برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با ابعاد مختلف در حال پیگیری است
معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای جلب مشارکت تمام اعضای هیات علمی دانشگاهها در برگزاری آزمون ها، از طریق تشکیل بوردهای منطقه گفت: این بوردها در تکمیل گنجینه سوالات آزمون ها و سایر مسئولیت هایی که دارند مشارکت می کنند و نهایتا آزمون ها به صورت ملی و در مناطق آمایشی برگزار می شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در اولین نشست دبیران هیأت های ممتحنه تخصصی و فوق تخصصی بالینی کلان مناطق آمایشی کشور که امروز پنجشنبه برگزار شد، گفت: چند سالی است که برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با ابعاد مختلف در حال پیگیری است. این برنامه استراتژی های جدیدی را در حوزه آموزش دانشگاه ها ایجاد کرده و جهت گیری های مناسبی را در این حوزه دنبال می کند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: این برنامه ها دیدگاهی جامع را برای مسئولان آموزش پزشکی کشور ایجاد کرده است، امیدواریم با نهادینه شدن این برنامه ها مباحث تحول، نفوذ بیشتری در دانشگاه ها و گروه های آموزشی و بخش های بالینی داشته باشد. ارتقای آزمون ها یکی از مباحثی است که در این برنامه ها پیگیری می شود.
وی با اشاره به تحولات آزمون های علوم پزشکی طی چندسال گذشته، گفت: امروز بسیاری از آزمون های علوم پزشکی به صورت الکترونیک برگزار می شود. این موضوع از جمله استانداردهای جهانی برگزاری آزمون ها است که باعث ذخیره مبالغ زیادی شده و ارتقای کیفی و امنیتی آزمون ها را نیز به همراه داشته است.
لاریجانی با اشاره به ایجاد زیرساخت های برگزاری آزمون ها در استان های کشور گفت: تمامی مناطق آمایشی یک مرکز آزمون دارند که باعث می شود از ترددها کم شود و آزمون ها در مناطق برگزار شود.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: در کنار اجرای برنامه تحول، بحث آمایش سرزمینی در حال پیگیری است. این مصوبه باعث شده که از گسترش های بی رویه جلوگیری شود و تسهیلاتی را برای اداره دانشگاه ها ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر گسترش نهادهای آموزشی، برنامه ریزی برای جذب اعضای هیات علمی نیز به صورت آمایشی در دست بررسی است و مجوز برخی رشتهها نیز به صورت منطقه ای صادر خواهد شد تا تمام دانشگاه های منطقه بتوانند از این ظرفیت ها بهره برداری کنند.
لاریجانی اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در آزمون ها بحث بوردها است، سابق بر این آزمون ها و طراحی سوالات به شیوه سنتی برگزار می شد و چالش هایی را هم به همراه داشت. آزمون دستیاری سال ۹۷ به شیوه ای متفاوت برگزار شد که تقریبا چالشی به همراه نداشت. در این آزمون چند کمپین طراحی سوال در مناطق آمایشی تشکیل شد و سوالات طراحی شده طی مراحل مختلف با لحاظ شرایط امنیتی ویژه، طی چندین مرحله پالایش و انتخاب شد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از برنامه این معاونت برای ارتقای آزمون های علوم پزشکی به لحاظ کیفی و امنیتی و برگزاری الکترونیک این آزمون ها سخن گفت و عنوان کرد: الگوی تشکیل بوردهای منطقه ای و ساماندهی آزمون های تخصصی و فوق تخصصی بالینی در شورای آموزش پزشکی و تخصصی بحث و مصوب شد.
وی هدف اولین نشست دبیران هیأت های ممتحنه تخصصی و فوق تخصصی بالینی کلان مناطق آمایشی را بررسی چگونگی اجرای این مصوبه ذکر کرد و اظهار داشت: هدف این است که شبکه ملی هیات های ممتحنه علوم پزشکی تشکیل شود.
لاریجانی با اشاره به ظرفیت گسترده کشور در حوزه علوم پزشکی گفت: ما حدود ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور داریم و بسیاری از این دانشگاه ها توانمندی تربیت نیروی انسانی در رشتههای مختلف را دارند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت بر لزوم جلب مشارکت تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی در طراحی سوالات آزمون ها تاکید و عنوان کرد: در دنیا نیز این کار متعارف است که از مشارکت افراد مختلف در بوردها استفاده شود.
وی یادآور شد: در سال ۹۷ احکام بوردهای منطقه ای صادر شده، در این برنامه چند استان که ظرفیت تربیت نیروی انسانی در یک رشته را دارند یک گروه تشکیل می دهند و از هر گروه یک دفترچه سوال وارد گنجینه سوالات آزمون ها می شود. سوالات گنجینه در مرکز سنجش آموزش پزشکی توسط گروه های مختلف پایش و انتخاب و در تمام مراحل امنیت آزمون به طور جدی کنترل می شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه بوردهای منطقه در سایر دبیرخانه های معاونت آموزشی هم تشکیل شده، اظهار داشت: در نهایت یک آزمون ملی برگزار می شود و تنها برگزاری آزمون ها در مناطق صورت میگیرد. در این شیوه ارزش ملی و امنیت آزمون ها حفظ می شود،ضمن اینکه گنجینه سوالات با همکاری تمام اعضای هیات علمی کامل می شود ولی آزمون ها ملی برگزار می شود.
به گزارش وبدا دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در پایان اضافه کرد: آزمون های کتبی در مراکز آزمون مناطق آمایشی برگزار می شود و باتوجه به اینکه تمامی مناطق آمایشی حداقل یک مرکز سنجش مهارت بالینی دارند، آزمون شفاهی در این مراکز مهارت بالینی برگزار می شود.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید