باید مرزهای بین رشتههای علوم پایه کمرنگ تر شود
معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با تاکید بر لزوم توسعه علوم بین رشته ای در علوم پایه پزشکی گفت: ضروری است تا با نگاهی آینده نگارانه مرزهای بین رشته های علوم پایه کمرنگ تر شود.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، بیستو یکمین نشست شورای آموزش علومپایهی پزشکی، بهداشت و تخصصی با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، مسئولین حوزه ی آموزش و اعضای شورای آموزش علومپایهی پزشکی ، بهداشت و تخصصی وزارت بهداشت در تاریخ 6 اسفند سال جاری در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد.
لایجانی با تاکید بر جایگاه ویژهی علوم پایه در حوزهی پزشکی از آن به عنوان یکی از ارکان اساسی حوزهی پزشکی یاد کرد و افزود : متاسفانه توجه زیاد به بحثهای درمانی در یک برههی زمانی، باعث عدم توجه به علوم پایه در دانشگاهها شد و با توجه به اینکه حدود 70 درصد اولویتهای ملی در اسناد بالادستی مرتبط با سلامت در حوزهی کاری علومپایه قرار دارد باید سرمایهگذاری بیشتری در این حیطه انجام شود.
وی با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای موجود در علومپایهی پزشکی در کشور، یادآور شد که در دنیا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت علومپایهی پزشکی و توسعه وجود دارد و این موضوع باید در کشور ما نهادینه شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: اگر برنامه های توسعه کشورهای پیشرفته را نگاه کنیم میزان توسعه تحصیلات تکمیلی در آن مشخص شده است. ما نیز در کشور آموزش عالی را توسعه داده ایم ولی این سوال کلیدی وجود دارد که چگونه بین این توسعه آموزش عالی و توسعه کشور ارتباط برقرار کنیم.
لاریجانی تاکید کرد: لازم است تا برای تحقق این مسئله در کشور برنامه ریزی شود، اخیرا بخشنامه ای شده که فارغ التحصیلان PhD که پذیرش هیات علمی نگرفته اند تعهداتشان آزاد شود تا بتوانند در محیط های کاری مشغول به خدمت شوند.
وی بر لزوم توانمندسازی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در حوزه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی صورت گرفته و دوره مجازی توانمندسازی کارآفرینی راه اندازی شده است و داشجویان PhDبا شرکت در این دوره ها می توانند در این زمینه توانمند شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دانش آموخته علوم پایه باید کارآفرین باشد نه اینکه به دنبال شغل باشد، بخشی از دانش آموختگان ما نیز در رده های بالا باید در مسیر توسعه دانش حرکت کنند، ولی با ظرفیت هایی که وجود دارد علوم پایه باید به سمت خلق ثروت حرکت کند و برای این موضوع باید برنامه ریزی شود.
لاریجانی با اشاره به اهمیت رشته های میان رشته ای اظهار داشت: لازم است مرزهای بین رشته ها کمرنگ تر شود و از ظرفیت تمامی رشته ها استفاده شود. در کشورهای پیشرفته دنیا نیز در یک زمینه متخصصین رشته های مختلف با یکدیگر کار می کنند و این باعث ایجاد تحول در علوم پایه پزشکی می شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصریح کرد: اگر بخواهیم تحولی در علوم پایه ایجاد کنیم باید نگاه جدیدی به رشته ها و مرز آنها داشته باشیم و گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است و لازم است ترجمان این برنامه در علوم پایه طراحی شود.
وی افزود: به عنوان مثال برای مرجعیت علمی لازم است ظرفیت های کشور در رشته های مختلف رصد شود و اطلاعات جامعی در این زمینه داشته باشیم. در بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم نیز باید برنامه ریزی شود تا مسیر دانشگاهها به سمت صنعت باز شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بسته های تحول بستر مناسبی است که در دانشگاهها در دست پیگیری است و اگر با این برنامه ها هم راستا شویم می توانیم فرصت های جدیدی را رصد کنیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به بحث آمایش گفت: این بحث مصوبه آمایش سرزمینی است و توسعه های علوم پزشکی در کشور بر مبنای این مصوبه انجام می شود. نگاه آمایشی باید ترجمانی در علوم پایه داشته باشد و راه اندازی بوردهای منطقه ای با همین نگاه راه اندازی شده است.
وی به آزمون دستیاری اخیر به عنوان تجربه ای موفق اشاره کرد که با مشارکت مناطق آمایشی سوالات بسیاری طراحی شده و این سوالات در مراحل مختلف در قرنطینه پایش شده و در نهایت سوالات طراحی شده است و از مشارکت تمامی افراد برای ارتقای کیفیت این آزمون ها استفاده شده است. اگر در سایر آزمون ها هم از این تجربه استفاده شود بسیار مناسب است.
لاریجانی در ادامه بر لزوم توسعه متوازن کشور اشاره کرد و گفت: محاسبات بسیار خوبی در نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت انجام شده است و با این برآوردها تصمیم گیری برای تربیت نیروی انسانی بسیار راحت تر صورت می گیرد و می تواند کل کشور را رشد دهد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه دانشگاههای علوم پزشکی برای اولین بار اعتباربخشی شده اند، اظهار داشت: شاخص های اعتباربخشی برای دانشگاهها روشن می کند که اگر می خواهند بهبود یابند باید چه مسیری را طی کنند. در مرحله بعد این کار باید برای دانشکده ها انجام شود و اعتباربخشی رشته ها انجام شود.
لاریجانی اضافه کرد: اعتباربخشی ها باید توسط اساتید در نقاط مختلف کشور صورت گیرد و وزارت بهداشت نقش نظارت کیفی بر این فرایند داشته باشد و فرایند به صورت الکترونیک انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم نگاه جدید در علوم پایه گفت: باید به موضوعات علوم پایه با نگاهی آینده نگارانه نگاه شود و با تعاملات آکادمیک تحولاتی را در داخل و توسعه بین المللی این حوزه ایجاد کنیم.
به گزارش وبدا معاون وزیر بهداشت در پایان به ظرفیت ها و دانشمندان برجسته ای که در علوم پایه پزشکی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تلاش هایی برای ارتقای زیرساخت های آموزش علوم پایه صورت گرفته و امیدواریم با حمایت های بالادستی این امکان میسر گردد.
لایجانی با تاکید بر جایگاه ویژهی علوم پایه در حوزهی پزشکی از آن به عنوان یکی از ارکان اساسی حوزهی پزشکی یاد کرد و افزود : متاسفانه توجه زیاد به بحثهای درمانی در یک برههی زمانی، باعث عدم توجه به علوم پایه در دانشگاهها شد و با توجه به اینکه حدود 70 درصد اولویتهای ملی در اسناد بالادستی مرتبط با سلامت در حوزهی کاری علومپایه قرار دارد باید سرمایهگذاری بیشتری در این حیطه انجام شود.
وی با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای موجود در علومپایهی پزشکی در کشور، یادآور شد که در دنیا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت علومپایهی پزشکی و توسعه وجود دارد و این موضوع باید در کشور ما نهادینه شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: اگر برنامه های توسعه کشورهای پیشرفته را نگاه کنیم میزان توسعه تحصیلات تکمیلی در آن مشخص شده است. ما نیز در کشور آموزش عالی را توسعه داده ایم ولی این سوال کلیدی وجود دارد که چگونه بین این توسعه آموزش عالی و توسعه کشور ارتباط برقرار کنیم.
لاریجانی تاکید کرد: لازم است تا برای تحقق این مسئله در کشور برنامه ریزی شود، اخیرا بخشنامه ای شده که فارغ التحصیلان PhD که پذیرش هیات علمی نگرفته اند تعهداتشان آزاد شود تا بتوانند در محیط های کاری مشغول به خدمت شوند.
وی بر لزوم توانمندسازی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در حوزه کارآفرینی تاکید کرد و گفت: برنامه ریزی صورت گرفته و دوره مجازی توانمندسازی کارآفرینی راه اندازی شده است و داشجویان PhDبا شرکت در این دوره ها می توانند در این زمینه توانمند شوند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت اضافه کرد: دانش آموخته علوم پایه باید کارآفرین باشد نه اینکه به دنبال شغل باشد، بخشی از دانش آموختگان ما نیز در رده های بالا باید در مسیر توسعه دانش حرکت کنند، ولی با ظرفیت هایی که وجود دارد علوم پایه باید به سمت خلق ثروت حرکت کند و برای این موضوع باید برنامه ریزی شود.
لاریجانی با اشاره به اهمیت رشته های میان رشته ای اظهار داشت: لازم است مرزهای بین رشته ها کمرنگ تر شود و از ظرفیت تمامی رشته ها استفاده شود. در کشورهای پیشرفته دنیا نیز در یک زمینه متخصصین رشته های مختلف با یکدیگر کار می کنند و این باعث ایجاد تحول در علوم پایه پزشکی می شود.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تصریح کرد: اگر بخواهیم تحولی در علوم پایه ایجاد کنیم باید نگاه جدیدی به رشته ها و مرز آنها داشته باشیم و گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است و لازم است ترجمان این برنامه در علوم پایه طراحی شود.
وی افزود: به عنوان مثال برای مرجعیت علمی لازم است ظرفیت های کشور در رشته های مختلف رصد شود و اطلاعات جامعی در این زمینه داشته باشیم. در بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم نیز باید برنامه ریزی شود تا مسیر دانشگاهها به سمت صنعت باز شود.
لاریجانی خاطرنشان کرد: بسته های تحول بستر مناسبی است که در دانشگاهها در دست پیگیری است و اگر با این برنامه ها هم راستا شویم می توانیم فرصت های جدیدی را رصد کنیم.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به بحث آمایش گفت: این بحث مصوبه آمایش سرزمینی است و توسعه های علوم پزشکی در کشور بر مبنای این مصوبه انجام می شود. نگاه آمایشی باید ترجمانی در علوم پایه داشته باشد و راه اندازی بوردهای منطقه ای با همین نگاه راه اندازی شده است.
وی به آزمون دستیاری اخیر به عنوان تجربه ای موفق اشاره کرد که با مشارکت مناطق آمایشی سوالات بسیاری طراحی شده و این سوالات در مراحل مختلف در قرنطینه پایش شده و در نهایت سوالات طراحی شده است و از مشارکت تمامی افراد برای ارتقای کیفیت این آزمون ها استفاده شده است. اگر در سایر آزمون ها هم از این تجربه استفاده شود بسیار مناسب است.
لاریجانی در ادامه بر لزوم توسعه متوازن کشور اشاره کرد و گفت: محاسبات بسیار خوبی در نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت انجام شده است و با این برآوردها تصمیم گیری برای تربیت نیروی انسانی بسیار راحت تر صورت می گیرد و می تواند کل کشور را رشد دهد.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه دانشگاههای علوم پزشکی برای اولین بار اعتباربخشی شده اند، اظهار داشت: شاخص های اعتباربخشی برای دانشگاهها روشن می کند که اگر می خواهند بهبود یابند باید چه مسیری را طی کنند. در مرحله بعد این کار باید برای دانشکده ها انجام شود و اعتباربخشی رشته ها انجام شود.
لاریجانی اضافه کرد: اعتباربخشی ها باید توسط اساتید در نقاط مختلف کشور صورت گیرد و وزارت بهداشت نقش نظارت کیفی بر این فرایند داشته باشد و فرایند به صورت الکترونیک انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم نگاه جدید در علوم پایه گفت: باید به موضوعات علوم پایه با نگاهی آینده نگارانه نگاه شود و با تعاملات آکادمیک تحولاتی را در داخل و توسعه بین المللی این حوزه ایجاد کنیم.
به گزارش وبدا معاون وزیر بهداشت در پایان به ظرفیت ها و دانشمندان برجسته ای که در علوم پایه پزشکی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تلاش هایی برای ارتقای زیرساخت های آموزش علوم پایه صورت گرفته و امیدواریم با حمایت های بالادستی این امکان میسر گردد.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/y68D