پزشکان چگونه در اینستاگرام تبلیغ کنند؟
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به آزاد بودن تبلیغات امور پزشکی در اینستاگرام گفت: تمامی شاغلین حرف پزشکی و وابسته می توانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، نسبت به تبلیغ در اینستاگرام اقدام نمایند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فربد رهنما با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و امورپزشکی در فضای اینستاگرام بیان کرد: در حال حاضر دغدغه اصلی نظارتی ما تبلیغات غیر مجاز امور پزشکی در فضای مجازی بویژه اینستاگرام است که البته بخشی از آن توسط افراد و مراکز فاقد صلاحیت انجام می شود. این تبلیغات می تواند موجب بروز مشکلات عدیده ای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفه ای جامعه پزشکی نیست.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: مرجع صدور مجوز تبلیغات، سازمان نظام پزشکی محل تبلیغ است که پس از انجام کارشناسی و دریافت تعرفه مصوب اقدام به صدور مجوز تبلیغات ممهور به مهر برجسته می کند، فضای مجازی تحت شمول دستورالعمل تبلیغات سازمان نظام پزشکی است به این معنی که اگر فردی بخواهد در فضای مجازی اقدام به تبلیغات دارویی، آرایشی، بهداشتی یا امور پزشکی کند، موظف به اخذ مجوز از سازمان نظام پزشکی است.
وی افزود: این مجوز با در نظر گرفتن جامعه هدف، محتوای تبلیغات و راستی آزمایی محتوا صادر میشود و این در حالی است که بسیاری از افراد بدون اخذ مجوز در فضای مجازی اقدام به تبلیغات امور پزشکی میکنندکه یکی از معضلات جدی نظام سلامت است.
رهنما گفت: تبلیغ در تمام شبکههای اجتماعی فضای مجازی، مشمول قانون و نظارت مستقیم سازمان نظام پزشکی است و اگر پزشکی بخواهد در فضای اینستاگرام تبلیغ کند، باید مطابق قانون با مراجعه به سازمان نظام پزشکی منطقه ای که کار می کند، درخواست مجوز تبلیغات کند، سازمان نظام پزشکی مربوطه با در نظرگرفتن پروانه طبابت و نوع درخواست فرد متقاضی و در چهارچوب قوانین و ضوابط مربوطه، مجوز تبلیغات را صادر می کند .
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور در خصوص نحوه برخورد با تبلیغاتی که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان نظام پزشکی در اینستاگرام فعالیت می کنند؛ تصریح کرد: این نوع تبلیغات بر دو دسته تقسیم می شوند یعنی اگر پزشک یا یک مرکز درمانی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغ کرده باشد به هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی و اگر تبلیغ توسط افراد غیرپزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می شود.
وی همچنین در زمینه تبلیغاتی که هویت صاحب صفحه در اینستاگرام مشخص نباشد، اظهار کرد: تخلفات تبلیغاتی این صفحات به پلیس فتا و مراجع قضایی اعلام می شود، رصد تبلیغات فضای مجازی بویژه تبلیغات پزشک نماها، توسط این سازمان از سال گذشته آغاز شده است ؛گفت: اقدامات مناسبی در این راستا صورت گرفته و 210 شعبه سازمان نظام پزشکی را در سراسر کشور فعال نمودیم که همکاری مناسبی از سوی جامعه پزشکی، سازمانهای نظام پزشکی و پلیس فتا صورت گرفته است.
رهنما تصریح کرد: یکی از فعالیتهای جدید سازمان نظام پزشکی در راستای جلوگیری از تبلیغات لجامگسیخته کنونی، طبقهبندی و گرید بندی تخلفات است که مرجع رسیدگی به هر یک از این تخلفات ممکن است یک شخصیت حقوقی مجزا باشد.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور تبلیغات بدون اخذ مجوز از نظام پزشکی را بر حسب شدت آسیب رسانی به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: دسته اول تبلیغاتی است که در چارچوب ضوابط مندرج در دستورالعمل بوده اما مجوز لازم را از نظام پزشکی مربوطه دریافت نکرده است که پایین ترین درجه تخلف تبلیغاتی محسوب می شود. دسته دوم تبلیغات بدون مجوز با محتوای فریبنده و اغواگرانه است؛ مثلاً فردی که ادعا میکند بیماری خاصی را تضمینی درمان میکند.
وی اظافه کرد: دسته سوم تبلیغات بدون مجوزی است که محتوای غیرواقعی در خصوص رشته پزشک دارد که به طور نمونه می توان به معرفی پزشک با عناوین تخصصی نامرتبط اشاره کرد. دسته چهارم مربوط به تخلفاتی است که بر خلاف اصول اخلاقی و حاوی تصاویر بدن بیماران است که البته این دسته نیز بر حسب عضو مورد نمایش یک تقسیم بندی ثانویه دارد. بعضی از موارد این دسته چهارم از تخلف خارج شده و مصداق جرم هستند.
وی اظافه کرد: دسته سوم تبلیغات بدون مجوزی است که محتوای غیرواقعی در خصوص رشته پزشک دارد که به طور نمونه می توان به معرفی پزشک با عناوین تخصصی نامرتبط اشاره کرد. دسته چهارم مربوط به تخلفاتی است که بر خلاف اصول اخلاقی و حاوی تصاویر بدن بیماران است که البته این دسته نیز بر حسب عضو مورد نمایش یک تقسیم بندی ثانویه دارد. بعضی از موارد این دسته چهارم از تخلف خارج شده و مصداق جرم هستند.
رهنما در خصوص اینکه آیا اخذ مجوز از سوی سازمان غذا و دارو برای تبلیغ کفایت می کند ، تصریح کرد : همکاران ما در سازمان غذا و دارو مجوز ساخت ، تولید،واردات یا توزیع یک محصول را صادر میکنند، ولی در هنگام تبلیغات یک محصول و اشاره به خواص و فواید آن، باید بررسی توسط سازمان نظام پزشکی صورت گیرد.
مدیر کل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در چند سال اخیر همکاری مناسبی با سازمان نظام پزشکی برای ابلاغ دستورالعمل تبلیغات نظام پزشکی به کانونهای تبلیغاتی خود داشته است، صاحبان رسانه از جمله صدا و سیما باید به قانون تمکین کنند ، متاسفانه در حال حاضر بسیاری از تبلیغات حوزه سلامت که از صدا و سیما پخش می شود، مجوزهای لازم را از سازمان نظام پزشکی دریافت نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: هر چند که موسسات و مراکز درمانی پروانه بهره برداری خود را از وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی می گیرند، اما مجوز تبلیغات آنها را سازمان نظام پزشکی بررسی و صادرمی کند و اگر موسسات پزشکی مرتکب تخلف تبلیغاتی شوند ، رسیدگی به آن تخلف با احضار مسئول فنی موسسه به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی انجام می شود.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رهنما در پایان اضافه کرد: با توجه به این که در حال حاضر صدور مجوز تبلیغات امور پزشکی در فضای مجازی توسط سازمان های نظام پزشکی سراسر کشور انجام می شود ، از اعضای فرهیخته سازمان نظام پزشکی خواستاریم که صرفا پس از اخذ مجوزهای لازم به تبلیغات در فضای مجازی اقدام نمایند.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
11 نظر
ناشناس
۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
بستر رو یکی دیگه ایجاد کرده کارو یکی دیگه انجام داده پولشو نظام پزشکی میخواد بگیره . نوبره واقعا
ناشناس
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۳
آخر کدام صنف کشور برای تبلیغ آن هم در یک فضای مجازی مثل اینستا گرام مجوز میخواهند که شما از پزشکان درخواست مجوز میکنید ؟ آخر پزشکان دلشان به چه چیز شما خوش باشد ؟
ناشناس
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
خواهش میکنم از مسئولان نظام پزشکی بخدا به اندازه کافی در این چند ماه حیثیت پزشکان را لگد مال کرده اند دیگر شما باعث تمسخر ما با این قوانین خود ساخته نشوید .
ناشناس
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۶
موقع انتخابات اعضای نظام پزشکی شما و چند کانال تلگرامی دایم پوشش لحظه ای این انتخابات را میدادید . با این نحوه انتخابات و با این اعضا نظام پزشکی مطمین باشید پزشکان راه به جایی نخواهند خورد . کلا ساختار نظام پزشکی و انتخابات آن باید تغییر کند.
ناشناس
۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۸
حضرات در نظام پزشکی بفرمایند اول چه راه حلی برای تبلیغ انواع نوشابه و چیپس و پفک در صدا و سیما و فضای مجازی دارند ؟ یا فقط این مسئولان صبح تا شب برای پزشکان در حال برنامه ریزی هستند . شما چگونه میتوانید جلوی تبلیغ آرایشگرها . بازیگران .و هزاران شغل دیگر را در اینستا گرام ساماندهی کنید ؟ یا پروژه شما هم مانند پروژه هایی است که چند ماهی است در صدا و سیما و چند صد رسانه دیگر پزشکان را همه گونه تخریب کردند . مثل اینکه این داستان ادامه دارد و پزشکان هم از دیگران باید ضربه بخورند و هم از خودی ها .
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
همه چیز پزشکان را ماشااله نظام پزشی ما ساماندهی کرده فقط مانده بود این اینستا گرام که آن را هم ساماندهی کند دیگر مشکلات را کلا حل شده فرض کنید.
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵
قبل از ساماندهی تبلیغات اینستاگرام پزشکان لطفا نظام پزشکی چند تا از مشکلات کوچک پزشکان مانند بیکاری پزشکان عمومی . مشکل اجبار کارت خوان مطب ها . عدم پرداخت مطالبات بیمه ها . عدم افزایش تعرفه های پزشکی متناسب با تورم و.... را لطفا حل کنید آن وقت ساماندهی تبلیغات اینستاگرام که مشکل اصلی این روزهای نظام بهداشت و سلامت کشور است را انجام دهید
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
بعد از ساماندهی وضعیت پزشکان عمومی و بیمه ها و تمام مشکلات پزشکان فقط این یک مورد تبلیغ پزشکان در اینستاگرام مانده که برادرانمان در نظام پزشکی ساماندهی کنند . هنوز نتایج ساماندهی های شما را هرروز در تخریب پزشکان در صدا و سیما و جاهای دیگر میبینیم .
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
بگوئید صنف غذا خوری ها بازاری ها . تولیدی ها . آرایشگران و غیره که غیر از اینکه خود در اینستا گرام تبلیغ میکنند برای تبلیغ پول هم میگیرند . اینها از کجا مجوز گرفته اند ؟
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
یعنی تمام صنوف کشور جهت تبلیغات در فضای مجازی از اتحادیه خود مجوز میگیرند چرا این نظام پزشکی ما تافته جدا بافته میداند خود را ؟
ناشناس
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
مسئولان نظام پزشکی محترم این روزها مشکلات جامعه پزشکی چیست ؟ شما از کدام حق پزشکان توانستید دفاع کنید که حالا نگران تبلیغات پزشکان در اینستا گرام هستید ؟ واقعا گمان کنم خیلی بیکار هستید در نظام پزشکی و دنبال مشغولیت هستید .