باید پزشکی تربیت کنیم که "پیشگیری" در اولویت او باشد
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامههای وزارتخانه جهت ترغیب دانشجویان برای ورود به حوزههای پژوهشی، گفت: ما باید پزشکی را تربیت کنیم که "پیشگیری" در اولویتش باشد، اما هنوز با استانداردها فاصله داریم و همچنین در مدیریت بسیاری از دانشگاهها، شخصیت علمی شاخصی نداریم؛ اول باید خود دانشگاه را داشته باشیم و بعد به دانشگاه اسلامی تبدیل کنیم. همچنین باید اولویت اصلی کشور این باشد که سرمایههای انسانی خود را حفظ کند که متاسفانه این امر در کشور وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، رضا ملکزاده با اشاره به وضعیت پژوهش در دانشگاههای پزشکی اظهار کرد: خوشبختانه وضعیت پژوهش در کشور در بیست سال گذشته مخصوصاً بعد از جنگ تحمیلی، رشد بسیار سریعی داشته است. ما به موازات افزایش دانشجویان دکترا، افزایش مراکز تحقیقاتی را هم داشتهایم. در وزارت بهداشت نزدیک به ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی داریم و حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی و محقق داریم که در سطح دانشگاهها فعالیت میکنند. در حقیقت رشد تولید علم ما در سطح دنیا یکی از سریعترین رشدها بوده است. البته در سالهای اول از نظر کیفی ضعیف بودهایم، ولی در ۵ سال گذشته رشد خوبی داشتهایم که بیشتر استنادات مربوط به انتشارات علمی ایران است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درباره این موضوع که چهقدر از دانشجویان علوم پزشکی ترغیب میشوند که وارد حوزههای پژوهشی شوند، گفت: در رشته پزشکی با وجود اینکه ۱۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاهها را در اختیار داریم، ولی ۳۰ درصد از تولیدات علمی در بخش سلامت بوده است که نشان میدهد ما در وزارت بهداشت به این امر توجه زیادی داشتهایم.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و موانع اصلی برای فعال شدن قشر دانشجو و جوانان که بخواهند وارد پژوهش شوند و در این امر بمانند، این است که ما در گذشته "زیرساختهای پژوهشی" نداشتهایم. این زیرساختها چند نوع است؛ یکی وجود آزمایشگاههای خیلی مجهز که هر تیم تحقیقاتی به آن نیاز دارد. ما در پنج سال گذشته توانستهایم ۱۲ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی را در ۱۲ قطب کشور به وجود آوریم که باعث فراهم شدن زمینه تحقیق برای علاقهمندان شده است. هماکنون نیز مشغول ایجاد ۱۲ آزمایشگاه دیگر هستیم.
ملکزاده گفت: یک موضوع دیگر بهخصوص در بخش سلامت، "وجود مطالعات مبتنی بر جمعیت، بهخصوص در زمینه پیشگیری در سطح کشور" است. برای اینکه بتوانیم تحقیقات را در امر پیشگیری جلو ببریم، باید بتوانیم در هر دانشگاه علوم پزشکی، مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت داشته باشیم. هر دانشگاه در هر استان باید بتواند آن شهر را به محلی برای انجام مطالعات تحقیقاتی تبدیل کند. قبل از آنکه موارد پیشگیری کننده را در سطح کشور اجرا کنیم، باید آن را به صورت تحقیقاتی در یک منطقه انجام دهیم.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات و موانع اصلی برای فعال شدن قشر دانشجو و جوانان که بخواهند وارد پژوهش شوند و در این امر بمانند، این است که ما در گذشته "زیرساختهای پژوهشی" نداشتهایم. این زیرساختها چند نوع است؛ یکی وجود آزمایشگاههای خیلی مجهز که هر تیم تحقیقاتی به آن نیاز دارد. ما در پنج سال گذشته توانستهایم ۱۲ آزمایشگاه جامع تحقیقاتی را در ۱۲ قطب کشور به وجود آوریم که باعث فراهم شدن زمینه تحقیق برای علاقهمندان شده است. هماکنون نیز مشغول ایجاد ۱۲ آزمایشگاه دیگر هستیم.
ملکزاده گفت: یک موضوع دیگر بهخصوص در بخش سلامت، "وجود مطالعات مبتنی بر جمعیت، بهخصوص در زمینه پیشگیری در سطح کشور" است. برای اینکه بتوانیم تحقیقات را در امر پیشگیری جلو ببریم، باید بتوانیم در هر دانشگاه علوم پزشکی، مطالعه بزرگ مبتنی بر جمعیت داشته باشیم. هر دانشگاه در هر استان باید بتواند آن شهر را به محلی برای انجام مطالعات تحقیقاتی تبدیل کند. قبل از آنکه موارد پیشگیری کننده را در سطح کشور اجرا کنیم، باید آن را به صورت تحقیقاتی در یک منطقه انجام دهیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از سرمایهگذاریهایی که در پنج سال گذشته در کشور انجام شده، این است که قبلاً در دو شهر، این امکانات تحقیقاتی را داشتهایم. ولی امروز در ۲۳ شهر کشور از ۲۳ استان، یک زیرساخت برای این منظور به وجود آوردهایم. این اقدام باعث میشود در ۳۰ سال آینده زیرساخت تحقیقاتی جمعیتی به وجود بیاید که میتواند جوانان و محققان را جذب کند.
وی اظهار کرد: زیرساخت مهم دیگر "نظامهای ثبت بیماری" هستند. یعنی اگر کسی بخواهد راجع به یک بیماری تحقیق کند، باید مجموعه اطلاعاتی کامل از همه بیماران در مورد آن بیماری خاص را داشته باشد، ما برای نظام ثبت ۱۰۰ نوع بیماری برنامهریزی داشتهایم که خوشبختانه ۷۰ نوع آن راهاندازی شده است.
ملکزاده اضافه کرد: مورد دیگر، "سیستم نظارت اخلاقی بر پژوهش" است. پژوهشهای پزشکی با موضوع انسانی یا حتی حیوانی، نیازمند یک نظام اخلاقی هستند تا پژوهشها بر اساس آن صورت گیرد. در چند سال گذشته یک شورای عالی اخلاق پزشکی تأسیس و ۱۸۰ کمیته اخلاق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایجاد شد. کسی که بخواهد تحقیق کند، اول باید طرح او به این کمیتهها ارجاع و در آنجا تأیید و ثبت شود. این کمیتهها بر مطابقت تحقیقات با اصول اخلاقی، نظارت دارند. در زمینه نشر هم کار به همین صورت انجام میشود. ما خیلی خوشبین هستیم با این فعالیتها در ۵ یا ۶ سال آینده بتوانیم یک جهش داشته باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: "اقتصاد" هم جاذبه خود را دارد، یک پزشک سالها درس میخواند و خود را با کسی که تخصص گرفته و درآمد زیادی دارد، مقایسه میکند، او نیز میتواند این درآمد را داشته باشد. برای این مساله فکر شده است. در تمام دنیا که تحقیق پزشکی پیشرفتهای دارند، به این نتیجه رسیدهاند که باید طیف جدیدی از محققان را تربیت کنند که در اصطلاح نام آنها را "کلینش ساینس" یا "پزشکان محقق" گذاشتهاند. ما از پنج سال گذشته دورهای را به همین نام شروع کردهایم، کسانی که در دوره تخصص قبول شدهاند، این فرصت را دارند تا در این زمینه Ph.D هم بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما نسلی از پزشکان را تربیت میکنیم که علاوه بر طبابت و درآمد، از تحقیقات هم منتفع شوند. در کنار این طرح، یک مشکل زیرساختی دیگر، "نداشتن یک گرنتین بادی" است. طی چهار سال گذشته توانستیم "مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی" در وزارت بهداشت را تأسیس کنیم. محققان میتوانند طرح خود را به این مؤسسه ارسال کنند و پس از بررسی دقیق طرح و تصویب آن، طرحهای مصوب با بودجهایکه به آنها داده میشود، شروع به فعالیت میکنند. این بودجه میتواند از ۱۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان باشد.
ملکزاده تصریح کرد: ما موفق شدهایم ۳۰۰ طرح تحقیقاتی از ۳۰۰ گروه تحقیقاتی در کشور را حمایت کنیم. این سیستم در وزارت علوم هنوز وجود ندارد که باید در آنجا هم حاصل شود. در تمام کشورهایی که در امر تحقیقات سرآمد هستند، نظامات این چنین از سالها پیش تأسیس شده است. در کشور ما این موضوع وجود نداشته که اکنون در دولت دوازدهم به وجود آمده است. همه اینها تلاشی بوده برای جذب کسانیکه در علوم پایه به تحقیق علاقهمند هستند. حال آنکه به نظر من این تلاشها کافی نیست، چرا که مغزهای متفکر ما مهاجرت کرده و ما سرمایههای خود را از دست دادهایم و هنوز هم در حال از دست دادن هستیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: ما باید بستر لازم را برای حضور شخصیتهای برجسته علمی در کشور فراهم کنیم که این زیر ساخت، بستر مناسبی است. زیر ساخت مهم دیگر که به شورای عالی انقلاب فرهنگی برمیگردد، مدیریت علمی در دانشگاهها است. در مدیریت بسیاری از دانشگاهها، شخصیت علمی شاخصی نداریم. اعتقاد من بهعنوان عضوی که هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در دانشگاه فعالیت داشتهام، این است که ما اول باید خود دانشگاه را داشته باشیم و بعد به دانشگاه اسلامی تبدیل کنیم. دانشگاه جایی است که باید در آن کار علمی و تحقیقاتی انجام شود و خلاقیت داشته باشد. باید اولویت اصلی کشور این باشد که سرمایههای انسانی خود را حفظ کند که متأسفانه این امر در کشور وجود ندارد.
وی در خصوص اینکه چه مقدار از تغییرات طرح درسی در دوره پزشکی عمومی بنا بر پژوهشهایی بوده که با توجه به نیازهای جامعه انجام شدهاند، گفت: من فکر میکنم تغییراتی که در رشته پزشکی داشتهایم، کافی نیست. آنچه مهمتر از برنامه هست، کسانی هستند که این برنامهها را اجرا میکنند. مثلاً ۸۵ درصد از مرگ و میرها در ایران، ناشی از بیماریهای غیرواگیر است. یعنی ۵۰ درصد سکتههای مغزی و قلبی و بقیه هم سرطانها و بیماریهای کلیوی و ریوی هستند. این بیماریها تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند.
ملکزاده یادآور شد: ما باید پزشکی را تربیت کنیم که برایش "پیشگیری" در اولویت باشد. این برنامه تازه شروع شده و نیاز است در دل دانشگاهها نهادینه شود. پزشکان نباید داخل مطب بنشینند تا مریض سراغ آنها بیاید. بعضی از افراد در ظاهر سالم هستند، ولی در معرض انواع بیماریها هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: یک مثال ساده اینکه سکته مغزی و قلبی در ایرانیان به دلیل وزن زیاد و کم تحرکی ۱۰ سال زودتر از کشورهای اروپایی اتفاق میافتد. در نتیجه نزدیک به ۵۰ درصد ایرانیان در سن ۶۰ سالگی فشارخون و چربی خون دارند. بنابراین آنها ۱۰ سال زودتر مریض میشوند و فوت میکنند. کاری که ما در علم پزشکی میکنیم، ساختن بیمارستان برای زمان بیماری مردم است. درصورتی که ما میتوانیم علم پزشکی را به این سمت سوق دهیم که قبل از بیماری سراغ مردم برویم که در اصطلاح به آنها "ریسکاسکور" میگوییم. ما هنوز با استانداردها فاصله داریم. باید قبل از اینکه یک پزشک درمانگر باشد، پیشگیری کننده باشد.
وی در خصوص اینکه تا چند سال آینده با معضل کمبود پزشک عمومی مواجه خواهیم شد؛ چرا که دانشجویان هیچ رغبتی ندارند که پزشک عمومی شوند و باید بازار کار آنها آمایش شود، گفت: ما در حال انجام این کار هستیم. یعنی اینکه چقدر پزشک عمومی و چقدر تخصص و فوق تخصص نیاز داریم و برنامهریزی پذیرش ظرفیت بر این اساس انجام میشود. همین حالا بیشتر از نیمی از پزشکان، پزشک عمومی هستند.
ملکزاده ادامه داد: مشکل ما در گذشته این بود که برای پزشک عمومی یا خانواده پرداختی کمی داشتیم که در چند سال اخیر پرداختی، مخصوصاً در مناطق محروم چندین برابر افزایش پیدا کرده است و این رغبت ایجاد شده و پزشکان به مناطق محروم میروند. البته بعد از چند سال پزشک عمومی میتواند برای تخصص اقدام کند؛ در چند سال اخیر یک دوره ایجاد شده است که پزشک عمومی آن را گذرانده و با نام پزشک خانواده مشغول به کار میشود؛ ما در حال تدوین جایگاه خاصی برای این پزشکان هستیم. این پزشکان از حقوق و امکانات خوبی برخوردار میشوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درباره رشتههای جدید پزشکی و اقدامات صورت گرفته برای تربیت پزشک در این رشتهها، اظهار کرد: یکی از رشتههایی که در پزشکی خیلی مهم شده، رشتهای به نام "مهندسی بیولوژیک" است که شامل موضوعاتی مثل ژنتیک و ژندرمانی است یا رشته سلامت الکترونیک. اینها رشتههای جدیدی هستند که پیشبینی میشود در ۲۰ سال آینده شکل طبابت را عوض کنند. یک مثال اینکه فردی که امروز تالاسمی دارد، تا آخر عمر این بیماری را همراه خواهد داشت و همیشه باید به وی خون تزریق شود. ولی در درمان جدید آمده که میتوانیم ژن این شخص را اصلاح کرده و او به یک انسان کاملا سالم تبدیل شود. این تغییرات آنقدر عمیق و وسیع خواهد بود که چهره آنچه که به نام پزشکی هست را تغییر میدهد.
به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: بخش عمدهای از این موارد، به موضوعات بین رشتهای بهخصوص رشتههای مهندسی الکترونیک، کامپیوتر، بیولوژی و پزشکی احتیاج دارد. بنابراین ما باید به طرف ایجاد این رشتهها، با همکاری دانشکدههای مهندسی و علوم برویم. اتفاقی که در اوایل انقلاب افتاد، این بود که دانشگاههای پزشکی از دانشگاههای وزارت علوم جدا شدند. در حال حاضر ما در دو پردیس هستیم که موانعی برای همکاریهای بین رشتهای ایجاد میکند. ما در حال تأسیس مراکز تحقیقاتی مشترک و پروژههای مشترک با دانشگاههای مهندسی هستیم. یکی از چالشهای بزرگ ما ایجاد و راهاندازی رشتههای بین رشتهای هست تا بتوانیم آنچه که پزشکی آینده هست را از همین امروز پایهگذاری کنیم.
وی اظهار کرد: زیرساخت مهم دیگر "نظامهای ثبت بیماری" هستند. یعنی اگر کسی بخواهد راجع به یک بیماری تحقیق کند، باید مجموعه اطلاعاتی کامل از همه بیماران در مورد آن بیماری خاص را داشته باشد، ما برای نظام ثبت ۱۰۰ نوع بیماری برنامهریزی داشتهایم که خوشبختانه ۷۰ نوع آن راهاندازی شده است.
ملکزاده اضافه کرد: مورد دیگر، "سیستم نظارت اخلاقی بر پژوهش" است. پژوهشهای پزشکی با موضوع انسانی یا حتی حیوانی، نیازمند یک نظام اخلاقی هستند تا پژوهشها بر اساس آن صورت گیرد. در چند سال گذشته یک شورای عالی اخلاق پزشکی تأسیس و ۱۸۰ کمیته اخلاق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی ایجاد شد. کسی که بخواهد تحقیق کند، اول باید طرح او به این کمیتهها ارجاع و در آنجا تأیید و ثبت شود. این کمیتهها بر مطابقت تحقیقات با اصول اخلاقی، نظارت دارند. در زمینه نشر هم کار به همین صورت انجام میشود. ما خیلی خوشبین هستیم با این فعالیتها در ۵ یا ۶ سال آینده بتوانیم یک جهش داشته باشیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: "اقتصاد" هم جاذبه خود را دارد، یک پزشک سالها درس میخواند و خود را با کسی که تخصص گرفته و درآمد زیادی دارد، مقایسه میکند، او نیز میتواند این درآمد را داشته باشد. برای این مساله فکر شده است. در تمام دنیا که تحقیق پزشکی پیشرفتهای دارند، به این نتیجه رسیدهاند که باید طیف جدیدی از محققان را تربیت کنند که در اصطلاح نام آنها را "کلینش ساینس" یا "پزشکان محقق" گذاشتهاند. ما از پنج سال گذشته دورهای را به همین نام شروع کردهایم، کسانی که در دوره تخصص قبول شدهاند، این فرصت را دارند تا در این زمینه Ph.D هم بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین ما نسلی از پزشکان را تربیت میکنیم که علاوه بر طبابت و درآمد، از تحقیقات هم منتفع شوند. در کنار این طرح، یک مشکل زیرساختی دیگر، "نداشتن یک گرنتین بادی" است. طی چهار سال گذشته توانستیم "مؤسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی" در وزارت بهداشت را تأسیس کنیم. محققان میتوانند طرح خود را به این مؤسسه ارسال کنند و پس از بررسی دقیق طرح و تصویب آن، طرحهای مصوب با بودجهایکه به آنها داده میشود، شروع به فعالیت میکنند. این بودجه میتواند از ۱۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان باشد.
ملکزاده تصریح کرد: ما موفق شدهایم ۳۰۰ طرح تحقیقاتی از ۳۰۰ گروه تحقیقاتی در کشور را حمایت کنیم. این سیستم در وزارت علوم هنوز وجود ندارد که باید در آنجا هم حاصل شود. در تمام کشورهایی که در امر تحقیقات سرآمد هستند، نظامات این چنین از سالها پیش تأسیس شده است. در کشور ما این موضوع وجود نداشته که اکنون در دولت دوازدهم به وجود آمده است. همه اینها تلاشی بوده برای جذب کسانیکه در علوم پایه به تحقیق علاقهمند هستند. حال آنکه به نظر من این تلاشها کافی نیست، چرا که مغزهای متفکر ما مهاجرت کرده و ما سرمایههای خود را از دست دادهایم و هنوز هم در حال از دست دادن هستیم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت تاکید کرد: ما باید بستر لازم را برای حضور شخصیتهای برجسته علمی در کشور فراهم کنیم که این زیر ساخت، بستر مناسبی است. زیر ساخت مهم دیگر که به شورای عالی انقلاب فرهنگی برمیگردد، مدیریت علمی در دانشگاهها است. در مدیریت بسیاری از دانشگاهها، شخصیت علمی شاخصی نداریم. اعتقاد من بهعنوان عضوی که هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم در دانشگاه فعالیت داشتهام، این است که ما اول باید خود دانشگاه را داشته باشیم و بعد به دانشگاه اسلامی تبدیل کنیم. دانشگاه جایی است که باید در آن کار علمی و تحقیقاتی انجام شود و خلاقیت داشته باشد. باید اولویت اصلی کشور این باشد که سرمایههای انسانی خود را حفظ کند که متأسفانه این امر در کشور وجود ندارد.
وی در خصوص اینکه چه مقدار از تغییرات طرح درسی در دوره پزشکی عمومی بنا بر پژوهشهایی بوده که با توجه به نیازهای جامعه انجام شدهاند، گفت: من فکر میکنم تغییراتی که در رشته پزشکی داشتهایم، کافی نیست. آنچه مهمتر از برنامه هست، کسانی هستند که این برنامهها را اجرا میکنند. مثلاً ۸۵ درصد از مرگ و میرها در ایران، ناشی از بیماریهای غیرواگیر است. یعنی ۵۰ درصد سکتههای مغزی و قلبی و بقیه هم سرطانها و بیماریهای کلیوی و ریوی هستند. این بیماریها تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند.
ملکزاده یادآور شد: ما باید پزشکی را تربیت کنیم که برایش "پیشگیری" در اولویت باشد. این برنامه تازه شروع شده و نیاز است در دل دانشگاهها نهادینه شود. پزشکان نباید داخل مطب بنشینند تا مریض سراغ آنها بیاید. بعضی از افراد در ظاهر سالم هستند، ولی در معرض انواع بیماریها هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اضافه کرد: یک مثال ساده اینکه سکته مغزی و قلبی در ایرانیان به دلیل وزن زیاد و کم تحرکی ۱۰ سال زودتر از کشورهای اروپایی اتفاق میافتد. در نتیجه نزدیک به ۵۰ درصد ایرانیان در سن ۶۰ سالگی فشارخون و چربی خون دارند. بنابراین آنها ۱۰ سال زودتر مریض میشوند و فوت میکنند. کاری که ما در علم پزشکی میکنیم، ساختن بیمارستان برای زمان بیماری مردم است. درصورتی که ما میتوانیم علم پزشکی را به این سمت سوق دهیم که قبل از بیماری سراغ مردم برویم که در اصطلاح به آنها "ریسکاسکور" میگوییم. ما هنوز با استانداردها فاصله داریم. باید قبل از اینکه یک پزشک درمانگر باشد، پیشگیری کننده باشد.
وی در خصوص اینکه تا چند سال آینده با معضل کمبود پزشک عمومی مواجه خواهیم شد؛ چرا که دانشجویان هیچ رغبتی ندارند که پزشک عمومی شوند و باید بازار کار آنها آمایش شود، گفت: ما در حال انجام این کار هستیم. یعنی اینکه چقدر پزشک عمومی و چقدر تخصص و فوق تخصص نیاز داریم و برنامهریزی پذیرش ظرفیت بر این اساس انجام میشود. همین حالا بیشتر از نیمی از پزشکان، پزشک عمومی هستند.
ملکزاده ادامه داد: مشکل ما در گذشته این بود که برای پزشک عمومی یا خانواده پرداختی کمی داشتیم که در چند سال اخیر پرداختی، مخصوصاً در مناطق محروم چندین برابر افزایش پیدا کرده است و این رغبت ایجاد شده و پزشکان به مناطق محروم میروند. البته بعد از چند سال پزشک عمومی میتواند برای تخصص اقدام کند؛ در چند سال اخیر یک دوره ایجاد شده است که پزشک عمومی آن را گذرانده و با نام پزشک خانواده مشغول به کار میشود؛ ما در حال تدوین جایگاه خاصی برای این پزشکان هستیم. این پزشکان از حقوق و امکانات خوبی برخوردار میشوند.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درباره رشتههای جدید پزشکی و اقدامات صورت گرفته برای تربیت پزشک در این رشتهها، اظهار کرد: یکی از رشتههایی که در پزشکی خیلی مهم شده، رشتهای به نام "مهندسی بیولوژیک" است که شامل موضوعاتی مثل ژنتیک و ژندرمانی است یا رشته سلامت الکترونیک. اینها رشتههای جدیدی هستند که پیشبینی میشود در ۲۰ سال آینده شکل طبابت را عوض کنند. یک مثال اینکه فردی که امروز تالاسمی دارد، تا آخر عمر این بیماری را همراه خواهد داشت و همیشه باید به وی خون تزریق شود. ولی در درمان جدید آمده که میتوانیم ژن این شخص را اصلاح کرده و او به یک انسان کاملا سالم تبدیل شود. این تغییرات آنقدر عمیق و وسیع خواهد بود که چهره آنچه که به نام پزشکی هست را تغییر میدهد.
به گزارش ایسنا وی در پایان اضافه کرد: بخش عمدهای از این موارد، به موضوعات بین رشتهای بهخصوص رشتههای مهندسی الکترونیک، کامپیوتر، بیولوژی و پزشکی احتیاج دارد. بنابراین ما باید به طرف ایجاد این رشتهها، با همکاری دانشکدههای مهندسی و علوم برویم. اتفاقی که در اوایل انقلاب افتاد، این بود که دانشگاههای پزشکی از دانشگاههای وزارت علوم جدا شدند. در حال حاضر ما در دو پردیس هستیم که موانعی برای همکاریهای بین رشتهای ایجاد میکند. ما در حال تأسیس مراکز تحقیقاتی مشترک و پروژههای مشترک با دانشگاههای مهندسی هستیم. یکی از چالشهای بزرگ ما ایجاد و راهاندازی رشتههای بین رشتهای هست تا بتوانیم آنچه که پزشکی آینده هست را از همین امروز پایهگذاری کنیم.
پایان پیام/
نظر خود را بنویسید
4 نظر
ناشناس
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
رشته های پزشکی ودندانپزشکی هرساله جابجا میشودوروند ثابتی ندارند،بعید میدانم علت ان نور چشمی ها باشد. ۱۰-سازمان نظام پزشکی با وجود اینکه از افراد متخصص سالانه حق عضویت تخصصی دریافت میکند،چرا کارت نظام پزشکی عمومی تحویلشان میدهد.این تناقض از چه چیزی ناشی میشود؟ واصولا چرا برای کارت نظام پزشکی که هویت شغلی فرد را مشخص میکند موعد تعیین میکنید؟مسئله وموضوع مالی که احتمالا در ان نقشی ندارد. ۱۱-تا انجا که خاطره من یاری میکند سالی نبوده است که ازمون کنکور ودستیاری بدون مسئله بوده باشد.احتمالا از شما اقایان که هیچ کدام هیچ نقشی در این زمینه نداشته اید.زیرا خواهید فرمود برگزار کنندگان سازمانهای دیگری بوده اند. در پایان میخواهم خدمتتان عرض کنم که حلقه مفقوده پازل را احتمالا کشف کردهام.امید دارم اشتباه نکرده باشم.راستی مسیر باد که تغییر نکرده است. نکته نهایی که میخاهم خدمتتان عرض کنم اینستکه من۳۴ سال است از تحصیل فارغ شده ام.تا انجا که به شخص خودم مربوط میشودهیچ از شما ندیده ام ولذا پیشنهادم اینستکه خودتان را منحل کنید.شما را به خدا میسپادم.
ناشناس
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
دانشگاههای مختلف مشغول بوده اید.لطفا بفرمایی در این زمینه چه میزان دخیل بوده اید.؟ لطفا روشن وصریح تعریفتان از استاد را ارائه بفرمایید. چنانچه با این پدیده مخالف بوده اید،بفرمایید چه میزان با این امر مضموم مخالفت نمودهاید؟مگر نه اینستکه تمامتان طی سالهی متمادی این پدیده شوم وازارنده را ترویج نموده اید.اعتراض امروزتان در مورد فرار مغزها از چه بابت است؟شما خودتان بخشی از مشکل بوده وهستید.لطفا فرار به جلو نفرمایید. ۷-این قضیه اینقدر غلیظ شده است که بسیاری از اساتیدی که سالهاست بازنشسته شده اند هنوز ولکن نیستند وهنوز هم نقش ارباب را دارند.هنوز هم هر جا کنفرانسی ویا میز گردی است اقایان در راس نشسته اند.شما نمیتوانید ازاین موضوع شانه خالی کنیدچرا که شما مسولیت نظام صنفی ما را بعهده دارید.لطفا بفرمایید در این زمینه چه کردهاید؟ محض یاداوری عرض میکنم که مفهوم ساده بازنشستگی اینستکه تاریخ مصرفتان تمام شده است،همین. ۸-شما اقایان درتاسیس دانشگاه در هر کوره ده وپذیرش دیمی دستیار چقدر نقش داشته اید؟شما عالی جنابان از چه مینالید؟از انچه خودتان بر سر این مملکت اوردهاید. ۹-rankig ورتبه بندی رشته های
ناشناس
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
دوره دستیاری شده اند؟لطفا مستند ان را ضمیمه بفرمایید. ۳-اکثریت جنابانتان در موقعیت هایی بوده ایدکه از ابتدابر افزایش ظرفیت دانشگاهها وانواع بیشمار سهمیه هاواقف بوده اید.بفرمایید در ان ایام معترض بوده اید ویا انرا تایید وتسریع کرده اید؟ بفرمایید چقدر از افراد توانمند این مملکت را پرپر کردهاید؟ بفرماییدچقدر افراد بی کفایت وبعضا بدون دست ویا بدون پا راسوار ماشین کردید وبه خط پایان مسابقه رساندید؟ وانگهی مگر کسانی که به هر دلیلی در مقطع جنگ به جبهه نرفتند ویاشرایط انرا نداشتند در هالیود خوشگذرانی میکردند؟مگر اینان کمرشان زیردلهره ها وتبعات جنگ خم نشده بود؟ ۴-جنابانتان که دنبال شفاف سازی هستید ومن بسیاری از شما را از نزدیک میشناسم وواقفم در کارتان سرامد هستید لطف بفرمایید تصویر فیش پرداخت مالیات سال جاری تانرا در پایگاه پزشکان وقانون بگذارید. ۵-درتمام دانشگاههای علوم پزشکی وازجمله دانشگاهی که خود من ۳۱سال دران تدریس کردم مافیایی وجود داشت ودارد که طبق یک قانون نا نوشته افراد توانمندرانه تنها هیچ کوششی در جهت جذبشان نمیکردند بلکه اینقدر به انها فشار می اوردند که خودشان فرار کنند.جملگییتان در
ناشناس
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
ناشناس قطعه گم شده پازل وهیاهوی سازمان نظام پزشکی وانجمن دندانپزشکی ایران: مطالب کانال پزشکان وقانون را مطا لعه میکردم که دو موظوع توجه من را جلب کرد.یکی اینکه چقدر این دو تشکیلات صنفی فعال شده اند ودیگر اینکه چقدر مطالب منطقی به نظر میرسند. ناگاه به ذهنم خطور کرد که قطعه گم شده پازل چیست که در این دو تشکیلات این همه هیاهو به راه افتاده،قبلا که از این خبر ها نبود. وهمین باعث شد سوالاتی به ذهنم خطور کند ولذا بر ان شدم موارد زیر را مکتوب کنم. از این رواز مسئولین محترم پایگاه پزشکان وقانون تقاضا دارم چنانچ با خودشان صادق هستند این مکتوب را در صفحه اصلی پایگاه بگذارند،ثانیا صادقانه به سوالات ذیل پاسخ بفرمایند واینجانب را سپاسگزار خودشان کنند. ۱-اقایان مسول دراین دو تشکل لطف بفرمایند کدامشان طی سالهای متمادی به نحوی در یکی از پست های مجموعه وزارت بهداشت ودرمان مشغول نبوده اند.چناچه پاسخ مثبت است بفرمایند چرا به مسولیت خود عمل نکرده اند؟این همه مشکل که یک شبه بوجود نیامده است. ۲-بفرمایند جناب قاضی زاده هاشمی وهمفکرانشان وهمدوره ای هایشان در ان مقطع زمانی ودر تمام دانشگاهها از چه طریق وارد