نسخه الکترونیکی مبنای اصلی دورا پزشکی است
سرپرست سازمان بیمه سلامت گفت: کرونا به ما آموخت که راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و در این دوران که صحبت از دورا پزشکی میشود، باید بدانیم که مبنای اصلی آن نسخه الکترونیکی است، تا پایان ۱۳۹۹ استقرار نسخه الکترونیکی در ۸۰ درصد مطبها باید انجام شود. در رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری هم صد در صد بخش دولتی و خصوصی باید پوشش داده شود.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طاهر موهبی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در این سازمان طی سالهای اخیر بر لزوم گسترش فناوری اطلاعات و نسخه الکترونیک برای تحقق اهداف خدمات دوراپزشکی تاکید کرد و گفت: کرونا به ما آموخت که راهی جز استفاده از فناوری اطلاعات نداریم و صحبتهایی که در این دوران در مورد تله مدیسین یا دوراپزشکی مطرح میشود مبنای اصلی آن نسخه نویسی الکترونیک است.
وی افزود: در ابتدای شروع کار در سازمان بیمه سلامت وقتی به هر نقطهای برای اصلاح نگاه میکردیم، مشاهده میشد که ردپایی در فناوری اطلاعات دارد. در نتیجه یکی از رویکردهای اصلی سازمان، استقرار سازمان الکترونیک شد. این موضوع به ابزارهایی نیاز داشت که اولین اقدام ایجاد معاونت فناوری اطلاعات بود. در آن زمان در حد مدیریت منابع و مصارف حرف میزدیم و امروز از فتح قلههایی در فناوری اطلاعات صحبت میکنیم. در این میان پروژههای خیلی خوبی اجرایی شد که مهمترین آن رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری بود که امروز در بخش خصوصی نیز آغاز میشود.
سرپرست سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه نسخه الکترونیک در حال حاضر در ۷۶ درصد مطبها به صورت آنلاین اجرایی میشود، تاکید کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد این میزان نسخه الکترونیک و بقیه استحقاق سنجی است. در حال حاضر ۵۰ درصد داروخانهها با تمام مشکلاتی که دارند تحت پوشش نسخه پیچی الکترونیک هستند. راهنماهای بالینی در حال حاضر کنترل میشود و ۷۳۰ خدمت در سامانه تعیین خدمت در حال کنترل است. سامانه تایید دارو نیز داروها را کنترل میکند و اگر قاچاق دارو یا خرید و فروش غیرقانونی آن به حداقل رسیده به خاطر فعالیت همین سامانههاست.
موهبتی گفت: این سامانهها مانند بانکداری الکترونیک به مرور زمان کامل میشوند، زمانی که در این بخش هزینه میشود، ارزش دارد. تلفن همراه در ابتدا فقط برای مکالمه استفاده میشد و امروز کمترین استفاده ما از تلفن همراه برای مکالمه است. بسیاری از کارهایی که در سه سال اخیر در سازمان بیمه سلامت انجام شده در نهایت وظیفه بخش دولتی نیست زیرا هرچه حضور بخش دولتی پر رنگ شود، حضور بخش خصوصی کم رنگ میشود. با این حال باید بتوانیم بازار و محیط کسب و کار را فراهم کنیم. بخش خصوصی ظرفیتهای جدیدی را ایجاد میکند و بخش دولتی باید یاد بگیرد که چطور با بخش خصوصی رفتار کند تا اعتماد ایجاد شود زیرا با شکل گیری این اعتماد میتوان به حداکثر اولویتها دسترسی پیدا کرد.
وی اضافه کرد: امروز پایگاه اطلاعات بیمه شدگان کشور را داریم که به همت این پایگاه، هر ایرانی یک کد ملی و یک دفترچه بیمه خواهد داشت. البته اهداف دیگری همچنان برای ما وجود دارد و باید تا پایان سال ۱۴۰۰ با کمال افتخار اعلام کنیم که از کاغذ استفاده نمیکنیم. تا پایان سال ۱۳۹۹ باید استقرار نسخه الکترونیک در ۸۰ درصد مطبها انجام شود. در رسیدگی الکترونیک به اسناد بستری هم صد در صد بخش دولتی و خصوصی باید پوشش داده شود.
سرپرست سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهای سازمان بیمه سلامت و یکی از مطالبات وزیر بهداشت حرکت به سمت دانش محوری و دانش بنیان کردن این سازمان بود تا تصمیمگیریها مبتنی بر دانش باشد. یکی از اقدامات ما تاسیس مرکز تحقیقات بیمه سلامت بود که سه اتفاق در این حوزه انجام شد. اولین اصلاح ما، طراحی نظام کارآمد بیمه سلامت و اصلاحات در نظام فعلی بود. تعریف بستههای متنوع بیمهای یکی از اقدامات دیگر است که در آینده انجام میشود.
سرپرست سازمان بیمه سلامت تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهای سازمان بیمه سلامت و یکی از مطالبات وزیر بهداشت حرکت به سمت دانش محوری و دانش بنیان کردن این سازمان بود تا تصمیمگیریها مبتنی بر دانش باشد. یکی از اقدامات ما تاسیس مرکز تحقیقات بیمه سلامت بود که سه اتفاق در این حوزه انجام شد. اولین اصلاح ما، طراحی نظام کارآمد بیمه سلامت و اصلاحات در نظام فعلی بود. تعریف بستههای متنوع بیمهای یکی از اقدامات دیگر است که در آینده انجام میشود.
موهبتی ادامه داد: قبل از این مشوقهایی برای پزشکان در نظر گرفته بودیم و نشستهایی با پزشکان داشتیم. نگاه سازمان بیمه سلامت اقتصادی نیست بلکه به دنبال صیانت از سلامت مردم هستیم زیرا تعداد فراوان آزمایشها و تصویربرداریها که سلامت مردم را به خطر میانداخت، با اجرای راهنماهای بالینی مدیریت شده است، بیمههای تجاری برای یک خودرو که دو سال تصادف نکرده باشد، تشویق میگذارند اما برای سلامت مردم چنین تشویقی وجود نداشت. از زمانی که سازمان بیمه خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت تبدیل شد، یعنی حرکت به سمت سلامت محوری آغاز شد بنابراین امروز با اجرای این طرح، از درمان محوری خارج شده ایم و به سمت سلامت محوری میرویم.
به گزارش ایسنا وی در پایان افزود: این طرح بر اساس مطالعهای در دهها کشور انجام شده است. در دنیا چهار عامل خطر پرفشاری خون، میزان قند خون بالا، افزایش توده بدنی یا چاقی و میزان چربی بالا وجود دارد. برای همه این موارد، بستههای مراقبتی داریم که اگر بین این موارد و پرداخت حق بیمه رابطه معنی داری برقرار شود، مردم به سلامت خود توجه خواهند کرد، در زمینه خود مراقبتی باید توجه داشته باشیم که این حرکت از لحاظ اقتصادی هم قابل توجه است. در حال حاضر ۶۰۰ میلیارد تومان برای بیماران دیالیزی هزینه میکنیم که ورودی آن قند خون بالاست، هرکسی که سالم یا بیمار باشد، میتواند برای بیمه شدن ابتدا به نزدیکترین پایگاه سلامت مراجعه و اطلاعات خود را تکمیل کند. برای سال بعد اگر شخص برای تمدید بیمه مراجعه کند و به طور مثال فشار خون خود را کنترل کرده باشد، تشویقهایی به او داده میشود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید