تحصیل بیش از ۸۰۰۰ دانشجوی خارجی علوم پزشکی در کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحصیل بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: دید به حوزه بینالمللی باید عوض شود تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت آموزش علوم پزشکی باشیم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ابوالفضل باقریفرد در چهارمین کارگاه بینالمللیسازی آموزش عالی در علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی آموزش عالی بخش سلامت کشور که امروز "۳۰ آبانماه" در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد گفت: بینالمللیسازی آموزش علوم پزشکی یکی از ماموریتهای وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور است، استان خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ظرفیتهای مختلفی از نظر اقلیم، گویش، زبان عربی و فضای آموزشی دارد و محل مورد اقبال بسیاری از دانشجویان در سراسر کشور است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری کارگاه بینالمللیسازی آموزش عالی در علوم پزشکی منطقه ۴ آمایشی آموزش عالی بخش سلامت کشور ادامه داد: هدف از برگزاری کارگاه توانمندسازی در کلان منطقه چهار این است که اساتید، کارشناسان و کارمندان بینالملل توانمندی لازم را برای بینالمللیسازی و جذب دانشجوی بینالملل به دست آوردند، حوزه بینالمللی یعنی جذب دانشجوی خارجی و جذب یعنی درآمدزایی که تنها بخشی از این حوزه است ولی ما در این حوزه، سفیرانی در حوزههای علمی و سیاسی و... تربیت میکنیم. در حال حاضر بیش از ۸ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که این تعداد قابل توجه است، اگرچه هنوز به عدد استاندارد نرسیدهایم. این دانشجویان از بیش از ۴۲ کشور جهان هستند و حتی از کشورهای اروپایی دانشجو داریم.
وی با اشاره به محول کردن ماموریت بینالمللی سازی به دانشگاهها افزود: به هر دانشگاه ماموریت دادهایم که در هر منطقه خود فعالیت کند؛ قرار نیست هر دانشگاه با همه دانشجویان جهان کار کند، به عنوان مثال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاجیکستان، دانشگاه تهران با عراق، دانشگاه سمنان با تاجیکستان و دانشگاه علوم پزشکی ایران با کشور غنا کار میکند. این گونه میتوان موفق شد اما اگر بخواهیم هر روز تفاهم نامه بنویسیم، کمدهایی داریم که پر از تفاهمنامه است اما هیچ کدام اجرایی نشدهاند. از دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز میخواهیم یکی از کشورها را به عنوان حوزه فعالیت خود انتخاب کند، بینالمللیسازی، تنها با جذب دانشجو به هر طریقی ممکن نیست. در کشور لبنان، بهترین پزشکان کسانی هستند که در ایران درس خواندهاند. بیش از ۵۰۰ فارغالتحصیل پزشکی لبنانی داریم که از دانشگاههای کشور فارغالتحصیل شدهاند.
باقریفرد با اشاره به مشکلات موجود در بخشهای بین الملل دانشگاهها گفت: در بخش بینالملل باید همه ردهها از استاد تا کارشناس با این حوزه و همچنین با زبان خارجه آشنایی داشته باشند دانشجو آمده است و میگوید استاد نمیتواند خوب زبان انگلیسی صحبت کند. در حوزه بینالمللیسازی دانشگاهها، جزئیات مهم است و باید مورد توجه قرار گیرند و از بحثهای تئوری به جایی نمیرسیم، دانشگاههای علوم پزشکی اهواز، لرستان، دزفول، بهبهان و شوشتر باید بر اساس نیاز دانشجو تدریس کنند. دانشگاه اهواز با وجود رشتههای تخصصی و فوق تخصصی، رزیدنت و یا فلو خارجی ندارد در حالی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشجویان خارجی در این بخش داریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به چالشهای دانشجویان بینالملل گفت: ویزای دانشجو را دیر میدهند و در بحث کنسولی مشکل داریم این مساله در فرآیند جذب نقص ایجاد میکند، باید بتوان برای رفع چالشهای حوزه دانشجویان خارجی راهکارهایی از دل کارگاهها استخراج کرد، در موردی، یک دانشجوی بحرینی درس عمومی انقلاب اسلامی را پاس کرده بود اما پس از اینکه به کشورش برگشته بود، سراسیمه بلیت گرفته و برگشته بود و میگفت آنجا مرا به زندان میبرند و خانوادهام در معرض خطر هستند چون نمره درس انقلاب اسلامی داشت و به او گفته بودند که درس انقلاب را پاس کردهای و میخواهی انقلاب کنی. این کشورها دقیق و حساس هستند، این مسائل وجود دارد و کارشناسان باید این بحثها را جدی دنبال کنند. در این کارگاهها باید برای چنین مسائلی اندیشیده شود و مسائلی که اخلال پیدا کرده است بازگو شود.
به گزارش ایسنا وی در پایان افزود: در وزارت خارجه، از دانشگاه جندی شاپور به عنوان قدیمیترین دانشگاه دنیا یاد میکنیم و با این اسم میتوان دانشجو جذب کرد. در حوزه جذب دانشجوی بینالملل، گویشها، فرهنگ و خصوصیات اقلیمی هر کدام از دانشگاهها جاذبه دارد، دورههای مهارتی در وزارت بهداشت ارائه میشوند، در مورد دستیاری تخصصی برای دستیارانی که نمیتوانند، نمره را پاس کنند در نشست شورای تخصصی، ارزشیابی را تغییر دادیم و مصوب کردیم. وقتی دانشجویان نمیتوانند فارغالتحصیل شوند و مدرک ارائه دهند باید غرامت دهند بنابراین باید این تسهیلات در نظر گرفته شود، دید به حوزه بینالمللی باید عوض شود تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت آموزش علوم پزشکی باشیم.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید