پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی باید مبتنی بر کیفیت باشد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بهرام عین‌الهی در آیین افتتاحیه سی‌وهفتمین دوره آزمون دانشنامه فوق‌تخصصی و هفتادمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی که چهارشنبه شب، یکم شهریور ماه برگزار شد گفت: ایران یک کشور با تمدنی کهن محسوب می‌شود که دستاوردهای زیادی را از آن خود کرده است. به طور مثال، کتاب "قانون" ابن‌سینا در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح دنیا تدریس می‌شود، علم و دانش در دوران ستم‌شاهی مورد غفلت قرار گرفت، بی توجهی به موضوع علم و فناوری سبب شد مرجعیت علمی ایران که از دیرباز به دست آمده بود دچار اختلال شود. پس از پیروزی انقلاب، علم و دانش بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و پیشرفت‌های بسیاری حاصل شد. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه فقط دو دانشگاه علوم‌پزشکی پیش از انقلاب فعالیت می‌کردند گفت: در حال حاضر تعداد دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور به عدد ۶۷ رسیده است. حدود ۲۷۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مشغول به تحصیل هستند و تعداد اعضای هیات‌علمی نیز ۲۲هزار نفر است که همگی جزو چهره‌های برجسته محسوب می‌شوند. تعداد مراکز تحقیقاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۸۵۰ مورد است.

وی با اشاره به یکی از دیدارهای خود با رئیس‌جمهور افزود: من در این دیدار خطاب به ایشان گفتم که قدرت نرم جمهوری‌اسلامی ایران نسبت به قدرت سخت آن بیشتر است. طی سفرهای خود به کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقا و تاجیکستان به این نتیجه رسیدم که آنها ما را جزو کشورهای پیشرفته می‌دانند و بارها به این موضوع اذعان کردند.

عین اللهی در خصوص دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت دستگاه‌های پیشرفته در حوزه دارو بسیار فعال هستند و دستگاه‌های پیشرفته توسط دانشمندان ایرانی ساخته می‌شود. نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در زمینه ساخت دستگاه‌های دارو در "ایران‌مال" دایر شده است که توانایی دانشمندان ایرانی را نشان می‌دهد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه دو مولفه "ظرفیت آموزشی" "educational capasity" و "اثرگذاری آموزشی" "Educational effectivness" در موضوع آموزش مطرح است گفت: اگرچه برابری این دو مولفه در دانشگاه‌ها وجود دارد اما این امکان وجود دارد که ظرفیت برابر میان این دو مولفه وجود نداشته باشد. ما باید از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم. ایجاد توازن و برابری میان این مولفه‌ها به هنر مدیریت دانشگاه مربوط می‌شود، ادغام آموزش در نظام سلامت جزو دستاوردهای مهم به حساب می‌آید، این موضوع سبب جهش در نظام سلامت و تربیت نیروی انسانی ماهر شد. نیروی انسانی نظام سلامت در تمام عرصه‌ها حضور دارند این موضوع در طول هشت سال دفاع مقدس ثابت شد و بار دیگر در دوران کرونا به اثبات رسید.

وی با بیان اینکه آموزش پزشکی عمومی ایران مورد تایید فدراسیون جهانی آموزش پزشکی است اظهار کرد: ما به عنوان نماینده فدراسیون جهانی آموزشی پزشکی در منطقه انتخاب شده‌ایم و مسئولیت اعتباربخشی آموزش پزشکی را برعهده داریم. معاون آموزشی وزارت بهداشت در سفر اخیر خود به سوریه اعتباربخشی آموزش پزشکی این کشور را انجام داده است.

عین‌الهی در خصوص جایگاه ایران در حوزه پژوهش گفت: ما در سال گذشته توانستیم به جایگاه ۱۵ جهانی دست یابیم این در حالی است که طی سال‌های گذشته در جایگاه ۱۶ قرار داشتیم. دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ایران توانسته‌اند جایگاه خود در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی را ارتقاء دهند. همچنین شاخص H-index با ارتقا ۹۸ پله‌ای از جایگاه ۴۴۸ به جایگاه ۳۸۳ جهانی رسیده است، تعداد اعضای هیات‌علمی وزارت علوم نسبت به وزارت بهداشت حدود پنج برابر است، اگرچه این اختلاف وجود دارد اما میزان نوآوری علمی اعضای هیات‌علمی وزارت بهداشت نسبت به اعضای هیات‌علمی وزارت علوم بیشتر است. ما باید ضمن حفظ برتری در نوآوری باید برای ارتقای جایگاه خود تلاش کنیم، اساتید جزو بزرگترین سرمایه‌ها هستند و موفقیت‌های وزارت بهداشت توسط اساتید محقق شده است. هیچ وزارتخانه‌ای همچون وزارت بهداشت با اساتید تعامل ندارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پنجاهمین آزمون دستیاری تخصصی وزارت بهداشت در سلامت کامل برگزار شد گفت: برخی از آموزشگاه‌ها سبب بروز مشکلاتی در ادوار گذشته آزمون شدند اما آزمون دوره پنجاهم در سلامت کامل برگزار شد و نتایج نهایی به زودی اعلام می‌شود. معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای طراحی سوالات استاندارد بسیار تلاش کرده است. ما توانسته‌ایم سامانه‌ای برای سوالات طراحی کنیم.

وی افزود: اعضای بوردهای وزارت بهداشت به عنوان نگین فعالیت‌های این وزارتخانه هشتند، من از اعضای بورد می‌خواهم که خود را همواره به‌روز نگه دارند. مشکلاتی در خصوص دسترسی به مقالات وجود دارد؛ من از دکتر پناهی، معاون پژوهشی وزارت بهداشت می‌خواهم که در جهت حل این مشکل اقداماتی انجام دهد. 

عین اللهی در خصوص اهمیت کیفیت آموزش گفت: کیفیت آموزش برای ما در وزارت بهداشت مهم است. دکتر باقری‌فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت به تازگی مهمان یک برنامه تلویزیونی بود. مجری آن برنامه فقط بر افزایش کمی رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی تاکید داشت اما ما در وزارت بهداشت معتقدیم که افزایش ظرفیت رشته‌ها باید مبتنی بر کیفیت باشد. 

به گزارش ایسنا وزیر بهداشت در پایان گفت: ارزیابی عملکرد بسیار اهمیت دارد اما ارائه پرسش‌نامه به دانشجویان در زمان تحصیل نمی‌تواند ملاک ارزیابی درستی باشد چرا که سختگیری‌ها سبب واکنش منفی دانشجویان نسبت به ارزیابی می‌شود. بررسی وضعیت دانش‌آموختگان می‌تواند بهترین ملاک برای ارزیابی باشد، مجوز خوبی از سوی معاونت آموزشی برای جذب اساتید گرفته شده است، اگر دانشگاه‌ها در برخی موارد دچار ضعف هستند، این موضوع را به معاونت آموزشی اعلام کنند. اگر در گروه‌های آموزشی ضعف وجود دارد این گروه‌ها می‌بایست بازسازی شوند. مدیرگروه بهترین کسی است که می‌تواند یک گروه آموزشی را بسازد. اگر عملکرد گروه‌های آموزشی درست باشد عملکرد دانشگاه درست است.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/nUuj