غریبنوازی در تضاد با حمایت از تولیدات دانشبنیان کشور
واکسن آنفلوآنزا فلوگارد با فناوری نوترکیب، توسط پژوهشگران و نخبگان مجموعه دانشبنیان "نیواد فارمد" از حدود سه سال پیش در کشور تولید شده است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، با افتخار میگوییم کشورمان ایران پس از آمریکا و فرانسه سومین کشور موفق دنیا جهت تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا است که توانسته با بهرهگیری از فناوری نوین و همفکری نخبگان صنعت بیوتکنولوژی به این هدف بزرگ دست یابد.
واکسن آنفلوآنزای تولید شده در دنیا به دو شیوه تولید میشود؛ یا بر پایه تخم مرغ تولید شده که ارزان است اما عوارض احتمالی و محدودیتهای مصرف در افراد حساس را دارد یا اینکه با فناوری نوترکیب ساخته شده و استفاده از آن برای گروههای هدف به ویژه بیماران خاص توصیه شده است.
واکسن چهار ظرفیتی فلوگارد تولید داخل، سالها پیش کلیه کارآزماییهای بالینی را با موفقیت گذرانده و تائیدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را نیز دارد و خوشبختانه امسال سومین سال تولید و مصرف آن در کشور است.
نکته مهم اینکه واکسن خارجی آنفلوآنزا، تولید شده بر پایه تخم مرغ ۵ دلار قیمت دارد و توسط شرکتهای واردکننده با تخصیص ارز وارد و به شیوههای مختلف بازاریابی فروخته میشود اما واکسن نوترکیب آنفلوآنزا ۶۵ دلار در دنیا فروخته میشود.
نکته مهم اینکه متخصصان کشورمان، واکسن ۶۵ دلاری را با قیمت کمتر از ۵ دلار تولید و عرضه کردند. "واکسن فلوگارد تولید داخل ۲۶۰ هزار تومان قیمت دارد و در داروخانههای کشور عرضه شده است" اما متاسفانه حمایت لازم از این محصول ارزشمند توسط ارگانهای داخلی و مجموعههای مصرفکننده صورت نمیگیرد!
امسال نیز بنابر پیشبینی و احتمال نیاز با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای داخلی در کشور تولید شده که گفته میشود، فقط یک چهارم این حجم اکنون توسط وزارت بهداشت خریداری شده است.
این در شرایطی است که همزمان مجوز واردات بیش از دو میلیون دوز نمونه خارجی واکسن آنفلوآنزا صادر شده و به زودی توزیع میشود.
سال گذشته به دلیل بیتوجهی به موضوع واکسن تولید داخلی، حدود نیمی از واکسنهای تولید شده در کشور فاقد استفاده ماند و امحاء شد!
این حجم محصول حدود ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش داشت که به دلیل واردات پرحجم واکسن آنفلوآنزای خارجی، ضرر و زیان هنگفت بر جای گذاشت و متاسفانه هدر رفت.
یکی از شواهد مهم عدم حمایت از محصول داخلی، رغبت نداشتن ارگانهای دولتی و غیر دولتی برای خرید این محصول تولیدی است. مورد دیگر تلاش واردکنندگان واکسن خارجی برای کسب سهم بیشتر از بازار فروش در کشور است.
پرسش مهم اینکه، چرا هلال احمر کشور که متولی واکسیناسیون حجاج و زائران است و انستیتو پاستور ایران که مراکز رسمی تزریق واکسن دارد، هیچ رغبتی به خرید واکسن آنفلوآنزای داخلی ندارند!
انستیتو پاستور ایران غریبنوازی کرده و همیشه از کشور فرانسه واکسن تهیه میکند و نیاز خود را از داروسازی سانوفی فرانسه که محصول غیر نوترکیب و بر پایه تخم مرغ دارد، تامین میکند. چرا؟
چرا بهداشت و درمان نیروهای مسلح، بهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت شهر سالم وابسته به شهرداری، بانکها، بیمهها، کارخانههای تولیدی داخلی و غیره برای کارکنان خود محصول مورد تائید داخلی را تهیه و مصرف نمیکنند؟ مگر این محصول تائید علمی و کاربردی نشده است؟ پس چرا حمایت نکنیم؟
واکسن آنفلوآنزا زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، پیرو بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع دانشبنیان، به دست جوانان ایرانی تولید شده اما تاکنون آنطور که باید مورد استقبال واقع نشده است!
آیا با این روند بیتوجهی و عدم حمایت، نخبهها و تولیدکنندگان دانشبنیان انگیزه و رمقی برای ادامه راه و توسعه سایر برنامههای تولیدی خواهند داشت؟
بیاییم از کالا و محصولات تولیدی و مورد تائید داخلی حمایت کنیم و اینگونه فرصتهای استراتژیک را جدیتر قدر بدانیم.
محمدامین قبادی _ داروساز و دبیر انجمن داروسازان تهران و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران
واکسن آنفلوآنزای تولید شده در دنیا به دو شیوه تولید میشود؛ یا بر پایه تخم مرغ تولید شده که ارزان است اما عوارض احتمالی و محدودیتهای مصرف در افراد حساس را دارد یا اینکه با فناوری نوترکیب ساخته شده و استفاده از آن برای گروههای هدف به ویژه بیماران خاص توصیه شده است.
واکسن چهار ظرفیتی فلوگارد تولید داخل، سالها پیش کلیه کارآزماییهای بالینی را با موفقیت گذرانده و تائیدیه وزارت بهداشت، پزشکان و متخصصان مختلف را نیز دارد و خوشبختانه امسال سومین سال تولید و مصرف آن در کشور است.
نکته مهم اینکه واکسن خارجی آنفلوآنزا، تولید شده بر پایه تخم مرغ ۵ دلار قیمت دارد و توسط شرکتهای واردکننده با تخصیص ارز وارد و به شیوههای مختلف بازاریابی فروخته میشود اما واکسن نوترکیب آنفلوآنزا ۶۵ دلار در دنیا فروخته میشود.
نکته مهم اینکه متخصصان کشورمان، واکسن ۶۵ دلاری را با قیمت کمتر از ۵ دلار تولید و عرضه کردند. "واکسن فلوگارد تولید داخل ۲۶۰ هزار تومان قیمت دارد و در داروخانههای کشور عرضه شده است" اما متاسفانه حمایت لازم از این محصول ارزشمند توسط ارگانهای داخلی و مجموعههای مصرفکننده صورت نمیگیرد!
امسال نیز بنابر پیشبینی و احتمال نیاز با تخمین و درخواست اولیه وزارت بهداشت، یک میلیون دوز واکسن آنفلوآنزای داخلی در کشور تولید شده که گفته میشود، فقط یک چهارم این حجم اکنون توسط وزارت بهداشت خریداری شده است.
این در شرایطی است که همزمان مجوز واردات بیش از دو میلیون دوز نمونه خارجی واکسن آنفلوآنزا صادر شده و به زودی توزیع میشود.
سال گذشته به دلیل بیتوجهی به موضوع واکسن تولید داخلی، حدود نیمی از واکسنهای تولید شده در کشور فاقد استفاده ماند و امحاء شد!
این حجم محصول حدود ۱۷۰ میلیارد تومان ارزش داشت که به دلیل واردات پرحجم واکسن آنفلوآنزای خارجی، ضرر و زیان هنگفت بر جای گذاشت و متاسفانه هدر رفت.
یکی از شواهد مهم عدم حمایت از محصول داخلی، رغبت نداشتن ارگانهای دولتی و غیر دولتی برای خرید این محصول تولیدی است. مورد دیگر تلاش واردکنندگان واکسن خارجی برای کسب سهم بیشتر از بازار فروش در کشور است.
پرسش مهم اینکه، چرا هلال احمر کشور که متولی واکسیناسیون حجاج و زائران است و انستیتو پاستور ایران که مراکز رسمی تزریق واکسن دارد، هیچ رغبتی به خرید واکسن آنفلوآنزای داخلی ندارند!
انستیتو پاستور ایران غریبنوازی کرده و همیشه از کشور فرانسه واکسن تهیه میکند و نیاز خود را از داروسازی سانوفی فرانسه که محصول غیر نوترکیب و بر پایه تخم مرغ دارد، تامین میکند. چرا؟
چرا بهداشت و درمان نیروهای مسلح، بهداشت و درمان صنعت نفت، شرکت شهر سالم وابسته به شهرداری، بانکها، بیمهها، کارخانههای تولیدی داخلی و غیره برای کارکنان خود محصول مورد تائید داخلی را تهیه و مصرف نمیکنند؟ مگر این محصول تائید علمی و کاربردی نشده است؟ پس چرا حمایت نکنیم؟
واکسن آنفلوآنزا زیر نظر ستاد توسعه زیست فناوری ریاست جمهوری و حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، پیرو بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از صنایع دانشبنیان، به دست جوانان ایرانی تولید شده اما تاکنون آنطور که باید مورد استقبال واقع نشده است!
آیا با این روند بیتوجهی و عدم حمایت، نخبهها و تولیدکنندگان دانشبنیان انگیزه و رمقی برای ادامه راه و توسعه سایر برنامههای تولیدی خواهند داشت؟
بیاییم از کالا و محصولات تولیدی و مورد تائید داخلی حمایت کنیم و اینگونه فرصتهای استراتژیک را جدیتر قدر بدانیم.
محمدامین قبادی _ داروساز و دبیر انجمن داروسازان تهران و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران
فانا
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید