گزارشها از روند رو به پایین بیماری کرونا در بسیاری از استانها خبر می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عبدالرضا رحمانی فضلی ضمن ارزیابی نحوه اجرای طرح هوشمند مدیریت کرونا در یک هفته نخست، به سوالات و ابهامات موجود در این رابطه پاسخ داد.
 
متن کامل این گفت و گو را در ذیل می خوانید:
 
_ یک هفته از اعمال محدودیتهای کرونا گذشته است و امشب برای ارزیابی اجرای این محدودیتها در حوزه های مختلف و زیرشاخه های تعریف شده از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا دعوت کرده ایم تا ببینیم که ارزیابی ها از هفته ای که پشت سر گذاشتیم چه هست؟
 
بسم الله الرحمن الرحیم
بنده هم خدمت جنابعالی، همکاران و بینندگان عزیز سلام عرض می کنم.همچنین شهادت دانشمند هسته ای و دفاعی، آقای فخری زاده را تسلیت عرض می کنم و امیدوارم خداوند متعال ایشان را با شهدا و اولیای الهی محشور بگرداند و موجب رحمت و غفران واسعه برای ایشان باشد.

خب؛ بحمدا... در یک هفته ای که طرح اجرا شد، اتفاقات خوبی در کشور افتاد. اولین اتفاق این است که همه دستگاههای اجرایی متولی طرح که بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی اعم از نیروی انتظامی، صدا وسیما، هلال احمر، راه و ترابری، وزارت کشور و وزارت بهداشت همدیگر را دقیق پیدا کردند، و هماهنگی موردنیاز برای اجرای یک طرح در سطح وسیع ملی که تا سطح روستاها اجرا می شود، ایجاد شد و اکنون همه دستگاهها با وظایف خود آشنا هستند، مسیر و هدف هم مشخص است که این امر موجب هم افزایی و همکاریهای بسیار خوبی شده است که نتایج آن ظرف همین هفته خود را نشان می دهد.

برای شروع این طرح لازم بود که ارزیابی از گذشته داشته باشیم. ظرف این شش ماه اقدامات انجام شده را باید به دقت بررسی می کردیم و نقاط ضعف و آسیبها و نقاط قوت مشخص می شد.

به لطف خداوند متعال تعداد ۳۸ جلسه ستاد، ۳۴۰-۵۰ مورد مصوبه داشت که مربوط به ۳۳ دستگاه اجرایی بود. همه این مصوبات بررسی شد و همه دستگاهها گزارش خود را ارائه کردند و متناسب با آن برنامه ریزی ها انجام شد، دفعات قبل هم عرض کردم که فقط یک بخش این طرح بحث محدودسازی و ممنوعیت برخی اقدامات است. این طرح ۶-۷ حلقه دارد که همه باید با هم اجرا شود.

از قبیل طرح محلات، افزایش میزان تستها، قرنطینه، اطلاع رسانی و آموزش، کمک و... بود که الحمدلله اینها به موازات هم البته با قوت و ضعف پیش رفت و اکنون دو آمار داریم که یکی آمار ۴۳ شهر و ۴۶ شهر که در دو مقطع ۵ آبان و ۱۴ آبان که اعلام شد و گزارشهایی امروز در ستاد ارائه شد نشان دهنده این است که بیش از ۶۰ شهر از این شهرها، از وضعیت قرمز به سمت نارنجی سوق یافته اند و بستری ها در حال کاهش است که نشان دهنده این است که در آینده این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

در مورد این طرح که یک هفته از اجرای آن گذشته است، از ۱۶۰ شهر قرمز که داشتیم، گزارشها این است که روند رو به پایین است و در بسیاری از استانها با اعداد بسیار خوبی روبرو هستیم مثلا در استان بوشهر فوتی ها تقریبا با صفر رسیده است و این آمار در خراسان جنوبی  از حدود ۱۶-۱۷ نفر به ۶-۷ رسیده است، در یزد همینطور و در بسیاری از نقاط با فضای بسیار مناسب تری برای اقدامات مواجه هستیم و روند، روند نزولی است و امیدواریم بتوانیم به این روند ادامه دهیم.

درمورد عواملی که در این مسئله موثر بوده است، یادآوری می کنم که مردم عزیزما واقعا همکاری بسیار خوبی داشتند. یکی از مسائلی که در این طرح اجرا شد، کنترل ساعت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح بود که در پیش بینی هایی که داشتیم فکر می کردیم که در مرحله اول اعلام، حدود ۶۰ درصد مردم خودشان رعایت کنند و بقیه را باید تذکر دهیم و مدیریت و کنترل کنیم ولی بیش از ۸۰ درصد مردم خودشان رعایت کردند یعنی بیرون نیامدند و بقیه مردم هم که بیرون آمدند تذکر داده شد و بیش از ۵۰ هزار مورد را تذکر و پیامک دادیم و در مراحل اول هم جریمه نکردیم و این همکاری به خوبی ادامه دارد.

در این مدت درخصوص تردد بین شهری از شهرهای قرمز به قرمز، قرمز به نارنجی، نارنجی به زرد و... با توجه آمار و ارقامهایی که نیروی انتظامی به ما دادند، نیروی انتظامی حدود ۸۲هزار و ۸۹۲ نفر را در این طرح به کار گرفته است. حدود ۳هزار و۵۷۹ نقطه را کنترل می کند. در این مدت ۸۴میلیون و ۱۹۶هزار تردد خودرو در سطح جاده ها داشتیم که ۴۲درصد نسبت به دوره قبل کاهش پیدا کرده است.

اقداماتی که در این مدت انجام شده است درخصوص جریمه طرح محدودیت تردد شبانه، در مناطق نارنجی ۲۲ هزار و ۳۰۰ و در مناطق قرمز حدود ۲۶هزار خودرو جریمه شدند.

در بحث اصناف با هماهنگی و همکاری بسیار خوبی مواجه هستیم. در شرایط غیرکرونا و در شرایطی که مردم آمادگی نداشته باشند و یا اصناف میلی به همکاری نداشته باشند، اگر همه نیروهای قهریه و انتظامی را پای کار بیاوریم، نخواهیم توانست حتی ۱۰ درصد این مغازه ها را تعطیل کنیم. اما در شرایط کنونی با بازدیدهای به عمل آمده بیش از ۸۵درصد و برخی مناطق بالای ۹۰ درصد مغازه ها را خودشان تعطیل کرده اند. البته می دانیم که این تعطیل کردن کسب و کار مردم مشکلات و هزینه های زیادی برای این مردم دارد که البته دولت و ستاد تلاش کرده است تا بخشی از آن را حل کند ولی می دانیم که همه تلاشهایی که ما انجام می دهیم جبران همه خسارتها نیست. اما به هرحال با یک موضوع مهمی به نام جان مردم و سلامت مردم سروکار داریم که همه همکاری می کنند.

ضمن تشکر از مردم و از اصناف، باید بگویم اگر از حدود ۸۰ میلیون جمعیت کشور، حدود ۸۰۰ هزار نفر مبتلا به کرونا داشته باشیم و حتی اگر دو برابر این میزان را فرض کنیم با توجه به  افرادی که ممکن است مبتلا باشند و شناسایی نشده اند، می شود حدود ۱میلیون و ۶۰۰ هزار نفر که تنها دو درصد جمعیت ایران می شود، یعنی تمام کاری که انجام می دهیم برای دو درصد جمعیت کشور است و ۹۸ درصد یا ۹۷درصد مردم سالم هستند و مبتلا و دچار نیستند اما اگر این دو یا سه درصد را نتوانیم مدیریت یا کنترل کنیم، این میزان گسترش یافته و به سایر مردم تسری می یابد.

در اینجا عرض می کنم که خود مردم هستند که باید رعایت دقیق انجام دهند. اول کسانی که مبتلا به کرونا هستند چراکه این افراد بقیه را مبتلا می کنند. واقعا با کوچکترین علامت باید مراجعه کنند و تست دهند. الحمدلله اکنون وضعیت تست گیری در همین دو-سه هفته با پیگیری های خوبی که شد، بسیار خوب است البته از قبل وزارت بهداشت و مراکز تحقیقاتی و علمی بر روی تست های سریع یا رپیدتستها کار کرده بودند و هفته قبل هم الحمدلله اولین محموله های رپیدتست تحویل وزارت بهداشت شد. همچنین به ما قول دادند که روزانه ۷۰هزار تا ۱۰۰ هزار تست تولید کنند.

این تستها در بین بیمارستانها و درمانگاهها توزیع شده است و امیدواریم وزارت بهداشت به سرعت اقدام کنند. وزارت بهداشت اعلام کرده است که اکنون حدود ۴۰ هزار تست پی.سی.آر. به صورت روزانه اقدام می شود و روزانه ۵۰ هزار تست نیز اضافه می شود که این گام بسیار بلندی است. پس مرحله اول همکاری کسانی است که مبتلا هستند.

مرحله دوم مردم هستند که با رعایت دستورالعمل های عمومی صادر شده مانند رعایت فاصله اجتماعی، زدن ماسک، عدم تجمع و عدم تردد زیاد، از خود و دیگران مراقبت کنند، اکنون در قرارگاه مرتباً جلسات برگزار می شود. هم جلسه قرارگاه در این هفته برگزار شد، سه جلسه داشتیم. اما بعد از آن به دلیل رعایت پروتکلها باتوجه به تعداد زیاد اعضای قرارگاه، جلسات کمیته ها برگزار می شود. تک تک کمیته ها مباحث خود را مطرح می کنند و پیگیری می کنیم.

الحمدلله جلسه بسیار خوبی با استانداران و روسای علوم پزشکی به صورت مجازی داشتیم. همچنین جلسه خوبی با فرمانداران-۴۵۰ نفر فرماندار- بیش از ۱۲۰۰ نفر بخشدار و بیش از ۵۰۰ نفر روسای شبکه های بهداشت با حضور بنده،دکتر نمکی و معاونین ایشان داشتیم. روزانه با استانداران، فرمانداران، بخشداران و روسای مراکز بهداشت ارتباط برقرار است.

قبلا عرض کردم که پایه و مبنای این طرح شهرستان و شهر گذاشتیم. همه شهرستان ها و شهرها با انگیزه ای که دارند و کمکی که مردم می کنند، طرحهای نوآورانه، خلاقیتهای بسیار خوبی دارند و امیدواریم با ادامه این کار در این هفته که هم تجربه هفته قبل را داریم و هم مهیاتر هستیم، بتوانیم این هفته را هم به پایان برسانیم. البته در پایان هفته زود است که بتوانیم جمع بندی درخصوص عملکرد و کارایی این طرح داشته باشیم و بتوانیم تصمیم گیری کنیم اما علائم و مصادیقی که بررسی می کنیم نشان می دهد که وضعیت رو به بهبودی است اما برای اینکه بتوانیم خوب قضاوت کنیم، باید دو- سه هفته حتما بگذرد.

با استانداران به صورت روزانه در ارتباط هستیم و همه اظهار دارند که روند، روند نزولی است و همکاری ها، همکاری خوبی است که امیدواریم این هفته هم ادامه یابد.
 
 _ در خصوص محورهای هفتگانه در حوزه محدودیتها، در مورد منع تردد از ساعت ۲۱تا ۴صبح، برخی معتقدند که قبل از ساعت ۲۱ و اجرای محدودیتهای تردد، تهران شاهد پیک ترددی است و این ترافیک صبح هم وجود دارد، در مترو و اتوبوس رانی هم هست، برای این مسئله می توان فکری کرد. این تراکم منتقل نشده و خود باعث شیوع و ابتلای بیشتر نخواهد شد؟   

نفس تردد در شهر خیلی مدنظر نیست اما اثر دارد. موضوع منع تردد شبانه به این دلیل اجرا شد که یک حلقه تکمیلی برای بقیه کارها بود. یعنی وقتی از صبح می گوییم مغازه ها تعطیل باشد و محدودیت در ادارات برای حضور اجرا می کنیم، خب این مردم باید اوقات اضافی خود را به نوعی تامین کنند و پیش بینی این بود که احتمال دارد مردم با این تعطیلی ها،به شب نشینی و دورهمی بروند و یا دربرخی مناطق تجمعاتی در شب صورت بگیرد، به همین دلیل این طرح اجرا شد و تاکنون هم آثار خوبی داشته است.

اما اینکه در روز ترافیک تردد وجود دارد، در بیانیه شماره ۳ این موضوع مطرح شده است و در ستاد هم امروز این موضوع مطرح شد، قدری وضعیت ادارات با توجه به نیازی که داشتند، کمتر مرخصی داده بودند و امروز اختیار حتی زیر یک سوم را به روسای ادارات در شهرهای قرمز دادیم تا خودشان عمل کنند.

در بحث ترافیک اتوبوسها و مترو، شورای عالی ترافیک جلسه ای گذاشتند و تلاش کردیم که اتوبوس های اضافی از دستگاههایی که اتوبوس دارند مانند نیروی انتظامی، سپاه و ارتش بیاوریم و به اتوبوس های موجود خیابان اضافه شود. به دنبال این هستیم که برخی از واگنهای موجود در گمرک را ترخیص کنیم تا حمل و نقل با مترو آسان تر شود.

در کنار اینها یکی از نکات بسیار مهم است و یکی دو درصد مردم که مبتلا هستند و باید کنترل شوند، در این هفته اقدام بسیار خوبی انجام شد که اگر بتوانیم آن را تسری دهیم دیگر نیازی نباشد که محدودسازی به صورت عمومی تر باشد. البته این موضوع به معنای نفی محدودسازی نیست و حتما باید باشد تا به صد درصد اطمینان برسیم؛ این است که وزارت ارتباطات با همکاری وزارت بهداشت و راه و شهرسازی و سایر دستگاهها اقدامات خوبی در بحث سوار شدن به هواپیما یا قطار و اتوبوس بین شهری و یا خرید بلیط آنها انجام داده اند. قبلا آمار بسیار قابل توجهی از بیماران کرونایی داشتیم که می خواستند سفر کنند اما با روش الکترونیکی رهگیری از بسیاری از این سفرها جلوگیری شد. همچنین صاحبان حمل ونقل عمومی و رانندگانی که در حوزه های مختلف حمل و نقل شهری فعالیت داشتند، با این روش، بیش از هزار نفر این افراد شناسایی شد و مانع حضور این افراد شدند.

امروز در ستاد تصویب و مقرر شد که همه کسانی که به ادارات برای دریافت خدمات مراجعه می کنند، همه باید کارت ملی به همراه داشته باشند و با آن کارت ملی ورودی ها دقیقا با همان سیستم الکترونیکی کنترل می شود و موجب می شود از دادن خدمات به کسانی که مبتلا هستند، پرهیز شود و آنها به طرف قرنطینه و منزلشان هدایت شوند.  این روش درخصوص اتوبوسهای داخل شهری هم تسری خواهد یافت.

بنابراین به مرور که جلوتر می رویم هم ابزار و امکانات ما بیشتر می شود و هم با اطلاع رسانی های خوبی که در این هفته انجام شد و امروز هم به صورت ویژه در جلسه این امر را یادآور شدم که رسانه ها بسیار هوشمندانه و باهدف و دقت بالایی وارد کار شدند و به ویژه از صدا وسیما اسم بردم که با توجه به سوابقی که بنده درصداوسیما و درحوزه خبر دارم، متوجه بودم که تک تک گزارشهایی که انتخاب می شود و تک تک صحبتهایی که می شود، کاملا هوشمندانه است. شاید باید بگوییم بخش عظیمی از این انگیزه عمومی که درکل مردم ایجاد شد که همه باید رعایت کنند، را مدیون رسانه ها و به ویژه صدا وسیما هستیم. به هرحال تلاش داریم آسیبها و اشکالاتی که وجود دارد را رفع کنیم و آماده شنیدن پیشنهادات و نظرات مردم هستیم و مکانیزمهایی در قرارگاه برقرار شده است که مرتبط به وسیله این سازوکارها نظرات را جمع بندی می کنیم و امیدواریم بتوانیم در مسیر هم بتوانیم این کار را کاملتر وبهتر انجام دهیم.
 
_ گفتید که اختیار داده شده است که حضور کارمندان به کمتر از یک سوم هم در ادارات دولتی برسد. تا پیش از این صحبت از تعطیلی ادارات در تهران بود یعنی تعطیلی ادارات منتفی است؟

در بیان آقای انصاری موضوع تعطیلی مطرح شد اما این موضوع امروز هم در ستاد مطرح شد و بنای بر تعطیلی نیست. به هرحال اختیاری داده بودیم که تا یک سوم کارمندان می توانند حضور یابند و بقیه نیایند. البته در همان مصوبه وقتی می گویند حداکثر یک سوم حضور یابند یعنی زیر یک سوم هم می شود و باتوجه به اینکه برخی از مدیران و بخشی از مسئولان دستگاهها نسبت به مصوبه شبهه داشتند، امروز  تصریح شد که می توانند این کار را انجام دهند البته بسیاری از دستگاههای ما امکان آزادسازی نیروها را به صورت انبوه و زیاد ندارد. مثلا صدا وسیما چقدر می تواند چنین کاری انجام دهد یا دستگاههای خدمات رسان همینطور. ما الان اختیار را به روسای دستگاههای اجرایی و وزرا داده ایم تا تصمیم گیری کنند.
 
_ دستگاههایی که ارباب رجوع دارند، مردم از کجا متوجه می شوند که دستگاهی که می خواهند مراجعه کنند، باز است یا تعطیل؟

اینطور نخواهد بود که وضعیت دستگاهها متفاوت از هم باشد. دستگاهها باز هستند و رفتن مردم به دستگاههای اجرایی و ادارات دچار اشکال نمی شود. مانند همیشه ساعت ۸ باز هستند و مردم سرکار می روند اما تعداد افرادی که حضور دارند کم می شود، لذا مشکلی برای مردم پیش نمی آید.

اما آنچه که مطرح کردید پیشنهاد دیگری بود که امروز درستاد مطرح شد و آن این بود که ساعت کار ادارات را شناور کنیم که در آنجا توضیح داده شد که ساعت کار نبوده بلکه به این معنا بود که بتوانیم به مسئولان اجرایی این اختیار را بدهیم که بتوانند تعدادی از  کارکنان را در شرایط بعد از این دو هفته، شناورکنند مثلاً بگویند ۵۰ درصد از کارکنان امروز بیایند یا ۳۰درصد فردا و به نوعی اختیار دست مدیران باشد که بتوانند مدیریت کنند.
 
_ ارزیابی مثبتی از همکاری اصناف داشتید اما در برخی از شهرها از جمله تهران اصنافی بودند که رعایت نمی کردند و باز بودند یا به صورت نیمه تعطیل فعالیت می کردند. چه میزان با متخلفان برخورد شد و آیا اصنافی بودند که جریمه شده باشند؟

به صورت کلی عرض کنم که هر قانونی که داریم مانند عبور از چراغ قرمز، بستن کمربند، سرعت غیرمجاز، سبقت بی مورد؛ همه اینها در عمل با برخی از موارد تخلف مواجه است و رعایت قانون نمی شود. این قانون هم مانند بقیه موارد اما کسانی که این قانون را رعایت نکردند واقعا اقل است به گونه ای که اگر موضوع سلامت مردم مطرح نباشد، شاید طرح آن هم اصلا جای سوال نداشته باشد ولی چون جان مردم است و توقع این است که همه باید رعایت کنند، به صورت روزانه در بازدیدهایی که داشتیم، حدود ۵۰۰ هزار بازدید فقط گزارش نیروی انتظامی بود، تذکر و صورتجلسه ۲۳۲هزار و ۷۵۲ مورد بوده، ۱۲هزار و ۸۱۹ مورد پلمپ و بقیه موارد جریمه صورت گرفته است اما اتاق اصناف، مسئولان اتحادیه ها و صنوف همکاری مناسبی داشتند. رئیس اتاق اصناف عضو قرارگاه است و همواره حضور موثر و فعالی دارد، ایشان با بقیه اتحادیه ها جلسه می گذارد و با آنها صحبت می کند.  به هرحال واقعا تخلفات اقل بوده اما همین اقل هم نباید اتفاق بیفتد.

_ یکی از مصوبات ممنوعیت برگزاری جلسات با بیشتر از ۱۵نفر بود، آیا اطلاع دارید که در ادارات به صورت دقیق اجرا شده است؟ یا یکی از سوالات این بودکه چرا در صحن علنی مجلس این پروتکل رعایت نمی شود؟

در ادارات اگر در جایی متوجه شویم که رعایت نشده است هم تذکر داده می شود و هم برخورد می شود. مثلا یک مورد در حوزه اداری توزیع برخی از کالا مانند روغن نباتی را داشتیم که موجب صف و تجمع شده بود که تذکر داده شد و همچنین با برخی از مراکزی که چنین کارهایی انجام می دادند برخورد شد و پلمپ شدند.

همچنین در بیانیه شماره ۳ ، از این کارها و کارهای مشابه اسم بردیم که متاسفانه اتفاق افتاده و نباید انجام شود. اگرما شاهد هرنوع تجمعی خارج از شاخصی که در طرح معین شده است، باشیم حتما برخورد می کنیم. مثلا همین جلسه قرارگاه به دلیل اینکه تعداد اعضای آن زیاد است، این هفته برگزار نکردیم و در مقابل جلسه کمیته ها با چندنفر از وزارت بهداشت و کشور گذاشتیم تا بتوانیم کار را ادامه دهیم.

در مورد مجلس، دکتر نمکی نامه نوشته و به دوستان دادند، هم در جلسه هیات رئیسه شرکت و مسائل را مطرح کردند، همچنین مجدداً صحبتهای زیادی با دوستان شد اما با توجه به اینکه دوستان در مجلس استدلالشان این بود که فضای مجلس بسیار بزرگ است و سقف بسیار بلندی دارد و تهویه هوا به راحتی انجام می گیرد، تلاش می کنیم با اتاق های جنبی که در مجلس است، به نوعی این مصوبه را رعایت کنیم که البته نظر ستاد، قرارگاه و وزارت بهداشت کماکان بر این بود که اگر این مصوبه رعایت می شد، بهتر بود.
 
_ در اجرای طرح شهید سلیمانی و بیماریابی که اتفاق افتاد، الان پایگاه ها در محلات مختلف  و شهرهای مختلف معرفی شده اند، یعنی مردم می دانند که اگر دچار مشکلی شدند به کدام پایگاه ها و کدام مراکز باید مراجعه کنند؟

بنابر این بوده است و در بسیاری از مناطق اجرا شده است که مثلا گروههایی که شامل وزارت بهداشت و شبکه های بهداشت و درمان هستند، بسیج به عنوان یاور دوستان حوزه بهداشت، هلال احمر که در این مقطع حدود ۲۰ هزار نفر از داوطلبان خود را معرفی کرد، همچنین در سطح محلات خیرین، شهرداری ها و همه را پای کار آورده ایم و از نظر ما به عنوان قرارگاه مشکلی در اجرا وجود ندارد و گزارشهایی که وزارت بهداشت به ما داده است، در سطوح مختلف در استانها و شهرستانها ابلاغ کردند و آنها هم محلات را تقسیم و توزیع کرده اند و بحث پرداخت برای به کارگیری افراد در ستاد مطرح و تصویب شد و مانعی نداریم . در بسیاری از مناطق در محلات ایجاد شده است البته مساجد هم در کنار آنها کمک می کنند اما هنوز قطعی و نهایی شامل همه محلات نشده است که به مرور باید اضافه شود.
 
در هفت محور کلان اجرایی طرحها، در کدام محور قوت بیشتر ویا در کدام محورها ضعف بیشتری داشتیم؟شما فرمودید که به توازن هم جلو نرفته است.

در بحث محلات ۴۰تا۵۰ درصد کار را پیش بردیم که یعنی آمادگی و تمهیدات است و تقسیم گروهها و محلات انجام شده است. کار زیادی است و به این راحتی نیست چراکه از ابتدا بستر آماده ای برای این کار نداشتیم که مثلا همین امروز این کار را انجام می دهیم. حداقل هماهنگی بین چند دستگاه مستلزم دستورالعمل ها، روشها و سازوکارهای همکاری و هماهنگی است که زمان می برد اما با توجه به گزارشها ۴۰-۵۰ درصد کار اجرا شده است.

در بحث قرنطینه در بیرون مستلزم این بود که مسافرخانه ها، هتلها یا مناطق موثر را تامین کنیم که وزارت بهداشت با همکاری وزارت گردشگردی تفاهم نامه ای امضا کردند و اکنون در اختیار قرار می گیرد تا دوستان بتوانند قرنطینه را انجام دهند و ما هم زمان بندی داریم و مرتبط گزارشگیری می کنیم که هرکسی که نیاز بود به قرنطینه برود و فضای مناسبی نبود، فراهم شود. بار مالی این طرح را دولت تصویب کرد و هیچ مشکلی در این زمینه نیست و توافقی میان آقای نمکی و نوبخت در این زمینه به عمل آمده است که به ما قول داده اند که هیچ مشکلی نیست.

کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات، این هفته نسبت به هفته های گذشته فعال تر و موثرتر کار کرد. در بحث تست گیری، از ۲۲هزار به ۶۰ هزار رسیدیم که آقای نمکی اعلام کردند و تقریبا سه برابر شده است که عدد بسیار خوبی است. در محدودسازی بسیار بسیار بهتر عمل شده است در بحث اصناف که با هماهنگی و همکاری خوبی عمل کردند، هم طرح ترددهای شبانه که محور کار نیروی انتظامی است و خوب عمل کرده و همچنین ترددهای بین جاده ای و تردد میان شهرهای قرمز به قرمز، قرمز به نارنجی و ...  جز مواردی بوده که خوب عمل شده است.

در بخش کمک های مردمی به کسانی که در این شرایط نیازمند کمک هستند، هم در ستاد تصویب شد که رقم ۱۰۰ هزار تومان به هرنفر در خانواده در هر ماه پرداخت شود که امروز هم در جلسه ستاد، تامین اعتبار آن مطرح شد. همچنین مقرر شد تا یک میلیون تسهیلات در اختیار این افراد گذاشته شود، خب این قانون خوبی است هرچند که به نظر بنده واقعا رقم بالایی نیست اما با توجه به توان و ظرفیتی که دولت دارد، این کار را انجام می دهد و از طرف دیگر گروه خیرین، بسیج و سایر دستگاههایی که نقش کمک رسانی یا کمکهای مومنانه را دارند، در این هفته فعال تر عمل کردند و گزارشهای آنها هم به خوبی در تلویزیون پخش شد، علی ایحال اگر بخواهیم ارزیابی از روند اجرای همه اینها با هم داشتیم، می توانیم عدد ۷۵-۸۰ درصد را به صورت متوسط برای همه این بخشها داشته باشیم.

 آقای دکتر رئیسی گفتند که افق نهایی این است که افرادی که بیمار هستند، داخل منزل بمانند و افراد سالم بتوانند بیرون بیایند. یعنی این افراد که اکنون وجود دارد و عمدتا سالمها در خانه هستند و بیماران بیرون را با استفاده از فناوری های مختلف معکوس کنیم. امروز هم اعلام شد که همراه داشتن کارت ملی الزامی است.

_ دکتر رئیسی مطرح کردند که ممکن است در ادامه طرح به این سمت برسیم که مثلاً پاساژها با نصب یکسری تجهیزات و امکانات با اسکن کدملی هر فرد، صرفا به افرادی که تست پی.سی.آر آنها منفی بوده، اجازه ورود بدهد و برای انواع ارائه خدمات می تواند از این روش استفاده کرد. چقدر تا رسیدن به این مرحله فاصله داریم یعنی بتوانیم محدودیتها را برطرف می کنیم و بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که بتوانند در شرایط سالم از همه این امکانات استفاده کنند؟

یکی از خلأهای این کار طرح رهگیری مبتلایان بود. این حلقه نیز جز حلقه هایی است که  عملکرد بسیار خوبی داشت. اینکه می گویم عملکرد در مقایسه با دوهفته قبل است. در اجرای طرح ماسک با محوریت وزارت ارتباطات با کمک وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی و بقیه دستگاهها دراین یک هفته، ۱۰ روز خوب عمل کردند.

همانطور که دفعه قبل هم اعلام کردم ما باید هدف را کنترل ویروس و مدیریت ویروس بگذاریم. این هدف اصلی است و بقیه کارها و هرکاری که انجام می دهیم روش، طرق و ابزار کار این هدف تلقی می شود.

به هرحال میزبان این ویروس مبتلایان هستند که باید اولا این افراد را سریع شناسایی کنیم و دوم آنها را قرنطینه کنیم و سوم درمان کنیم. این کار مستلزم روشی برای اجرا بود که شناسایی سریع از طریق همین رپیدتست ها هستند که باید این هفته حتما به ۱۰۰ هزار تست در روز برسد.

محدودسازی کنیم که همین قرنطینه است که انجام می شود. مسئله دیگر کنترل بیماران و تردد آنها است که با نرم افزاری که وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت انجام دادند، این هفته دقیق عمل شد و هم در بحث فرودگاهی، راه آهن و اتوبوس ها اجرا شد و تقریبا براساس آمار وزارت ارتباطات و بررسی ای که کرده اند، ۷۳درصد مبتلایان به ویروس کرونا قرنطینه را نقض کردند و به جای اینکه در خانه یا قرنطینه باشند، نقض کردند. اینها بانک اطلاعاتی و داده ها را دارند و هرکس مراجعه می کند، مشخصات کارت ملی ثبت می شود و بعد از طریق همین کنترل الکترونیکی همه رفت و آمدها درنظر گرفته می شود. از این میان حدود ۱۹ هزار و ۲۰۰ نفر که حدود ۷۷ درصد حداقل به یک استان سفر کرده اند. 

۳هزار و ۳۰۰ نفر که ۱۳درصد است به دو استان سفر کرده است، حتی فردی را داشتیم که به ۱۶ استان سفر کرده است که احتمالا راننده تریلی، اتوبوس یا کامیون بار بوده است. اگر این ترددها و این ۷۳درصدی که قرنطینه را نقض کرده اند، کنترل نکنیم یعنی مدیریت و کنترلی بر ویروس نداریم و ویروس مرتب می چرخد. همین که متوجه شدند که ۷۳ درصد نقض قرنطینه کردند، خوب و موفقیت است چراکه به این افراد بلافاصله پیام فرستاده می شود که شما نقض قرنطینه کردید و باید به محل درمان و قرنطینه یا اسکان خود بازگردید.

همه این اقدامات باید باهم پیگیری شود تا موفق شویم. اما به صورت روزانه همه این موارد را مدیریت و کنترل می کنیم و اگر اشکالی باشد پاسخ می دهیم. همین هفته گذشته آقای جهرمی به همراه معاونین در قرارگاه حضور یافتند و تمامی این اقدامات را توضیح دادند. همه فرمانداران و بخشداران نسبت به این طرح توجیه هستند. همه جا کنترلها انجام می شود و کنترل بین جاده ای هم همچنین.
 
_ هفته آینده اگر در بررسی ها شهرهای با وضعیت قرمز، همچنان قرمز باشند، آیا همین محدودیت ها در حوزه تعطیلی اصناف، کاهش حضور کارکنان در ادارات و محدودیت تردد شبانه یا تردد بین شهری ادامه خواهد داشت یا خیر؟

از ابتدا که این طرح را ارائه دادیم و اسمش را هم طرح هوشمند گذاشتیم، بنابر این بود که به جای اینکه برای هر موردی مجوز جداگانه بگیریم، اصولی داشته باشیم که این اصول در صورت تحقق می تواند موجب جابجایی وضعیت شهرستان شود و اگر هم محقق نشد باید ادامه پیدا کند. ازنظر ما همین است که اگر موفق نشویم این آمار را به حد معقول و قابل قبولی "یعنی ۴-۶-۱۰ نفر تعداد بستری در ۱۰۰هزار نفر جمعیت در روز" برسانیم، قطعاً باید این طرح را ادامه دهیم.

در موج اول این خلط مبحث و برداشت نادرستی که در همه افراد از جمله مجریان، ذی نفعان و بیماران اتفاق افتاد به نوعی سطحی نگری و سهل انگاری شد یعنی زمانی که آمار فوتی ها به آمار بسیار کم و عدد دو رقمی رسید، همه فکر کردند که از شرایط عبور کردیم اما بعد دیدیم که مسافرتها و مراسمات و عدم رعایت پروتکلهایی که انجام شد، بلافاصله پیک دوم و پیک سوم را داشتیم. ما برای اینکه از این مرحله عبور کنیم و شهرهای قرمز، نارنجی شوند و شهرهای نارنجی، زرد شوند، و شهر قرمز هم نداشته باشیم، ۱۸ مورد توصیه داریم و برای هرکدام هم دستورالعمل نوشته شده است که در هر شرایطی باید مدیریت شود.

تاکید می کنم هدف باید این باشد که ویروس کنترل و مدیریت شود و میزبان ویروس هم مبتلایان هستند، پس هرچه قدر بتوانیم این یک درصد یعنی ۸۰۰ هزار نفر را در برابر ۸۰ میلیون یا حتی دو درصد یعنی یک میلیون ۶۰۰نفر را با همین روشها تحت مدیریت، کنترل و ارتباط و تعامل داشته باشیم، بیشتر می توانیم ۹۷-۹۸ درصد مردم را رهاسازی کنیم و بارعایت حداقل ها بتوانیم از بسته شدن مغازه ها جلوگیری کنیم یا مراسمات در فضای بزرگ را لغو نکنیم و این زمانی ممکن است که بتوانیم ۹۰ درصد کسانی که مبتلا هستند را کاملا شناسایی و در قرنطینه در حال درمان باشند.

همه مردم باید بدانند که باید کمک کنیم چراکه این موضوعی است که هرچه زودتر بتوانیم حل کنیم می توانیم آزادسازی را زیاد کنیم. نمی دانیم که این بیماری تا کی ادامه خواهد داشت اما با خبرهایی که در خصوص تولید واکسنها منتشر شده است امیدواریم این واکسنها عمل کند. این بیماری زنجیره است از درون خانواده ها تا فضای بین المللی یعنی هرجایی که این بیماری کنترل شود یک حلقه قطع شود. همچنین با توجه به خبرهای خوشی که درخصوص موفقیت در تولید داروها بوده است، بتوانیم در وارد کردن واکسن به اندازه مورد نیاز عمل کنیم که امروز هم در جلسه ستاد آقای رئیس جمهور دستور دادند و امروز هم تاکید شد که هرطور شده باید تامین شود. همچنین درخصوص خبرهایی که از تولید واکسن در داخل کشور منتشر می شود که وزارت بهداشت متولی امر و مورد وثوق است که اعلام کردند مرحله آزمایش حیوانی تمام شده است و آزمایش انسان با مجوزهای لازم انجام خواهد شد که به هرحال امیدواریم با یک کار ترکیبی از یک طرف شناسایی، قرنطینه و درمان و در طرف دیگر واکسیناسیون بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم.
 
_ طرحهایی مانند شناورشدن ساعات کار به ستاد ارائه شده است و قرار است چنین طرحهایی اجرایی شود؟

درخصوص طرحهایی که ارائه می شود باید تشکر کنیم از کسانی که احساس دلسوزی دارند و نسبت به وقوع این موضوع ناراحت هستند و مرتباً طرحها و نظرات خود را به ما ارائه می کنند. دوستان ما در سطح جهانی در خصوص روشها و شیوه های به کار گرفته شده در کشورهای جهان مطالعه می کنند و پیشنهاد می شود. این پیشنهاد در چند کمیته بررسی می شود. مثلا اگر اقتصادی باشد، در کمیته اقتصادی بررسی می شود که کمیته فعالی هم هست. اگر پیشنهادات در حوزه اطلاع رسانی،آگاهی و آموزش باشد، در کمیته اطلاع رسانی بررسی می شود، اگر پیشنهادات در حوزه های دیگر عمومی تر باشد، در کمیته امنیتی، انتظامی بررسی می شود که جز فعال ترین ها است و همه طرحها به جز طرح های اقتصادی در این کمیته بررسی می شود و مجموعه این پیشنهادات در قرارگاه بررسی می شود و بازهم هرچه که برآیند قرارگاه است در جلسه ای با حضور رئیس جمهور و روسای کمیته ها دقیق تر بررسی و بحث می شود و در نهایتا درستاد مطرح می شود.

از هرپیشنهادی که امکان اجرا داشته باشند، استقبال می کنیم به هرحال در فضایی حرکت می کنیم که باید همه شرایط را درنظر بگیریم. مردم زندگی می کنند و شرایط ما به دلایل مختلف مانند تورم، گرانی، مشکلات دیگر را داریم و از طرف دیگر کرونا هم بار شده است. در نتیجه باید تلاش کنیم که هم توانمندی جامعه و هم تاب آوری جامعه را درنظر بگیریم. همه موارد را درنظر داریم ولی باز هم خود را مستغنی از نظرات و پیشنهادات مردم عزیز و کارشناسان نمی دانیم. امیدواریم با همین همکاری گامهای بلندی برداریم. وب‌دا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.