تعدد مراکز تصمیم‌گیری در بحران کرونا، لطمات زیادی به بسیاری از اقدامات بهداشتی و درمانی زد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، متن بیانیه به شرح ذیل است:

با بروز نخستین نشانه های اپیدمی کووید -19، تا به امروز دوره سخت و پرفشاری بر عموم ملت ایران گذشته است. طی این مدت،  بدلیل فقدان امکانات اولیه حفاظت شخصی، کادر پزشکی و پرستاری و سایر دست اندرکاران سلامت، همکاران برجسته ای را از دست داده اند که از سرمایه های علمی و انسانی غیرقابل جبران این کشور بحساب می آیند.

در حد امکان همکاران ما با شجاعت و ایثارگری وظایف فوق العاده ای را در مراقبت و درمان بیماران کرونا به انجام رسانیدند و بازتاب اجتماعی آن نیز تاکید عموم بر نقش ارزنده و تعیین کننده ایشان در حفظ سلامتی مردم بود.

ملت عزیز ایران نیز علیرغم تمام فشارها و تحمل بحران بی سابقه سالهای اخیر، نشانه های پر رنگی از اصالت تاریخی و ریشه های استوار تمدن خود را به نمایش گذاشته اند.

لذا وظیفه دانستیم آنچه را که انجام آن در ادامه راه تا کنترل اپیدمی بیماری کووید- 19 ضرورت تام دارد، به شرح زیر به اطلاع دولت و سایر مسئولین دست اندرکار و نیز مردم شریف کشورمان برسانیم:

1_ اتخاذ راهکارهای اجرائی مناسب و کارآمد برای اجرای قاطع طرح فاصله گذاری اجتماعی و ایجاد زیرساخت های لازم به منظور تداوم این طرح تا کنترل اپیدمی از ضرورت تام برخوردار می باشد، حمایت مناسب و مکفی برای دهکهای پائین جامعه، از وظایف فوری و مبرم حکومتی است. 

درخواست از مردم برای در منزل ماندن و کم کردن سفرهای برون شهری و درون شهری و همچنان ادامه تعطیلی برخی مشاغل و نوبت بندی برای بعضی از سایر مشاغل، کم کردن و شیفت بندی ساعت کار ادارات و تعطیل کردن خدمات بروکراتیک غیر ضروری، نیازمند تامین یارانه مناسب و کافی و پیش شرط همکاری درازمدت مردم با حافظان سلامت جامعه است.

 لذا برقراری یارانه مناسب با محاسبه هزینه های دوره حاضر برای مردم نیازمند، افزایش مستمری بازنشستگان کشوری و لشگری و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی، از اقدامات زیر بنائی اولیه و ضروری برای اجرای هر نوع طرح فاصله گذاری اجتماعی به حساب می آید. حمایت های مالی، بیمه ای و مالیاتی از بخش های تولیدی، خدماتی و کسب و کارهای خرد از اقدامات زیر بنائی اولیه و ضروری برای کنترل اپیدمی حاضر است.

2_ تعدد مراکز تصمیم گیری "طی دوره ای که گذشت، به نتیجه بخش بودن بسیاری از اقدامات بهداشتی و درمانی از قبیل تهیه و توزیع امکانات و ملزومات بهداشتی، درمانی و تهیه و توزیع داروهای ضروری و ... لطماتی وارد کرده است.

از سوی مجموعه دستگاهها و مسئولین متعدد حکومتی، لازمست تولیت و مسئولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت مسئولیت مستقیم و نظارت مستمر شخص ریاست جمهور، مورد پذیرش و قبول قرار بگیرد. همکاری و معاضدت و مساعدت کلیه سازمانها و نهادها و قوای سه گانه کشور شایان تقدیر است، ولی ضرورت مطلق دارد تحت تولیت و مدیریت کسانی این تشریک مساعی انجام شود که دست اندرکار و صاحب فرآیند بهداشت درمان کشور هستند.

3_ ضروری است حفظ نیروها و سرمایه های علمی و تخصصی مملکت در عرصه بهداشت و درمان که طی چنین حوادث تلخی ارزش واقعی وجود آنها بیشتر روشن می شود از رئوس برنامه های حکومتی باشد. تجهیز پزشکان، پرستاران، کارشناسان و کارمندانی که در صف مقدم مبارزه با کووید -19 جانفشانی می کنند، از وظایف مبرم وزارت بهداشت درمان و تمام دستگاههائی است که تحت نظر آن وزارت در راه کنترل اپیدمی فعالیت می کنند.

سازمانهای مردم نهاد، گروهها و محافل خودجوش مردمی طی این دوره کمکهای بسیار ذیقیمتی را جمع آوری و سازمان داده اند، نظارت هر چه بیشتر و هدایت فعالیت های چنین نهادهای گرانقدری که ویژگی های فرهنگی این ملت را آشکار می کنند نیز از وظایف مبرم دولت است.

4_ امروز در مقطع بسیار حساسی قرار داریم، تصمیمات امروز دولت و نهادهای حکومتی و عملکرد جامعه پزشکی و مردم تعیین کننده سرنوشت آینده نزدیک این کشور خواهد بود.

اگر در همگامی و ارتباط با موسسات و سازمانهای بهداشتی بین المللی و مسئولین بهداشت و درمان کشورهای سراسر جهان به نتایج اقدامات و تجارب ایشان توجه کنیم و از کمکهای بشردوستانه استقبال کرده و حاضر به ارائه تجارب و کمکهای متقابل باشیم، خواهیم توانست با پرهیز از اشتباهات برخی ممالک، راه درست بعضی کشورهای دیگر را در کنترل اپیدمی کرونا تحلیل و بررسی و از تجارب مثبت ایشان استفاده کنیم. در این صورت قادر خواهیم بود با آگاهی و روشن بینی بهتری برای کنترل اپیدمی در کشور خود عمل کنیم.

علیرغم تعلل اولیه در جلوگیری از انتشار ویروس و جلوگیری از ورود و خروج از کانون های اولیه انتشار کرونا در ایران و نیز علیرغم روش خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ارائه آمار مبتلایان و محدودیت کیت های تشخیصی، موارد مثبت کاذب و نیز موارد منفی کاذب نمونه برداری های فعلی در آزمایشات ملکولی بعمل آمده که باعث می گردد گزارش رسمی آمار مبتلایان با واقعیت میدانی فاصله قابل توجهی داشته باشد، اعتماد عمومی به آمار را در کشور ما خدشه دار کرده است.

در مجموع جامعه پزشکی و سیستم بهداشتی چه بصورت خودجوش و چه تحت برنامه ها و تدابیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته و توانسته اند جان شریف هزاران نفر را نجات دهند. ولی لازم است تا با درس گیری از اشتباهات و بهره گیری از تجارب مثبت دیگران، درصد نتیجه بخشی کار را بالا برده و اقدامات حفاظتی و درمانی را تقویت کنیم.

1_ برای کنترل اپیدمی کرونا یکی از عمده ترین وظایف مسئولین مربوط، تهیه " کیت تشخیصی " به تعداد لازم جهت غربالگری عمومی جمعیت کشور برای یافتن افراد ناقل و یا بیمار "کم علامت یا بدون علامت" و قطع زنجیره انتقال است . گرچه انجام غربالگری از طریق ارتباط سامانه ای و تلفنی مفید است ، ولی در اجرای موفق کنترل اپیدمی ، بهیچوجه نمی تواند جایگزین انجام تست گسترده کرونا با کیت های تشخیصی شود. 

بدیهی است یکی از مهمترین وظایف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی برنامه ریزی جهت انجام غربالگری گسترده برای ارزیابی آنتی بادی با کیت های سرو ایمونولوژی معتبر به منظور تصمیم گیری در خصوص لغو یا تداوم و نیز سطح قرنطینه گی با استفاده از امکانات کلیه بخش ها منجمله بخش خصوصی می باشد.

2_ ضمن حمایت قاطع و تائید مفاد نامه شماره 17/10/100/99 مورخ 4/1/99 رئیس کل محترم  و نیز تائید مفاد نامه شماره 181/20/100/99 مورخ 10/1/99 رئیس محترم شورای عالی نظام پزشکی، تاکید می گردد که فعالیت ثمربخش و پرقدرت بخش خصوصی در غربالگری مبتلایان به بیماری کووید - 19  ، مراقبت و درمان سرپائی بیماران، اهمیت به سزائی دارد. در  مورد بیماران با سطح ابتلای خفیف تا متوسط ، مطابق با پروتکل های کشوری، انجام درمان و مراقبت توسط پزشکان بخش خصوصی از اجزای ضروری و جدائی ناپذیر برنامه های کنترل اپیدمی بوده و می بایست از حمایت همه جانبه مسئولین برخوردار باشد. اجرای این مهم از بار مراجعات و تراکم بیماران در مراکز بیمارستانی و تعداد بیماران بستری کاسته و توان و ظرفیت مقابله با اپیدمی را افزایش خواهد داد.

3_ اهمیت بخشیدن به امر "پژوهش" در زمینه بیماری کووید-19 در سطح دانشگاههای علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و کلیه محافل علمی و تخصصی و در اختیار گذاشتن جمع بندی نتایج تجارب پزشکان ایرانی در عرصه پیشگیری و درمان این بیماری در گستره بین المللی از وظایف ذاتی متولیان امر سلامت است.
 
شورای عالی سازمان نظام پزشکی، هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران
منبع:
روابط عمومی سازمان نظام پزشکی

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.