تامیناجتماعی نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه درمان مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند
مدیرعامل سازمان تامیناجتماعی گفت: تامیناجتماعی باید در هزینه _ فایده خدمات، نگاه تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند و بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را در زمینه توسعه درمان مستقیم و غیرمستقیم پیدا کند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، میرهاشم موسوی در مراسم گرامیداشت روز پزشک، روز داروساز و روز کارمند گفت: تصویری که از کارمند نمونه واقعی و پزشک نمونه واقعی میتوانیم داشته باشیم، تصویری است که از رضایت در خدمت گیرندگان این دو قشر میتوانیم برداشت کنیم. به هر اندازهای که ما رضایت را در مواجهه با کارمند، پزشک و خدمات مرتبط با آن ببینیم، به همان اندازه میتوانیم بگوییم که ما تصویری از نمونه بودن را در آن بخش داریم.
وی افزود: الحمدلله امروز این تصویر در تأمیناجتماعی با این گستردگی و در خدمترسانی به حدود ۴۵ میلیون نفر به شکل مستقیم و به نحوی در ارتباط با کل آحاد جامعه، به معنای واقعی خود را نشان میدهد. ما اگر امروز در حوزه کسب و کار و در حوزه خدمات درمانی و در هر حوزه خدمترسانی به این ۴۵ میلیون چه در بخش درمان و چه در بخش بیمهای شاهد افزایش سطح رضایت هستیم، ماحصل فعالیت مثمر ثمر عزیزان حاضر است که در چنین نشستهایی باید قدردان همه آنها باشیم، البته این به آن معنا نیست که تأمیناجتماعی کاستی و نواقص ندارد. حتماً هم در بخش بیمه و هم در بخش درمان و سرمایهگذاری موانع بسیار زیادی داریم که این موانع ممکن است در اذهان عمومی آثار نامطلوبی داشته باشد که باید تلاش کنیم و این موانع را با توسعه خدماتی که ارائه میکنیم، از میان برداریم.
مدیرعامل سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: ارزش کار در حوزه درمان در تأمیناجتماعی از چند جهت محل توجه است. ما در درمان مستقیم خدمات رایگان سلامت را میدهیم و با مردم مواجهه خوبی داریم که حاضران در این جمع نمونه منتخب در درمان مستقیم هستند. بخش مهم دیگری که ما در درمان غیرمستقیم با بیش از ۵۰ هزار طرف قرار خدمات ارائه میدهیم هم محل تأمل و توجه است که من از معاونت درمان سازمان خواهش میکنم برای آنکه این بخش هم محل توجه و تقدیر قرار بگیرد، در برنامههای بعدی که به نحوی به دنبال پزشک نمونه هستیم، این جامعه هم محل توجه جدی قرار بگیرد.
موسوی گفت: بخش اعظم خدمات درمانی تأمیناجتماعی، مربوط به حوزه خرید راهبردی خدمات سلامت از طرفهای قراردادمان است که تجلیل از خدمات همکاران ما در این بخش، در کیفیت خدمات حتماً میتواند مثمر ثمر باشد. ما امروز با بیش از ۵۰ هزار طرف قرارداد در بخشهای مختلف مواجه هستیم. تقدیر از این افراد هم برای ما فرض است. یکی از رویکردهای راهبردی ما در بخش درمان، توسعه کمی و کیفی خدمات چه در بخش درمان مستقیم و چه در بخش درمان غیرمستقیم است. نقطه تعادل توسعه در درمان مستقیم و غیرمستقیم در تأمیناجتماعی هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. لازم است روی این موضوع تمرکز راهبردی شود. در بحث توسعه درمان ما نظام سطحبندی را داریم اما تأمیناجتماعی باید بنا به اقتضائات، نقطه تعادلی خود را پیدا کند. تأمیناجتماعی امروز، تأمیناجتماعی ۲۰ سال پیش یا حتی ۱۰ سال پیش نیست. تأمین اجتماعی در شرایطی به سر میبرد که در هزینه فایده خدمات حتما باید نگاه تحلیلی و راهبردی خود را تدقیق کند.
وی اظهار کرد: امروز ما در تأمیناجتماعی با کسری منابع نقدینگی مواجه هستیم. این البته به این معنا نیست که ما نباید خدمات خود را توسعه بدهیم اما توسعه در درمان مستقیم را تا کجا باید ادامه بدهیم؟ ما در سال گذشته بالغ بر ۶۰۰۰ میلیارد تومان در درمان مستقیم برای توسعه و ساخت و ساز و خرید تجهیزات و ارتقای هتلینگ و... هزینه داشتیم. امسال بناست که ما ۴۰۰۰ نفر نیروی جدید را جذب کنیم و حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان در بخش توسعه، اعتبار پیشبینی شده است اما آیا خروجی این اعتبارات و تحلیل راهبردی آن رسیدن به نقطه مطلوب هست یا نه؟ البته بخشی از فضای تصمیم از حوزه اختیارات ما خارج است که در قالب نظام تعرفهگذاری در شورای عالی بیمه است، در قالب تولیگری سلامت در حوزه بهداشت است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ما متولی سلامت به این معنی که باید تولیدکننده اولیه و اصلی سلامت باشیم، قاعدتا نیستیم و نمیتوانیم باشیم. مراکزی داریم که تمامی امکانات و تجهیزات در حد بسیار عالی فراهم شده اما ضریب اشغال پایین است و ما متولی آموزش پزشک نیستیم. آموزش و تربیت با وزارت بهداشت و طبعا بیشترین بهرهمندی هم برای آنهاست. امسال ۹۰۰۰ میلیارد تومان، سال آینده چه مقدار در بخش درمان مستقیم و توسعه باید سرمایهگذاری کنیم، این که ما در بخش توسعه داریم کار را اینطور جلو میبریم، در بخش خریدهای راهبردی چقدر باید هزینههای ما کاهش پیدا کند؟ اگر یک طرف نمودار پایین میآید، آنطرف باید بالا برود اما نمودار ما از هر دو طرف بالا میرود. اینکه ما در نگاه راهبردی بتوانیم مدیریت بهینه منابع را در حوزه درمان داشته باشیم و نسبت بهینه میان توسعه خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کنیم اولویتی است که من بخ عنوان یک صورت مسئله مهم از شما نخبگان مطالبه میکنم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ما متولی سلامت به این معنی که باید تولیدکننده اولیه و اصلی سلامت باشیم، قاعدتا نیستیم و نمیتوانیم باشیم. مراکزی داریم که تمامی امکانات و تجهیزات در حد بسیار عالی فراهم شده اما ضریب اشغال پایین است و ما متولی آموزش پزشک نیستیم. آموزش و تربیت با وزارت بهداشت و طبعا بیشترین بهرهمندی هم برای آنهاست. امسال ۹۰۰۰ میلیارد تومان، سال آینده چه مقدار در بخش درمان مستقیم و توسعه باید سرمایهگذاری کنیم، این که ما در بخش توسعه داریم کار را اینطور جلو میبریم، در بخش خریدهای راهبردی چقدر باید هزینههای ما کاهش پیدا کند؟ اگر یک طرف نمودار پایین میآید، آنطرف باید بالا برود اما نمودار ما از هر دو طرف بالا میرود. اینکه ما در نگاه راهبردی بتوانیم مدیریت بهینه منابع را در حوزه درمان داشته باشیم و نسبت بهینه میان توسعه خدمات درمان مستقیم و غیرمستقیم را مشخص کنیم اولویتی است که من بخ عنوان یک صورت مسئله مهم از شما نخبگان مطالبه میکنم.
موسوی ادامه داد: یکی دیگر از مطالبات اصلی حاکمیت در حوزه درمان که سازمان تأمین اجتماعی در آن الگویی موفق بوده و انشاءالله بقیه دستگاههای مرتبط هم موفق باشند، این است که ما باید پرداخت از جیب مردم را در حوزه درمان کاهش بدهیم بلکه به صفر برسانیم. در درمان مستقیم ما این اتفاق افتاده و عزیزانی که در درمان مستقیم از ما خدمات میگیرند چیزی پرداخت نمیکنند. در درمان غیرمستقیم هم این مسیر آغاز شده، مخصوصا در جاهایی که ما خدمات درمانی ملکی مستقیم نداریم، مثل خدمات بستری، فرانشیز را صفر کردیم. در خدمات بستری و سرپایی حتی آنجایی که بالای ۶۵سالهها را داریم، فرانشیز را صفر کردیم. اینکه حوزه درمان باید پرداخت از جیب مردم را مواظبت کند میتواند از الگوی تأمین اجتماعی در این دو بخش استفاده کند.
وی اظهار کرد: یکی دیگر از رویکردهای مهم در نظام سلامت این دولت در سازمان تأمین اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، بحث خدمات الکترونیک سلامت است. در این بخش هم با همکاری حوزه درمان و بخش فناوری و هوشمندسازی از ضریب پوشش خدمات الکترونیک یا نسخه الکترونیک که حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود، الحمدلله الان به عدد بالغ بر ۹۰ درصد در نسخه نویسی و هم در نسخهپیچی رسیدیم که امیدواریم این مقدمه باعث تحقق هدف نهایی که تشکیل پرونده الکترونیک است بشود، در همراهی با طرحهای کلان دولت تأمین اجتماعی خوب عمل کرده است و امروز طرح تحولی دارویار ۵۰ درصد آن توسط این سازمان اداره میشود و تا این لحظه یک مورد گزارش نداشتهایم که حاکی از چالش جدی مخصوصا در درمان مستقیم باشد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: بخش داروخانه و داروسازان نیز در این بخش همراهی جدی داشتند. انشاءلله بتوانیم در استفاده از ظرفیتهای دانشی و تجربی بخش درمان و هم از ظرفیتهای بخش کارمندی افقهای روشنی را که در تأمین اجتماعی برای ایجاد آسایش و امنیت با رویکرد عدالت دنبال میکنیم را رقم بزنیم، ما در آغاز مسئولیت بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم. علاوه بر اینکه ما به تمامی تعهدات خود بهویژه پرداخت مستمریها عمل کردیم، چون ادعا شده بود که این دولت حتی نمیتواند یک ماه مستمری پرداخت کند، در هفته تأمین اجتماعی اما بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم.
به گزارش ایسنا موسوی در پایان اضافه کرد: همچنین ما در سال گذشته بالغ بر یک میلیون بیمه شده جدید داشتهایم یعنی یک دریچهای را از باب ایجاد آرامش و امنیت از ظرفیت موجود تأمین اجتماعی به روی مردم باز کردیم، در قالب بیمه فراگیر خانواده و طرحهایی نظیر بیمه زنان خانهدار و بیمه دانشجویی از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز ۷۰۰هزار بیمه شده وارد شدند که ۴۲۰ هزار نفر در همین چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱بیمه شدند. اگر ما همکاری، همراهی و تمرکز راهبردی روی ظرفیتهای داخلی بهویژه سرمایه انسانی خود داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل میشود. ما یک طرحی به اسم "جمعینو" را آغاز کردهایم که ۲۰ ایده برتر آن برای حل مشکل در حد کلان و راهبردی از میان ۱۴۰۰ ایده برگزیده شد که آنها را عملیاتی خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: بخش داروخانه و داروسازان نیز در این بخش همراهی جدی داشتند. انشاءلله بتوانیم در استفاده از ظرفیتهای دانشی و تجربی بخش درمان و هم از ظرفیتهای بخش کارمندی افقهای روشنی را که در تأمین اجتماعی برای ایجاد آسایش و امنیت با رویکرد عدالت دنبال میکنیم را رقم بزنیم، ما در آغاز مسئولیت بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم. علاوه بر اینکه ما به تمامی تعهدات خود بهویژه پرداخت مستمریها عمل کردیم، چون ادعا شده بود که این دولت حتی نمیتواند یک ماه مستمری پرداخت کند، در هفته تأمین اجتماعی اما بالغ بر ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته شده از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم.
به گزارش ایسنا موسوی در پایان اضافه کرد: همچنین ما در سال گذشته بالغ بر یک میلیون بیمه شده جدید داشتهایم یعنی یک دریچهای را از باب ایجاد آرامش و امنیت از ظرفیت موجود تأمین اجتماعی به روی مردم باز کردیم، در قالب بیمه فراگیر خانواده و طرحهایی نظیر بیمه زنان خانهدار و بیمه دانشجویی از آذرماه ۱۴۰۰ تا امروز ۷۰۰هزار بیمه شده وارد شدند که ۴۲۰ هزار نفر در همین چند ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱بیمه شدند. اگر ما همکاری، همراهی و تمرکز راهبردی روی ظرفیتهای داخلی بهویژه سرمایه انسانی خود داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل میشود. ما یک طرحی به اسم "جمعینو" را آغاز کردهایم که ۲۰ ایده برتر آن برای حل مشکل در حد کلان و راهبردی از میان ۱۴۰۰ ایده برگزیده شد که آنها را عملیاتی خواهیم کرد.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/Y5vC