جزئیات برنامههای دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با تاکید بر اهمیت همکاری مسئولان درون بخشی و برون بخشی و همفکری صاحب نظران در حوزه های ذیربط، اهم برنامه های دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی را در دوره مدیریت جدید تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، معصومه جرجانی با تاکید بر لزوم تحول در حوزه علوم پایه پزشکی به عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه های در دست اجرا، به بازنگری برنامه های آموزشی درسی رشته های مختلف علوم پایه پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: با تحولات چشمگیری که در عصر هوشمندی در پیش روی رشته های مختلف حوزه پزشکی وجود دارد، ضرورت تربیت متخصصین توانمند که قابلیت و مهارتهای لازم برای ارائه خدمات در قالب موقعیت شغلی خود را داشته باشند، بیش از گذشته احساس می شود.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی ادامه داد: در عین حال نیروهای متخصص آینده باید قدرت خودفراگیری بالایی داشته تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی های نوظهور و جدید به ارائه خدمات تخصصی بپردازند.
وی با تاکید بر ضرورت خلق ثروت دانش بنیان، گفت: با اعمال تغییراتی در برنامه های آموزشی، می توان توانایی فارغ التحصیلان را در کارآفرینی و تولید ثروت های دانش بنیان در کشور افزایش داد.
جرجانی توسعه و گسترش رشته های تخصصی بر مبنای نیازسنجی را از دیگر برنامه های این دبیرخانه نام برد و گفت: به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی در رشته مقاطع و رشته محل های تحصیلی می بایست تحلیل مناسبی از نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در حیطه های مختلف تخصصی داشته باشیم.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با تفکیک نیاز به نیروی انسانی متخصص و تربیت نیرو از یکدیگر، اظهار داشت: وظیفه مسئولان این است که حداکثر بهره برداری را از ظرفیت و منابع انسانی و مالی موجود در کشور در جهت تربیت نیروی انسانی داشته باشند.
وی افزود: با تغییراتی که اخیراً در ساختار هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی صورت گرفته، در حال حاضر شبکه ای از بوردهای تخصصی و صاحبنظران حوزه علوم پایه پزشکی را به عنوان بازوهای تخصصی و مشورتی دبیرخانه در اختیار داریم که این فرصت را به ما می دهد تا با تکیه بر نیازهای همه مناطق آمایشی کشور و با استفاده از نظرات طیف گسترده ای از متخصصین، سیاستگذاری و برنامه ریزی نماییم.
جرجانی به ارتقای کیفیت سوالات و آزمونهای حوزه علوم پایه پزشکی اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: با هماهنگی هایی که با مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور صورت گرفته است در تلاش هستیم تا با مشارکت تمامی اعضای هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی، گنجینه سئوالات استاندارد را فراهم نماییم تا با این رویکرد هم روند طراحی و انتخاب سوال با کیفیت، دقت و سهولت بیشتری انجام شود و هم مشکلات اجرایی و هزینه های برگزاری آزمون کاهش یابد.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی ادامه داد: در همین راستا درخواست دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی از همه دبیران بورد مناطق آمایشی این است که با همکاری اعضای هیات ممتحنه و سایر اعضای هیات علمی توانمند منطقه آمایشی در تولید دفترچه سوالات استاندارد برای آزمونهای مختلف مرتبط با رشته فعالیت نموده و آن را برای بهره برداری در بانک سوال به مرکز سنجش ارسال نمایند.
وی با اشاره به لزوم کاهش تصدی گری در دبیرخانه علوم پایه، نقش حمایتگر مسئولان و معاونت های آموزشی دانشگاه های مناطق آمایشی را از فعالیتهای دبیران و اعضای هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی مورد تاکید قرار داده و تصریح کرد: در این راستا از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هماهنگی های لازم با مسئولان دانشگاهها صورت پذیرفته تا تسهیلات و امکانات لازم را برای دبیران بورد و در راستای انجام وظایف و مسئولیتهای آنان فراهم نمایند.
جرجانی ضمن بیان مزایای استفاده از تکنولوژی در برگزاری جلسات و نشستهای تخصصی پرداخت و گفت: تشکیل جلسات مجازی و وبینار برای برگزاری این قبیل نشستها به دبیران محترم بورد توصیه شده است.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با اشاره به اهمیت داشتن ارتباطات و فعالیت در عرصه بین الملل با توجه به پتانسیل علمی موجود در کشور اظهار داشت: اجرای برنامه های آموزشی مشترک با مراکز خارج از کشور و پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر برنامه های دبیرخانه شورای علوم پایه پزشکی است تا بدین ترتیب هم در زمینه تولید دانش و هم در حوزه تربیت نیروی انسانی برای منطقه و کشورهای دیگر بتوانیم سهم خود را در حوزه بین الملل ایفا نمائیم.
وی اظهار کرد: در همین راستا وجود وب سایتی فعال و روز آمد به زبان انگلیسی که معرف ظرفیت های علمی کشور به خارج از مرزها باشد ضروری بوده و می تواند در این خصوص مثمر ثمر واقع شود.
جرجانی با اشاره به راهبرد تعامل و نزدیکی حوزه علوم پایه با سایر حوزه های سلامت و پزشکی در جهت دستیابی به مرجعیت علمی، تجمیع دانش پایه با دانش بالینی را برای رسیدن به این هدف، مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با شیوه های مختلف سیاستگذاری و ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی و اجرای دوره های کارآموزی و کارورزی این ارتباط بیش از پیش نزدیک خواهد شد. در واقع کاربردی تر کردن رشته های علوم پایه پزشکی به این رشته ها کمک خواهد کرد تا جایگاه مناسب خود را در حوزه سلامت پیدا کنند.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی تقویت دوره های MD-PhD را از دیگر برنامه های دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت و تشویق فارغ التحصیلان رشته های پزشکی عمومی به منظور ادامه تحصیل در گروههای علوم پایه پزشکی از برنامه های این دبیرخانه است و تلاش ما بر این است که با اعمال سیاستها و برنامه ریزی موثر به دانشجویان پزشکی انگیزه لازم جهت ورود به این دوره ها را بدهیم.
به گزارش وبدا وی در پایان ارتقا شیوه و کیفیت برگزاری آزمونهای ورودی و نحوه ارزیابی توانمندیهای فارغ التحصیلان را از دیگر برنامه های در دست اقدام این دبیرخانه برشمرد و اظهار داشت: امیدواریم با کار عمیق مطالعاتی و استفاده از نظر کارشناسان بتوانیم الگوهای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و شیوه های ارزشیابی دانشجویان در دوره تحصیلی را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی ادامه داد: در عین حال نیروهای متخصص آینده باید قدرت خودفراگیری بالایی داشته تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی های نوظهور و جدید به ارائه خدمات تخصصی بپردازند.
وی با تاکید بر ضرورت خلق ثروت دانش بنیان، گفت: با اعمال تغییراتی در برنامه های آموزشی، می توان توانایی فارغ التحصیلان را در کارآفرینی و تولید ثروت های دانش بنیان در کشور افزایش داد.
جرجانی توسعه و گسترش رشته های تخصصی بر مبنای نیازسنجی را از دیگر برنامه های این دبیرخانه نام برد و گفت: به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی در رشته مقاطع و رشته محل های تحصیلی می بایست تحلیل مناسبی از نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در حیطه های مختلف تخصصی داشته باشیم.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با تفکیک نیاز به نیروی انسانی متخصص و تربیت نیرو از یکدیگر، اظهار داشت: وظیفه مسئولان این است که حداکثر بهره برداری را از ظرفیت و منابع انسانی و مالی موجود در کشور در جهت تربیت نیروی انسانی داشته باشند.
وی افزود: با تغییراتی که اخیراً در ساختار هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی صورت گرفته، در حال حاضر شبکه ای از بوردهای تخصصی و صاحبنظران حوزه علوم پایه پزشکی را به عنوان بازوهای تخصصی و مشورتی دبیرخانه در اختیار داریم که این فرصت را به ما می دهد تا با تکیه بر نیازهای همه مناطق آمایشی کشور و با استفاده از نظرات طیف گسترده ای از متخصصین، سیاستگذاری و برنامه ریزی نماییم.
جرجانی به ارتقای کیفیت سوالات و آزمونهای حوزه علوم پایه پزشکی اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: با هماهنگی هایی که با مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور صورت گرفته است در تلاش هستیم تا با مشارکت تمامی اعضای هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی، گنجینه سئوالات استاندارد را فراهم نماییم تا با این رویکرد هم روند طراحی و انتخاب سوال با کیفیت، دقت و سهولت بیشتری انجام شود و هم مشکلات اجرایی و هزینه های برگزاری آزمون کاهش یابد.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی ادامه داد: در همین راستا درخواست دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی از همه دبیران بورد مناطق آمایشی این است که با همکاری اعضای هیات ممتحنه و سایر اعضای هیات علمی توانمند منطقه آمایشی در تولید دفترچه سوالات استاندارد برای آزمونهای مختلف مرتبط با رشته فعالیت نموده و آن را برای بهره برداری در بانک سوال به مرکز سنجش ارسال نمایند.
وی با اشاره به لزوم کاهش تصدی گری در دبیرخانه علوم پایه، نقش حمایتگر مسئولان و معاونت های آموزشی دانشگاه های مناطق آمایشی را از فعالیتهای دبیران و اعضای هیات های ممتحنه و ارزشیابی مناطق آمایشی مورد تاکید قرار داده و تصریح کرد: در این راستا از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هماهنگی های لازم با مسئولان دانشگاهها صورت پذیرفته تا تسهیلات و امکانات لازم را برای دبیران بورد و در راستای انجام وظایف و مسئولیتهای آنان فراهم نمایند.
جرجانی ضمن بیان مزایای استفاده از تکنولوژی در برگزاری جلسات و نشستهای تخصصی پرداخت و گفت: تشکیل جلسات مجازی و وبینار برای برگزاری این قبیل نشستها به دبیران محترم بورد توصیه شده است.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی با اشاره به اهمیت داشتن ارتباطات و فعالیت در عرصه بین الملل با توجه به پتانسیل علمی موجود در کشور اظهار داشت: اجرای برنامه های آموزشی مشترک با مراکز خارج از کشور و پذیرش دانشجوی خارجی از دیگر برنامه های دبیرخانه شورای علوم پایه پزشکی است تا بدین ترتیب هم در زمینه تولید دانش و هم در حوزه تربیت نیروی انسانی برای منطقه و کشورهای دیگر بتوانیم سهم خود را در حوزه بین الملل ایفا نمائیم.
وی اظهار کرد: در همین راستا وجود وب سایتی فعال و روز آمد به زبان انگلیسی که معرف ظرفیت های علمی کشور به خارج از مرزها باشد ضروری بوده و می تواند در این خصوص مثمر ثمر واقع شود.
جرجانی با اشاره به راهبرد تعامل و نزدیکی حوزه علوم پایه با سایر حوزه های سلامت و پزشکی در جهت دستیابی به مرجعیت علمی، تجمیع دانش پایه با دانش بالینی را برای رسیدن به این هدف، مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: با شیوه های مختلف سیاستگذاری و ایجاد تغییرات در برنامه های آموزشی و اجرای دوره های کارآموزی و کارورزی این ارتباط بیش از پیش نزدیک خواهد شد. در واقع کاربردی تر کردن رشته های علوم پایه پزشکی به این رشته ها کمک خواهد کرد تا جایگاه مناسب خود را در حوزه سلامت پیدا کنند.
دبیر شورای علوم پایه پزشکی و بهداشت و تخصصی تقویت دوره های MD-PhD را از دیگر برنامه های دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی برشمرد و خاطرنشان کرد: حمایت و تشویق فارغ التحصیلان رشته های پزشکی عمومی به منظور ادامه تحصیل در گروههای علوم پایه پزشکی از برنامه های این دبیرخانه است و تلاش ما بر این است که با اعمال سیاستها و برنامه ریزی موثر به دانشجویان پزشکی انگیزه لازم جهت ورود به این دوره ها را بدهیم.
به گزارش وبدا وی در پایان ارتقا شیوه و کیفیت برگزاری آزمونهای ورودی و نحوه ارزیابی توانمندیهای فارغ التحصیلان را از دیگر برنامه های در دست اقدام این دبیرخانه برشمرد و اظهار داشت: امیدواریم با کار عمیق مطالعاتی و استفاده از نظر کارشناسان بتوانیم الگوهای پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی و شیوه های ارزشیابی دانشجویان در دوره تحصیلی را به نحو مطلوبی ارتقا دهیم.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/KPmn