پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
مجموع دانشجویان پزشکی در پایان برنامه هفتم به ۱۴۰ هزار نفر می‌رسد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان " برنامه هفتم برنامه‌ای برای تداوم کمبود پزشک متخصص" اعلام کرد: 

ضمن قدردانی از ابراز دیدگاه‌های نویسنده محترم آن خبرگزاری درباره برنامه هفتم توسعه به استحضار می­رساند: بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی هم‌اکنون تعداد پزشکان دارای شماره نظام پزشکی در کشور بالغ بر ۱۵۷ هزار نفر است که ۱۰۵ هزار نفر از آنها دارای مجوز مطب خصوصی هستند. شایان ذکر است حدود ۵۰ هزار نفر پزشک عمومی و متخصص در بخش دولتی و عمومی غیردولتی مشغول فعالیت هستند.

با عنایت به اینکه تعداد ۶۲۳۳۰ نفر دانشجوی پزشک عمومی در حال تحصیل و همچنین وجود ۳۰۱۲۳ نفر دانشجوی در حال تحصیل در مقاطع تخصص، فلوشیپ و فوق­تخصص، مجموع دانشجویان پزشکی در حال تحصیل به ۹۲۴۵۳ نفر می­رسد. در سال جاری حدود ۱۶ هزار نفر به تعداد فوق افزوده می­شود که با رشد ۲۰ درصد سالانه در پایان برنامه هفتم توسعه مجموع دانشجویان پزشک عمومی و متخصص به حدود ۱۴۰ هزار نفر خواهد رسید. با در نظر گرفتن پزشکان عمومی و متخصص موجود و فارغ­التحصیلان این رشته ­ها تا پایان برنامه هفتم توسعه، نسبت پزشک به جمعیت در پایان سال ۱۴۰۵ بالغ بر ۲.۸ در هزار نفر جمعیت می­شود.

بنابراین همانگونه که ملاحظه می­شود با تمهیدات در نظر گرفته شده در برنامه هفتم توسعه، وضعیت پزشک به جمعیت نسبت به منطقه بالاتر خواهد رفت. اما آنچه در حال حاضر به عنوان مشکل در حفظ و نگهداری جامعه پزشکی وجود دارد موضوع کمبود ظرفیت پذیرش نیست. بر اساس گزارش دریافتی در سال جاری از مجموع حدود ۱۰۰ هزار نفر پزشک عمومی موجود در کشور فقط ۱۴۲۰۰ نفر از آنها در آزمون ورودی تخصص پزشکی شرکت کرده­اند که این امر نشان از عدم تمایل پزشکان عمومی به تحصیلات تخصصی است.

علاوه بر آن بخشی از جامعه پزشکان عمومی و حتی متخصصان در حرفه­ های دیگری غیر از درمان مشغول فعالیت هستند. نکته دیگری که حائز اهمیت است توزیع نیروی انسانی است، به گونه ­ای که در حال حاضر با اجرای طرح نیروی انسانی، کمبود پزشک متخصص در اقصی نقاط کشور جبران می­شود اما به دلیل عدم ایجاد انگیزه لازم مادی و معنوی امکان ماندگاری این گروه از نخبگان کشور در مناطق محروم فراهم نمی­شود. بنابراین ضروری است برنامه­ های توسعه سیاست­گذاری و برنامه­ ریزی ­های سالانه به گونه­ ای باشد تا انگیزه لازم برای تمایل به تحصیلات تخصصی و خدمت در مناطق کشور از جمله مناطق محروم فراهم شود.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/flIH