بررسی در بازه‌های مشخص باشند و این بررسی می‌تواند از راه دور اتفاق افتد و در صورت صلاحدید پزشک، بیمار در مطب حضور پیدا کند.

به گزارش ایسنا وی در پایان در خصوص شیوه اخذ مبلغ ویزیت توسط پزشک در خدمات پزشکی از راه دور، با اشاره به این که تعرفه برای مراجعه حضوری و از راه دور متفاوت است گفت: سیستم پرداخت بسته به نوع سامانه‌ای که ویزیت از راه دور در آن اتفاق می‌افتد، متفاوت است؛ به طور مثال محاسبه هزینه مشاوره از راه دور از طریق قبض تلفن محاسبه می‌شود، مقرر شده است آدرس سامانه نوبت گیری برای دریافت خدمات پزشکی از راه دور برای هر شهرستان یا استان متفاوت باشد که متعاقبا از طریق معاونت درمان و نظام پزشکی اعلام خواهد شد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.