پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
تعیین نحوه نقل‌وانتقالات اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، مرکز جذب امور هیئت علمی و نخبگان وزارت بهداشت جزئیات نقل و انتقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را در یک شیوه نامه اعلام کرد.

شیوه نامه نقل و انتقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برای پذیرفته شدگان با استفاده از «سهمیه موضوع برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی» اجرا نمی‌شود.

این شیوه نامه با رعایت ماده ۱۲۲ آئین نامه اداری و استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی پژوهشی وابسته، به منظور نقل و انتقال اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و سازمان‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به منظور تسهیل در امور و تعیین چهار چوب فرآیند نقل و انتقالات تدوین و ابلاغ شده است.

براساس این شیوه نامه منظور از «هیئت علمی» شاغلین خدمات آموزشی – پژوهشی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی هستند که طبق ماده ۹ آئین اداری و استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و خدمات آموزشی عالی پژوهشی وابسته به امر فعالیت‌های هفت گانه می‌پردازند.

همچنین منظور از «مرتبه علمی» اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی نیز شامل مرتبه مربی «مربی آموزشی، مربی پژوهشی» استادیار «استادیار آموزشی، استادیار پژوهشی» دانشیار «دانشیار آموزشی، دانشیار پژوهشی» استاد «استاد اموزشی، استاد پژوهشی» است.

در این شیوه نامه منظور از «انتقال» تغییر دائم و قطعی محل خدمت عضو هیئت علمی در توابع وزارت بهداشت یا از مؤسسه به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و دستگاه‌های اجرایی و بالعکس در چارچوب ضوابط و مقررات است.

کمیته انتقال متشکل از هفت نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با حداقل مرتبه دانشیاری است که «حداقل دو نفر از ایشان از اعضای حقیقی هیئت ممیزه مرکزی» به انتخاب و ابلاغ معاون آموزشی وزارت بهداشت برای این موضوع انتخاب می‌شوند.

رئیس مرکز جذب، امور هیئت علمی و نخبگان وزارت بهداشت عضو ثابت حقوقی کمیته مذکور و با حق رأی است و دبیرخانه این کمیته در محل مرکز مرکز جذب، امور هیئت علمی و نخبگان وزارت بهداشت مستقر و دایر خواهد بود. این کمیته مبنای تصمیم گیری ارائه مستندات و نهایتاً رأی گیری است که نصف به علاوه یک آرای مأخوذه ملاک تصمیم گیری خواهد بود.

فرآیند درخواست انتقال اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور

۱- تحویل درخواست کتبی انتقال توسط عضو هیئت علمی به دانشگاه مبدا

۲- بررسی موضوع انتقال عضو هیئت علمی در دانشگاه مبدا و با موافقت هیئت اجرایی جذب دانشگاه مبدا

۳- بررسی موضوع انتقال عضو هیئت علمی در دانشگاه مقصد و با موافقت هیئت اجرایی جذب دانشگاه مقصد

۴- درصورت موافقت هیئتهای اجرایی جذب دانشگاه مبدا و مقصد، طرح در هیئت مرکزی جذب وزارت بهداشت

۵- ابلاغ رسمی نتیجه به دانشگاه‌های مبدا و مقصد

تبصره ۱: تعداد اعضای هیئت علمی حاضر در گروه آموزشی دانشگاه مبدا پس از انتقال در رشته تحصیلی نباید سبب لغو مجوز ادامه فعالیت رشته یا اختلالی در عملکردها محوله و یا مأموریت دانشکده / دانشگاه شود. این موضوع نیازمند تائید دبیرخانه شورای گسترش دانشگاه‌ها خواهد بود.

شرایط کلی عضو هیئت علمی متقاضی انتقال به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور

انتقال اعضای هیئت علمی پیمانی به سایر دانشگاه‌ها صرفأ پس از گذشت ۵ سال «تعهد ۵ ساله» بدون احتساب مأموریت و یا مرخصی در دانشگاه مبدا قابل بررسی خواهد بود.

انتقال اعضای هیئت علمی که مشمول ماده ۱۰۹ آئین نامه اداری استخدامی اعضای هیئت علمی «رکود علمی» هستند امکانپذیر نیستند.

انتقال اعضای هیئت علمی که پرونده مفتوحه در هیئت بدوی انتظامی یا هیئت تجدید نظر انتظامی اعضا هیئت علمی دارند امکان پذیر نیست.

انتقال اعضای هیئت علمی در حین مأموریت آموزشی و تا زمان انجام تعهدات مذکور به مؤسسه امکان پذیر نیست.

انتقال از ستاد مرکزی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی با موافقت معاونت مربوطه و دانشگاه و پس از تصویب در کمیته نقل و انتقال اعضای هیئت علمی ستادی بلامانع است و لکن انتقال از سایر مؤسسات به ستاد وزارت بهداشت ممنوع است.

انتقال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد مرکزی وزارت متبوع امکان پذیر نیست. در شرایط خاص با موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، صرفاً انجام مأموریت مجاز خواهد بود.

تبصره ۱: در موارد ضروری و نیاز مبرم و اساسی با ارائه مستندات و ادله کافی جهت انتقال عضو هیئت علمی، امکان تعدیل شرایط مذکور در آئین نامه با تصمیم و تأیید هیئت مرکزی جذب میسر است.

انتقال اعضای هیئت علمی به دانشگاه‌های علوم پزشکی «تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و کرمان» صرفاً در مرتبه دانشیاری و یا استادی و با حداکثر ۵۵ سال سن و در صورت رسمی قطعی بودن امکان پذیر خواهد بود.

تبصره ۱: دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و مؤسسات وابسته می‌توانند تقاضای آن دسته از اعضای هیئت علمی که حداقل ۲۰ سال از خدمت خود را در مناطق کمتر برخوردار گذرانده و در مراتب دانشیاری و یا استادی هستند را جهت بررسی انتقال به دانشگاه‌های برخوردار به هیئت مرکزی جذب وزارت بهداشت ارسال تا پس از طرح در هیئت مرکزی جذب وزارت بهداشت اعلام نظر شود.

تبصره ۲: انتقال بین دانشگاه‌های علوم پزشکی «اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، کرمان» با یکدیگر بجز با دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح استان تهران با حداقل مرتبه استادیاری و مشروط به حفظ فرآیند مندرج در مواد ۲ و ۳ شیوه نامه بلامانع است.

تبصره ۳: انتقال از سایر استان‌ها به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی استان تهران «تهران، ایران، شهید بهشتی، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هوشمند» انستیتو «انستیتو پاستور ایران، انستیتو آموزشی، درمانی و تحقیقاتی قلب و عروق شهید رجایی» با حداقل مرتبه دانشیاری و مشروط به حفظ فرآیند مندرج در مواد ۲ و ۳ بلامانع است. لکن انتقال در سطح مؤسسات مذکور نیاز به رعایت مرتبه مذکور ندارد.

فرآیند درخواست انتقال اعضای هیئت علمی رسمی- آزمایشی و رسمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی

نقل و انتقال اعضای هیأت علمی رسمی آزمایشی و رسمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «عتف» با مرتبه علمی حداقل دانشیاری، با موافقت رؤسای مؤسسات مبدا و مقصد، با رعایت سند آمایش عالی کشور و تأیید وزرای مربوطه «وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» امکانپذیر خواهد بود.

به این منظور اعضای هیأت علمی رسمی آزمایشی و رسمی باید درخواست کتبی انتقال را به دانشگاه مبدا ارائه کنند تا موضوع انتقال عضو هیئت علمی در دانشگاه مبدا بررسی شود و در صورت موافقت هیئت اجرایی جذب دانشگاه مبدا، موضوع انتقال در دانشگاه مقصد بررسی شود و در صورت موافقت هیئت اجرایی جذب دانشگاه مقصد، این کار با احراز شرایط زیر امکانپذیر است:

الف) حداکثر سن ۵۵ سال و استخدام رسمی «آزمایشی یا قطعی» در زمان ارائه درخواست

ب) انتقال اعضا هیئت علمی از سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به مؤسسات علوم پزشکی استان تهران «تهران– شهید بهشتی– ایران، علوم بهزیستی، هوشمند، شهید رجایی و....» با حداقل مرتبه استادی امکان پذیر است.

ج) برای انتقال عضو هیئت علمی به دانشگاه‌های علوم پزشکی «تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و کرمان» با حداقل مرتبه دانشیاری و برای سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حداقل مرتبه استادیاری امکان پذیر است.

د) اخذ نظر موافقت بدون قید و شرط بالاترین مقام دستگاه‌های مبدا و مقصد «وزیر – فرماندهی کل – ریاست سازمان و... جهت انتقال به / وزارت بهداشت و دستگاه‌های تابعه الزامی است.

ه) انتقال اعضا هیئت علمی ارگان‌های نظامی «دانشگاه علوم پزشکی ارتش و بقیه ا...عج» به دانشگاه‌های علوم پزشکی با حداقل مرتبه دانشیاری، علاوه بر موافقت هیئت‌های اجرایی، با موافقت بالاترین مقام دستگاه مبدا و مقصد امکان پذیر است.

درصورت موافقت هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه مبدا و مقصد، موضوع باید در هیئت مرکزی جذب وزارت بهداشت طرح شود و نتیجه به دانشگاه‌های مبدا و مقصد ابلاغ شود.

انتقال اعضای هیئت علمی گروه معارف اسلامی علاوه بر موافقت هیئت‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های مبدا و مقصد و قبل از طرح در هیئت جذب مرکزی، به موافقت امور اساتید دفتر نهاد مقام معظم رهبری هم نیازمند است.

براساس ماده ششم شیوه نامه نقل و انتقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، انتقال اعضای هیئت علمی متعهد خدمت، بورسیه، مشمولین ضریب K و مشمولین ماده یک قانون خدمت وظیفه عمومی با تأیید هیئت‌های اجرایی جذب مبدأ و مقصد صرفاً تا پایان مدت تعهدات بلامانع است.

تبصره ۱: در مورد مشمولین ماده یک قانون خدمت وظیفه عمومی هماهنگی و تأیید کتبی نیروی مسلح و موافقت مرکز امور هیئت علمی صرفاً تا پایان مدت تعهدات بلامانع است.

این شیوه نامه در شهریورماه ۱۴۰۳ به تصویب رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجرا بوده و کلیه دستورالعمل‌ها، آئین نامه‌ها و بخشنامه‌های مغایر با آن لغو می‌شود. مهر

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/6s52