۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیات علمی میشود
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تشریح برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: حدود ۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیات علمی می شود و لازم است به صورت جدی تر از اجرای برنامه تحول در آموزش حمایت شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در دومین روز یکصد و نهمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی، به اقدامات انجام شده در توسعه آموزش علوم پزشکی طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: در این زمینه شاخص هایی وجود دارد که قابل توجه است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: 2 هزار رشته مقطع در حوزه علوم پزشکی راه اندازی شده، بیش از 200 هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و در سال 97 حدود 35 هزار نفر در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل شده اند.
وی با اشاره به بار کاری بالا در حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: در سال حدود 48 آزمون در حوزه علوم پزشکی برگزار می شود و در حال حاضر 73 درصد از این آزمون ها الکترونیک برگزار می شود. تلاش ما این است که تا آخر سال تمام آزمون ها در دانشگاهها به صورت الکترونیک برگزار شود.
لاریجانی گفت: دانشگاهها در کنار این حجم زیاد امور جاری، برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را دنبال می کنند، تمام اسناد بالادستی مرتبط با حوزه آموزش در تدوین برنامه های تحول مورد بررسی قرار گرفته و در این بسته ها با تعریف صدها پروژه پژوهشی در حوزه آموزش در مسیر مرجعیت علمی حرکت می کنیم.
معاون وزیر بهداشت از تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی سخن گفت و عنوان کرد: تاکنون بیش از 1000 عنوان کتاب به این کمیسیون ارسال شده است.
وی افزود: نظام اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی ایران توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفته، اگر این اتفاق نمی افتاد از سال 2030 مدارک اخذ شده در ایران در جهان معتبر نبود، به زودی این برنامه برای رشته های تخصصی و همچنین داروسازی و دندانپزشکی نیز آغاز خواهد شد.
لاریجانی به برنامه های توسعه استعدادهای درخشان علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: ایجاد گفتمان تحول آموزش در بین دانشجویان استعداد درخشان بسیار به پیشبرد اهداف برنامه های تحول کمک می کند و امروز و فردا نشستی برای تدوین پیوست دانشجویی برنامه تحول در حال برگزاری است، تا چند سال آینده تمام اعضای هیات علمی دانشگاهها باید در شرکت های دانش بنیان مشارکت داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی توجه به بیماری های غیرواگیر در آموزش را یکی از الزامات توسعه آموزش پاسخگو ذکر کرد و گفت: طی چند روز آینده دوره آموزش های مرتبط با بیماریهای غیرواگیر افتتاح خواهد شد، اطلاعات مرتبط با بیماری های غیرواگیر در تمام استان های کشور جمع آوری شده و سامانه مرتبط به زودی افتتاح خواهد شد.
وی به بحث برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: تعداد نیروی مورد نیاز در هر رشته در استان های مختلف در دست اقدام است و در رابطه با کمبود پزشک در کشور این نکته قابل توجه است که در حال حاضر ۱۰۰ هزار پزشک عمومی داریم و ۵۵ هزار نفر دانشجوی رشته پزشکی عمومی هستند. حداکثر تا ۷ سال آینده این تعداد وارد نظام ارایه خدمات کشور می شوند.
لاریجانی سند آمایش را یکی از اسناد مهم حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: تمامی تکالیف نقشه جامع علمی کشور به صورت ماموریت به دانشگاه ها و مناطق آمایشی سپرده شده است، دستاوردهای ارزشمندی در مناطق آمایشی با اجرای این اقدامات به دست آمده. به عنوان مثال منطقه آمایشی ۳ در طی چند. سال گذشته حدود ۲۷۰ دانشجوی خارجی جذب کرده اند. واسپاری ماموریت به مناطق آمایشی منجر به اقدامات و دستاوردهای ارزشمندی در آموزش علوم پزشکی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل شبکه ملی هیات های ممتحنه اظهار داشت: این اقدام در ارتقای کیفیت آزمون ها بسیار موثر است و باعث می شود از توانمندی های تمام اعضای هیات علمی دانشگاه ها استفاده شود.
وی با تاکید بر لزوم حمایت روسای دانشگاه ها از بوردهای منطقه گفت: در برنامه تحول و نوآوری آموزش به توسعه اخلاق پزشکی توجه ویژه ای شده است.
لاریجانی با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران و لزوم تلاش مسئولان دانشگاه ها در جذب دانشجوی خارجی گفت: زیرساخت های بسیار خوبی برای توسعه مجازی آموزش علوم پزشکی ایجاد شده به طوری که در چند روز گذشته حدود ۱۵۰۰ عضو هیات علمی در دوره دانش پژوهی شرکت کردند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر لزوم ساماندهی جذب هیات علمی حوزه علوم پزشکی گفت: نقشه جذب اعضای هیات علمی بر اساس نیازهای مناطق در حال تدوین است.
به گزارش وبدا وی لزوم تقویت اعتبارات حوزه آموزش اشاره و عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیات علمی می شود و لازم است به صورت جدی تر از اجرای برنامه تحول در آموزش حمایت شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: 2 هزار رشته مقطع در حوزه علوم پزشکی راه اندازی شده، بیش از 200 هزار دانشجو در حوزه علوم پزشکی در حال تحصیل هستند و در سال 97 حدود 35 هزار نفر در مقاطع مختلف تحصیلی فارغ التحصیل شده اند.
وی با اشاره به بار کاری بالا در حوزه آموزش دانشگاههای علوم پزشکی، گفت: در سال حدود 48 آزمون در حوزه علوم پزشکی برگزار می شود و در حال حاضر 73 درصد از این آزمون ها الکترونیک برگزار می شود. تلاش ما این است که تا آخر سال تمام آزمون ها در دانشگاهها به صورت الکترونیک برگزار شود.
لاریجانی گفت: دانشگاهها در کنار این حجم زیاد امور جاری، برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی را دنبال می کنند، تمام اسناد بالادستی مرتبط با حوزه آموزش در تدوین برنامه های تحول مورد بررسی قرار گرفته و در این بسته ها با تعریف صدها پروژه پژوهشی در حوزه آموزش در مسیر مرجعیت علمی حرکت می کنیم.
معاون وزیر بهداشت از تشکیل کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی سخن گفت و عنوان کرد: تاکنون بیش از 1000 عنوان کتاب به این کمیسیون ارسال شده است.
وی افزود: نظام اعتباربخشی برنامه پزشکی عمومی ایران توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی مورد تایید قرار گرفته، اگر این اتفاق نمی افتاد از سال 2030 مدارک اخذ شده در ایران در جهان معتبر نبود، به زودی این برنامه برای رشته های تخصصی و همچنین داروسازی و دندانپزشکی نیز آغاز خواهد شد.
لاریجانی به برنامه های توسعه استعدادهای درخشان علوم پزشکی اشاره کرد و افزود: ایجاد گفتمان تحول آموزش در بین دانشجویان استعداد درخشان بسیار به پیشبرد اهداف برنامه های تحول کمک می کند و امروز و فردا نشستی برای تدوین پیوست دانشجویی برنامه تحول در حال برگزاری است، تا چند سال آینده تمام اعضای هیات علمی دانشگاهها باید در شرکت های دانش بنیان مشارکت داشته باشند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی توجه به بیماری های غیرواگیر در آموزش را یکی از الزامات توسعه آموزش پاسخگو ذکر کرد و گفت: طی چند روز آینده دوره آموزش های مرتبط با بیماریهای غیرواگیر افتتاح خواهد شد، اطلاعات مرتبط با بیماری های غیرواگیر در تمام استان های کشور جمع آوری شده و سامانه مرتبط به زودی افتتاح خواهد شد.
وی به بحث برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت اشاره و عنوان کرد: تعداد نیروی مورد نیاز در هر رشته در استان های مختلف در دست اقدام است و در رابطه با کمبود پزشک در کشور این نکته قابل توجه است که در حال حاضر ۱۰۰ هزار پزشک عمومی داریم و ۵۵ هزار نفر دانشجوی رشته پزشکی عمومی هستند. حداکثر تا ۷ سال آینده این تعداد وارد نظام ارایه خدمات کشور می شوند.
لاریجانی سند آمایش را یکی از اسناد مهم حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: تمامی تکالیف نقشه جامع علمی کشور به صورت ماموریت به دانشگاه ها و مناطق آمایشی سپرده شده است، دستاوردهای ارزشمندی در مناطق آمایشی با اجرای این اقدامات به دست آمده. به عنوان مثال منطقه آمایشی ۳ در طی چند. سال گذشته حدود ۲۷۰ دانشجوی خارجی جذب کرده اند. واسپاری ماموریت به مناطق آمایشی منجر به اقدامات و دستاوردهای ارزشمندی در آموزش علوم پزشکی شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تشکیل شبکه ملی هیات های ممتحنه اظهار داشت: این اقدام در ارتقای کیفیت آزمون ها بسیار موثر است و باعث می شود از توانمندی های تمام اعضای هیات علمی دانشگاه ها استفاده شود.
وی با تاکید بر لزوم حمایت روسای دانشگاه ها از بوردهای منطقه گفت: در برنامه تحول و نوآوری آموزش به توسعه اخلاق پزشکی توجه ویژه ای شده است.
لاریجانی با اشاره به تعداد دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در ایران و لزوم تلاش مسئولان دانشگاه ها در جذب دانشجوی خارجی گفت: زیرساخت های بسیار خوبی برای توسعه مجازی آموزش علوم پزشکی ایجاد شده به طوری که در چند روز گذشته حدود ۱۵۰۰ عضو هیات علمی در دوره دانش پژوهی شرکت کردند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر لزوم ساماندهی جذب هیات علمی حوزه علوم پزشکی گفت: نقشه جذب اعضای هیات علمی بر اساس نیازهای مناطق در حال تدوین است.
به گزارش وبدا وی لزوم تقویت اعتبارات حوزه آموزش اشاره و عنوان کرد: حدود ۹۰ درصد اعتبارات آموزش صرف حقوق اعضای هیات علمی می شود و لازم است به صورت جدی تر از اجرای برنامه تحول در آموزش حمایت شود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید