پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
اتصال ۳ سامانه خدمات وزارت بهداشت به یکدیگر
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد شریعتی درباره سامانه‌های ثبت اطلاعات در حوزه بهداشت افزود: سه ‏سامانه در حوزه بهداشت وجود دارد که سامانه سینا در خراسان رضوی، سامانه ناب در گلستان و سامانه سیب کل کشور را تحت ‏پوشش دارند. اتصال این سه سامانه به یکدیگر بر عهده حوزه فناوری اطلاعات وزارت بهداشت است و درخواست این کار نیز ‏از طرف معاونت بهداشت انجام شده است.‏

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره شیوه کارکرد سه سامانه بهداشت بیان کرد: اگر افراد در هر شهری به خانه های بهداشت یا مراکز خدمات جامع ‏سلامت مراجعه و کد ملی خود را ارائه کنند، سامانه ابتدا کد ملی فرد را استعلام می کند. اگر فرد تاکنون از خدمات این مراکز ‏استفاده نکرده باشد، قدر مسلم کد ملی او ثبت نشده است و سامانه به صورت آنلاین کد ملی را از ثبت احوال استعلام می کند. ‏سپس اسم، تاریخ تولد و جنسیت که از ثبت احوال استعلام شده، در سامانه های بهداشت ثبت می شود. سامانه به صورت هوشمند ‏تعیین می کند که برای فردی با این سن و جنسیت چه خدمات پیشگیری باید ارائه شود.‏

وی افزود: به طور مثال برای فرد 34 ساله‌ای که تاکنون به هیچ خانه بهداشت یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه ‏نکرده، سامانه تعیین می کند که خدماتی مانند بررسی فشار خون و خطرسنجی ابتلا به بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و فشار ‏خون انجام شود. برای این کار، قد و وزن و دور شکم فرد اندازه گیری شده و در سامانه ثبت می شود. سپس سامانه ‏BMI‏ فرد را ‏حساب کرده و مراقبت های لازم را به مراقب بهداشت اعلام می کند. حالا اگر فرد چاق باشد، سامانه به صورت هوشمند تعیین ‏می کند که فرد باید به پزشک یا کارشناس تغذیه ارجاع داده شود.

شریعتی ادامه داد: در مرحله آخر تاریخ مراجعه بعدی برای فرد تعیین شده و به او اعلام می ‏شود که در چه تاریخی برای دریافت مراقبت های بعدی مراجعه کند.‏

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت درباره رضایت سنجی از دریافت کنندگان خدمات بهداشت گفت: وقتی فرد خدمت را دریافت کرد و از مرکز بهداشت ‏خارج شد، پیامک حاوی نظرسنجی با سرشماره 100035 برای گیرنده خدمات سلامت ارسال می شود. اگر فرد از خدمات ‏راضی باشد عدد 1 و اگر راضی نباشد عدد 2 و اگر خدمتی دریافت نکرده باشد عدد 3 را ارسال می کند. در هر صورت این ‏رضایت سنجی بررسی شده و علت عدم رضایت یا عدم کسب خدمات بررسی می‌شود.‏

وی در ادامه درباره دریافت خدمات بهداشت در سراسر کشور و ثبت در سامانه‌ها بیان کرد: اگر ‏فرد دریافت کننده خدمات سلامت برای مسافرت به شهر دیگری مانند شیراز یا اصفهان رفته باشد و بخواهد برای دریافت خدمات ‏به خانه بهداشت یا مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کند، کد ملی خود را ارائه می دهد و سامانه می گوید که این فرد قبلا در ‏تهران ویزیت شده و نمی توان او را در شیراز یا اصفهان ویزیت کرد.‏

شریعتی گفت: سامانه اعلام می کند که اگر قرار است این فرد به عنوان مهمان ویزیت شود، باید مورد تایید خود شخص باشد. برای ‏این کار، پیامکی حاوی کد تایید برای مراجعه کننده ارسال می شود. این کد به مراقب سلامت ارائه شده تا او بتواند وارد پرونده ‏دریافت کننده خدمات سلامت شود و خدمات قبلی را رویت کرده و خدمات جدید را نیز ثبت کند.‏

قائم مقام معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره ارائه خدمت به نوزاد با کد ملی مادر نیز اظهار داشت: برای زن بارداری که قبلا خدمات سلامت را از مراکز ‏جامع سلامت دریافت کرده و کد ملی او ثبت شده نیز خدمات هم به خود مادر و هم به فرزند او ارائه می شود. زیرا نوزاد تا مدتی ‏کد ملی ندارد و خدمات ارائه شده پس از دریافت کد ملی از پرونده مادر به پرونده نوزاد منتقل می شود.‏

به گزارش ایرنا وی در پایان درباره اتصال سامانه‌های بهداشت به حوزه درمان افزود: ثبت خدمات در سامانه بهداشت ‏در حال حاضر در سطح یک انجام می شود و قرار است در تک تک دانشگاه های علوم پزشکی نیز اجرایی شود تا اگر فرد به ‏بیمارستان مراجعه و خدماتی دریافت کرد، در پرونده او ثبت شود. این موضوع مستلزم اتصال سامانه های بهداشت به حوزه درمان است.‏

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/v2ON