پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
ارتباط صحیح با مردم شکایت از جامعه پزشکی را کاهش می دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعید بیرودیان با اشاره به این که عامل مهم انگیزشی و سوق دهنده مردم برای ثبت شکایت علیه جامعه پزشکی، عدم شکل‌گیری ارتباط موثر و صحیح میان پزشک یا تیم درمانی با بیمار است گفت: آموزش مهارت‌های ارتباطی به دانشجویان در دانشگاه‌ها و ادامه این آموزش ها به حرفه‌مندان در برنامه های مختلف بازآموزی، امری ضروری است که نگاه ویژه و جدیدی را طلب می کند. همچنین فرهنگ عمومی مرتبط با مراجعات مردم به پزشکان در هنگام وقوع بیماری نیازمند بازنگری و اصلاح جدی است.

وی افزود: آموزش‌های ناکافی در سطح عمومی و یا حتی تبلیغات نادرست علیه جامعه پزشکی از رسانه‌های عمومی و نهادهایی که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند، به وضوح مشاهده شده و تولید اشکال می‌کند، عدم رعایت اخلاق حرفه‌ای یکی از دلایل و عوامل مهم شکایت بیماران از جامعه پزشکی است، این امر تنها دلیل نبوده و عوامل مهم و متعدد دیگری در این زمینه وجود دارد که از آن جمله می توان به کاهش کیفیت آموزش های پزشکی "که موجب افت مهارت‌های علمی و عملی به ویژه در حوزه ارتباطی فارغ‌التحصیلان می شود" اشاره نمود.

مدیر دبیرخانه اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کل کشور اضافه کرد: به نظر می رسد با افزایش های غیرکارشناسی اخیر در ظرفیت های پذیرش دانشگاه‌ها در رشته‌های پزشکی ،دندانپزشکی و ...، در صورتی که تصمیمات جدی برای حفظ و ارتقای کیفیت آموزش ها گرفته نشود، در آینده نزدیک بر میزان مشکل مذکور به عنوان یکی از عوامل مهم نارضایتی مردم از کیقیت خدمات سلامت، افزوده خواهد شد.

بیرودیان گفت: مشکلات اقتصادی در بخش تشخیص و درمان در کنار تعرفه های غیر واقعی و عدم پوشش بیمه ای مناسب سبب ایجاد نارضایتی ارائه دهندگان و گیرندگان خدمات و افزایش شکایات می شود، برخی سوء مدیریت ها در حوزه سلامت، وجود برخی قوانین و مقررات ناکارآمد و دست و پا گیر، عدم وجود برخی قوانین لازم و مورد نیاز، عدم توزیع مناسب پزشکان و در دسترس نبودن برخی تخصص ها در مناطق مختلف کشور، عدم وجود امکانات، تجهیزات کافی و شرایط لازم جهت استقرار نیروهای تخصصی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از جمله دلایل دیگر افزایش شکایت‌های بیماران از جامعه پزشکی است.

وی اظهار کرد: به هر حال تعامل میان جامعه پزشکی و عموم مردم یک مسأله دوجانبه است که مشکلات فراوانی در هر دو سوی آن مشاهده می شود. ارتباط بین پزشک و بیمار یک موضوع اخلاق حرفه‌ای در حوزه پزشکی است و از سویی تعامل میان مردم با جامعه پزشکی نیاز به اصلاح فرهنگ عمومی نیز دارد، بنابراین نمی‌توان این موضوع را به صورت کامل، منحصرا به جامعه پزشکی منتسب نمود.

مدیر دبیرخانه اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کل کشور گفت: حوزه سلامت باید نقش خود را در اصلاح و بازسازی این فرآیند به خوبی ایفا نماید، اما نقش سایر بخش‌ها به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها در این زمینه بسیار مهم و موثر است و با رویکردی که متأسفانه مدتهاست در این بخش‌ها وجود و ادامه دارد، اصلاح عوامل ایجاد کننده نقایص در تعاملات مذکور سخت و پیچیده شده است، مگر تغییرات جدی در رویکرد به جامعه پزشکی صورت گرفته و از تخریب و سمپاشی  علیه این قشر که اکثریت قریب به اتفاق آن را جامعه‌ای خدوم و پرتلاش تشکیل می‌دهند، در اذهان عمومی پرهیز شود و واقعیت‌ها دشواری‌های موجود در مسیر ارائه خدمات، مشکلات و محدودیت‌های این حوزه به طرز صحیحی بازنمایی شود.

بیرودیان گفت: زمان آن رسیده است که به جای سیاه‌ نمایی و بزرگ‌نمایی نقایص کوچک و بزرگ که در کسر کوچکی از این حرفه‌مندان ارزشمند مانند هر گروه و صنف و حرفه دیگری از جامعه وجود دارد، بر نکات مثبت که موجب تقویت و ارتقاء ارتباط صحیح پزشک و بیمار است تاکید شود، از سوی دیگر شایسته است تا خطاهای احتمالی اتفاق افتاده در جریان تشخیص و درمان از سوی جامعه پزشکی به درستی و با سعه صدر پذیرفته و با مدیریت صحیح جبران شود. بنابراین در کنار نیاز به اصلاح فرهنگ عمومی، ایجاد ارتباط و تعامل موثر و مناسب، در گرو توانمندسازی جامعه پزشکی نسبت به اصول اخلاق حرفه ای و جامعه‌شناسی پزشکی است.

وی با بیان این که اهمیت دادن به شکل دهی تعامل اخلاقی با بیماران توسط پز شکان نیازی جدی است اظهار کرد: مهارت مذاکره صحیح و موثر با بیمار و همراهان او در کنار انتقادپذیری و دوری از روحیه پدرسالارانه یا قیم‌مابانه مساله مهمی است که توسط حرفه‌مندان حوزه سلامت به عنوان یک اصل ضروری اخلاقی قابل توجه است. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نام پزشکی مدیر دبیرخانه اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی کل کشور در پایان خاطرنشان کرد: رعایت سایر اصول اخلاق حرفه‌ای مانند احترام به خودمختاری بیماران، اخذ رضایت آگاهانه به صورت صحیح و نه ظاهری و سوری، حفظ حریم خصوصی بیماران، رازداری، ارائه خدمات پزشکی استاندارد و با کیفیت، مدیریت صحیح موضوع تعارض منافع و ... نیز مورد تاکید است اما در خصوص موضوع شکایات پزشکی و نیز در جهت کاستن درصد بالایی از آن ها، باید به مبحث تصحیح ارتباط و نحوه تعامل از سوی همه ذینفعان، همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، اهمیت ویژه‌ای داده شود.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/k9QI