هزینه درمانی تامین‌اجتماعی در هر سال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، میرهاشم موسوی در هجدهمین جلسه شورای معاونین این سازمان که با موضوع بررسی و پایش هزینه‌های بخش درمان غیرمستقیم تأمین‌اجتماعی برگزار شد با تأکید بر اهمیت مدیریت منابع و مصارف و صیانت از حقوق ذی‌نفعان در سیاستگذاری بخش درمان گفت: در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمق‌بخشی به خدمات درمانی نباید اجازه داد هزینه‌های غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمه‌ای تحمیل شود. تحمیل هزینه‌های نابجا مانند درخواست‌های غیرضروری خدمات تشخیصی گران‌قیمت بیمه‌های درمان را با چالش‌هایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمه‌شدگان در مقابل هزینه‌های سنگین درمان‌های موردنیاز است مواجه می‌کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها یا گایدلاین‌های روش‌های بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند. نظام بیمه‌ای هرچند در تعامل با بیمار باید متعهدانه و سخاوتمندانه رفتار و هر نیازی را که بیمار دارد تأمین کند، اما در برابر هزینه‌های غیرضروری هم باید بررسی‌ها و اقدامات لازم را داشت. وزارت بهداشت درنظر دارد "پزشکی خانواده" را در بستر نسخه الکترونیک پیاده کند که تصمیم درستی است چون مسیر را درست تشخیص داده، این بستر را به رسمیت شناخته و می‌خواهد طرح‌های بزرگ را در آن اجرایی کند.

وی ضمن استقبال از نتایج فعالیت سامانه پایش درمان غیرمستقیم افزود: برای طراحی و اجرای این پیشخوان مدیریتی زحمات زیادی کشیده شده است. روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار خدمت سرپایی به اضافه ۱۳ تا ۱۴ هزار خدمت بستری و همچین تعداد زیادی خدمات پیرامونی در تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود. مدیریت و نظارت بر این حجم از خدمات در بخش‌های مختلف با نیروی انسانی و مدل‌های مرسوم، به‌طور کامل و دقیق مقدور نیست و باید از رویکردهای نوین و نظارت‌هایی که به مدد دانش روز در دنیا متداول شده است استفاده کنیم.

موسوی گفت: دنیای امروز، دنیای فن‌آوری و هوش مصنوعی است و باید در سازمان تأمین‌اجتماعی هم به این سمت حرکت کنیم و خلاءهای احتمالی شناسایی و پوشش داده شوند. هزینه درمانی تأمین‌اجتماعی در هر سال بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و می‌بایست ضمن توسعه خدمات بر کنترل و نظارت دقیق این هزینه‌ها تمرکز داشت. اساساً سامانه نسخه الکترونیک برای این به وجود آمد تا از داده‌های جمع‌آوری شده بتوانیم نقش مدیریتی خود را اعمال و در جاهایی که سیستم کژکارکردی و مشکل دارد مشکلات را اصلاح کنیم. 

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: ارزیابی خدمات الکترونیک در بخش‌های مختلف سازمان تأمین‌اجتماعی نشان می‌دهد وضعیت ما با وجود برخی مشکلات به نسبت بقیه دستگاه‌ها خیلی خوب است. همکاران ما در حوزه درمان و فن‌آوری و مدیران استانی و سایر همکاران که درگیر رفع مشکلات خدمات الکترونیک و خدمت‌رسانی بهتر به بیمه‌شدگان هستند تا به حال، از وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دو تقدیرنامه ملی دریافت کرده‌اند.

وی افزود: اجرای کامل نظام ارجاع می‌تواند از ایجاد بخشی از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کند. همچنین مطالبه تدوین و ابلاغ راهنماهای بالینی یا گایدلاین‌های درمانی برای همه خدمات نیز بسیار مهم است. در عین تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و عمق‌بخشی به خدمات درمانی نباید اجازه داد هزینه‌های غیرمنطقی و نابجا به نظام بیمه‌ای تحمیل شود.

موسوی ادامه داد: تحمیل هزینه‌های نابجا مانند درخواست‌های غیرضروری خدمات تشخیصی گران‌قیمت بیمه‌های درمان را با چالش‌هایی در اجرای مأموریت اصلی که صیانت مؤثر از بیمه‌شدگان در مقابل هزینه‌های سنگین درمان‌های موردنیاز است مواجه می‌کند. برای تحقق این هدف باید نظام سلامت کشور تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌ها یا گایدلاین‌های روش‌های بالینی درمانی و پاراکلینیکی را با جدیت دنبال کند.

به گزارش ایسنا وی در پایان افزود: فعالیت‌ها و خدمات درمانی سازمان بسیار مهم هستند و متأسفانه اهمیت آنها تنها زمانی مورد توجه قرار می گیرد که مشکل یا اختلالی ایجاد شده باشد. باید خدمات سازمان در این بخش که بعضاً نه درکشور بلکه حتی در منطقه بی‌نظیر یا کم نظیر هستند بیان و بازگو شوند، خدماتی گران‌قیمت و پُرهزینه که به شکل رایگان ارائه می‌شود. همکاران ما در بخش درمان زحمات زیادی می‌کشند ولی این خدمات غالباً بی‌صدا است و دیده نمی‌شود و نیاز به تبیین بیشتر دارد.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.