نباید افزایش تعرفهها از جیب مردم پرداخت شود
رییس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه نباید افزایش تعرفه ها از جیب مردم پرداخت شود، گفت: در حال حاضر تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی فاصله بسیاز زیادی دارد که به اعتقاد ما، بیمه ها باید این مابه التفاوت را متقبل شوند.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمدرضا ظفرقندی در حاشیه آخرین نشست شورای عالی؛ اقتصاد سلامت را یکی از چالش های اصلی حوزه سلامت خواند و تصریح کرد: اقتصاد سلامت چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی تابع قوانین اقتصادی است و مشکلات این حوزه به طور مستقیم روی کیفیت خدمات موثر است.
وی افزود: همواره برای قیمت گذاری یک محصول یا خدمت، باید ابتدا قیمت تمام شده و واقعی آن محاسبه شود و اگر قیمت گذاری کمتر از این مقدار باشد منجر به کاهش کیفیت محصول و خدمت شده و حتی گاهی موجب تعطیلی یک واحد اقتصادی می شود.
رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در حوزه پزشکی معتقد است که محاسبه هزینه تمام شده خدمات برای تعیین تعرفه ها ضروری است و طبق برنامه ششم، مردم کمتر از 30 درصد این هزینه ها را پرداخت می کنند و مابقی توسط بیمه ها و دولت باید تامین شود.
ظفرقندی گفت: پیشنهاد نظام پزشکی به شورای عالی بیمه پس از بررسی ها و ارزیابی های دقیق این بود که برای اصلاح تعرفه ها باید هزینه های واقعی یا تمام شده در بخش خدمات، ویزیت، هتلینگ و فعالیت های جاری بیمارستانی مبنا قرار گیرد که رشد تعرفه ها نیز باید در بخش خدمات معادل حقوق و دستمزد و در بخش هتلینگ و سرویس های ارائه شده معادل رشد تورم کشور باشد، هرچند که تورم در حوزه پزشکی به دلیل وابستگی به ارز معمولا یک و نیم برابر رشد تورم در حوزه جاری کشور است.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از رکود حوزه سلامت و کاهش کیفیت خدمات چاره ای جز اصلاح تعرفه ها و تحقق هزینه های واقعی نداریم.
رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مکاتبات نظام پزشکی با معاون اول محترم رییس جمهور درخصوص لزوم اصلاح تعرفه ها، تصریح کرد: آقای جهانگیری این موضوع را به شورای عالی بیمه منعکس کردند تا پس از بررسی مجدد با توجه به واقعیت های موجود، تعرفه ها اصلاح شود.
ظفرقندی ادامه داد: نباید افزایش تعرفه ها از جیب مردم پرداخت شود، در حال حاضر تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی فاصله بسیار زیادی دارد که به اعتقاد ما، بیمه ها باید این مابه التفاوت را متقبل شوند.
وی از انصراف دانشجویان و رزیدنت های برخی رشته های پزشکی بدلیل شرایط سخت کاری و معیشتی خبر داد و اذعان کرد: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکان عمومی در حرفه پزشکی شاغل نبوده و یا به حرف دیگری روی آورده اند که این به معنی هدر رفت منابع کشور است.
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: قویترین بیمه ها و بیشترین سرانه های بهداشت و درمان در دنیا، محال است که نسخه ای بدون عبور از یک چارچوب استاندارد و ساختار مشخصی تجویز شود چراکه نبود یک سیستم مشخص موجب هدررفت منابع و ولخرجی می شود. بنابراین ما باید به سمت اصلاح ساختارها در نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده و نسخه الکترونیک و حرکت بر اساس گاید لاین ها گام برداریم.
ظفرقندی اساس حرفه پزشکی را، سرمایه اجتماعی خواند و گفت: اعتماد بین پزشک و بیمار مهمترین اصلی است که علاوه بر علم و مهارت پزشک و جراح به روند درمانی کمک می کند. بنابراین اخلاق حرفه ای از جانب پزشک بسیار حائز اهمیت بوده و اعتماد بعنوان یک سرمایه اجتماعی نقش کلیدی دارد.
وی با تاکید بر برنامه ریزی برای تحقق اعتماد بین پزشک و بیمار، ادامه داد: کاهش هجمه های بی مورد به جامعه پزشکی و پالایش درونی از جمله اقداماتی است که موجب ارتقاء اعتماد مردم به جامعه پزشکی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان بیشترین شکایات پزشکی را مربوط به رشته های جراحی پلاستیک و زیبایی و زنان و زایمان دانست و یادآور شد: البته یکی از دلایل شکایات جراحی های پلاستیک و زیبایی، مشکلات فرهنگی کشور ماست چراکه در هیچ کشوری حجم تقاضای اعمال زیبایی به اندازه ایران بالا نیست، در حوزه جراحی های زیبایی، ایران به نسبت جمعیت رتبه اول را دارد.
وی افزود: همواره برای قیمت گذاری یک محصول یا خدمت، باید ابتدا قیمت تمام شده و واقعی آن محاسبه شود و اگر قیمت گذاری کمتر از این مقدار باشد منجر به کاهش کیفیت محصول و خدمت شده و حتی گاهی موجب تعطیلی یک واحد اقتصادی می شود.
رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی در حوزه پزشکی معتقد است که محاسبه هزینه تمام شده خدمات برای تعیین تعرفه ها ضروری است و طبق برنامه ششم، مردم کمتر از 30 درصد این هزینه ها را پرداخت می کنند و مابقی توسط بیمه ها و دولت باید تامین شود.
ظفرقندی گفت: پیشنهاد نظام پزشکی به شورای عالی بیمه پس از بررسی ها و ارزیابی های دقیق این بود که برای اصلاح تعرفه ها باید هزینه های واقعی یا تمام شده در بخش خدمات، ویزیت، هتلینگ و فعالیت های جاری بیمارستانی مبنا قرار گیرد که رشد تعرفه ها نیز باید در بخش خدمات معادل حقوق و دستمزد و در بخش هتلینگ و سرویس های ارائه شده معادل رشد تورم کشور باشد، هرچند که تورم در حوزه پزشکی به دلیل وابستگی به ارز معمولا یک و نیم برابر رشد تورم در حوزه جاری کشور است.
وی اظهار کرد: برای جلوگیری از رکود حوزه سلامت و کاهش کیفیت خدمات چاره ای جز اصلاح تعرفه ها و تحقق هزینه های واقعی نداریم.
رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مکاتبات نظام پزشکی با معاون اول محترم رییس جمهور درخصوص لزوم اصلاح تعرفه ها، تصریح کرد: آقای جهانگیری این موضوع را به شورای عالی بیمه منعکس کردند تا پس از بررسی مجدد با توجه به واقعیت های موجود، تعرفه ها اصلاح شود.
ظفرقندی ادامه داد: نباید افزایش تعرفه ها از جیب مردم پرداخت شود، در حال حاضر تعرفه های مصوب با تعرفه های واقعی فاصله بسیار زیادی دارد که به اعتقاد ما، بیمه ها باید این مابه التفاوت را متقبل شوند.
وی از انصراف دانشجویان و رزیدنت های برخی رشته های پزشکی بدلیل شرایط سخت کاری و معیشتی خبر داد و اذعان کرد: امروزه بسیاری از فارغ التحصیلان پزشکان عمومی در حرفه پزشکی شاغل نبوده و یا به حرف دیگری روی آورده اند که این به معنی هدر رفت منابع کشور است.
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: قویترین بیمه ها و بیشترین سرانه های بهداشت و درمان در دنیا، محال است که نسخه ای بدون عبور از یک چارچوب استاندارد و ساختار مشخصی تجویز شود چراکه نبود یک سیستم مشخص موجب هدررفت منابع و ولخرجی می شود. بنابراین ما باید به سمت اصلاح ساختارها در نظام ارجاع، پزشک خانواده، پرونده و نسخه الکترونیک و حرکت بر اساس گاید لاین ها گام برداریم.
ظفرقندی اساس حرفه پزشکی را، سرمایه اجتماعی خواند و گفت: اعتماد بین پزشک و بیمار مهمترین اصلی است که علاوه بر علم و مهارت پزشک و جراح به روند درمانی کمک می کند. بنابراین اخلاق حرفه ای از جانب پزشک بسیار حائز اهمیت بوده و اعتماد بعنوان یک سرمایه اجتماعی نقش کلیدی دارد.
وی با تاکید بر برنامه ریزی برای تحقق اعتماد بین پزشک و بیمار، ادامه داد: کاهش هجمه های بی مورد به جامعه پزشکی و پالایش درونی از جمله اقداماتی است که موجب ارتقاء اعتماد مردم به جامعه پزشکی خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی رییس کل سازمان نظام پزشکی در پایان بیشترین شکایات پزشکی را مربوط به رشته های جراحی پلاستیک و زیبایی و زنان و زایمان دانست و یادآور شد: البته یکی از دلایل شکایات جراحی های پلاستیک و زیبایی، مشکلات فرهنگی کشور ماست چراکه در هیچ کشوری حجم تقاضای اعمال زیبایی به اندازه ایران بالا نیست، در حوزه جراحی های زیبایی، ایران به نسبت جمعیت رتبه اول را دارد.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/Zfud