پایگاه خبری پزشکان و قانون | پالنا
در برنامه تحول به سمت استاندارد‌های جهانی در طراحی سوالات حرکت کرده ایم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در نشست دبیران هیئت‌های ممتحنه علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی با اشاره به برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اظهار کرد: این برنامه‌ها نقشه راه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش است و نشان می‌دهد که چه مسیری را باید طی کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: کمک به سیاستگذاری آموزش علوم پزشکی یکی از مواردی است که این هیئت‌ها می‌توانند در آن نقشی چشمگیر داشته باشند.

وی افزود: دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف علوم پزشکی لازم است مسیر خود را به سمت مرجعیت علمی تعیین کنند، هدف در برنامه‌های تحول این است که باتوجه به توسعه علمی جهان رویکردی نوین به سمت دانشگاه‌های نسل جدید در علوم پزشکی حرکت کنیم.

لاریجانی به اهمیت حضور در عرصه‌های بین المللی اشاره کرد و عنوان کرد: برای حضور در عرصه‌های بین المللی لازم است دانشگاه‌ها اعتباربخشی شوند و سناریوی روشنی برای این مسیر داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به روند پیاده سازی برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه‌هایی متعدد برای نهادینه سازی این برنامه‌ها و نفوذ آن در سطوح مختلف دانشگاه‌ها در پیش است، تحول در آموزش فرایندی زمان بر است و این گفتمان باید در بین اساتید و دانشجویان نهادینه شود و امیدوارم در این مسیر از تلاش‌های همه همکاران استفاده شود.

وی یکی از مباحث برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش را ارتقا آزمون‌ها عنوان کرد و گفت: با گسترش دانشگاه ها، نسل جدید اساتید وارد دانشگاه‌ها شده اند و لازم است به نحوی برنامه ریزی شود تا در کنار اساتید پیشکسوت از ظرفیت‌های اعضای هیئت علمی جوان هم استفاده شود.

لاریجانی تصریح کرد: یکی از مهمترین مصوبات آموزش عالی بحث آمایش است که به گسترش‌های علوم پزشکی شکل و چارچوب داده است. این مصوبه تاثیری بالا در آموزش عالی سلامت داشته است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر لزوم استفاده از تمامی اعضای هیئت علمی گفت: لازم است در بورد‌ها از این ظرفیت استفاده شود و شبکه‌ای در کشور تشکیل شود، راه اندازی بورد‌ها باعث شده که ضمن بهره برداری از ظرفیت اساتید پیشکسوت، اعضای هیئت علمی جوان نیز در این برنامه وارد شوند و دقت و کیفیت طراحی سوالات آزمون‌ها ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به چالش‌هایی که در آزمون‌ها وجود داشته است، گفت: در برنامه تحول به سمت استاندارد‌های جهانی در طراحی سوالات حرکت کرده ایم، به عنوان نمونه در آزمون دستیاری در ۲ سال گذشته کمپین‌های طراحی سوالات تشکیل و از مشارکت همه دانشگاه‌ها بهره‌برداری شده است.

لاریجانی اضافه کرد: سوالات طراحی شده طی مراحل مختلف پالایش شد و تیم‌های تخصصی روی این سوالات با امنیت بالا کار کردند، این باعث شد کیفیت آزمون دستیاری بسیار ارتقا یابد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در مرکز سنجش آموزش پزشکی در سال آزمون‌های زیادی برگزار می‌شود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر به سمت الکترونیکی کردن آزمون‌ها پیش رفته ایم و در حال حاضر تنها ۴۰ درصد آزمون‌ها به روش سنتی برگزار می‌شود و مابقی یا کاملا الکترونیک، یا تلفیقی برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: با اجرای برنامه آمایش و برنامه‌های تحول امروز در تمام مناطق آمایشی حداقل یک مرکز آزمون وجود دارد که ظرفیت خوبی دارند و باعث ایجاد تسهیلاتی برای داوطلبان شده است.

لاریجانی با اشاره به تحول در هیئت‌های ممتحنه گفت: از ظرفیت تمام اعضای هیئت علمی در این بورد‌ها استفاده می‌شود و سوالاتی که در مناطق آمایشی طراحی می‌شود با تکنیک‌هایی پالایش و نهایی می‌شوند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر اینکه مصوبه آمایش ظرفیت‌های زیادی در کشور ایجاد کرده گفت: تشکیل گروه‌های آموزشی آمایشی از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری است و امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

وی به محاسبات نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: لازم است با توجه به نیاز‌های کشور به نحوی برنامه ریزی شود که دانش آموختگان علوم پزشکی متناسب با این نیاز‌ها تربیت شوند، از اسناد بالادستی هم در محاسبات نیروی انسانی استفاده می‌شود.

لاریجانی تاکید کرد: توسعه آموزش عالی باید بستر‌های توسعه کشور را فراهم نماید، کشور ما در آموزش عالی رتبه خوبی دارد و لازم است با آموزش‌های کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، زمینه‌های حضور دانش آموختگان در صنعت و بازار فراهم شود.

معاون آموزشی وزیر بهداشت به راه اندازی دوره مجازی کارآفرینی در دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها هم لازم است در فیلد‌های مناسب زمینه‌های ارتباط با صنعت را فراهم کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتباربخشی شده اند، هدف این است که به سمت استاندارد سازی آموزش حرکت کنیم و این روش در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی هم لازم است پیاده شود.

لاریجانی ادامه داد: مجوز گسترش‌های جدید در دانشگاه‌ها برمبنای استاندارد بودن فرایند‌ها و امتیاز اعتباربخشی دانشگاه‌ها صادر می‌شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: انتظار از هیئت‌های ممتحنه علوم پایه این است که باتوجه به نیاز‌های مناطق مختلف کشور ترجمان برنامه‌های تحول و نوآوری در علوم پایه تدوین شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان گفت: این فرصت فراهم است تا اعضای بورد‌ها به سیاستگذاری در حوزه آموزش بیشتر مشارکت کنند و همچنین شرایط کشور و مناطق آمایشی در کنار هم مدنظر قرار گیرد.

پایان پیام/

لینک کوتاه:

https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/Il0U