طرح تحول سلامت همه چیز داشت جز تفکر اقتصادی
سرپرست وزارت بهداشت گفت: طرح تحول سلامت یکی از کارهای بسیار خداپسندانه دولت بود، اما فرمول درست اقتصادی نداشت. طرح تحول سلامت همه چیز داشت، اما تفکر اقتصادی نداشت.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در دومین اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت افزود: سال ۹۴ در سازمان برنامه و بودجه با طرح تحول سلامت و بیمه همگانی سلامت مواجه شدم و نامهای محرمانه به دکتر نوبخت نوشتم که میترسم عاقبت این ماجرا به مسکن مهر و یارانهها مبتلا شود، البته اگر تدبیر نکرده و هزینهها را مدیریت نکنیم.
وی افزود: به عنوان کسی که از سربازی تا ژنرالی نظام سلامت را طی کردم، با این شرایط روبهرو شدیم. با درآمد ۵۰ تا ۶۰ دلاری نمیتوان گفت که بیمار هر جا دلش خواست برود و هر سرویسی بگیرد و پولش را دولت میدهد. یعنی نمیتوان همه اجناس را در ویترین گذاشت و به مشتری گفت هر کدام را که میخواهی بردار و پولش را ما میدهیم.
سرپرست وزارت بهداشت در ادامه گفت: بیمه مقتدر و ماندگار بیمهای است که بتوانید از افراد به اندازه بضاعت بگیرید و به اندازه نیاز پس بدهید. یعنی اگر قرار باشد این هرم وارونه شود، دیگر بیمه پایداری نیست. در بیمه ماندگار باید اعضای مشارکت کننده در بیمه حداقل جوانتر، غنیتر و سالمتر باشند. یعنی وقتی کسی غنیتر و سالمتر است باید پرداخت کند تا خرج افرادی شود که بیمار هستند.
نمکی خاطرنشان کرد: فقط یکی از عوارض بیمه همگانی سلامت این بود که شخص قبلا از یک بیمه خویش فرما استفاده میکرد و تاجر بزرگی در بازار بود و حالا از بیمه رایگان استفاده میکند. بار سنگین ما این بود که مقدمات اجرا مثل پزشک خانواده، راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت فراهم و اجرایی نشده بود. آزمون وسیع و بررسی استحقاق کسانی که باید از منابع عمومی استفاده کنند نیز به شوخی گرفته شده و به این موارد پرداخته نشده بود. در نتیجه به همین علت است که هرچه در این چاه ویل پول میریزیم، باز هم بیمهها گرفتار هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: باید بستههای خدمتی به درستی تعریف و بازنگری شوند. باید داروهای تحت پوشش بیمه تعریف شوند. وقتی داروی تولید داخل وجود دارد، چرا باید داروی خارجی و آن هم با ۵ برابر قیمت بخریم و تحت پوشش بیمه نیز باشد. از طرفی یکی از مطالبات سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت موضوع نظام ارجاع و راهنماهای بالینی است. از طرفی باید بیمه سلامت بتواند این موارد را پالایش و نظارت کند.
سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: البته در همه شرایط باید محرومین در نظر گرفته شوند و به علت صرفه جویی نباید محرومین را از یاد ببریم. زیرا در غیر این صورت دیگر حکومت ضعفا و محرومین نیستیم. یعنی اگر بستهای بازنگری شده یا سقفی تعریف میشود، نباید منجر به دل شکسته شدن محرومین و دردمندان شود. از طرفی باید دفترچه بیمه سلامت منزلت داشته باشد و برای فقدان پشتوانه اقتصادی، نباید چک بی محل صادر شود. نباید چک صادر شود و بعد برود پشت باجه و برگردد. در غیر این صورت بیمه سلامت ارزشی ندارد. باید بستههایی تعریف شود که با منابع هماهنگی داشته باشد.
نمکی افزود: معتقد نیستم آقای موهبتی کارمند و فرمان بردار من است، بلکه سازمان بیمه سلامت یک شرکت مستقل است. من نمیتوانم به سازمان بیمه سلامت تکلیف کنم که خدمات را چطور بخرد، زیرا این سازمان هیات مدیره دارد و خودشان باید تصمیم بگیرند. از طرفی باید به سمت خرید راهبردی خدمات سلامت حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: بیمه سلامت یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و اگر ۴۰ سال اخیر را مرور کنیم، میتوان به جرات گفت که دستاوردهای نظام سلامت نسبت به بقیه حوزهها بسیار ارزشمند است و زحماتی که در بیمه سلامت کشیده شده قابل تقدیر است.
وی افزود: به عنوان کسی که از سربازی تا ژنرالی نظام سلامت را طی کردم، با این شرایط روبهرو شدیم. با درآمد ۵۰ تا ۶۰ دلاری نمیتوان گفت که بیمار هر جا دلش خواست برود و هر سرویسی بگیرد و پولش را دولت میدهد. یعنی نمیتوان همه اجناس را در ویترین گذاشت و به مشتری گفت هر کدام را که میخواهی بردار و پولش را ما میدهیم.
سرپرست وزارت بهداشت در ادامه گفت: بیمه مقتدر و ماندگار بیمهای است که بتوانید از افراد به اندازه بضاعت بگیرید و به اندازه نیاز پس بدهید. یعنی اگر قرار باشد این هرم وارونه شود، دیگر بیمه پایداری نیست. در بیمه ماندگار باید اعضای مشارکت کننده در بیمه حداقل جوانتر، غنیتر و سالمتر باشند. یعنی وقتی کسی غنیتر و سالمتر است باید پرداخت کند تا خرج افرادی شود که بیمار هستند.
نمکی خاطرنشان کرد: فقط یکی از عوارض بیمه همگانی سلامت این بود که شخص قبلا از یک بیمه خویش فرما استفاده میکرد و تاجر بزرگی در بازار بود و حالا از بیمه رایگان استفاده میکند. بار سنگین ما این بود که مقدمات اجرا مثل پزشک خانواده، راهنماهای بالینی، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت فراهم و اجرایی نشده بود. آزمون وسیع و بررسی استحقاق کسانی که باید از منابع عمومی استفاده کنند نیز به شوخی گرفته شده و به این موارد پرداخته نشده بود. در نتیجه به همین علت است که هرچه در این چاه ویل پول میریزیم، باز هم بیمهها گرفتار هستند.
وی در ادامه تصریح کرد: باید بستههای خدمتی به درستی تعریف و بازنگری شوند. باید داروهای تحت پوشش بیمه تعریف شوند. وقتی داروی تولید داخل وجود دارد، چرا باید داروی خارجی و آن هم با ۵ برابر قیمت بخریم و تحت پوشش بیمه نیز باشد. از طرفی یکی از مطالبات سازمان بیمه سلامت از وزارت بهداشت موضوع نظام ارجاع و راهنماهای بالینی است. از طرفی باید بیمه سلامت بتواند این موارد را پالایش و نظارت کند.
سرپرست وزارت بهداشت ادامه داد: البته در همه شرایط باید محرومین در نظر گرفته شوند و به علت صرفه جویی نباید محرومین را از یاد ببریم. زیرا در غیر این صورت دیگر حکومت ضعفا و محرومین نیستیم. یعنی اگر بستهای بازنگری شده یا سقفی تعریف میشود، نباید منجر به دل شکسته شدن محرومین و دردمندان شود. از طرفی باید دفترچه بیمه سلامت منزلت داشته باشد و برای فقدان پشتوانه اقتصادی، نباید چک بی محل صادر شود. نباید چک صادر شود و بعد برود پشت باجه و برگردد. در غیر این صورت بیمه سلامت ارزشی ندارد. باید بستههایی تعریف شود که با منابع هماهنگی داشته باشد.
نمکی افزود: معتقد نیستم آقای موهبتی کارمند و فرمان بردار من است، بلکه سازمان بیمه سلامت یک شرکت مستقل است. من نمیتوانم به سازمان بیمه سلامت تکلیف کنم که خدمات را چطور بخرد، زیرا این سازمان هیات مدیره دارد و خودشان باید تصمیم بگیرند. از طرفی باید به سمت خرید راهبردی خدمات سلامت حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا وی در پایان اضافه کرد: بیمه سلامت یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و اگر ۴۰ سال اخیر را مرور کنیم، میتوان به جرات گفت که دستاوردهای نظام سلامت نسبت به بقیه حوزهها بسیار ارزشمند است و زحماتی که در بیمه سلامت کشیده شده قابل تقدیر است.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/0QqL