تدوین برنامههای آموزشی در مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی
جلسهای به منظور تدوین برنامههای آموزشی مورد نیاز جهت مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی به میزبانی معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد.
![تدوین برنامههای آموزشی در مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی تدوین برنامههای آموزشی در مدیریت بحران و مقابله با حوادث احتمالی](https://www.pezeshkanoghanoon.ir/storage/13598/conversions/V9KMWHPvHsutepLk-large.jpg)
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، در این جلسه حمیدرضا خانکه با اشاره به زلزلهخیز بودن 97 درصد خاک کشور و در معرض سیل قرار داشتن 50 درصد از اراضی ایران گفت: خوشبختانه در پاسخ به بلایای طبیعی، موفق هستیم و باید تلاش کنیم این موفقیتها به حوزهی پیشگیری و برنامهریزی نیز تسری یابد، با توجه به تجمعات انبوهی که به علل مختلف فرهنگی و اجتماعی در کشور ما برگزار میشود، اپیدمی از مخاطرات اصلی ایران است .
دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا با ابراز خرسندی از تجارب متعدد وزارت بهداشت و حوزه ی سلامت در ارزیابی خطر از آن با عنوان رکن اصلی برنامههای وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: این تجارب در حوزههای دیگر وجود ندارد و به نوعی الگوی وزارت بهداشت مورد توجه وزارت کشور و سایر حوزهها قرار گرفته است، در مقابل هر مخاطره، مواجههای وجود دارد و هرچه مواجهه بیشتر شود تاثیر خطر نیز افزایش مییابد، آسیبپذیری نیز در افراد جامعه متفاوت است اما تلاش ما در راستای کاهش خطر یا مدیریت خطر برای همه افراد جامعه و به ترتیب اولویت است.
وی افزود: گام نخست در کاهش مخاطرات و آسیبپذیری، افزایش اعتماد اجتماعی است و جنبههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آسیبپذیری، تاثیری بلامنازع دارند، نظام سلامت در ایران دارای ظرفیتهای زیادی است، وجود 150 هزار تخت بیمارستانی، 14 هزار تخت ویژه و پرسنل و نیروهای تخصصی، از جمله ظرفیتهای ارزشمند وزارت بهداشت است. لیکن وزارت بهداشت یک وزارتخانه هوشمند است و در تلاش هستیم عواقب و مخاطرات را به حداقل برسانیم و کماکان، شناسایی سایر ظرفیتها ادامه دارد.
خانکه گفت: بر اساس قانون جدید ابلاغ شده از سوی ریاست جمهوری در شهریور سال 98، شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شد و بر اساس مصوبه ی این شورا و استانداردهای ابلاغی، آموزش کارکنان و تدوین 2 واحد درسی برای کلیه رشتهها در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین آموزش طولی و عرضی مدیران مرتبط با حوزههای خطر و بحران نیز از دیگر مصوبات شورای سیاستگذاری است و لازم است در مقابل خطرات، بیمه باشیم، لازم است سند راهبردی تدوین شده با سند بازرسی مطابقت داشته باشد و سند ارسالی از سوی شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت به دفتر ریاست جمهوری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1384 تنظیم شده و چشم انداز خوبی را ترسیم نموده است.
در ادامه دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا با اشاره به تقسیم مخاطرات به 3 سطح ملی، استانی و شهرستانی از تشکیل 4 فاز در مبارزه با شیوع کرونا خبر داد و گفت: فاز اول پیشگیری، فاز دوم کنترل و فاز سوم توسعه درمان است که در این حوزه بسیار موفق بودیم و تاکید همچنان روی فاز 3 است و تلاش ها برای ورود به فاز 4 و دست یابی به واکسن ادامه دارد، سند ملی نیز بر اساس الگوی ملی در حال تدوین است و سطحبندی مخاطرات در راس امور قرار دارد و این سطحبندی در وزارت بهداشت انجام شده است و نظام سطحبندی در کشور دارای 5 شاخص است که اگر حادثهای 3 شاخص از 5 شاخص را دارا باشد حادثه ای ملی تلقی میگردد.
وی اضافه کرد: برنامه پاسخ ملی نیز برنامهای است که بر اساس آن معاونت های وزارت بهداشت موظف هستند در قالب آن، برنامه های مجزایی در حوزه کاری خود را ارائه بدهند و این برنامه، حیطه کاری، بازه زمانی اجرا، منابع و ساختارها را مشخص خواهد کرد؛ لذا جمع بندی برنامه ی کلیه معاونت ها به برنامه ارزیابی خطر نیاز دارد که تحت عنوان سند جامع آموزش مدیریت در بحران توسط سازمان اورژانس در حال انجام است.
در ادامه امیراحمد اخوان، معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: آموزش مدیران و کارکنان بر عهده معاونت توسعه است و معاونت آموزش، وظیفه تهیه محتوا را به عهده دارد و در این راستا درسنامه ی سلامت در بلایا که قبلا توسط وزیر محترم بهداشت رونمایی شده است یکی از منابع غنی و قابل توجه است.
علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت به تشریح مخاطرات درون دانشگاه و حوزه های مربوط به آموزش پرداخت و تاکید کرد: ایمنی ساختمان و تجهیزات خوابگاه ها، آزمایشگاه ها، دانشگاه ها و سلامت دانشجویان دغدغه معاونت آموزشی است که همکاری معاونین آموزشی و دبیران محترم حوزه آموزش را می طلبد.
وی ضمن برشمردن پتانسیل های آموزش مجازی نیز که از آن به عنوان وسیله ای جهت آموزش عمومی به همه ی دانشجویان یاد کرد گفت: همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و وزارت علوم در زمینه برخی رشته ها مانند عمران، شیمی، فیزیک و شهرسازی که می تواند در حوزه های عملیاتی به وزارت بهداشت یاری برساند دستاوردهای خوبی برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.
در پایان با توجه به نظرات معاون آموزشی وزارت بهداشت و سایر شرکت کنندگان در این جلسه مصوبات زیر در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت:
1_ بررسی وضعیت ایمنی و پروتکل های ایمنی دانشگاه ها، خوابگاه ها،آزمایشگاه ها و بیمارستان های آموزشی و تهیه چک لیست های ارزیابی با مساعدت و همکاری سازمان اورژانس
2_ بررسی فرمول های اعتباربخشی در بازدید از دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی توسط شورای گسترش و توجه به مسائل ایمنی در اعتباربخشی رشته ای توسط دبیران محترم رشته های مختلف
3_ در موردPHD سلامت در بلایا، تبدیل برخی رشته ها مانند توان بخشی و پرستاری از حالت PHD به حالت پروفشنال و در برخی رشته ها مانند طب اورژانس که با بلایا مرتبط هستند لازم است آموزش های کلاسیک افزایش یابد.
4_ بررسی آموزش های مور نیاز رشته های بالینی و غیربالینی مانند مدیریت، و رشته های پزشکی و اپیدمیولوژی و پرستاری در زمان بحران. وبدا
دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا با ابراز خرسندی از تجارب متعدد وزارت بهداشت و حوزه ی سلامت در ارزیابی خطر از آن با عنوان رکن اصلی برنامههای وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: این تجارب در حوزههای دیگر وجود ندارد و به نوعی الگوی وزارت بهداشت مورد توجه وزارت کشور و سایر حوزهها قرار گرفته است، در مقابل هر مخاطره، مواجههای وجود دارد و هرچه مواجهه بیشتر شود تاثیر خطر نیز افزایش مییابد، آسیبپذیری نیز در افراد جامعه متفاوت است اما تلاش ما در راستای کاهش خطر یا مدیریت خطر برای همه افراد جامعه و به ترتیب اولویت است.
وی افزود: گام نخست در کاهش مخاطرات و آسیبپذیری، افزایش اعتماد اجتماعی است و جنبههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در آسیبپذیری، تاثیری بلامنازع دارند، نظام سلامت در ایران دارای ظرفیتهای زیادی است، وجود 150 هزار تخت بیمارستانی، 14 هزار تخت ویژه و پرسنل و نیروهای تخصصی، از جمله ظرفیتهای ارزشمند وزارت بهداشت است. لیکن وزارت بهداشت یک وزارتخانه هوشمند است و در تلاش هستیم عواقب و مخاطرات را به حداقل برسانیم و کماکان، شناسایی سایر ظرفیتها ادامه دارد.
خانکه گفت: بر اساس قانون جدید ابلاغ شده از سوی ریاست جمهوری در شهریور سال 98، شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت با مسئولیت وزیر بهداشت تشکیل شد و بر اساس مصوبه ی این شورا و استانداردهای ابلاغی، آموزش کارکنان و تدوین 2 واحد درسی برای کلیه رشتهها در دستور کار قرار گرفته است؛ همچنین آموزش طولی و عرضی مدیران مرتبط با حوزههای خطر و بحران نیز از دیگر مصوبات شورای سیاستگذاری است و لازم است در مقابل خطرات، بیمه باشیم، لازم است سند راهبردی تدوین شده با سند بازرسی مطابقت داشته باشد و سند ارسالی از سوی شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت به دفتر ریاست جمهوری در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در سال 1384 تنظیم شده و چشم انداز خوبی را ترسیم نموده است.
در ادامه دبیر بورد سلامت در حوادث و بلایا با اشاره به تقسیم مخاطرات به 3 سطح ملی، استانی و شهرستانی از تشکیل 4 فاز در مبارزه با شیوع کرونا خبر داد و گفت: فاز اول پیشگیری، فاز دوم کنترل و فاز سوم توسعه درمان است که در این حوزه بسیار موفق بودیم و تاکید همچنان روی فاز 3 است و تلاش ها برای ورود به فاز 4 و دست یابی به واکسن ادامه دارد، سند ملی نیز بر اساس الگوی ملی در حال تدوین است و سطحبندی مخاطرات در راس امور قرار دارد و این سطحبندی در وزارت بهداشت انجام شده است و نظام سطحبندی در کشور دارای 5 شاخص است که اگر حادثهای 3 شاخص از 5 شاخص را دارا باشد حادثه ای ملی تلقی میگردد.
وی اضافه کرد: برنامه پاسخ ملی نیز برنامهای است که بر اساس آن معاونت های وزارت بهداشت موظف هستند در قالب آن، برنامه های مجزایی در حوزه کاری خود را ارائه بدهند و این برنامه، حیطه کاری، بازه زمانی اجرا، منابع و ساختارها را مشخص خواهد کرد؛ لذا جمع بندی برنامه ی کلیه معاونت ها به برنامه ارزیابی خطر نیاز دارد که تحت عنوان سند جامع آموزش مدیریت در بحران توسط سازمان اورژانس در حال انجام است.
در ادامه امیراحمد اخوان، معاون اجرایی معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: آموزش مدیران و کارکنان بر عهده معاونت توسعه است و معاونت آموزش، وظیفه تهیه محتوا را به عهده دارد و در این راستا درسنامه ی سلامت در بلایا که قبلا توسط وزیر محترم بهداشت رونمایی شده است یکی از منابع غنی و قابل توجه است.
علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت به تشریح مخاطرات درون دانشگاه و حوزه های مربوط به آموزش پرداخت و تاکید کرد: ایمنی ساختمان و تجهیزات خوابگاه ها، آزمایشگاه ها، دانشگاه ها و سلامت دانشجویان دغدغه معاونت آموزشی است که همکاری معاونین آموزشی و دبیران محترم حوزه آموزش را می طلبد.
وی ضمن برشمردن پتانسیل های آموزش مجازی نیز که از آن به عنوان وسیله ای جهت آموزش عمومی به همه ی دانشجویان یاد کرد گفت: همکاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و وزارت علوم در زمینه برخی رشته ها مانند عمران، شیمی، فیزیک و شهرسازی که می تواند در حوزه های عملیاتی به وزارت بهداشت یاری برساند دستاوردهای خوبی برای جامعه به ارمغان خواهد آورد.
در پایان با توجه به نظرات معاون آموزشی وزارت بهداشت و سایر شرکت کنندگان در این جلسه مصوبات زیر در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت:
1_ بررسی وضعیت ایمنی و پروتکل های ایمنی دانشگاه ها، خوابگاه ها،آزمایشگاه ها و بیمارستان های آموزشی و تهیه چک لیست های ارزیابی با مساعدت و همکاری سازمان اورژانس
2_ بررسی فرمول های اعتباربخشی در بازدید از دانشگاه ها و بیمارستان های آموزشی توسط شورای گسترش و توجه به مسائل ایمنی در اعتباربخشی رشته ای توسط دبیران محترم رشته های مختلف
3_ در موردPHD سلامت در بلایا، تبدیل برخی رشته ها مانند توان بخشی و پرستاری از حالت PHD به حالت پروفشنال و در برخی رشته ها مانند طب اورژانس که با بلایا مرتبط هستند لازم است آموزش های کلاسیک افزایش یابد.
4_ بررسی آموزش های مور نیاز رشته های بالینی و غیربالینی مانند مدیریت، و رشته های پزشکی و اپیدمیولوژی و پرستاری در زمان بحران. وبدا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید