نظارت مستمر از مراکز درمانی توسط دانشگاههای علوم پزشکی صورت میگیرد
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: وظیفه ما در ستاد، نظارت مستقیم بر ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیست، بلکه با ممیزی کردن دانشگاه ها، این بخش از کار را به دانشگاه ها واگذار کرده و کیفیت خدمات درمانی در مراکز درمانی در هر استانی را به عملکرد آن دانشگاه مرتبط می دانیم، البته بازدیدهای سرزده ما از مراکز درمانی به قوت خود باقی می ماند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، قاسم جان بابایی در اجلاس مدیران و روسای اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، اظهار کرد: یکی از وجوه نظارت، حول محور تعرفه ها و پیگیری مسائل و تخلفات مالی می چرخد، درحالیکه مبحث نظارت، موضوعی چند بعدی بوده و وجوه دیگری نیز دارد که توجه و اجرایی سازی آنها نیز ضرورت دارد.
جان بابایی ادامه داد: طبق آماری که از خدمات درمانی ارائه شده در مراکز درمانی در 9 ماهه ابتدایی سال جاری اخذ شده، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تعداد برخی خدمات درمانی کاهش پیدا کرده است، به جز خدماتی مانند اعمال جراحی پلاستیک در برخی مراکز، غالب اعمال جراحی مانند جراحی چشم، ارتوپدی و مغز و اعضاب در مراکز درمانی دولتی کاهش پیدا کرده است، این موضوع نیازمند پیگیری و نظارت است، تا علت کاهش برخی اعمال جراحی در مراکز درمانی دولتی ریشه یابی شود.
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: سامانه 190 فعال است و یکی از منابع مهم برای انجام امور نظارتی محسوب می شود، فعال سازی سامانه پیامکی نظرسنجی از مراجعین و بیماران در تمامی مراکز درمانی کشور در دستور کار معاونت درمان قرار دارد و برمبنای این برنامه، از طریق شماره همراه ثبت شده از بیماران، در زمان ترخیص، پیامکی به آنها ارسال می شود و سوالاتی نظیر کیفیت خدمات بیمارستان، پزشک و پرستار پرسیده شده و سطح رضایتمندی و نظرات بیماران جمع آوری و سنجیده می شود، این موضوع نیز می تواند یکی از منابع مهم برای پیگیری موفق تر مبحث نظارت در حوزه درمان تلقی شود.
وی افزود: مدیران و روسای اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور باید از طریق سامانه خدمات بر نحوه خدمت رسانی و کیفیت و تعداد خدمات درمانی در شهر و استان محل خدمت خود نظارت کافی داشته باشند، مبحث نوبت دهی در کلینیک ها باید مورد نظارت مستمر قرار داشته باشد، برای راه اندازی نوبت دهی در بیمارستان ها نیز نرم افزاری آماده سازی شده تا در کنار استقرار نظام ارجاع، پزشک و سطح بندی خدمات، موضوع نوبت دهی الکترونیک در بیمارستان ها نیز در قالب الکترونیک شدن خدمات پیگیری و اجرایی شود.
جان بابایی تصریح کرد: وظیفه ما در ستاد، نظارت مستقیم بر ارائه خدمات در مراکز درمانی و بیمارستان ها نیست، بلکه با ممیزی کردن دانشگاه ها، این بخش از کار را به دانشگاه ها واگذار کرده و کیفیت خدمات درمانی در مراکز درمانی در هر استانی را به عملکرد آن دانشگاه مرتبط می دانیم.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: یکی از معیارها و شاخص های نظارتی ما، عملکرد دانشگاه ها است، بازدید از مراکز درمانی و نحوه ارائه خدمات در سراسر کشور، به ماهانه 8 هزار بازدید رسیده است و در این خصوص برخی دانشگاه عملکرد مطلوبی داشته اند.
وی اظهار کرد: در کنار ممیزی و مامور کردن دانشگاه ها برای بازدید از مراکز درمانی هر استان و تجمیع اطلاعات هر بازدید، ما نیز بازدیدهای سرزده از مراکز درمانی را خواهیم داشت تا از نزدیک در جریان نحوه ارائه خدمات در مراکز درمانی قرار گیریم.
جان بابایی با تاکید بر مقوله نظارت در امور درمانی، گفت: در حوزه درمان، 50 درصد کارها به ایجاد فرآیند و 50 درصد مابقی نیز به مقوله نظارت در امور درمانی اختصاص دارد، بنابراین نیمی از کار در حوزه درمان به دست مدیران و روسای اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام می شود و این نظارت ها باید مستمر و دقیق باشد.
معاون درمان وزارت بهداشت از آماده سازی چک لیست نظارتی خبر داد و گفت: در حوزه اعتباربخشی اقدامات موثری انجام شده و تلاش شده این اعتباربخشی ها هزینه ای برای سیستم ایجاد نکند.
به گزارش وبدا وی در پایان خطاب به مدیران و روسای اداره های نظارت بر درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، تاکید کرد: دستور العمل ارائه خدمات درمانی در ایام تعطیل عید نوروز نیز تدوین شده و به زودی به تمامی دانشگاه ها ابلاغ خواهد شد و شما نیز باید بر نحوه ارائه خدمات درمانی نظارت های کافی داشته باشید تا مردم در دریافت خدمات درمانی کمبودی احساس نکرده و رضایتمندی شان خدشه دار نشود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید