مالیات پزشکان از ۱۰ درصد به ۶۵ درصد رسید و برخی را مجبور به فرار مالیاتی کرد
پزشکان و قانون: «تعرفه به تنهایی علت مهاجرت پزشکان نیست، بلکه در بحث مهاجرت، حفظ حرمت، شان و انسانیت پزشکان و در عین حال مردم مطرح است.» این را رئیس نظام پزشکی اهواز به «پزشکان و قانون» میگوید.
«دکتر علی جواهرفروشزاده» تصریح میکند: «عوارض شهرداری تحت عنوان عوارض کسب و پیشه یکی دیگر از مسائل ما بود که طبق رای دیوان عدالت اداری در خیلی از استانها لغو و باطل شده است. متاسفانه سالی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان تحت عنوان اخطاریه با ادبیات بسیار نامناسب از سوی شهرداریها ابلاغ میشد و پزشکان را با مضامین تندی از جمله اینکه ظرف مدت ۷۲ ساعت مطب را پلمپ میکنیم و ... خطاب قرار میداد.»
وی محاسبه مالیات با افزایش ضریب که در خیلی جاها از ۱۰ درصد به ۶۵ درصد افزایش پیدا کرد را یکی از مسائل مبتلابه جامعه پزشکی عنوان کرد: «این مساله باعث شد که برخی پزشکان که به دنبال احقاق حق خود بودند، به ناچار اقدام به فرار مالیاتی کنند. البته ما این اتفاق را تایید نمیکنیم. به طور کلی اخذ مالیات و اجرای طرح نسخه الکترونیک، زیبا هستند اما به شرطی که بدون زیرساخت اجرا نشوند.»
پزشکان و قانون: آقای دکتر در طول یک سالی که از انتخابات دوره جدید هیات مدیره نظام پزشکی کشور گذشت، ارزیابی شما از اتفاقات رخ داده چیست و تا چه اندازه به آن برنامههایی که در ذهن داشتید و در تبلیغات انتخاباتی خود ذکر کردید، رسیدید؟
در طول این یک سالی که از تشکیل دوره جدید هیات مدیره نظام پزشکی میگذرد، یکی از مهمترین مباحث، بحث تعرفهها، مالیات، عوارض کسب و پیشه و داستانی به اسم پسماند بود. به اعتقاد بنده یک سال اول بیشتر صرف تثبیت جایگاه نظام پزشکی در مجامع مختلف گذشت. کمااینکه چند ماه اول بحث ستاد استانی مقابله با کرونا را داشتیم که حضور در آن با شرکت استاندار و سایر مسئولین یک برنامه خارج از سیستم بود که البته مزایایی هم داشت، ازجمله اینکه جایگاه پزشکان و امکان دفاع بیشتر از آنها را تثبیت کرد. گرچه هیچوقت چیزی تحت عنوان حق کرونا که روزهای اول صحبت آن بود، لااقل به پزشکان بخش خصوصی داده نشد. این جایگاه اولیه بود که نشان داد ما، هم مدافع حقوق صنف هستیم و هم حقوق بیماران. برای بنده خیلی مهم بود که حرمت بیماران در هیاتهای انتظامی حفظ شود. لذا سعی کردیم هیاتهای انتظامی را سر و سامان دهیم و از کارشناسان خبره استفاده کنیم.
پزشکان و قانون: به بحث تعرفه نیز اشاره کردید. در این خصوص چه اتفاقی افتاد؟
متاسفانه تعرفهها کاملا غیرعادلانه تصویب شده که عواقبی هم دارد و قطعا بعدها گریبانگیر خواهد شد. تعرفه به تنهایی علت مهاجرت پزشکان نیست، بلکه در بحث مهاجرت، حفظ حرمت، شان و انسانیت پزشکان و در عین حال مردم مطرح است. کمااینکه پزشکان هم از همین مردم هستند. آنچه که بنده و هیات مدیره نظام پزشکی اهواز به دنبال آن بودیم، حفظ جایگاه و حرمت پزشکان و از آن طرف، بیماران بود.
مساله بعدی بحث نسخه الکترونیک است که به یکباره اجرا شد. همچنین عوارض شهرداری تحت عنوان عوارض کسب و پیشه یکی دیگر از مسائل ما بود که طبق رای دیوان عدالت اداری در خیلی از استانها لغو و باطل شده است. متاسفانه سالی ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان تحت عنوان اخطاریه با ادبیات بسیار نامناسب از سوی شهرداریها ابلاغ میشد و پزشکان را با مضامین تندی از جمله اینکه ظرف مدت ۷۲ ساعت مطب را پلمپ میکنیم و ... خطاب قرار میداد. در حالی که طبق رای دیوان عدالت اداری هیچ وجاهت قانونی نداشت اما چون رای وحدت رویه نبود و رای شورای شهر بود، بلاتکلیف ماند. به این مساله ورود کردیم و الان دوستان شهرداری و شورای شهر با ما همکاری میکنند که به یک وضعیت مناسب برسیم.
پزشکان و قانون: منظورتان از بحث پسماند چه بود؟
در هیچ جای قانون نوشته نشده که مسئولیت پسماند عفونی مطبها و مراکز درمانی با نظام پزشکی است و صحبتی که در این خصوص از سوی نظام پزشکی انجام شد، بهعنوان نوعی همکاری بود. در حالی که طبق مادهای که در آییننامه کتاب محیط زیست هست، جمله کلی به این صورت آمده که تولید کننده پسماند وظیفه دارد که آن را دفع کند. اما یک پزشک که نمیتواند زبالهها را به کول بکشد و با خود ببرد، پس یک نفر باید لیدر این کار باشد.
قبلا در استان خوزستان این کار به عهده سازمان پسماند شهرداری بود که متاسفانه دیگر این مسئولیت را نمیپذیرد و انجام نمیدهد. در نتیجه ما با دو شرکت همکاری و تفاهمنامه امضا کردیم که یکی از این شرکتها در تهران و دیگری در خرمشهر مستقر بود. شرکت خرمشهری کار خود را برای شرق اهواز به نحو احسن انجام میدهد اما منطقه غرب اهواز که برعهده شرکت تهرانی است، بلاتکلیف مانده و شرکت به تعهدات خود عمل نکرد. با اینکه اینها جزء وظایف ما نبود اما در کمیته پسماند استان با حضور مدیرکل محیط زیست و نمایندههای استانداری، فرمانداری و شهرداری، این تفاهم نامه را امضا کردیم که کار بزرگی بود، گرچه برای یک قسمت شهر ابتر مانده اما مسیر، مسیر خوبی بود.
پزشکان و قانون: مساله بعدی که به آن اشاره کردید، مالیات بود.
بله. بحث دیگر محاسبه مالیات با افزایش ضریب بود که متاسفانه به پزشکان تعلق گرفت و خیلی جاها از ده درصد به ۶۵ درصد افزایش پیدا کرد. این مساله باعث شد که برخی پزشکان که به دنبال احقاق حق خود بودند، به ناچار اقدام به فرار مالیاتی کنند. البته ما این اتفاق را تایید نمیکنیم، چون بالاخره قانون مملکت است و همه باید مالیات دهند. اما چیزی که باعث شد گاهی این مساله به خطا برود، این بود که روزی یکی از دوستان از معاونت اداره مالیات تماس گرفتند و گفتند که دوستان قوه قضاییه هم اینجا نشستند و شما چه میخواهید بکنید؟ ما قصد داریم اسامی افرادی را که کارتخوان ندارند، اعلام کنیم. من بهعنوان رئیس نظام پزشکی خواهش کردم که دست نگهدارند. الان اسامی افراد متخلف به صورت محرمانه داده شده و با آنها هم تلفنی و هم به صورت مکتوب اطلاعرسانی کردیم که کسی اجازه ندارد از قانون سرپیچی کند. من کاری ندارم که چه کسی فرار مالیاتی میکند، اما لااقل پزشک بهعنوان الگوی جامعه نباید این کار را انجام دهد. ایرادها از اینجا شروع میشود که چرا مالیات من نوعی را در یک سال ده برابر کردید؟
از طرفی معضل نسخه الکترونیک به یکباره و بدون زیرساخت وارد شد و فشار سنگینی به پزشکان وارد کرد. هر پزشک باید یا منشی اضافه میکرد یا سیستم رایانه اضافهای میگرفت. به طور کلی اخذ مالیات و اجرای طرح نسخه الکترونیک، زیبا هستند اما به شرطی که بدون زیرساخت اجرا نشوند. ما به یکباره وسط دریایی پریدیم که پر از امواج متلاطم است. من با همه این کارها موافق هستم اما با طمانینه، آرامش و برنامهریزی، نه اینکه به یکباره نسخه الکترونیک را شروع کنیم و همه را مجبور کنیم که آن را اجرا کنند. به این شکل نمیتوان به نتیجه رسید. کمااینکه خیلی از پزشکانی که سن بالایی دارند، به اینترنت دسترسی ندارند. از طرفی شهرهای کوچک خوزستان فاقد اینترنت مناسب است و پزشکان و مردم آن مناطق نیز شرایط این کار را ندارند که بخواهند به اینترنت دسترسی داشته باشند.
پزشکان و قانون: چه راهکاری به نظر شما میرسد؟
ما باید به همه چیز فکر کنیم. اینکه در تهران بنشینیم و تصمیمگیری کنیم که در فلان شهر جنوبی چه اتفاقی میافتد، مثل خیلی داستانهای دیگر است که به نتیجه نمیرسند. لذا به اعتقاد من اگرچه مسیر درست است، اما باید همسویی نیز باشد. الان خیلی جاها وزارتخانه تصمیم خود را میگیرد و انگار نظام پزشکی نهادی دولتی است. ابلاغیه مینویسند که نظام پزشکی وظیفه توست که این کار را انجام دهی، در حالی که من میگویم این تعاملات باید از قبل باشد. چه بسا طبق قانونی که در قسمت وظایف سازمان ذکر شده، نظام پزشکی باید در کنار تدوین آییننامهها، حتی در قانونگذاری کنار دولت باشد. اما به نظر من، کل مسیر گرچه فراز و نشیبهایی دارد، اما مثبت است. البته گاهی هم گل به خودیهایی زده میشود. گاهی خودمان با خودمان یعنی مجموعه دولتی، هیات مدیرهها و نظام پزشکی کل در تنش هستند. گرچه این مسائل با گفتوگو و کار کارشناسی خوب حل میشود.
یکی دیگر از مسائل بحث آموزش بود که سعی کردیم آن را در نظام پزشکی اهواز پیگیری کنیم. در این راستا با معاونت آموزشی همکاری فوقالعاده خوبی داشتیم. با مجموعه آموزشی سامانه آموزش مداوم دانشگاه و با دوستان در نظام پزشکی تهران نیز همینطور.
پزشکان و قانون: بهعنوان حرف آخر...
اگر بخواهم یک جمعبندی انجام دهم، در این مدت بحث نسخه الکترونیک، کارتخوان، پسماند و اداره مالیات تنشزا بوده و با این حال ما در خیلی جاها با تعامل جلو رفتیم. الان جا دارد که از شهرداری، شورای شهر، فرمانداری و ... تشکر کنم که با ما همسو هستند. البته این همسویی به معنی یک فکر بودن نیست. کمااینکه تفاهمنامه پسماند، شاید خیلی جاها بالا و پایین شد. اما همین جلسات اتفاق خوبی است. که الان برای بحث عوارض کسب و پیشه نیز در حال وقوع است.
ما میگوییم که طبق قانون، پزشک میتواند در محل مسکونی هم مطب داشته باشد، پس دیگر نباید حرف از عوارض کسب و پیشه و تجاری بزنید، چون عوارض جای دیگری گرفته میشود. ما میتوانیم این مساله را اصلاح کنیم و حتی پیشنهاد دادم که عنوان آن را تغییر دهند و به جای عوارض کسب و پیشه، به همیاری پزشکان تبدیل کنند. چون انگار با یک تاجر طرف هستند. لذا به طور کلی مسیر مثبت است و من خوشبین هستم که با گفتوگو و تفاهمی که بین ما و نهادهای دولتی از جمله رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز وجود دارد، مسیر را به شکل بهتری جلو ببریم که آرامش مردم و مجموعه پزشکان حاصل شود.
پزشکان و قانون: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
پایان پیام/
محسن طاهرمیرزایی