بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجویان علوم پزشکی در دستور کار قرار گرفت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، جلیل حسینی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها از تدوین ۳۴ برنامه عملیاتی در قالب ۱۵۵ فعالیت خبر داد و گفت: این اقدامات با مشارکت دبیرخانه شورای عالی برنامه‌ریزی، مرکز ملی مهارتی، اداره امور نخبگان و استعداد درخشان، دبیرخانه شورای آموزش دندانپزشکی، کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی، شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پرشکی، کمیسیون ملی اعتباربخشی، مرکز سنجش آموزش پزشکی، مرکز خدمات آموزشی، امور شاهد و ایثارگران، دانشگاه هوشمند و مرکز ملی تحقیقات راهبردی انجام شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی اجرایی در تمامی سطوح مدیریتی آموزش علوم پزشکی افزود: نوشتن جداول برنامه‌های عملیاتی فرآیندی زمان‌بر است و در عمل اجرای آن بدون تدوین دقیق امکان‌پذیر نیست. ما با استناد به اهداف کلان و اسناد بالادستی در راستای توسعه کمی و کیفی نظام آموزش علوم پزشکی اقدام به انتخاب ۲۳ هدف اختصاصی، طراحی ۳۴ برنامه، ۱۵۵ فعالیت و تعریف ۱۲ فعالیت ستادی و ۴۳ فعالیت دانشگاهی کردیم.

وی افزود: یکی از محوری‌ترین برنامه‌های تدوین‌شده، بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو است که با ماده ۶۹ قانون برنامه هفتم توسعه و سایر مواد قانونی همچون ۷۲، ۹۳، ۹۸ و ۹۶ مطابقت دارد. در این چارچوب بازنگری ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های منتخب متناسب با نیاز کشور طراحی شده و از دانشگاه‌ها خواسته شده است با بررسی دقیق زیرساخت‌ها و امکانات خود درخواست‌های مستند و همراه با منابع و دلایل توجیهی ارائه دهند.

حسینی با اشاره به افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تصریح کرد: ظرفیت پزشکی از ۸۰۰۰ به ۱۶۰۰۰ نفر و دندانپزشکی از ۱۷۰۰ به ۳۴۰۰ نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته که فشار بی‌سابقه‌ای به دانشگاه‌ها وارد کرده است. در سه تا چهار ماه اخیر با تلاش شبانه‌روزی سعی کردیم مصوبات لازم برای تأمین بودجه را دریافت کنیم اما متأسفانه تأمین ۳۷ هزار میلیارد تومان مورد نیاز برای ساخت و سازهای زیرساختی کلاس‌ها و سایر امکانات آموزشی تا کنون محقق نشده است، در برخی دانشگاه‌ها حتی با مشکل حضور و غیاب دانشجویان پزشکی مواجه هستیم که ضرورت بازنگری جدی در سیاست‌های ظرفیت‌پذیری را دوچندان کرده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از دیگر برنامه‌های عملیاتی می‌توان به پذیرش دانشجوی بین‌الملل، بازنگری ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، و کسب درآمد از محل آموزش‌های آزاد، مسئولیت اجتماعی، و مشارکت بنگاه‌های اقتصادی اشاره کرد و گفت: مسئولان وزارت بهداشت بر این باورند که دانشگاه‌ها باید علاوه بر تأمین هزینه‌های آموزشی دست‌کم ۲۰ درصد از بودجه آموزشی خود را از محل درآمدهای مستقل تأمین کنند.

وی به سامان‌دهی اعتباربخشی برنامه‌های آموزشی در حوزه‌های علوم پایه، پزشکی عمومی، داروسازی، دندانپزشکی، تخصص، فوق‌تخصص، آموزش مجازی و آزمون‌های الکترونیکی اشاره کرد و افزود: این فرآیند از گذشته آغاز شده و با به‌کارگیری مدیران برجسته‌ای مانند دکتر چنگیز و همکاری دانشگاه‌ها، به‌صورت جدی ادامه دارد. در تیرماه قصد داریم برنامه‌ریزی هماهنگ و مشترکی برای اعتباربخشی آموزش و درمان در سطح دانشگاه‌ها اجرا کنیم.

حسینی ادامه داد: تشکیل کمپ‌های تخصصی، تصویب استانداردها، توانمندسازی ارزیابان درمانی از دانشگاه‌ها، سامان‌دهی رشته‌های علوم پزشکی در مناطق مختلف، بررسی وضعیت دانش‌آموختگان، بازنشستگان، مهاجرین، کمبودهای نیروی انسانی و تخمین هزینه‌های تمام‌شده از دیگر برنامه‌های در دست اجراست.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین بر توانمندسازی اعضای هیئت علمی، کاهش مهاجرت یا عدم استقبال از جذب هیئت علمی در سال‌های اخیر و استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی در حوزه‌های بین‌المللی‌سازی، اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی تأکید کرد. 

وی در پایان با اشاره به مرور برنامه‌های تحول آموزش پزشکی در دوره‌های دکتر لاریجانی، دکتر حق‌دوست و دکتر باقری‌فرد خاطرنشان کرد: برخی از این برنامه‌ها اجرا شده و برخی نیاز به فعال‌سازی دارد. ۱۰ برنامه تحول در آموزش پزشکی در دستور کار قرار گرفته و با همکاری معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها به مرحله اجرا در خواهد آمد. بین‌المللی‌سازی آموزش، به‌عنوان یکی از منابع درآمدی مهم در برنامه هفتم توسعه، از محورهای مورد تأکید ماست. ایسنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.