در حوزه آموزش علوم پزشکی با چالش هایی مواجه هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، عالیه زمانی کیاسری در توضیح چرایی تشکیل کمیته جمعیت و آموزش در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: هر کدام از کمیته های تشکیل شده به نوعی کمیسیون تخصصی در حوزه خاصی محسوب می شوند، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس یازدهم تصویب و ابلاغ شده اما باید دانست که چقدر در اجرا موفق بوده و آیا نیاز دارد استان به استان بومی سازی شود به عنوان مثال مازندران کم تولدترین و پیرترین استان کشور است به گونه ای که در دهه بعدی چالش جمعیتی خواهیم داشت و شکاف سنی بسیار زیاد خواهد شد.

وی افزود: همچنین این قانون که حوزه های مختلف را به خوبی مدنظر قرار داده چقدر در استان مازندران توانسته در زمینه حمایت از جوانی جمعیت موفق عمل کند به عنوان مثال برای مباحث فرزندآوری، تشویقی، حمایت از زنان شاغل و اینکه در فرزندآوری زنان شاغل چقدر توانسته موفق باشد و برای اینکه بر اجرای قانون نظارت کنیم شاید نیاز باشد بر اساس بازخورد آن مداخلات اصلاحی صورت گیرد.

رئیس کمیته جمعیت و آموزش کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد: باید وضعیت اجرای قانون را بررسی کنیم و ببینیم که آیا لازم است در برخی از مواد آن بازنگری شود، باید به حمایت از زنان، مادران و شناسایی آسیب های اجتماعی و تشکیل خانواده توجه داشت در این رابطه بخشی از چالش های جمعیتی ما می تواند با مباحث معیشتی و اقتصادی مرتبط باشد از سویی این موارد به صورت حلقه های زنجیر هستند که به هم متصل هستند.

کیاسری گفت: کمیته آموزش برای نخستین بار است در کمیسیون بهداشت تشکیل می شود البته کمیسیون تخصصی آموزش را در مجلس داریم و حوزه‌های مربوط به آموزش عالی، وزارت علوم به ویژه حوزه آموزش و پرورش در این کمیسیون مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد اما آموزش علوم پزشکی عملا خاص دیده نشده و مغفول است؛ وقتی ما می خواهیم با محتوای آموزش عالی در حوزه آموزش علوم پزشکی جلو برویم دچار چالش می شویم زیرا آن محتوا برای این ظرف کم است.

وی افزود: بسیاری از دستورالعمل‌ها، بخشنامه ها و قوانین در وزارت علوم به راحتی اجرا می شود اما در حوزه علوم پزشکی در اجرا با چالش مواجه می شویم و باید به طور مرتب چکش کاری شوند یا مجددا مصوبه و متمم گرفته شود، در برنامه های 5 ساله عبارتی به نام آموزش عالی، تحقیقات و فناوری داریم و آموزش علوم پزشکی در حوزه سلامت دیده شده در حالی که در حوزه سلامت باید آموزش علوم پزشکی را هدف گذاری و سایر بخش های حوزه سلامت را در آن مسیر قرار دهیم تا هم بهداشت و درمان علمی و به روز باشد و با تکنولوژی روز پیشرفت کند و هم اینکه کاملا به صورت درست و حرفه ای در اختیارمردم قرار گیرد.

رئیس کمیته جمعیت و آموزش کمیسیون بهداشت مجلس گفت: بخش عمده علوم پزشکی بالینی محور است و هزینه بیشتری را ایجاد می کند و این هزینه بیشتر عملا به سمت بیمارستان ها، مراکز آموزشی و درمانی و بهداشت سوق داده می شود و با توجه به اینکه معمولا بر اساس سیستم خودگرانی بیمارستان ها به عنوان بنگاه اقتصادی عمل می کند سازمان های بیمه گر عموما بسیاری از آیتم های مربوط به هزینه های آموزش علوم پزشکی را که خواهی نخواهی در مرکز آموزشی ایجاد می شود را مورد توجه قرار نمی دهد.

کیاسری گفت: در خصوص درآمد بیمارستان های آموزشی و غیرآموزشی و میزان تعرفه ها اگر به مرکز آموزشی و درمانی تهران یا یک مرکز دولتی غیرآموزشی مراجعه کنید هیچ تفاوتی ندارد در حالی که در مرکز درمانی باید پاسخگویی سریع تر باشد و این موارد چالش هایی است که در حوزه آموزش وجود دارد و این به تدریج باعث شده که مراکز آموزش و درمانی ما افت کنند، در دهه 80 تعدادی از مراکز آموزش درمانی مانند بیمارستان امام حسین و یا فیروزگر تهران هیات امنایی شدند و این اقدام کمک کننده بود زیرا به هیات امنا اختیاراتی داده شد و درآمدهایی ایجاد شد اما متاسفانه این مهم در دهه 90 منتفی شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت وی در پایان با بیان اینکه در حوزه آموزش علوم پزشکی با چالش هایی مواجه هستیم گفت: آموزش علوم پزشکی در سال های اخیر با چالش هایی مواجه شده که باید به صورت اساسی به آنها و حتما باید به عبارت «آموزش علوم پزشکی » پرداخته شود و این مسائل نیاز به بازنگری دارد، تصمیم گرفتیم با تشکیل کمیته جمعیت و آموزش به این موضوع و رفع مشکلات این حوزه ورود کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.