ابتلای بیش از ۳۵۰ تن از کادر بیمارستان شهدای تجریش به کرونا
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا جلیلی خشنود ضمن قدردانی از تلاش نیروهای کادر درمان، بهداشت و پشتیبانی بیمارستان شهدای تجریش در دوران کرونا گفت: با شیوع کووید ۱۹، ویروسی ناشناخته با ماهیت همه گیری بالا و در برخی موارد کشنده، شاید یکی از اصلی ترین دغدغه های مسئولان مراکز درمانی و بهداشتی ترک محل خدمت پرسنل درمان خصوصا پرستاران بود، ولی پرستاران نه تنها محل خدمت خود را ترک نکردند بلکه تمام قد و با همه قوا در خط مقدم دفاع از سلامت مردم حضور داشتند.

رییس بیمارستان شهدای تجریش ضمن یادآوری مشکلات و چالش های پرسنل بخشهای کرونایی خاطرنشان کرد: مراقبت بی کم و کاست از بیمارانی که در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند از اهمیت ویژه برخوردار است و این درحالیست که بخش اعظمی از این مسئولیت دشوار بردوش کادر پرستاری قرار گرفته، تلاشگرانی که متاسفانه مدت‌ زمان زیادی هم  از خانواده خود دور هستند، پرستاران نسبت به خدمات‌رسانی به تک تک افراد جامعه دغدغه‌مند هستند و تا به امروز با همه سختی‌ها و موارد زیاد ابتلای خود و انتقال ویروس به خانواده بازهم پای کار بودند و در بالاترین سطح ممکن خدمات ارزنده‌ای ارائه داده‌اند.

وی در ادامه کارنامه ایثارگری و جانفشانی مدافعان سلامت را درخشان توصیف کرد و افزود: بسیاری از نیروهای پرتلاش بیمارستان شهدای تجریش زمانیکه به کرونا مبتلا می‌شدند به محض بهبودی و یا حتی در برخی موارد علیرغم ضعف جسمانی باز هم سنگر خدمت را خالی نگذاشتند و به مراقبت بیماران ادامه دادند.

جلیلی خشنود با بیان اینکه از روز شیوع بزرگترین چالش قرن تا به امروز حتی یک روز بدون بحران هم نداشتیم، یکی از مهمترین چالش‌های روزهای اول کرونایی را کمبود تجهیزات حفاظت فردی کارکنان و پرسنل دانست و گفت: از همان روزهایی که شیوع کرونا اعلام شد، مصرف وسایل حفاظت فردی بالارفت به شکلی که تقاضا بیشتر از تولیدات کشور بود هر چند که این امرمشکلی در تمام مراکز درمانی دنیا بود ولی با توجه به این که تامین و تضمین سلامت کارکنان یکی از مهمترین وظایف متولیان و سیاست‌گذاران حوزه بهداشت است، تامین و تولید این وسایل حفاظتی در اولویت قرار گرفت.

رییس بیمارستان شهدای تجریش یکی دیگر از مشکلات کادر درمان و بخش‌های مختلف خدماتی و پشتیبانی در بیمارستان‌ها را کمبود نیروی انسانی دانست و خاطرنشان کرد: این درحالیست که فقط تا به امروز بیش از ۳۵۰ نفر از کادر درمان و پشتیبانی بیمارستان شهدای تجریش به ویروس کرونا آلوده شده و از  مرخصی استعلاجی استفاده کردند، از ابتدای شیوع بیماری کووید ۱۹ و از آنجایی که در موج اول تعداد اشغال تخت بسیار بالا رفت، نسبت به استخدام و بکارگیری  پرستاران ۸۹ روزه اقدام شد، این راهکار در عین حال که از خستگی و بی رمقی کادر درمان کاست به میزان قابل توجهی هم در ارائه خدمت باکیفیت‌تر به بیماران اثر گذار بود.

وی اظهار کرد: البته در طرح های جدید بکارگیری پرستاران ۸۹ روزه به صورت خرید خدمت یا به صورت طرحی و یا تمدید طرح در دستورکار است و این افراد در اولویت استخدام قرار دارند، با شروع پاندمی کرونا و عدم مراجعه بیماران غیر کرونایی به دلیل ترس از ابتلا به بیمارستان‌ها به یکباره با کاهش مراجعات غیر کرونایی مواجه شدیم ، بنابراین برخی از بخش‌های بیمارستان را با هم ادغام کردیم تا بتوانیم از نیروهای این بخش‌ها برای درمان بیماران مبتلا به کرونا کمک بگیریم.

جلیلی خشنود ادامه داد: رسالت بیمارستان‌ها ارائه خدمت باکیفیت به تمام بیماران است گفت: جداسازی اورژانس و بخش‌های کرونایی از بخش‌های غیر کرونایی از همان روزهای اول شیوع اپیدمی در بیمارستان شهدای تجریش آغاز شد، به شکلی که در بازه زمانی کمتر از دو تا سه هفته بیش از ۵ بخش بستری بیمارستان به کرونا اختصاص داده شد، همچنان بسیاری از ابعاد مختلف ویروس کرونا ناشناخته است، در مورد اجرای پروتکل‌های درمانی درباره مبتلایان به کرونا نیز بسیاری از دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های سازمان بهداشت جهانی و یا سایر کشورهای پیشرو در زمینه درمان مدام به روز رسانی می‌شد و حتی خیلی از این درمان‌ها هم ناکارآمد و یا به طور کلی مردود اعلام می‌شد.

رییس بیمارستان شهدای تجریش به یکی از اقدامات خلاقانه وزارت بهداشت در درمان مبتلایان به کووید اشاره کرد و گفت: ضمن این که درمان بیماران کرونایی طبق پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت انجام می شود، اما در موارد خاص و معدود، درمان بیماران بدحال با روش‌های نوین که به تایید شورای پژوهشی دانشگاه رسیده، انجام می‌شود.

وی از چاپ بیش از ۵۰ مقاله معتبر تحقیقاتی توسط محققان بیمارستان شهدای تجریش خبر داد و افزود: نتیجه این پژوهش‌های بالینی در قالب مقالاتی به همراه برچسب‌های اخلاق در مجلات معتبر جهانی منتشر شده است، با اعمال محدودیت های جدید تعداد بیماران بستری به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند.

به گزارش ایسنا جلیلی خشنود در پایان تاثیر پررنگ توسعه زیرساخت های ارتباطی در مواجهه با بحران‌ها و رویدادهای احتمالی آینده را یادآور شد و گفت: تلاش دو چندان دستگاه‌ها خصوصا در حوزه بهداشت و درمان برای جبران کاستی‌ها و ایجاد آمادگی برای مواجه اصولی با بحران‌ها ضرورت دارد، لازمه مواجهه درست با رویدادها این است که مدیریت بحران را بشناسیم و هر کدام از ما یک مدیر بحران باشیم چرا که این دانش برای تضمین موفقیت و پیشگیری از ایجاد کمترین ضریب خطا ضروری است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.