پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
کشور در تمامی نیازهای آموزش پزشکی در تمام مقاطع خودکفاست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین اللهی در نشست مشترک با وزیر و معاونان وزارت آموزش و پرورش در ستاد وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند هم افزایی داشته باشند و امکانات نظام سلامت برای ارتقای سلامت دانش آموزان در خدمت آموزش و پرورش است.

وزیر بهداشت با تاکید بر ارتقای دانش و مهارت مراقبان سلامت مدارس با اجرای برنامه‌های توانمندسازی و بازآموزی ادامه داد: علاوه بر مراقبان سلامت، معلمان نیز باید در این خصوص همراه شوند زیرا معلم الگوی دانش آموز است و علاوه بر آموزش مستقیم رفتار او به طور غیرمستقیم الگوی دانش آموز قرار می‌گیرد، پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش برای تداوم جلسات مسئولان وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش جای تقدیر دارد، تشکیل کارگروه‌های تخصصی مشترک بین دو وزارتخانه ضروری است، این کارگروه‌ها پیشنهادهای لازم برای همکاری‌ها را بررسی کرده و برای تصویب به جلسات مشترک ارائه خواهند کرد.

وی آموزش و پرورش را از پایه‌ها و ارکان جامعه سازی دانست و افزود: آموزش و پرورش دانش آموز را بر اساس نیازهای جامعه آموزش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین این نیازها، ارتقای آگاهی‌های حوزه سلامت است. اگر نسل آینده کشور در مورد سلامت آگاهی کافی پیدا کند، بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد، بسیاری از بیماری‌ها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و طیف بیماری‌ها نیز تنها جسمی نیست بلکه بسیاری از مشکلات رفتاری ریشه در خردسالی دارد که نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آنها بسیار مهم است، مهم‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران پیشرفت در عرصه سلامت است، حوزه سلامت ایران از مترقی‌ترین نظام‌های سلامت منطقه و جهان است به طوری که کشورمان امروز در تمامی نیازهای آموزش پزشکی، در تمام رشته‌ها و تمام مقاطع خودکفاست.

عین اللهی ادامه داد: هم اکنون نیروی انسانی توانمند از بزرگترین سرمایه‌های نظام سلامت است که می‌تواند در خدمت جامعه به ویژه دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور باشد. در حوزه پژوهش ۸۵۰ مرکز تحقیقاتی داریم که برای توسعه سلامت دانش آموزان، آمادگی همکاری در موضوعات مورد نیاز با وزارت آموزش و پرورش را دارند، با توجه به وجود ۶۷ دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیأت علمی و ۲۷۰ دانشجوی علوم پزشکی، این ظرفیت بزرگ می‌تواند نیازهای جامعه در حوزه سلامت از جمله نیازهای آموزش و پرورش را پاسخگویی کند.

وزیر بهداشت اضافه کرد: از برنامه‌های وزارت بهداشت تشکیل پرونده سلامت برای هر ایرانی با کد ملی است، هر ایرانی باید یک پرونده سلامت داشته باشد که برنامه‌ها، بودجه‌ها و نرم افزارهای این برنامه به صورت جامع دیده شده است، ارتقای سلامت جامعه در گرو توجه به سلامت خانواده‌ها است، طرح سلامت خانواده را در ۵۹ شهرستان آغاز کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی به همراه داشته و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است، ریشه اصلی سلامت در خانواده است، در طرح سلامت خانواده، همه ارکان سلامتی افراد جامعه اعم از سلامت دانش آموزان و مدارس مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: لازمه هم افزایی مطلوب بین دو وزارتخانه، دسترسی مراقبان سلامت مدارس به سامانه‌های سلامت است، چرا که نظام طراحی شده ما در حوزه سلامت خانواده، جامع است و شبکه مراقبت بهداشتی ایران از افتخارات کشور و جهان به شمار می‌آید، هر خدمتی در حوزه سلامت باید در این شبکه مدیریت شود و آموزش و پرورش می‌تواند در این زمینه کمک‌های بسیاری به نظام سلامت داشته باشد همچنان که وزارت بهداشت قادر است نیازهای آموزش و پرورش را با نظام شبکه، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت برطرف کند، واکسیناسیون در مدارس به عنوان یک کار پایه در زمینه‌های مختلف باید ادامه داشته باشد چرا که واکسن زدن یک موضوع فردی نیست، بلکه آثار اجتماعی دارد و اگر کسی واکسن نزند، بقیه را درگیر بیماری خواهد کرد.

به گزارش مهر عین اللهی در پایان تصریح کرد: در حوزه سبک زندگی و ساماندهی بوفه‌های تغذیه مدارس نیز ضرورت دارد همکاری‌های مشترکی بین دو وزارتخانه صورت گیرد، بسیاری از بیماری‌های افراد از تغذیه ناسالم با فست فودها است که سوغات غرب است و همچنین غذاهای پرکالری، پرنمک و چرب نشأت می‌گیرد و معلمان در ترویج تغذیه و سبک زندگی سالم نقش مهمی به عهده دارند، برنامه ریزی برای دوران پساکرونا ضروری است، همه در کرونا آسیب دیدند، ولی آموزش و پرورش صدمه بیشتری خورد زیرا دانش آموزان مجبور شدند به جای مدرسه در خانه درس بخوانند، خودمراقبتی از شاخص‌های اصلی سلامت بوده و لازم است به دانش آموزان و خانواده آنان خودمراقبتی را آموزش دهیم.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/TPRo