از ستاد کرونا خواستهایم اجازه دهند مدارس به صورت حضوری فعالیت کنند
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این که آموزش و پرورش نباید در مواجهه با آسیبهای اجتماعی ناشی از کرونا منفعل باشد گفت: مدارس کشور با رعایت دستورالعملها و پروتکلهای بهداشتی باید به ارائه خدمات آموزشی و تربیتی خود ادامه دهند، از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کردهایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند.
![از ستاد کرونا خواستهایم اجازه دهند مدارس به صورت حضوری فعالیت کنند از ستاد کرونا خواستهایم اجازه دهند مدارس به صورت حضوری فعالیت کنند](https://www.pezeshkanoghanoon.ir/storage/26302/conversions/2ab9cf9813c97df4d18e981fb7227f8f6ac27a66-large.jpg)
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، یوسف نوری در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش گفت: آموزش و پرورش در دوران کرونا از لحاظ جامعه شناختی، فرهنگی، اجتماعی و... دچار آسیبهای زیادی شده است، هر چند کرونا آموزش و پرورش را دچار مشکل کرد ولی فرصتهای خوبی برای برون رفت از آموزش سنتی و استفاده از روشهای آموزش مدرن در اختیار آموزش و پرورش قرار داد.
وی افزود: برای ساماندهی فضای مجازی در حوزه یادگیری دانشآموزان باید برنامهریزی متناسب با شرایط و مقتضیات جامعه انجام شود، استفاده از روشهای آموزشی مدارس خاص یکی از راههای مؤثر ارائه آموزش به دانش آموزان است، در این مدارس معلمان در دوران کرونا از موقعیتهای یادگیری مختلف از جمله فضای آزاد و برخی اوقات از مساجد و برنامه بوم برای ارائه آموزش به دانش آموزان استفاده کردند، این روش یک نوع مهارت استفاده از موقعیتهای مختلف برای آموزش و یادگیری دانش آموزان است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مدارس همواره باید آماده ارائه خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان باشند، از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کردهایم تا جایی که امکان دارد اجازه بدهند مدارس به صورت حضوری به فعالیت خود ادامه دهند و از تعطیل کردن مدارس خودداری کنند، برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدرسه باید چاره اندیشی کنیم، با یک برنامه ریزی هوشمندانه می توانیم دانش آموزانی که ترک تحصیل کردهاند و از آموزش بازماندهاند به چرخه آموزش بازگردانیم تا بتوانند از خدمات آموزشی بهرهمند شوند.
نوری تصریح کرد: آمار آموزش و پرورش یکی از مواردی است که دارای ایراد است، یک بار برای همیشه باید این نقص برطرف شود، البته قبلاً توانایی ارائه آمار و اطلاعات دقیق تر و به روزتری از وضعیت آموزش و پرورش داشتیم که الان دچار مشکل شده و در صدد هستیم این مشکل را بر طرف کنیم، باید رصدهای لازم درباره آسیبهای اجتماعی و عقب ماندگی تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش انجام و نتایج آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.
وی اظهار کرد: با توجه به این که اکثر مردم و معلمان واکسیناسیون شدهاند، مدارس با رعایت پروتکلها و توصیههای بهداشتی باید باز باشند و معلمان در مدارس حضور داشته باشند تا چرخه آموزش و پرورش دچار مشکل نشود، شایسته است که آمادگی لازم را برای مواجهه فعال و پویا با موضوعات مختلف آموزش و پرورش داشته باشیم تا با آگاهی کاملی نسبت به موضوعات مختلف اقدام کنیم، محتواهای بسیاری درباره آموزش و پرورش دانش آموزان در فضای مجازی تهیه و تولید شده است، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاونتهای آموزش و پرورش باید یک ممیزی و تنظیمگری مناسب بر روی این محتواها اعمال کنند، تعدادی از مدارس خوب در کشور داریم که باید یک کانال ارتباطی و تعاملی مؤثر و سازنده بین این مدارس و سایر مدارس کشور برقرار کرده و آنها را به هم پیوند بزنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تهیه پیوست فرهنگی برای سامانه شاد گفت: سامانه شاد نباید به یک سامانه اختصاصی تبدیل شود بلکه باید در کنار آن از سامانههای اثربخش و کارآمدتری هم استفاده شود، چرخه آموزش و پرورش دانش آموزان نباید در هیچ شرایطی تعطیل شود، آسیبهای تعطیلی مدارس، در سالهای بعد، جامعه را دچار بحران و مشکل خواهد کرد، مدرسه دروازه ورود دانش آموزان به اجتماع برای پذیرش مسئولیتهای آن هستند لذا تعطیلی مدارس آسیب های جبران ناپذیری را بر جامعه تحمیل می کند.
به گزارش ایسنا نوری در پایان اضافه کرد: معلم اصلی ترین فرد در نظام تعلیم و تربیت کشور است که باید شان و جایگاه او حفظ شود، نباید در مدارس خلاقیت و نوآوری از معلمان گرفته شود بلکه باید فضایی ایجاد شود تا معلمان بتوانند اثربخشی و کارآمدی خود را در جریان آموزش و پرورش دانش آموزان بروز دهند.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/WZie