دلیل تعرفه‌های متغیر دندانپزشکی در نقاط مختلف شهر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی تاجرنیا در خصوص اظهارات برخی دندانپرشکان در مورد قرار گرفتن در خطر ورکشستگی و نداشتن توانایی کافی برای خرید مواد مصرفی باکیفیت، گفت: چیزی که در افکار عمومی شکل می‌گیرد با واقعیت متفاوت است و اکثر مواد مصرفی که در حوزه دندانپزشکی مصرف می‌شود وارداتی است.

رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران ادامه داد: این مواد وارداتی بدون مجوز دولت و وزارت بهداشت توزیع نمی‌شود، بیشتر دندانپزشکان خریدهای خود را از طریق شرکت‌های مجاز دندانپزشکی با اخذ فاکتور انجام می‌دهند و در این فضا خرید مواد مصرفی با کیفیت پایین خیلی کم است و این مسئله در دندانپزشکی به ندرت مشاهده می‌شود چون برای ما جلب رضایتمندی بیماران بسیار مهم است تا افراد بتوانند دوباره به این پزشکان مراجعه کنند.

وی با توجه به نرخ‌های مختلفی که دندانپزشکان برای هزینه درمان تعیین می‌کنند افزود: هر تعرفه‌ای که در دندانپزشکی استفاده می‌شود از ۳ جزء تشکیل می شود؛ جزء حرفه‌ای بخاطر کاری که همکار انجام می‌دهد، جزء فنی که به مجموعه تجهیزات و نوع فعالیت و درمان که براساس یکسرى استانداردهاى بین المللى صورت مى‌گیرد برمی‌گردد و جزء دیگر مواد مصرفی است بنابراین در دندانپزشکی چند برابر شدن مواد مصرفی به چند برابر شدن تعرفه ها منتهى نشده و فقط بخشی از تعرفه را در بر می‌گیرد. متاسفانه مواد مصرفی چون به شدت وابسته به ارز است ، در چند سال اخیر بخش مهمی از مشکلات ما در این خصوص بوده است.

تاجرنیا گفت: اینکه دندانپزشکان فقط این موضوع را بهانه کنند و تعرفه‌های زیاد از بیماران بگیرند درست نیست ولی قسمت فنی که به محل دندانپزشکی و تجهیزات آن بستگی دارد طبق قانون ممکن است متغیر باشد.

رئیس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی ایران در خصوص خدمات بیمه تکمیلی در حوزه ی دندانپزشکی تصریح کرد: بیمه یک صنعت است و با برآوردهای انجام شده و هزینه‌های اثربخشی انجام می‌شود مثلا در حوزه هایی که مراجع کمتری در سال وجود دارد اثربخشی خوبی دارد اما در دندانپزشکی چون میزان پوسیدگی در کشور ما بسیار زیاد است اگر فردی بخواهد از بیمه تکمیلی استفاده کند هزینه بالاتر از سطح بیمه اوست و بنابراین زیاد از بیمه تکمیلی دندانپزشکی استفاده نمی‌شود. نیاز است که دولت در حوزه دندانپزشکی نیز بودجه ای را درنظر بگیرد و چاره ای بیندیشد.

به گزارش فارس وی در پایان به مشکل نداشتن کارتخوان برخی مطب ها و واریز هزینه درمان به کارت منشی پزشکان اشاره کرد و گفت: یک چالشی بین سازمان مالیاتی و جامعه پزشکی در دوره گذشته بوده است و بعد از بحث‌هایی که انجام شده ما از تمامی دندانپزشکان خواستار نصب کارتخوان در مطب های خود را بوده ایم و اگر هنوز برخی مطب ها این اقدام را انجام نداده‌اند بیماران می توانند با مطالبه گری خواسته خود را بیان کنند و اطلاع دهند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.