اکثر پزشکانی که در برنامههای صدا و سیما حضور پیدا میکنند در سطح متوسط هستند
معاون کل وزارت بهداشت در خصوص تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام می شوند، غیر قانونی هستند، گفت: طبق ماده ۷ آیین نامه بند ب ماده ۳ قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانه های عمومی که مخاطب آنها عموم مردم هستند، ممنوع است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در خصوص تبلیغات خارج از عرف پزشکان در فضای مجازی با اشاره به اینکه در حال حاضر اکثر تبلیغاتی که در امور پزشکی و دارویی در فضای مجازی انجام می شوند، غیر قانونی هستند، گفت: طبق ماده 7 آیین نامه بند ب ماده 3 قانون نظام پزشکی، تبلیغ دارو و ذکر خواص درمانی در رسانه های عمومی که مخاطب آنها عموم مردم هستند، ممنوع است.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: بطور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می دهد اما ذینفعان آن محصول، به طور اغراق آمیز و غیر واقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می کنند در حالی که وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت موهای موجود داده است و نه بیشتر.
حریرچی گفت: طبق ماده 8 همان آیین نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی العموم وارد شود چرا که طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز هستند، اطلاق این آیین نامه کلی است و حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمی شود.
به گزارش وبدا حریرچی در پایان تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تاثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه های مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامه های گفتگو محور در روزنامه ها و صدا و سیما منتشر می شوند که جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند چرا که برخی مردم تصور می کنند حتما پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می کند قطعا پزشک حاذق و برجسته ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می کند در حالیکه اکثر پزشکانی که در برنامه های صدا و سیما حضور پیدا می کنند در سطح متوسط هستند.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: بطور مثال، وزارت بهداشت مجوزی را به محصول تقویت مو می دهد اما ذینفعان آن محصول، به طور اغراق آمیز و غیر واقعی اثربخشی آن محصول را با ذکر داشتن مجوز وزارت بهداشت تبلیغ می کنند در حالی که وزارت بهداشت مجوز را برای تقویت موهای موجود داده است و نه بیشتر.
حریرچی گفت: طبق ماده 8 همان آیین نامه، تبلیغاتی که ادعایی مبنی بر اثرات درمانی، تشخیصی، پیشگیری و بازتوانی دارند حتما باید مجوز وزارت بهداشت را داشته باشند، عمده تبلیغات پزشکی باید با نظارت سازمان پزشکی باشد و پیشنهاد ما این است که مدعی العموم وارد شود چرا که طبق آیین نامه مذکور نشان دادن قسمتی از بدن بیمار حتی با رضایت خودش، ممنوع است چه رسد به مواردی که خلاف اخلاق نیز هستند، اطلاق این آیین نامه کلی است و حتی در کشورهای اروپایی نیز چنین تبلیغاتی موجود نیست و انجام نمی شود.
به گزارش وبدا حریرچی در پایان تبلیغات در حوزه پزشکی را تحث تاثیر تقاضای القایی و تقسیم منابع بین گروه های مختلف ذکر کرد و گفت: گاهی تبلیغات در قالب برنامه های گفتگو محور در روزنامه ها و صدا و سیما منتشر می شوند که جنبه رپرتاژ داشته و اثر تبلیغی دارند چرا که برخی مردم تصور می کنند حتما پزشکی که در رسانه ملی در خصوص موضوع پزشکی صحبت می کند قطعا پزشک حاذق و برجسته ای است و بر مبنای همین تصور مراجعات بیماران به مطب پزشک مذکور به شدت افزایش پیدا می کند در حالیکه اکثر پزشکانی که در برنامه های صدا و سیما حضور پیدا می کنند در سطح متوسط هستند.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/EZHw