هدفگذاری ۷۰ درصدی نوبتدهی الکترونیک در مراکز درمانی
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت با اعلام هدفگذاری ۷۰ درصدی نوبتدهی الکترونیک در مراکز درمانی در راستای تسهیل دسترسی هموطنان به خدمات درمانی، اقدامات وزارت بهداشت جهت توسعه نوبتدهی الکترونیک را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسن واعظی گفت: یکی از ساز و کارهای اصلی اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، بهره گیری از نظام ارجاع الکترونیک است که بر پایه نوبتدهی الکترونیک قرار دارد. در حال حاضر و با توسعه سامانههای نوبتدهی الکترونیک در اغلب کسب و کارها، بهرهگیری از این سامانهها نیز در نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به منظور ارائه خدمات سریع و آسان به شهروندان غیر قابل اجتناب است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: ارائه خدمات به موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در فرآیندهای درمانی، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهرهمندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامهریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی از مواردی است که بهرهگیری از «سامانه نوبتدهی الکترونیک جامع» را الزامی میسازد.
وی افزود: در حال حاضر مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با همکاری مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم راستا با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، اقدامات موثری را به منظور توسعه نوبتدهی الکترونیک به انجام رسانده است که از جمله مهمترین این اقدامات تخصیص حداقل 30 درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک میباشد که نوبتدهی آنها از طریق سامانههای نوبتدهی الکترونیک و ارجاع الکترونیک صورت میپذیرد.
واعظی گفت: همچنین تخصیص حداقل 50 درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانههای نوبتدهی الکترونیک "غیرحضوری" که با توجه به حجم درخواستهای اینترنتی ظرفیت تخصیصی در تخصصهای مختلف میتواند افزایش یابد، از دیگر اقدامات است. همچنین تدوین دستورالعمل و فرآیندهای اجرایی نوبتدهی الکترونیک به منظور ایجاد وحدت رویه در کلیه مراکز درمانی کشور صورت پذیرفته است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار کرد: مشارکت و همکاری سازمانهای بیمهگر پایه از جمله سازمان تامین اجتماعی به منظور تخصیص ظرفیت پذیرش مراکز درمانی وابسته آن سازمان به نوبت دهی الکترونیک و نیز افزایش ظرفیت نوبت دهی سامانه جامع نوبتدهی وزارت بهداشت که با توجه به افزایش بازههای زمانی اخذ نوبت و ظرفیت پذیرش مراکز درمانی میباشد نیز صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: علی رغم اینکه نوبتدهی الکترونیک گام موثری در توسعه خدمات سلامت به شمار میرود ولی باید به این نکات توجه کرد که تخصیص اکثر نوبتها به صورت اینترنتی به دلایل مختلفی امکانپذیر و ایدهآل نیست، اختصاص تمام نوبتها به صورت الکترونیک منجر به تضعیف برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خواهد شد.
واعظی در خصوص عدم امکان تخصیص اکثر نوبتها به صورت الکترونیک گفت: به دلایل عدم درک صحیح از تفاوتهای ذاتی خدمات درمانی با سایر خدمات شهری، افزایش مراجعات غیرضروری به متخصص، عدم کفایت سواد سلامت جامعه در تشخیص نوع بیماری، خود تشخیصی و خودمراقبتی نادرست و خود انتخابی رشته تخصصی درمانگاه، افزایش انتخاب نادرست رشته تخصصی در اخذ نوبت الکترونیکی توسط شهروندان، اشغال نوبتهای الکترونیک ممکن برای مراجعه اشتباهی و بازماندن بیماران مرتبط، عدم مراجعه بیماران بدون اطلاع در ساعت نوبت اخذ شده و اتلاف وقت پزشک متخصص در درمانگاه، مراجعه خارج از زنجیره ارجاع و غیرضروری، تضعیف اقتصاد سلامت بیمارستانها و مراکز درمانی کشور در شهرستانهای کمتر برخوردار، تقلیل نوبتهای قابل استفاده حضوری برای ارجاع از بخش اورژانس یا ویزیت پیگیری و ارجاع موازی، تقلیل نوبت حضوری برای اصلاح ویزیت حضوری در درمانگاه، تخصیص صحیح و مرتبط توسط متخصص اول و تقلیل نوبت حضوری برای ارائه خدمات به سالمندان، افراد بیسواد و افراد محروم، استفاده بیش از هدفگذاری انجام شده از بستر خدمات اینترنتی و دیجیتالی امکانپذیر و ایده آل نیست.
به گزارش ایسنا رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: امکان اخذ نوبت درمانگاههای فوق تخصصی و مراکز ارجاع سطح سوم کشور، بر خلاف سطح بندی و نظام ارجاع است، تصریح کرد: از این رو با توجه به دلایل کارشناسی ذکر شده، دستیابی به ۷۰ درصد نوبت دهیها به صورت الکترونیک در مراکز درمانی تا پایان تابستان ۱۴۰۳ هدفگذاری شده و مورد تاکید وزارت بهداشت است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت ادامه داد: ارائه خدمات به موقع، جلوگیری از اتلاف وقت بیماران در فرآیندهای درمانی، استفاده مناسب از زمان پزشکان، بهرهمندی عادلانه بیماران از خدمات تخصصی پزشکی، برنامهریزی دقیق حضور پزشکان و بیماران در مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی از مواردی است که بهرهگیری از «سامانه نوبتدهی الکترونیک جامع» را الزامی میسازد.
وی افزود: در حال حاضر مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی با همکاری مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت هم راستا با اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع، اقدامات موثری را به منظور توسعه نوبتدهی الکترونیک به انجام رسانده است که از جمله مهمترین این اقدامات تخصیص حداقل 30 درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی سرپایی به بیماران ارجاعی از سطح یک میباشد که نوبتدهی آنها از طریق سامانههای نوبتدهی الکترونیک و ارجاع الکترونیک صورت میپذیرد.
واعظی گفت: همچنین تخصیص حداقل 50 درصد ظرفیت پذیرش مراکز درمانی تخصصی به سامانههای نوبتدهی الکترونیک "غیرحضوری" که با توجه به حجم درخواستهای اینترنتی ظرفیت تخصیصی در تخصصهای مختلف میتواند افزایش یابد، از دیگر اقدامات است. همچنین تدوین دستورالعمل و فرآیندهای اجرایی نوبتدهی الکترونیک به منظور ایجاد وحدت رویه در کلیه مراکز درمانی کشور صورت پذیرفته است.
رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار کرد: مشارکت و همکاری سازمانهای بیمهگر پایه از جمله سازمان تامین اجتماعی به منظور تخصیص ظرفیت پذیرش مراکز درمانی وابسته آن سازمان به نوبت دهی الکترونیک و نیز افزایش ظرفیت نوبت دهی سامانه جامع نوبتدهی وزارت بهداشت که با توجه به افزایش بازههای زمانی اخذ نوبت و ظرفیت پذیرش مراکز درمانی میباشد نیز صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: علی رغم اینکه نوبتدهی الکترونیک گام موثری در توسعه خدمات سلامت به شمار میرود ولی باید به این نکات توجه کرد که تخصیص اکثر نوبتها به صورت اینترنتی به دلایل مختلفی امکانپذیر و ایدهآل نیست، اختصاص تمام نوبتها به صورت الکترونیک منجر به تضعیف برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع خواهد شد.
واعظی در خصوص عدم امکان تخصیص اکثر نوبتها به صورت الکترونیک گفت: به دلایل عدم درک صحیح از تفاوتهای ذاتی خدمات درمانی با سایر خدمات شهری، افزایش مراجعات غیرضروری به متخصص، عدم کفایت سواد سلامت جامعه در تشخیص نوع بیماری، خود تشخیصی و خودمراقبتی نادرست و خود انتخابی رشته تخصصی درمانگاه، افزایش انتخاب نادرست رشته تخصصی در اخذ نوبت الکترونیکی توسط شهروندان، اشغال نوبتهای الکترونیک ممکن برای مراجعه اشتباهی و بازماندن بیماران مرتبط، عدم مراجعه بیماران بدون اطلاع در ساعت نوبت اخذ شده و اتلاف وقت پزشک متخصص در درمانگاه، مراجعه خارج از زنجیره ارجاع و غیرضروری، تضعیف اقتصاد سلامت بیمارستانها و مراکز درمانی کشور در شهرستانهای کمتر برخوردار، تقلیل نوبتهای قابل استفاده حضوری برای ارجاع از بخش اورژانس یا ویزیت پیگیری و ارجاع موازی، تقلیل نوبت حضوری برای اصلاح ویزیت حضوری در درمانگاه، تخصیص صحیح و مرتبط توسط متخصص اول و تقلیل نوبت حضوری برای ارائه خدمات به سالمندان، افراد بیسواد و افراد محروم، استفاده بیش از هدفگذاری انجام شده از بستر خدمات اینترنتی و دیجیتالی امکانپذیر و ایده آل نیست.
به گزارش ایسنا رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در پایان اضافه کرد: امکان اخذ نوبت درمانگاههای فوق تخصصی و مراکز ارجاع سطح سوم کشور، بر خلاف سطح بندی و نظام ارجاع است، تصریح کرد: از این رو با توجه به دلایل کارشناسی ذکر شده، دستیابی به ۷۰ درصد نوبت دهیها به صورت الکترونیک در مراکز درمانی تا پایان تابستان ۱۴۰۳ هدفگذاری شده و مورد تاکید وزارت بهداشت است.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/6O8J