افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور میروند تا آخر دوره نمیتوانند وارد کشور شوند
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بین المللی آموزش اشاره کرد و گفت: از ژانویه امسال افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند تا آخر دوره نمی توانند وارد کشور شوند. برای افرادی هم که قبل از این تاریخ، شروع به تحصیل کردند باتوجه به شرایط ارزی تعداد واحدهای مورد نیاز برای انتقال به داخل تنها نصف شد، اما سایر شرایط کیفی اصلا تغییری نکرد و حتی مصاحبه هم اضافه شد تا وضعیت داوطلبان به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، باقر لاریجانی در نشست سرپرست وزارت بهداشت با مسئولین حوزه معاونت آموزشی که روز گذشته برگزار شد، گفت: 50 درصد مکاتبات با وزارت بهداشت با حوزه های معاونت آموزشی است و از ابتدای امسال تاکنون حدود 17 هزار مکاتبه انجام شده که برخی از این مکاتبات نیاز به کار کارشناسی وسیعی دارد.
لاریجانی از برگزاری 32 آزمون در سال سخن گفت و اظهار داشت: برخی از این آزمون ها مثل آزمون کارشناسی ارشد 70 هزار شرکت کننده دارند و بعضا با چالش هایی هم مواجه هستیم که نیاز به پاسخگویی دارد و فرایندی برای این پاسخگویی تنظیم شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با معرفی مدیران حوزه آموزش گفت: در کنار امور جاری، بحث تحول و نوآوری در آموزش پیگیری می شود و متناظر این کار در مناطق آمایشی کشور در حال پیشرفت است.
وی به تجارب سیاستگذاری در حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: بسیاری از این برنامه ها در مرحله تئوری باقی مانده بود و در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تمامی اسناد بالادستی کشور رصد شده و کمتر حوزه ای هست که تمام این اسناد را در برنامه ریزی استفاده کرده باشد.
لاریجانی به سطح بندی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه ها انتظار از سطوح مختلف آموزش علوم پزشکی ترسیم شده است.
وی با اشاره به بحث مرجعیت علمی گفت: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اگر دانشگاهها متناسب با ظرفیت های خود حیطه های سرآمدی خود را شناسایی و ماموریت های روشنی را پیگیری کنند موفق می شوند در کشور و سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ایجاد نگاه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم در دانشگاهها اشاره کرد و گفت: آموزش علوم پزشکی باید هدفمند باشد و نیازها را پاسخ دهد و اگر مثلا بیماری های غیرواگیر مرگ و میر زیادی در کشور را باعث می شود باید در کوریوکولوم های رشته های علوم پزشکی به آن توجه شود.
وی به محاسبات نیروی انسانی تا سال 1404 اشاره کرد و گفت: مرحله بعدی این است که بگوییم با توجه به روشن شدن نیازهای ملی در هر رشته مقطع مناطق آمایشی هریک چقدر از این نیاز را می توانند تامین کنند و در نهایت با این سهم بندی، هر یک از دانشگاههای داخل مناطق آمایشی چه ماموریتی و سهمی در این تربیت بر عهده خواهند داشت. برنامه این است که مناطق آمایشی تا 70 درصد نیروهای خود را خصوصا در رشته های خدمت محور و غیر تحصیلات تکمیلی تربیت کنند.
لاریجانی گفت: مرکز آموزش مهارتی تا حد زیادی تقاضاها برای دریافت مدرک تحصیلی را کم می کند. این دوره ها مهارت محور است که افراد می توانند با طی دوره های کمتر، مهارت هایی را آموزش ببینند و وارد محیط خدمت شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از بهترین مصوبه های کشور، سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) است که به کشور التزام می دهد گفت: نظر جناب رییس جمهور هم این بود که ما نمی توانیم استان ها را کم کنیم ولی می توانیم با منطقه بندی استان ها شیوه نوینی در اداره کشور داشته باشیم و سازمان های مختلف به جای شعب استانی، شعب منطقه ای داشته باشند.
وی ادامه داد: آموزش عالی و دانشگاه آزاد اگر منطقه بندی یکسانی با وزارت بهداشت داشته باشند تشکیل خوشه های علمی در کشور تسهیل می شود.
لاریجانی با اشاره به بحث ماموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی گفت: دانشگاهها ابزار مهمی برای پیشبرد برنامه های ملی هستند و تجربه واسپاری ماموریت های ملی به دانشگاهها و مناطق باعث شد هم دانشگاهها نقش ملی داشته باشند و هم برنامه های بزرگ کشوری در بازه های زمانی مناسبی انجام شود. بازنگری برنامه دندانپزشکی، اعتباربخشی موسسه ای دانشگاهها و اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی مثال های خوبی از ماموریت هایی است که به دانشگاه های واگذاری شد.
وی با بیان برنامه های وزارت بهداشت برای تامین نیروی انسانی از میان داوطلبان بومی گفت: لازم است با ساماندهی بحث سهمیه ها در کشور ترتیبی اتخاذ شود تا ضمن تکریم خانواده های شهدا و جانبازان، کف امتیاز علمی برای داوطلبان دارای سهمیه به نحوی تعریف شود که خیلی زیاد با داوطلبان آزاد فاصله نداشته باشند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بین المللی آموزش اشاره کرد و گفت: از ژانویه امسال افرادی که برای تحصیل به خارج از کشور می روند تا آخر دوره نمی توانند وارد کشور شوند. برای افرادی هم که قبل از این تاریخ، شروع به تحصیل کردند باتوجه به شرایط ارزی تعداد واحدهای مورد نیاز برای انتقال به داخل تنها نصف شد، اما سایر شرایط کیفی اصلا تغییری نکرد و حتی مصاحبه هم اضافه شد تا وضعیت داوطلبان به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
وی با بیان اقدامات دانشگاه علوم پزشکی مجازی گفت: برخی از کارهایی که انجام شده در کشور بی نظیر است و برخی مسئولین در بازدیدهایی که از این دانشگاه داشته اند بر لزوم راه اندازی سامانه های این دانشگاه در سایر نهادها تاکید کرده اند.
لاریجانی گفت: همه مناطق آمایشی، مرکز سنجش راه اندازی کرده اند و بسیاری از آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیکی در حال اجرا است که باعث صرفه جویی مبلغ قابل توجهی در هزینه های آزمون ها شده است و امیدواریم بتوانیم سایر آزمون ها مثل بورد را نیز به این سمت پیش ببریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بوردهای مناطق آمایشی در حال ساماندهی است که باعث می شود از تعداد بیشتری از اساتید رشته های مختلف در این امر استفاده شود. این بوردها سه رسالت دارند در منطقه که عبارتند از طراحی سوال برای ورود به بانک سوالات ملی، که این سوالات در مراحل مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد، کار دیگر این گروه کمک در سیاستگذاری رشته ها است و همچنین در ارزشیابی رشته ها کمک می کنند و تیمی از یک منطقه آمایشی، منطقه دیگری را ارزیابی می کنند و به وزارت بهداشت گزارش می دهند.
وی به زیرساخت های حوزه آموزش اشاره کرد و گفت: سهم اندکی از بودجه سلامت به آموزش اختصاص می یابد و علیرغم کمک هایی که به این حوزه شده، با کسری بودجه مواجه هستیم و بخش عمده این بودجه ها نیز برای حقوق و مزایا هزینه می شود. در دانشگاهها و برای ارتقای آموزش در دانشگاهها لازم است حمایت هایی از این حوزه صورت گیرد.
لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه حوزه آموزش، حوزه ای پرمشغله است گفت: در ادوار مختلف چالش هایی که در حوزه های درمان و دارو وجود داشته، توجه مسئولین به حوزه آموزش را کم کرده و برای ارتقای این حوزه لازم است تا در کنار سایر حوزه ها برنامه ریزی جدی صورت پذیرد.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید