بومیگزینی و کاهش دوره خدمت راهکار ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بومیگزینی و کاهش دوره خدمت پزشکان طرحی از ۳ برابر خدمت به ۱/۵ برابر را راهکار ماندگاری آنها در مناطق محروم دانست و گفت: ما نمیتوانیم با این تفکر که افرادی را از مناطق برخوردار به عنوان پزشک عمومی و دستیاری تربیت کنیم بعد از ظرفیت آنها برای فعالیت در مناطق محروم استفاده کنیم، ماندگاری آنها را در این مناطق تضمین کنیم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید محمد پاکمهر در مورد انتشار خبری از سوی معاون سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه پزشکان طرحی برای ماندن در مناطق محروم انگیزه ندارند، با انتقاد از اینکه قرار بود برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مشوقهایی تعریف شود که محقق نشد گفت: ما باید بپذیریم که برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم 2 راهکار بیشتر نداریم یکی اینکه از سطح کنکور برای تربیت پزشک عمومی و دستیار تخصصی سهمیه مناطق محروم را افزایش داده و از بین افرادی که در این مناطق تحصیل کردهاند و بعد از فارغ التحصیلی از دوره تخصص هم تمایل دارند که به محل زندگی خود برگردند و به ارائه خدمت بپردازند، استفاده کنیم.
وی افزود: ما نمیتوانیم با این تفکر که افرادی را از مناطق برخوردار به عنوان پزشک عمومی و دستیاری تربیت کنیم بعد از ظرفیت آنها برای فعالیت در مناطق محروم استفاده کنیم، ماندگاری آنها را در این مناطق تضمین کنیم، پزشکان طرحی باید 3 برابر مدت تحصیل خود را در مناطق محروم خدمت کنند یعنی فردی زمان طولانی برای تحصیل در دوره تخصصی طی می کند سپس باید برای تحصیل در دوره فوق تخصص بین 5 تا 7 سال زمان بگذارد در نهایت 3 برابر این زمان را هم باید در مناطق محروم فعالیت کند، بنابراین تمام عمر خود را باید در این مسیر بگذارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پیشنهاد شده است این مدت از 3 برابر به یک و نیم برابر کاهش پیدا کند تا انگیزهای برای تحصیل در رشته پزشکی ایجاد کند ادامه داد: چه دلیلی دارد افراد را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم. این روش تامین پزشک چه عمومی چه متخصص برای مناطق محروم منطقی نیست بنابراین باید برای تربیت نیروی پزشک عمومی و متخصص در جهت رفع نیاز مناطق محروم بومی گزینی شود و سهمیه مراکز دانشگاهی همان مناطق افزایش داده شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت پاکمهر در پایان گفت: اگر قرار است پزشکان را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم و ماندگاری آنها را بالا ببریم باید اهرمهای تشویقی اعم از اختصاص حقوق و مزایای مکفی، تامین امکانات رفاهی و تجهیزات مورد نیاز برای این پزشکان پیشبینی شود، ضمن اینکه امکان صدور مجوز مطب در کنار فعالیت در محیط دانشگاهی برای آنها فراهم شود چرا که در شرایط کنونی تنها 20 درصد از متخصصان که عضو هیات علمی دانشگاهها هستند، از این امتیاز برخوردار هستند.
وی افزود: ما نمیتوانیم با این تفکر که افرادی را از مناطق برخوردار به عنوان پزشک عمومی و دستیاری تربیت کنیم بعد از ظرفیت آنها برای فعالیت در مناطق محروم استفاده کنیم، ماندگاری آنها را در این مناطق تضمین کنیم، پزشکان طرحی باید 3 برابر مدت تحصیل خود را در مناطق محروم خدمت کنند یعنی فردی زمان طولانی برای تحصیل در دوره تخصصی طی می کند سپس باید برای تحصیل در دوره فوق تخصص بین 5 تا 7 سال زمان بگذارد در نهایت 3 برابر این زمان را هم باید در مناطق محروم فعالیت کند، بنابراین تمام عمر خود را باید در این مسیر بگذارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پیشنهاد شده است این مدت از 3 برابر به یک و نیم برابر کاهش پیدا کند تا انگیزهای برای تحصیل در رشته پزشکی ایجاد کند ادامه داد: چه دلیلی دارد افراد را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم. این روش تامین پزشک چه عمومی چه متخصص برای مناطق محروم منطقی نیست بنابراین باید برای تربیت نیروی پزشک عمومی و متخصص در جهت رفع نیاز مناطق محروم بومی گزینی شود و سهمیه مراکز دانشگاهی همان مناطق افزایش داده شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت پاکمهر در پایان گفت: اگر قرار است پزشکان را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم و ماندگاری آنها را بالا ببریم باید اهرمهای تشویقی اعم از اختصاص حقوق و مزایای مکفی، تامین امکانات رفاهی و تجهیزات مورد نیاز برای این پزشکان پیشبینی شود، ضمن اینکه امکان صدور مجوز مطب در کنار فعالیت در محیط دانشگاهی برای آنها فراهم شود چرا که در شرایط کنونی تنها 20 درصد از متخصصان که عضو هیات علمی دانشگاهها هستند، از این امتیاز برخوردار هستند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
8 نظر
ناشناس
۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۵
با سلام من هم با این نظر کاملا موافق هستم چرا که هم موجب خدمت رسانی بهتر این عزیزان میشود به سبب انگیزه بهتر هم اینکه خود پزشک متخصص هم در این طرح دیده شده و این به عدالت نزدیک تر است واقعا افرادی که موافق طی شدن سه برابری تحصیل در مناطق محروم هستند آیا ذره ای به خود پزشک و خانواده او توجه داشته اند و اینکه هر چقدر زندگی این عزیزان کمتر دچار تشویش باشد مطمعنا خدمت رسانی و انگیزه برای خدمت به هموطنان در نقاط محروم بیشتر خواهد بود
فاطمه
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
سلام این سهمیه های کیلویی باعث شد که دانشجو با رتبه هفتصد تعهد قبول شده ویا رتبه سی هزا. امده با سهمیه بدون تعهد قبول شده اینو باید چجوری تحمل کنیم
ناشناس
۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۹
سلام.منظور از توضیحات بند ۸ مربوط به همین تعهدی های خدمت ۱.۵ برابرمدت تحصیل چیه؟ لطفا بگید🙏🙏🙏
ناشناس
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲
با سلام و عرض خسته نباشید من با فرمایشات ایشان کاملا موافقم خیلی از رتبه های خوب به خاطر اینکه شهر خودشان باشند و یا شرایط مالی رفتن به دانشگاههای پردیس یا آزاد را نداشتند با تفاوت کم رتبه با قبولی های روزانه تعهد دادند حالا باید از کل امکانات زندگی به مدت ۲۱ سال محروم شوند ؟ اگر واقعا مدت خدمت یک و نیم برابر شود و امکاناتی هم برای ماندگاریشان فراهم گردد با انگیزه قوی این مدت را به هموطنان خود خدمت می کنند و اگر نصف زمان تعهد سپری شود و بتوانند تخصص شرکت کنند زمان ماندگاری پزشکان جوان در کشور و اگیزه آنها بیشتر شده و نیازی به مهاجرت از وطن خود که به آن تعلق دارند نمی بینند با تشکر
ناشناس
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۵
با سلام و عرض ادب من با فرمایشات آقای پاکمهر کاملا موافقم و این سخنان عادلانه و به جاست در شهر ما با رتبه ۱۵۰۰ پزشکی روزانه و با رتبه ۱۷۰۰ پزشکی تعهد قبول شدند خیلی ها شرایط رفتن به دانشگاههای پردیس یا آزاد را نداشتند حالا باید یک جوان عمر و جوانیش را در مناطق محروم و بدون امکانات بگذراند مگر زندگی راحت حق این افراد نخبه نیست ؟
ناشناس
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰
با سلام و عرض تدب من با فرمایشات آقای پاکمهر موافقم در شهر ما با رتبه ۱۵۰۰ پزشکی روزانه و با رتبه ۱۷۰۰ پزشکی تعهدی قبول شدند خیلی از این پزشکان به خاطر مشکلات مالی پردیس یا آزاد نرفتند
ناشناس
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸
با سلام و عرضادب من با فرمایشات آقای پاکمهر کاملا موافقم در شهر ما رتبه ۱۷۰۰ تعدی و رتبه ۱۵۰۰ روزانه قبول شد حالا این جوان باید عمر و چوانی خودش
ناشناس
۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۳
با سلام و عرض ادب من با نظر ارایه شده کاملا موافق هستم بدور از تعصب