بازنگری در برنامه دوره دستیاری تخصصی پزشکی در دستور کار است
وزیر بهداشت گفت: وزارت بهداشت علاوه بر اقداماتی که قاعدتاً در حوزه اختیارات دانشگاهها و هیات امنای دانشگاهها و حتی بیمارستانها و گروههای آموزشی است و همین امروز هم میتوانند تدابیر اصلاحی برای ارتقای ابعاد مختلف زندگی تحصیلی دستیاران علوم پزشکی داشته باشند، اقداماتی را باید در این خصوص صورت دهد و موضوع از طریق کمیته مشترکی که بین معاونت درمان و معاونت آموزشی در وزارت بهداشت به دستور وزیر شکل خواهد گرفت و پیگیری میشود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، چندی پیش تعدادی از دستیاران تخصصی رشتههای پزشکی در خصوص اینکه باید برای حفظ سلامت جامعه و پزشکان، قوانین مربوط به دستیاران و اینترنها تجدیدنظر شود به تشریح مشکلاتشان پرداختند، روز گذشته نیز نمایندگان صنفی تمام دانشکدههای پزشکی کشور در نامهای خطاب به وزیر بهداشت خواستار رسیدگی به مشکلات دستیاران تخصصی شده بودند.
وزیر بهداشت در همین خصوص برنامه سنگین کاری و فراهم نبودن حداقلهای معیشتی برای دستیاران علوم پزشکی را از جمله آسیبهای موجود دانست و گفت: در دوره دستیاری همانگونه که حداقلهای لازم تعیین میشود، سقف ساعات و حجم کاری استاندارد نیز باید تعریف و رعایت شود، رزیدنت یا دستیار عملا بهعنوان یک پزشک درگیر فرآیند درمان است و این مهم قطعا هم بر کیفیت کار درمانی و کاهش خطا، هم کیفیت آموزش و سلامت جسم و روان دستیاران موثر است و در این خصوص از معاونت آموزشی و معاونت درمان خواستهایم ضمن بازنگری، استانداردهای لازم با همکاری انجمنها و گروههای آموزشی تعریف و در همه بخشها و مراکز آموزشی، رعایت و اجرای آن نظارت شود.
نمکی گفت: دوره دستیاری صرفا یک دوره آموزشی نیست و دستیار هم فقط دانشجو نیست، دستیار یا رزیدنت ردهای از سلسله مراتب خدمات درمانی محسوب میشود و نمیتوان و نباید با این دوره رفتاری دوگانه داشت.
وی افزود: وزارت بهداشت علاوه بر اقداماتی که قاعدتاً در حوزه اختیارات دانشگاهها و هیأت امنای دانشگاهها و حتی بیمارستانها و گروههای آموزشی است و همین امروز هم میتوانند تدابیر اصلاحی برای ارتقای ابعاد مختلف زندگی تحصیلی دستیاران علوم پزشکی داشته باشند، اقداماتی را باید در این خصوص صورت دهد و موضوع از طریق کمیته مشترکی که بین معاونت درمان و معاونت آموزشی در وزارت بهداشت به دستور وزیر شکل خواهد گرفت و پیگیری میشود.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر در دوره اینترنی و بهویژه دستیاری حداقلهای کارکرد آموزشی افراد را به نوعی تعریف میکنیم، حتما باید برای آن سقف هم تعریف کنیم، این استانداردها با همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی و هیأت بورد باید باز تعریف شود و بسته به هر رشته، هم به لحاظ حجم کاری هم به لحاظ ساعات کاری مورد بازنگری قرار بگیرد و ملاحظات سلامت شغلی و ملاحظات پرهیز از ایجاد فرسودگی شغلی و فرسودگی آموزشی مدنظر قرار گیرد.
نمکی خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر تعاریف مشخص از تناسب کار و آموزش، تأمین حداقلهای معیشتی دستیاران به طور اخص مد نظر است، متاسفانه وقتی صحبت از حق الزحمه و کمک هزینه دستیاران می شود، آنها با نگاه دانشجوی صرف دیده میشوند، وقتی صحبت از مسؤولیت است آنها را بهعنوان پزشک و جزیی از سلسله مراتب درمان، این دوگانگی نیازمند اصلاح است.
وی اظهار کرد: به هر حال وقتی از دستیار امروز و پزشک فردا انتظار همدلی با جامعه و همدلی با مردم و نظام سلامت را داریم، امروز هم دستیار ما حداقل همدلی را از ناحیه نظام سلامت و نظام آموزشی باید حس کند.
به گزارش فارس وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: در خصوص تأمین حداقلهای معیشتی علیرغم همه مشکلات مالی موجود، موضوع سهم کارانه دستیاران و موضوع ارتقاء سطح رفاهی آنها و تعریف حداکثر کار کرد در دستور کار وزارت بهداشت است و معاونت درمان و معاونت آموزشی را همزمان مامور بررسی و ارایه راهکار کردهایم، سعی میکنیم تحولاتی در این حوزه به تدریج از مهرماه داشته باشیم، البته بودجه سال ۹۸ به نوعی بسته شده است، امیدواریم راهکارهایی اتخاذ شود و در سال ۹۹ در بودجه هم پیشبینی برای ارتقاء نسبی وضعیت دستیاران علوم پزشکی داشته باشیم.
وی افزود: وزارت بهداشت علاوه بر اقداماتی که قاعدتاً در حوزه اختیارات دانشگاهها و هیأت امنای دانشگاهها و حتی بیمارستانها و گروههای آموزشی است و همین امروز هم میتوانند تدابیر اصلاحی برای ارتقای ابعاد مختلف زندگی تحصیلی دستیاران علوم پزشکی داشته باشند، اقداماتی را باید در این خصوص صورت دهد و موضوع از طریق کمیته مشترکی که بین معاونت درمان و معاونت آموزشی در وزارت بهداشت به دستور وزیر شکل خواهد گرفت و پیگیری میشود.
وزیر بهداشت ادامه داد: اگر در دوره اینترنی و بهویژه دستیاری حداقلهای کارکرد آموزشی افراد را به نوعی تعریف میکنیم، حتما باید برای آن سقف هم تعریف کنیم، این استانداردها با همکاری مراکز توسعه آموزش پزشکی و هیأت بورد باید باز تعریف شود و بسته به هر رشته، هم به لحاظ حجم کاری هم به لحاظ ساعات کاری مورد بازنگری قرار بگیرد و ملاحظات سلامت شغلی و ملاحظات پرهیز از ایجاد فرسودگی شغلی و فرسودگی آموزشی مدنظر قرار گیرد.
نمکی خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر تعاریف مشخص از تناسب کار و آموزش، تأمین حداقلهای معیشتی دستیاران به طور اخص مد نظر است، متاسفانه وقتی صحبت از حق الزحمه و کمک هزینه دستیاران می شود، آنها با نگاه دانشجوی صرف دیده میشوند، وقتی صحبت از مسؤولیت است آنها را بهعنوان پزشک و جزیی از سلسله مراتب درمان، این دوگانگی نیازمند اصلاح است.
وی اظهار کرد: به هر حال وقتی از دستیار امروز و پزشک فردا انتظار همدلی با جامعه و همدلی با مردم و نظام سلامت را داریم، امروز هم دستیار ما حداقل همدلی را از ناحیه نظام سلامت و نظام آموزشی باید حس کند.
به گزارش فارس وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: در خصوص تأمین حداقلهای معیشتی علیرغم همه مشکلات مالی موجود، موضوع سهم کارانه دستیاران و موضوع ارتقاء سطح رفاهی آنها و تعریف حداکثر کار کرد در دستور کار وزارت بهداشت است و معاونت درمان و معاونت آموزشی را همزمان مامور بررسی و ارایه راهکار کردهایم، سعی میکنیم تحولاتی در این حوزه به تدریج از مهرماه داشته باشیم، البته بودجه سال ۹۸ به نوعی بسته شده است، امیدواریم راهکارهایی اتخاذ شود و در سال ۹۹ در بودجه هم پیشبینی برای ارتقاء نسبی وضعیت دستیاران علوم پزشکی داشته باشیم.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید