بومیگزینی و کاهش دوره خدمت راهکار ماندگاری پزشکان طرحی در مناطق محروم
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بومیگزینی و کاهش دوره خدمت پزشکان طرحی از ۳ برابر خدمت به ۱/۵ برابر را راهکار ماندگاری آنها در مناطق محروم دانست و گفت: ما نمیتوانیم با این تفکر که افرادی را از مناطق برخوردار به عنوان پزشک عمومی و دستیاری تربیت کنیم بعد از ظرفیت آنها برای فعالیت در مناطق محروم استفاده کنیم، ماندگاری آنها را در این مناطق تضمین کنیم.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید محمد پاکمهر در مورد انتشار خبری از سوی معاون سازمان نظام پزشکی مبنی بر اینکه پزشکان طرحی برای ماندن در مناطق محروم انگیزه ندارند، با انتقاد از اینکه قرار بود برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مشوقهایی تعریف شود که محقق نشد گفت: ما باید بپذیریم که برای فعالیت پزشکان در مناطق محروم 2 راهکار بیشتر نداریم یکی اینکه از سطح کنکور برای تربیت پزشک عمومی و دستیار تخصصی سهمیه مناطق محروم را افزایش داده و از بین افرادی که در این مناطق تحصیل کردهاند و بعد از فارغ التحصیلی از دوره تخصص هم تمایل دارند که به محل زندگی خود برگردند و به ارائه خدمت بپردازند، استفاده کنیم.
وی افزود: ما نمیتوانیم با این تفکر که افرادی را از مناطق برخوردار به عنوان پزشک عمومی و دستیاری تربیت کنیم بعد از ظرفیت آنها برای فعالیت در مناطق محروم استفاده کنیم، ماندگاری آنها را در این مناطق تضمین کنیم، پزشکان طرحی باید 3 برابر مدت تحصیل خود را در مناطق محروم خدمت کنند یعنی فردی زمان طولانی برای تحصیل در دوره تخصصی طی می کند سپس باید برای تحصیل در دوره فوق تخصص بین 5 تا 7 سال زمان بگذارد در نهایت 3 برابر این زمان را هم باید در مناطق محروم فعالیت کند، بنابراین تمام عمر خود را باید در این مسیر بگذارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پیشنهاد شده است این مدت از 3 برابر به یک و نیم برابر کاهش پیدا کند تا انگیزهای برای تحصیل در رشته پزشکی ایجاد کند ادامه داد: چه دلیلی دارد افراد را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم. این روش تامین پزشک چه عمومی چه متخصص برای مناطق محروم منطقی نیست بنابراین باید برای تربیت نیروی پزشک عمومی و متخصص در جهت رفع نیاز مناطق محروم بومی گزینی شود و سهمیه مراکز دانشگاهی همان مناطق افزایش داده شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت پاکمهر در پایان گفت: اگر قرار است پزشکان را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم و ماندگاری آنها را بالا ببریم باید اهرمهای تشویقی اعم از اختصاص حقوق و مزایای مکفی، تامین امکانات رفاهی و تجهیزات مورد نیاز برای این پزشکان پیشبینی شود، ضمن اینکه امکان صدور مجوز مطب در کنار فعالیت در محیط دانشگاهی برای آنها فراهم شود چرا که در شرایط کنونی تنها 20 درصد از متخصصان که عضو هیات علمی دانشگاهها هستند، از این امتیاز برخوردار هستند.
وی افزود: ما نمیتوانیم با این تفکر که افرادی را از مناطق برخوردار به عنوان پزشک عمومی و دستیاری تربیت کنیم بعد از ظرفیت آنها برای فعالیت در مناطق محروم استفاده کنیم، ماندگاری آنها را در این مناطق تضمین کنیم، پزشکان طرحی باید 3 برابر مدت تحصیل خود را در مناطق محروم خدمت کنند یعنی فردی زمان طولانی برای تحصیل در دوره تخصصی طی می کند سپس باید برای تحصیل در دوره فوق تخصص بین 5 تا 7 سال زمان بگذارد در نهایت 3 برابر این زمان را هم باید در مناطق محروم فعالیت کند، بنابراین تمام عمر خود را باید در این مسیر بگذارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه پیشنهاد شده است این مدت از 3 برابر به یک و نیم برابر کاهش پیدا کند تا انگیزهای برای تحصیل در رشته پزشکی ایجاد کند ادامه داد: چه دلیلی دارد افراد را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم. این روش تامین پزشک چه عمومی چه متخصص برای مناطق محروم منطقی نیست بنابراین باید برای تربیت نیروی پزشک عمومی و متخصص در جهت رفع نیاز مناطق محروم بومی گزینی شود و سهمیه مراکز دانشگاهی همان مناطق افزایش داده شود.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت پاکمهر در پایان گفت: اگر قرار است پزشکان را از مناطق برخوردار به مناطق محروم منتقل کنیم و ماندگاری آنها را بالا ببریم باید اهرمهای تشویقی اعم از اختصاص حقوق و مزایای مکفی، تامین امکانات رفاهی و تجهیزات مورد نیاز برای این پزشکان پیشبینی شود، ضمن اینکه امکان صدور مجوز مطب در کنار فعالیت در محیط دانشگاهی برای آنها فراهم شود چرا که در شرایط کنونی تنها 20 درصد از متخصصان که عضو هیات علمی دانشگاهها هستند، از این امتیاز برخوردار هستند.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/SdzI