آمادگی برای اجرای طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تقویت زیرساختهای آموزش مجازی دانشگاه، از اعلام آمادگی برای اجرای طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس در این دانشگاه خبر داد و گفت: آمادگی دانشگاه برای اجرای این طرح به صورت رسمی به وزارت بهداشت اعلام شده و لذا از سال آینده ۲۰ درصد از دانشجویان پزشکی دانشگاه از شیوه پذیرش دانشجو از مقطع لیسانس در دانشگاه پذیرفته میشود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدمهدی صدوقی با اشاره به برخی از برنامههای جدید جهت ارتقای کیفیت آموزش از آمادگی دانشگاه برای اجرای طرح پذیرش دانشجوی پزشکی از دوره لیسانس خبر داد و گفت: آمادگی دانشگاه برای اجرای این طرح به صورت رسمی به وزارت بهداشت اعلام شده و لذا از سال آینده ۲۰ درصد از دانشجویان پزشکی دانشگاه از شیوه پذیرش دانشجو از مقطع لیسانس در دانشگاه پذیرفته میشود.
وی با اشاره به برخی از انتقادات دانشجویی نسبت به سیستم رفورم آموزش پزشکی افزود: اجرای این طرح که به عنوان ماموریت وزارت بهداشت بیش از ۱۰ سال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شد، از حدود یک سال و نیم گذشته و به دنبال ابلاغیه شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت مبنی بر اجرای روند جدید آموزشی به دانشگاهها؛ به طور رسمی متوقف شده و آموزش پزشکی دانشگاه به شیوه متمرکز وزارت بهداشت اجرا میشود، البته تغییر یکباره سیستم آموزشی تا حدودی سخت بود، در حال حاضر ترم سوم برنامه جدید در حال اجراست و دانشجویان سیستم رفورم نیز در حال گذراندن دورههای خود و اتمام آن هستند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با ارایه آموزشهای مجازی از سال گذشته و به دنبال شیوع کرونا، با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از نواقص آموزش مجازی تا حدود زیادی برطرف شده است گفت: زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه در روزهای اول بسیار ضعیف بود ولی از همان ابتدا در جهت رفع نواقص و فراهم آوری بسترهای مربوطه اقدام شد و هم اکنون در بین دانشگاههای علوم پزشکی رتبه بالا و قابل قبولی داریم.
صدوقی ادامه داد: تقریباً کلیه دروس رشتههای علوم پایه توسط اساتید در سامانه نوید دانشگاه و با همکاری دانشگاه مجازی وزارت بهداشت بارگذاری شده است، همچنین از اواسط ترم گذشته بستر ارتباط تعاملی اساتید با دانشجویان فراهم شده و هم اکنون علاوه بر ارایه محتواها در قالب پاورپوینت و pdf، فعالیتهای تعاملی مانند پرسش و پاسخ و حل تمرین بین استاد و دانشجو در بستر ادوب کانکت اجرا میشود، در همین راستا بر اساس مصوبه شورای آموزش دانشگاه باید بستری فراهم شود که حداقل ۵۰ درصد کلاسها به صورت تعاملی و دوطرفه برگزار شود.
وی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب معاونت آموزشی با دانشجویان و نمایندگان دانشجویی، با تاکید بر اینکه مسئول باید با دانشجو و بدنه دانشگاه در ارتباط باشد افزود: در این رابطه جلسات متعددی با نمایندگان دانشجویان جهت دریافت بازخورد فعالیتها و رفع نواقص موجود برگزار شده و همچنین به صورت منظم با روسای دانشکدهها و مدیران گروههای آموزشی جلساتی با محوریت آموزش مجازی و بررسی فیدبکهای دانشجویان برگزار میشود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره انتقاد دانشجویان مبنی بر نبود شیوه نامه مدون و مشخص برای آموزش و امتحانات مجازی گفت: کلیات امتحانات مجازی در شورای آموزش دانشگاه تصویب شده و جزییات شیوهنامه نیز از سوی مدیریت امور آموزشی دانشگاه با همکاری دانشکده آموزش پزشکی در حال جمع آوری و تدوین است، البته قرار بود این شیوه نامه از سوی وزارت بهداشت و به صورت سراسری ارائه شود که هنوز ابلاغ نشده و لذا هر دانشگاهی میتواند به صورت مستقل نسبت به تهیه آن اقدام کند.
صدوقی تصریح کرد: در این رابطه در شورای آموزشی دانشگاه بر برگزاری امتحانات و ارزشیابیهای میان ترم و عدم اکتفا به امتحانات پایان ترم برای ارزیابی دانشجویان تاکید شده است، در این شورا تاکید شده که ارزشیابیها در طول دوره انجام شود تا ضمن ارزشیابی جامع دانشجو، اگر خطا و تقلبی هم صورت گرفت همه ارزیابی دانشجو به آزمون آخر ترم موکول نشود. البته آزمونها به شیوهای طراحی شده که با در نظر گرفتن برخی راهکارها از جمله نوع و شیوه پراکندگی سوالات و در نظر گرفتن تمهیدات و نرمافزارهای خاص، احتمال خطا و تقلب به حداقل ممکن برسد.
به گزارش فارس وی در پایان با اشاره به تصویب کلیات شیوهنامه ارزشیابی دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه گفت: طی این مصوبه بر انجام ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزشیابی در طول دوره تاکید شده که این مهم میتواند در قالب آزمون، حل تمرین، پروژه، تحقیق و سایر روشهای ارزشیابی اجرا شود، با توجه به وجود ۲۳۰ رشته با ماهیتهای متفاوت در دانشگاه، نمیتوان برای ارزیابی همه آنها به صورت یکسان برنامهریزی کرد، لذا بخش اعظم ارزیابی با نظارت دانشکده و دانشگاه بر عهده استاد است.
وی با اشاره به برخی از انتقادات دانشجویی نسبت به سیستم رفورم آموزش پزشکی افزود: اجرای این طرح که به عنوان ماموریت وزارت بهداشت بیش از ۱۰ سال در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا شد، از حدود یک سال و نیم گذشته و به دنبال ابلاغیه شورای عالی برنامهریزی وزارت بهداشت مبنی بر اجرای روند جدید آموزشی به دانشگاهها؛ به طور رسمی متوقف شده و آموزش پزشکی دانشگاه به شیوه متمرکز وزارت بهداشت اجرا میشود، البته تغییر یکباره سیستم آموزشی تا حدودی سخت بود، در حال حاضر ترم سوم برنامه جدید در حال اجراست و دانشجویان سیستم رفورم نیز در حال گذراندن دورههای خود و اتمام آن هستند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با ارایه آموزشهای مجازی از سال گذشته و به دنبال شیوع کرونا، با بیان اینکه خوشبختانه بسیاری از نواقص آموزش مجازی تا حدود زیادی برطرف شده است گفت: زیرساخت آموزش مجازی دانشگاه در روزهای اول بسیار ضعیف بود ولی از همان ابتدا در جهت رفع نواقص و فراهم آوری بسترهای مربوطه اقدام شد و هم اکنون در بین دانشگاههای علوم پزشکی رتبه بالا و قابل قبولی داریم.
صدوقی ادامه داد: تقریباً کلیه دروس رشتههای علوم پایه توسط اساتید در سامانه نوید دانشگاه و با همکاری دانشگاه مجازی وزارت بهداشت بارگذاری شده است، همچنین از اواسط ترم گذشته بستر ارتباط تعاملی اساتید با دانشجویان فراهم شده و هم اکنون علاوه بر ارایه محتواها در قالب پاورپوینت و pdf، فعالیتهای تعاملی مانند پرسش و پاسخ و حل تمرین بین استاد و دانشجو در بستر ادوب کانکت اجرا میشود، در همین راستا بر اساس مصوبه شورای آموزش دانشگاه باید بستری فراهم شود که حداقل ۵۰ درصد کلاسها به صورت تعاملی و دوطرفه برگزار شود.
وی با اشاره به ارتباط و تعامل خوب معاونت آموزشی با دانشجویان و نمایندگان دانشجویی، با تاکید بر اینکه مسئول باید با دانشجو و بدنه دانشگاه در ارتباط باشد افزود: در این رابطه جلسات متعددی با نمایندگان دانشجویان جهت دریافت بازخورد فعالیتها و رفع نواقص موجود برگزار شده و همچنین به صورت منظم با روسای دانشکدهها و مدیران گروههای آموزشی جلساتی با محوریت آموزش مجازی و بررسی فیدبکهای دانشجویان برگزار میشود.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره انتقاد دانشجویان مبنی بر نبود شیوه نامه مدون و مشخص برای آموزش و امتحانات مجازی گفت: کلیات امتحانات مجازی در شورای آموزش دانشگاه تصویب شده و جزییات شیوهنامه نیز از سوی مدیریت امور آموزشی دانشگاه با همکاری دانشکده آموزش پزشکی در حال جمع آوری و تدوین است، البته قرار بود این شیوه نامه از سوی وزارت بهداشت و به صورت سراسری ارائه شود که هنوز ابلاغ نشده و لذا هر دانشگاهی میتواند به صورت مستقل نسبت به تهیه آن اقدام کند.
صدوقی تصریح کرد: در این رابطه در شورای آموزشی دانشگاه بر برگزاری امتحانات و ارزشیابیهای میان ترم و عدم اکتفا به امتحانات پایان ترم برای ارزیابی دانشجویان تاکید شده است، در این شورا تاکید شده که ارزشیابیها در طول دوره انجام شود تا ضمن ارزشیابی جامع دانشجو، اگر خطا و تقلبی هم صورت گرفت همه ارزیابی دانشجو به آزمون آخر ترم موکول نشود. البته آزمونها به شیوهای طراحی شده که با در نظر گرفتن برخی راهکارها از جمله نوع و شیوه پراکندگی سوالات و در نظر گرفتن تمهیدات و نرمافزارهای خاص، احتمال خطا و تقلب به حداقل ممکن برسد.
به گزارش فارس وی در پایان با اشاره به تصویب کلیات شیوهنامه ارزشیابی دانشجویان در شورای آموزشی دانشگاه گفت: طی این مصوبه بر انجام ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزشیابی در طول دوره تاکید شده که این مهم میتواند در قالب آزمون، حل تمرین، پروژه، تحقیق و سایر روشهای ارزشیابی اجرا شود، با توجه به وجود ۲۳۰ رشته با ماهیتهای متفاوت در دانشگاه، نمیتوان برای ارزیابی همه آنها به صورت یکسان برنامهریزی کرد، لذا بخش اعظم ارزیابی با نظارت دانشکده و دانشگاه بر عهده استاد است.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید