ضعف برقراری ارتباط در لحظات اولیه وقوع بحران
وزیر ارتباطات گفت: یکی از حوزههایی که این مکانیزمها امتحان خودش را پس داده حوزه امداد و نجات است؛ آن چیزی که مشخص است شبکه امداد و نجات هلال احمر در شرایط عادی و بحرانی اسقرار خوبی دارد. امروز تجهیزات ارتباطی و مخابراتی هلال احمر در شرایط ویژه توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشدـ
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد جواد آذری جهرمی در نشست توسعه ارتباطات و فناوریهای نوین در حوزه امداد و نجات و خدمات داوطلبانه که با حضور رئیس جمعیت هلال احمر برگزار شد، اظهار کرد: بحران و حوادث طبیعی جزو شرایطی است که باید با آنها زندگی کنیم؛ هر زمانی ممکن است حادثهای رخ دهد، آنچه که مهم است نحوه مدیریت این حوادث برای کاهش تلفات و خسارات است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: طبیعتا مکانیزمهای ارتباطی در تمامی حوزه مورد کاربرد است، نکته ای که مهم است نیاز به یک سیستم اعلام هشدار بود که این سیستم در حوادث اخیر توانست کمک شایانی کند، این سیستم در هشدار سیل تهران با ارسال پیامک توانست اطلاعرسانی خوبی داشته باشد.
وی افزود: زیرساختهای ارتباطی در حوادث اخیر از دسترس خارج شد و تمامی کانالها و تجهیزات از بین رفت، حتی شبکه برق از دسترس رفت؛ شب حوادث پل دختر شبهای سختی بود که هیچ راه ارتباطی با مردم و مسئولین نبود که بلاخره توانستیم با ایجاد شبکه رومینگ اولین ارتباط را در ساعت یک بامداد برقرار کنیم.
جهرمی با اشاره به آمار اطلاع رسانیها در حوادث سیل اخیر، گفت: مجموعا ۶۰ میلیون نفر هشدار توسط سیستم اعلام هشدار ارسال شد؛ در حوادث اخیر اگر میزان تلفات کم بود دلیلش مکانیزمهای اعلام هشداری بود که عملکرد مطلوبی داشت.
وزیر ارتباطات گفت: اتفاقی که پس از حوادث اخیر رخ داد این بود که متوجه شدیم جمعیت هلال احمر به عنوان سازمان امدادرسان از زیر ساخت ارتباطی خوبی برقرار نیست و شبکههایی که امروز رونمایی شد حاصل فعالیتهایی بوده که تاکنون انجام شده است؛ در این راستا توانستهایم ارتباط ۴۳۰ پایگاه امدادی را روی شبکه ملی اطلاعات برقرار کنیم و از سویی دیگر زیرساخت ارتباطی در ۱۷ استان از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته است.
وی تصریح کرد: کد #112* سامانهای است که زمانی شمارهگیری میشود موقعیت حدودی حادثه دیده را به جمعیت هلال احمر اعلام میکند تا امدادرسانی انجام شود؛ علاوه بر این جمعآوری کمکهای مردمی نیز از طریق این سامانه انجام میشود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: طبیعتا مکانیزمهای ارتباطی در تمامی حوزه مورد کاربرد است، نکته ای که مهم است نیاز به یک سیستم اعلام هشدار بود که این سیستم در حوادث اخیر توانست کمک شایانی کند، این سیستم در هشدار سیل تهران با ارسال پیامک توانست اطلاعرسانی خوبی داشته باشد.
وی افزود: زیرساختهای ارتباطی در حوادث اخیر از دسترس خارج شد و تمامی کانالها و تجهیزات از بین رفت، حتی شبکه برق از دسترس رفت؛ شب حوادث پل دختر شبهای سختی بود که هیچ راه ارتباطی با مردم و مسئولین نبود که بلاخره توانستیم با ایجاد شبکه رومینگ اولین ارتباط را در ساعت یک بامداد برقرار کنیم.
جهرمی با اشاره به آمار اطلاع رسانیها در حوادث سیل اخیر، گفت: مجموعا ۶۰ میلیون نفر هشدار توسط سیستم اعلام هشدار ارسال شد؛ در حوادث اخیر اگر میزان تلفات کم بود دلیلش مکانیزمهای اعلام هشداری بود که عملکرد مطلوبی داشت.
وزیر ارتباطات گفت: اتفاقی که پس از حوادث اخیر رخ داد این بود که متوجه شدیم جمعیت هلال احمر به عنوان سازمان امدادرسان از زیر ساخت ارتباطی خوبی برقرار نیست و شبکههایی که امروز رونمایی شد حاصل فعالیتهایی بوده که تاکنون انجام شده است؛ در این راستا توانستهایم ارتباط ۴۳۰ پایگاه امدادی را روی شبکه ملی اطلاعات برقرار کنیم و از سویی دیگر زیرساخت ارتباطی در ۱۷ استان از آنالوگ به دیجیتال تغییر یافته است.
وی تصریح کرد: کد #112* سامانهای است که زمانی شمارهگیری میشود موقعیت حدودی حادثه دیده را به جمعیت هلال احمر اعلام میکند تا امدادرسانی انجام شود؛ علاوه بر این جمعآوری کمکهای مردمی نیز از طریق این سامانه انجام میشود.
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ساعات اولیه وقوع بحران ساعات طلایی است؛ امروز وزارت ارتباطات با کمک اپراتورها توانسته خودروهایی را به مناطق برساند برای برقرار ارتباط اما این خودروها در حوادث اخیر کارایی نداشتند، به همین جهت پروژه بالنها را کلید زدیم علاوه بر این پروژه دکلهای بادی را در دستور کار داریم تا بتوانیم برقرار ارتباط در مناطق حادثهدیده را به حداقل زمان ممکن برسانیم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: با کمک جمعیت هلال احمر میخواهیم سه مانور داشته باشیم تا پایان سال تا بتوانیم به یک پروتکل استاندارد دیت پیدا کنیم برای برقراری ارتباط در ساعات اولیه حوادث.
وی اظهار کرد: یکی از حوزههایی که این مکانیزمها امتحان خودش را پس داده حوزه امداد و نجات است؛ آن چیزی که مشخص است شبکه امداد و نجات هلال احمر در شرایط عادی و بحرانی اسقرار خوبی دارد. امروز تجهیزات ارتباطی و مخابراتی هلال احمر در شرایط ویژه توانسته عملکرد مطلوبی داشته باشدـ
آذریجهرمی ادامه داد: البته مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد برقراری ارتباط در لحظات اولیه وقوع بحران است که در یکی دو حادثه اخیر این ضعف کاملا مشهود بوده است.خودروهای ارتباطی هلال احمر در حادثه زلزله پل دختر ۴۸ ساعت پس از وقوع حادثه به محل حادثه رسید چراکه جادهای نبود. اما از طریق شبکههای ماهوارهای و شبکههای اجتماعی توانستیم با افراد حادثهدیده در پل دختر ارتباط برقرار کنیم.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: باید طراحی دستگاههای ارتباطی به روز و متناسب با نیاز باشد، امروز آنطور که باید نیاز به تجهیزات لجستیکی نداریم و باید به سمت تجهیزاتی مانند دکلهای بادی برویم؛ در این حوزهها همکاریهای مشترک داریم که بتوانیم در شرایط بحرانی زمان برقراری ارتباط را به حداقل زمان ممکن برسانیم.
به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: امروز تجهیزات خوب است، تکنولوژی به کار رفته خوب است اما باید سرعت برقراری ارتباط را کاهش دهیم و این امر میسر نخواهد شد مگر با ارتباطات دوسویه با وزارت ارتباطات و جمعیت هلال احمر.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/dB7y