پزشک خانواده؛ غریبه در خانهها
برنامه پزشکی خانواده یا همان نظام ارجاع که از ابتدای اردیبهشت امسال وارد فاز اجرایی شد، در لایحه بودجه برای آن ۴۶هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است؛ طرحی که البته نزدیک به ۲دهه قدمت دارد و قرار بود اجرای آن عدالت در حوزه سلامت را برقرار کند، اما در تمام این سالها با وجود تبلیغات گسترده رسانهای، نهتنها به جایی نرسید بلکه در میانه راه نیمهکاره هم رها شد. با این همه قدمت، تا اوایل سال گذشته، کمتر کسی در سیستم بهداشت و درمان کشور از پزشک خانواده بهعنوان یکی از طرحهای کاملا موفق در کشورهای مختلف صحبت میکرد. بررسیها نشان میدهد که یکی از بهترین برنامههای حوزه نظام سلامت در کشوری مثل آمریکا، پزشکی خانواده است که براساس بررسیهای سازمان جهانی بهداشت، ۹۳درصد بیماران آمریکایی از گوشدادن پزشکان به مسائل و مشکلاتشان، ۶۸درصد از امکان مساعدت پزشکان خانواده در همه مشکلات بیماران و ۹۷درصد از صداقت و همدلی پزشکان خانواده رضایت داشتند. حالا وزارت بهداشت دولت سیزدهم هم عزمش را جزم کرده که این طرح را دوباره اجرا کند، اما نگرانی از عقیمماندنش در زمان اجرا به دلایل مختلف مطرح است. مصطفی رضایی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفتوگو با همشهری در اینباره توضیحات بیشتری داده است.
«برنامه پزشکی خانواده، حدود 17سال پیش در روستاها شروع شد و قرار بود 9سال پیش هم در شهرها اجرایی شود. همان زمان در قالب دستورالعمل «پزشکی خانواده02» در فارس و مازندران شکل گرفت، اما با وجود اینکه برنامه پنجم و ششم توسعه تأکید بر اجرای آن داشتند، طی یک دهه اخیر هیچ حمایتی صورت نگرفت و چالشهای متعددی برای اجرای آن وجود داشت؛ ازجمله تامیننشدن بودجه و اعتبار که درنهایت باعث شد این برنامه به تمامی مناطق شهری کشور تسری پیدا نکند.» رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت صحبتهایش را با بیان این مطلب آغاز میکند و در ادامه میگوید: «با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دوباره پزشکی خانواده مورد تأکید قرار گرفت. سال گذشته هم مقام معظم رهبری بر تقویت شبکه بهداشت تأکید کردند و این 2 موضوع باعث شد که برنامه تقویت شبکه و اجرای پزشکی خانواده در حوزه سلامت شکل بگیرد.» بهگفته رضایی، برنامه طرح عدالت و تعالی وزارت بهداشت هم یک برنامه و سند راهبردی در حوزه سلامت در دولت سیزدهم بود و تکالیفی را برای حوزه بهداشت تعیین کرد که ازجمله آنها توسعه برنامه پزشکی خانواده در تمام مناطق شهری بود: «طی این مدت بازدیدهای متعددی از استانهای فارس و مازندران شکل گرفت و نشستهای متعددی هم برگزار شد. در نهایت نسخه 03 پزشکی خانواده شکل گرفت و وزارت بهداشت برای تامین اعتبار طرح با سازمان برنامه و بودجه جلساتی برگزار کرد. در بودجه1402 هم منابع پایدار برای این طرح ابلاغ شده است. اکنون آمادگی داریم که از شهریور در کل استانهای کشور با اولویت مناطق محروم شهری طرح بهصورت مرحلهبندی اجرا شود و بهتدریج به سایر شهرها تسری پیدا کند و جمعیتی حدود 55میلیون نفر را پوشش دهد.»
بستههای خدمتی حجیمتر شدهاند
یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت طرح، استقرار کادر پزشکی و در دسترس مردم است. این امر مستلزم تامین نیرو و ماندگاری آنها در مناطق مختلف است؛ ماندگاریای که به مسائل مالی و دستمزد مناسب برای کادر پزشکی خانواده وابسته است. رضایی درباره اینکه چه تدابیری برای رفع کمبود نیروی انسانی و تامین بموقع منابع مالی اندیشیده شده، توضیح میدهد: «یکی از چالشهای اساسی اجرای طرح در 2 استان مازندران و فارس، همین بحث پرداختها بود. سرانهای که برای پرداخت به پزشکان و مراقبان بهداشت تعیین شده بود، کفایت لازم را برای هزینههای طرح نداشت. اکنون این مباحث در برآورد اجرای برنامه دیده شده. البته درباره مراقبان بهداشت مشکلی وجود داشت که نظام پرداختی آنها به سرانهای که دست مسئول تیم سلامت بود، گره خورده بود. قرار شد از این پس این مبالغ بهصورت مستقل پرداخت شود اما با نظارت و نظر پزشک.» این مسئول همچنین درباره تامینبودن نیروی انسانی هم عنوان میکند: «حدود 6سال پیش در قالب برنامه تحول شهری، بهازای هر 2500نفر جمعیت شهری یک مراقب سلامت جذب شد. قرار بود به ازای هر 12هزارو500نفر هم یک پزشک جذب شود که چندان موفق نبود. از نظر مراقبان بهداشت همین حالا هم تعداد قابلتوجهی نیرو در اختیار داریم، اما چون بستههای خدمتی که قرار است در سطح یک به جامعه داده شود، به لحاظ حجم کاری بار بیشتری دارد، باید تعداد جمعیت کمتری را برای مراقبان سلامت منتسب میکردیم، به همین دلیل قرار شد تیمهای پزشکی خانواده متشکل از یک پزشک و 2مراقب، خدمات را برای 3هزار نفر پوشش دهند؛ یعنی هر 1500نفر یک مراقب. در اینباره کمبودها هم از طریق فراخوان برطرف خواهد شد.» او درباره افزایش دستمزد پزشکان در این برنامه هم میگوید: «برای تشویق ورود پزشکان به نظام ارجاع مشوقهایی درنظر گرفته شده، بهعنوان مثال ویزیت بالاتر برای پزشک که از سوی بیمه تامین میشود.»
طرح پزشکی خانواده یکبار شکست خورده و یک مانع بسیار مهم هم دارد؛ اینکه مردم تمایل دارند درمانشان را به جای پزشکان عمومی و مراکز بهداشت در مطب پزشکان متخصص و بیمارستانها پیگیری کنند. رضایی در پاسخ به این سؤال که برای افزایش اعتماد مردم به برنامه پزشکی خانواده چه باید کرد، بیان میکند: «بحث فرهنگسازی در پزشکی خانواده، اصلی است که تمامی کشورهای پیشرو در این حوزه روی آن کار کردهاند. در اینباره تقویت تیم پزشکی خانواده اهمیت زیادی دارد و باید همسو با نیازهای سلامت جامعه آموزش ببینند و کارآمدتر شوند. همچنین نیازهای سلامت فرد یا خانوادهها بهصورت جامع و کامل دیده شود. در سطح یک برنامه پزشکی خانواده خدمات پیشگیری، غربالگری، بررسی و مراقبتهای بهداشتی ارائه میشود که منجر به کاهش بیماری است. اگر هم بیمار شدند، در قالب نظام ارجاع، با صلاحدید پزشک خانواده که مورد اعتماد و انتخاب خود فرد است، به پزشکان متخصص سطوح بعدی معرفی میشوند.» بهگفته این مسئول، کمیتهای تحت عنوان اطلاعرسانی و فرهنگسازی در قرارگاه پزشکی خانواده تشکیل شده که وظیفه آن تبیین برنامه پزشکی خانواده برای جمعیت است و برنامههای خوبی برای افزایش آگاهی دارد. او درباره تضمین موفقیت اجرای این طرح هم توضیح میدهد: «نظام شبکهای که در حال حاضر در کشور وجود دارد، در هیچ کشور دیگری نیست. در مناطق روستایی خانه بهداشت و بهورز مستقر هستند و در شهرها هم پایگاه سلامت و مراقبان بهداشت. برخی کشورها برای اجرای برنامه پزشکی خانواده در گام اول مشکلاتی داشتند، چون زیرساختهای آن در بستر ارائه خدمات پیشگیری فراهم نبود، اما ما با اتکا به همین نظام به بهترین شکل میتوانیم برنامه پزشکی خانواده را اجرا کنیم.»
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید