پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
نمی‌توانیم به آموزش دوران پیش از کرونا برگردیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ابوالفضل باقری فرد در همایش کووید ۱۹ به نقش هوش مصنوعی و فناوری در آموزش دانشجویان اشاره کرد و گفت:‌ طبیعتا شیوع کروناویروس تغییراتی را در سطح دنیا ایجاد کرد و به تبع دانشجویان و دانشگاه‌ها نیز بی‌نصیب از این تغییرات نشدند. همان طور که اقتصاد، سلامت، روابط اجتماعی و بسیاری از فعالیت‌های دیگر متوقف شدند دانشگاه‌ها نیز آموزش‌های حضوری خود را متوقف کردند.

وی تصریح کرد: در دوره شیوع کرونا ما به تدریج اما با سرعت زیاد توانستیم فعالیت‌های خود را از سر بگیریم و دانشجویان و اساتید عکس‌العمل مناسبی را در این دوره در حوزه فعالیت‌های خود انجام دادند و در واقع شیوع ویروس کرونا نقطه عطفی در آموزش پزشکی واقع شد و تحولی در این عرصه ایجاد کرد و ما با استفاده از هوش مصنوعی، شبیه‌سازها و سایر تکنولوژی‌ها آموزش‌های خود را در قالب‌های دیگری دنبال کردیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت:‌ ارائه آموزش‌ها با پلتفرم‌های آنلاین یکی از مهمترین عکس‌العمل‌های دانشگاه‌های دنیا از جمله ایران در دوره شیوع کرونا بود. در صورتی که در گذشته آموزش های مجازی به این شیوه در دانشگاه ها ارائه نمی‌شد و صرفا یکسری آموزش‌های محدود و آن هم یک طرفه در برخی دانشگاه‌ها داشتیم.اما در دوره کرونا ما در آموزش پزشکی توانستیم آموزش‌های دانشجویان را در عرصه مجازی دنبال کنیم.

باقری فرد تأکید کرد: ما از دو سال پیش در عرصه آموزش پزشکی مأموریت داشتیم که هر سال ۲۰ درصد از آموزش‌های خود را به صورت مجازی ارائه بدهیم، اما قبل از شیوع کروناویروس تنها کمتر از ۵ درصد آموزش‌های ما در دانشگاه‌ها به صورت مجازی بود که خوشبختانه در دوره شیوع کرونا و علیرغم همه مشکلاتی که وجود داشت، هم افزایی‌های لازم برای آموزش‌های مجازی شکل گرفت.

وی یادآور شد: کروناویروس علیرغم همه مشکلات و آسیب‌هایی که به ما وارد کرد، موجب شد موفقیت‌هایی را نیز کسب کنیم.همه گیری این ویروس کمک‌های زیادی را در حوزه آموزش مجازی دانشگاه‌ها به ما کرد و زیرساخت‌هایی که ممکن بود ما تا ۲۰ سال آینده به آن دسترسی پیدا نکنیم در عرض یک تا دو سال ایجاد شد، ما حتی آموزش‌های مهارتی  را نیز توانستیم به صورت مجازی ارائه بدهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی آموزش دانشجویان در دوران کرونا بیمارستان‌ها بودند به نحوی که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد این مراکز بار کرونا را به دوش کشیدند، در نتیجه عرصه‌ فعالیت برای ارتباط گیری دانشجویان با سایر بیماران محدود شد که البته ما با کمک سایر ابزارها و مدل‌ها توانستیم این خلأها را پر کنیم.

باقری‌فرد گفت:‌ گسترش عدالت آموزشی یکی دیگر از مزایای شیوع کووید ۱۹ بود که براساس آن افراد در دانشگاه‌های کوچک و کمتر برخوردار توانستند به آموزش دانشگاه‌های سطح یک دسترسی پیدا کنند و به نوعی عدالت آموزشی بین دانشجویان علوم پزشکی گسترش پیدا کرد. یکی از مشکلاتی که در دوره آموزش مجازی دانشگاه‌ها داشتیم کیفیت آموزش دانشجویان بود. براساس آماری که به دست آوردیم ما در یک سال هیچ مشروطی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نداشتیم و تمامی دانشجویان ما خوشبختانه یا متأسفانه با نمرات بسیار خوب ارتقاء پیدا کردند، با تمام این توصیفات قطعا آموزش‌های ما به صورت ترکیبی ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگرچه معتقد هستیم هیچ آموزشی در حوزه علوم پزشکی جایگزین آموزش حضوری نخواهد بود. چرا که به جز مسائل تئوری ما در حوزه‌های اخلاقی، معنوی و... آموزش‌هایی را به دانشجویان ارائه می‌دهیم، اما قطعا بخشی از آموزش‌های دانشجویان علوم پزشکی به صورت مجازی ادامه خواهد داشت و ما در این مسیر برگشت به عقب نخواهیم داشت.

به گزارش ایسنا باقری فرد در پایان با تأکید بر اینکه در حوزه آموزش مجازی برگشت به عقب نخواهیم داشت، گفت:‌ما باید بتوانیم این آموزش را با کمک تکنولوژی‌های جدید، شبیه‌سازی‌های فعلی و هوش مصنوعی ادامه دهیم و دانشگاه‌ها خوشبختانه در حوزه شبیه‌سازها نیز پیشرفت کرده‌اند تا نیاز به بیمار کمتر باشد، بنابراین می توان با کمک دنیای مجازی وارد دنیای حقیقی شد.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/pPSS