تاثیر ۷۰ تا ۸۰ درصدی خطای انسانی در بروز تصادفات رانندگی در سطح دنیا
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی با اشاره به تاثیر ۷۰ تا ۸۰ درصدی خطای انسانی در بروز تصادفات رانندگی در سطح دنیا گفت: در کشور ما به دلیل مشکلات جادهها و خودروها احتمال درصد این عوامل بیشتر از میانگین دنیا یعنی ۲۰ تا ۳۰ درصد است؛ اما بخش عمدهای از تصادفات به دلیل خطای انسانی است.

به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، خسرو صادق نیت با تاکید بر ضرورت توجه و همراهی مردم و مسئولان به کاهش تصادفات و آسیب های ناشی از آن گفت: در طول سالهای گذشته روندی که بیش از ۱۰ سال کاهشی بود متاسفانه رو به افزایش رفته و سال گذشته در تصادفات بیش از ۲۰ هزار نفر قربانی و بیش از ۸۰۰ هزار نفر مصدوم و دچار نقص عضو و معلولیت شدند.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی آمارهای تلفات و مصدومیتهای تصادفات در کشور را بسیار بالا و خطرناک دانست و گفت: در این حوادث نه تنها فرد بلکه خانواده و فامیل دچار عوارض و مشکلات مختلف میشوند، البته کل جامعه از این حوادث متاثر هستند چون بخش عظیمی از جوانان، کودکان و نوجوانان را در حوادث رانندگی از دست میدهیم.
تصادفات از مهمترین موانع توسعه کشور
وی از تصادفات به عنوان یکی از مهمترین موانع توسعه کشور یاد کرد و افزود: تصادفات به شکل مستقیم و غیرمستقیم به کشور صدمه وارد میکند. برآوردها نشان می دهد هزینه هایی که تصادفات به کشور تحمیل می کند از کل هزینه های وزارت بهداشت برای سلامت مردم بیشتر است، کار در زمینه کاهش تصادفات و آسیبهای ناشی از آن صرفا محدود به وزارت بهداشت نیست همه دستگاهها می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.
صادق نیت اضافه کرد: وزارت بهداشت دو مسیر را در تصادفات دنبال میکند، یکی ارائه خدمات درمانی و فوریتهای پزشکی به مصدومان تصادفات با ظرفیت اورژانس و مراکز درمانی و دیگری آگاهی رسانی به مردم برای پیشگیری از بروز تصادفات، ارائه خدمات درمانی و فوریتهای پزشکی در تصادفات برای مردم، کاملا رایگان است و به دنبال ارتقای کمی و کیفی این خدمات هستیم.
همه دستگاهها در پویش نه به تصادف نقش آفرینی کنند
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی از معاینات تخصصی و سالیانه رانندگان حرفهای و اطلاع رسانی در مورد علل و ابعاد تصادفات مردم به عنوان بخشی از اقدامات وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: یکی از اقدامات آگاهی بخش ما پویش نه به تصادف! است اما وزارت بهداشت یکی از دستگاههای اجرایی است و همه ارگانها به ویژه پلیس راهور، وزارت راه، صدا و سیما، رسانهها، خودروسازان، وزارت صمت و آموزش و پرورش میتوانند در این زمینه و ارتقای فرهنگ رانندگی موثر باشند.
وی با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی همزمان با افزایش مسافرتها و آمادگی اورژانس برای ارائه خدمات به مصدومان احتمالی یادآور شد: مراکز درمانی در ایام تعطیلات نوروز فعال هستند و زمانی که مردم در حال استراحت، تفریح و مسافرتاند، نیروهای بهداشتی و درمانی فعالیت شبانهروزی دارند.
توسعه زیرساختها و خدمات اورژانس در سالهای اخیر
صادق نیت از تقویت و توسعه اورژانس در طول سالهای اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه اورژانس هوایی در کشور توسعه بسیار خوبی یافته و در مناطقی که دسترسی آسانی به وسایل نقلیه وجود ندارد، بالگردهای اورژانس ماموریتهای مهمی انجام میدهند و در کنار آمبولانسهای اورژانس تلاش می شود که انتقال بیماران و مصدومان در کمترین زمان صورت گیرد. در حال حاضر در هر تصادف زمان اطلاع از حادثه تا رسیدن آمبولانس یکی از شاخص های ارزیابی است که به حداقل زمان کاهش یافته مگر مناطق صعب العبور که امکان دارد این زمان بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول بیانجامد، هدف اصلی ما پیشگیری از حوادث و تصادفات است که نیازی به خدمات فوریت های پزشکی و درمانی نباشد که میتواند به حفظ سلامت مردم و هزینه کرد منابع در حوزه بهداشت و پیشگیری کمک کند.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی وضعیت کشورمان در حوزه تصادفات و آسیب های ناشی از آن را در مقایسه با سایر کشورها نامطلوب دانست و گفت: در کشور ترکیه علیرغم تعداد جمعیت و خودرو حدودا یکسان با ایران اما مرگ و میر تصادفات به مراتب از کشور ما کمتر است. در مقایسه با کشور مصر که از نظر اقتصادی و جمعیتی تقریبا مشابه هستیم، قربانیان تصادفات از ما کمتر است بنابراین باید بیشتر کار کنیم.
وی تصریح کرد: در بازه زمانی ۱۰ ساله بین سالهای ۸۵ تا ۹۵ اقدامات مهمی در کاهش تصادفات در کشورمان انجام شد و بیش از ۱۰ سال روند تصادفات و مرگ و میرهای آن کاهشی بود و از ۲۷ هزار مرگ در سال به کمتر از ۱۷ هزار مورد رسیدیم بنابراین اقدام و فعالیت در این حوزه می تواند اثرات ارزشمندی داشته باشد.
از تجارب گذشته و سایر کشورها میتوانیم استفاده کنیم
صادق نیت به اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: توجه بیشتر پلیس به قوانین، برخورد با رانندگان خاطی، استفاده از کمربند، اصلاح نقاط حادثه خیز خیابانها و جادهها، توجه بیشتر به ایمنی وسایل نقلیه، آغاز و گسترش معاینات رانندگی حرفهای، نصب دوربینهای کنترل سرعت، آموزشهای فرهنگسازی از سوی رسانهها به ویژه پویانمایی و استفاده از ظرفیت دانش آموزان به عنوان همیار پلیس از اقداماتی بود که انجام شد و اثرگذار بود.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی با تاکید بر لزوم استفاده از تجارب موفق کشورهای مختلف برای کاهش تصادفات و مرگ و میرهای آن گفت: در برخی کشورها حتی تلفات تصادفات از اعداد سه رقمی به دو رقمی کاهش یافته و به دنبال رسیدن به عدد صفر در تصادفات جادهای هستند، بنابراین میتوانیم از الگوهای موفق سایر کشورها نیز بهرهمند شویم.
ضرورت همراهی مردم و ارگانها در کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی
به گزارش وبدا وی در پایان همراهی مردم و ارگانها را در کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی ضروری دانست و گفت: در پویش نه به تصادف! می تواند وفاق ملی به معنای واقعی شکل بگیرد چراکه همه به این موضوع توجه ویژه دارند و هر فردی با هر نوع نگاه و رویکردی بر روی کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن توافق نظر دارند بنابراین امیدواریم با کمک همه بتوانیم تعداد فوتیها و مصدومیتهای تصادفات را کاهش دهیم.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی آمارهای تلفات و مصدومیتهای تصادفات در کشور را بسیار بالا و خطرناک دانست و گفت: در این حوادث نه تنها فرد بلکه خانواده و فامیل دچار عوارض و مشکلات مختلف میشوند، البته کل جامعه از این حوادث متاثر هستند چون بخش عظیمی از جوانان، کودکان و نوجوانان را در حوادث رانندگی از دست میدهیم.
تصادفات از مهمترین موانع توسعه کشور
وی از تصادفات به عنوان یکی از مهمترین موانع توسعه کشور یاد کرد و افزود: تصادفات به شکل مستقیم و غیرمستقیم به کشور صدمه وارد میکند. برآوردها نشان می دهد هزینه هایی که تصادفات به کشور تحمیل می کند از کل هزینه های وزارت بهداشت برای سلامت مردم بیشتر است، کار در زمینه کاهش تصادفات و آسیبهای ناشی از آن صرفا محدود به وزارت بهداشت نیست همه دستگاهها می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.
صادق نیت اضافه کرد: وزارت بهداشت دو مسیر را در تصادفات دنبال میکند، یکی ارائه خدمات درمانی و فوریتهای پزشکی به مصدومان تصادفات با ظرفیت اورژانس و مراکز درمانی و دیگری آگاهی رسانی به مردم برای پیشگیری از بروز تصادفات، ارائه خدمات درمانی و فوریتهای پزشکی در تصادفات برای مردم، کاملا رایگان است و به دنبال ارتقای کمی و کیفی این خدمات هستیم.
همه دستگاهها در پویش نه به تصادف نقش آفرینی کنند
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی از معاینات تخصصی و سالیانه رانندگان حرفهای و اطلاع رسانی در مورد علل و ابعاد تصادفات مردم به عنوان بخشی از اقدامات وزارت بهداشت یاد کرد و گفت: یکی از اقدامات آگاهی بخش ما پویش نه به تصادف! است اما وزارت بهداشت یکی از دستگاههای اجرایی است و همه ارگانها به ویژه پلیس راهور، وزارت راه، صدا و سیما، رسانهها، خودروسازان، وزارت صمت و آموزش و پرورش میتوانند در این زمینه و ارتقای فرهنگ رانندگی موثر باشند.
وی با اشاره به اجرای طرح سلامت نوروزی همزمان با افزایش مسافرتها و آمادگی اورژانس برای ارائه خدمات به مصدومان احتمالی یادآور شد: مراکز درمانی در ایام تعطیلات نوروز فعال هستند و زمانی که مردم در حال استراحت، تفریح و مسافرتاند، نیروهای بهداشتی و درمانی فعالیت شبانهروزی دارند.
توسعه زیرساختها و خدمات اورژانس در سالهای اخیر
صادق نیت از تقویت و توسعه اورژانس در طول سالهای اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه اورژانس هوایی در کشور توسعه بسیار خوبی یافته و در مناطقی که دسترسی آسانی به وسایل نقلیه وجود ندارد، بالگردهای اورژانس ماموریتهای مهمی انجام میدهند و در کنار آمبولانسهای اورژانس تلاش می شود که انتقال بیماران و مصدومان در کمترین زمان صورت گیرد. در حال حاضر در هر تصادف زمان اطلاع از حادثه تا رسیدن آمبولانس یکی از شاخص های ارزیابی است که به حداقل زمان کاهش یافته مگر مناطق صعب العبور که امکان دارد این زمان بیشتر از ۱۰ دقیقه به طول بیانجامد، هدف اصلی ما پیشگیری از حوادث و تصادفات است که نیازی به خدمات فوریت های پزشکی و درمانی نباشد که میتواند به حفظ سلامت مردم و هزینه کرد منابع در حوزه بهداشت و پیشگیری کمک کند.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی وضعیت کشورمان در حوزه تصادفات و آسیب های ناشی از آن را در مقایسه با سایر کشورها نامطلوب دانست و گفت: در کشور ترکیه علیرغم تعداد جمعیت و خودرو حدودا یکسان با ایران اما مرگ و میر تصادفات به مراتب از کشور ما کمتر است. در مقایسه با کشور مصر که از نظر اقتصادی و جمعیتی تقریبا مشابه هستیم، قربانیان تصادفات از ما کمتر است بنابراین باید بیشتر کار کنیم.
وی تصریح کرد: در بازه زمانی ۱۰ ساله بین سالهای ۸۵ تا ۹۵ اقدامات مهمی در کاهش تصادفات در کشورمان انجام شد و بیش از ۱۰ سال روند تصادفات و مرگ و میرهای آن کاهشی بود و از ۲۷ هزار مرگ در سال به کمتر از ۱۷ هزار مورد رسیدیم بنابراین اقدام و فعالیت در این حوزه می تواند اثرات ارزشمندی داشته باشد.
از تجارب گذشته و سایر کشورها میتوانیم استفاده کنیم
صادق نیت به اقدامات انجام شده برای کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن در این بازه زمانی اشاره کرد و گفت: توجه بیشتر پلیس به قوانین، برخورد با رانندگان خاطی، استفاده از کمربند، اصلاح نقاط حادثه خیز خیابانها و جادهها، توجه بیشتر به ایمنی وسایل نقلیه، آغاز و گسترش معاینات رانندگی حرفهای، نصب دوربینهای کنترل سرعت، آموزشهای فرهنگسازی از سوی رسانهها به ویژه پویانمایی و استفاده از ظرفیت دانش آموزان به عنوان همیار پلیس از اقداماتی بود که انجام شد و اثرگذار بود.
مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل حوزه وزارتی با تاکید بر لزوم استفاده از تجارب موفق کشورهای مختلف برای کاهش تصادفات و مرگ و میرهای آن گفت: در برخی کشورها حتی تلفات تصادفات از اعداد سه رقمی به دو رقمی کاهش یافته و به دنبال رسیدن به عدد صفر در تصادفات جادهای هستند، بنابراین میتوانیم از الگوهای موفق سایر کشورها نیز بهرهمند شویم.
ضرورت همراهی مردم و ارگانها در کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی
به گزارش وبدا وی در پایان همراهی مردم و ارگانها را در کاهش تصادفات و تلفات حوادث رانندگی ضروری دانست و گفت: در پویش نه به تصادف! می تواند وفاق ملی به معنای واقعی شکل بگیرد چراکه همه به این موضوع توجه ویژه دارند و هر فردی با هر نوع نگاه و رویکردی بر روی کاهش تصادفات و مرگ و میرهای ناشی از آن توافق نظر دارند بنابراین امیدواریم با کمک همه بتوانیم تعداد فوتیها و مصدومیتهای تصادفات را کاهش دهیم.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید