مصرف حبوبات در ایران روند کاهشی داشته است
مدیرگروه سیاستگذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشکده تغذیه دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه پژوهشهای انستیتو نشان داده که مصرف لبنیات و گوشت قرمز در سالهای اخیر رو به کاهش بوده است، گفت: پژوهشها نشان میدهد مصرف پرندگان و تخمپرندگان در سالهای اخیر تغییری نکرده است؛ اما مصرف حبوبات روند کاهشی داشته است.
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، فاطمه محمدی نصرآبادی در نشست "بررسی چالشهای تبلیغات مواد غذایی از دیدگاه ذینفعان" که صبح امروز چهارشنبه در دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: علیرغم روند کاهشی قند و شکر مصرفی در سالهای اخیر به نظر میرسد مواد حاوی قند و شکر مثل شیرینیها و نوشیدنیها در رژیم غذایی افزایش یافته باشد.
مدیرگروه سیاستگذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشکده تغذیه دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به مقادیر توصیهشده درباره کل روغنها و چربیهای دریافتی از غذا "۳۰ درصد انرژی" و قندها "۱۰ درصد انرژی دریافتی" نیاز به اصلاح الگوی مصرف با توجه به تحلیل بازار احساس میشود.
وی درباره مهمترین منبع دریافت نمک در سبد غذایی ایرانیان، گفت: ۵۳ درصد نمک در سبد غذایی ایرانیان از نمک اضافه شده به غذا تامین میشود، ۱۲.۵ درصد نمک از نان، ۵.۳ درصد از پنیر، ۴.۷ درصد از دوغ و بقیه نمکها از سایر مواد غذایی تامین میشود.
محمدینصرآبادی گفت: در ایالات متحده، غذاها و آشامیدنیها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آگهیهای تلویزیونی را تشکیل میدهند، در ایران میزان تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است. در میان تبلیغات تلویزیونی در ایران، تبلیغات غذاهای چرب غلیظ از جمله شکلات، نوشابه، غلات حجیم (پفک)، بستنیها و کیکها بیشترین میزان را دارند، شواهد قوی حاصل از مطالعات نشاندهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شکلدهی عادات غذایی ناسالم به ویژه در کودکان و نوجوانان است.
مدیرگروه سیاستگذاری تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه دانشکده تغذیه دانشگاه علومپزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به مقادیر توصیهشده درباره کل روغنها و چربیهای دریافتی از غذا "۳۰ درصد انرژی" و قندها "۱۰ درصد انرژی دریافتی" نیاز به اصلاح الگوی مصرف با توجه به تحلیل بازار احساس میشود.
وی درباره مهمترین منبع دریافت نمک در سبد غذایی ایرانیان، گفت: ۵۳ درصد نمک در سبد غذایی ایرانیان از نمک اضافه شده به غذا تامین میشود، ۱۲.۵ درصد نمک از نان، ۵.۳ درصد از پنیر، ۴.۷ درصد از دوغ و بقیه نمکها از سایر مواد غذایی تامین میشود.
محمدینصرآبادی گفت: در ایالات متحده، غذاها و آشامیدنیها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد آگهیهای تلویزیونی را تشکیل میدهند، در ایران میزان تبلیغات تلویزیونی مواد غذایی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد است. در میان تبلیغات تلویزیونی در ایران، تبلیغات غذاهای چرب غلیظ از جمله شکلات، نوشابه، غلات حجیم (پفک)، بستنیها و کیکها بیشترین میزان را دارند، شواهد قوی حاصل از مطالعات نشاندهنده نقش مهم تبلیغات غذاهای ناسالم در شکلدهی عادات غذایی ناسالم به ویژه در کودکان و نوجوانان است.
در ادامه هدایت حسینی، رییس انستیتو تحقیقات تغذیه گفت: امروزه به نقش جادویی و سحرآمیز تحقیقات اعتقاد داریم. از ابزار تبلیغات میتوان به جهت مثبت و یا خدای ناکرده منفی استفاده کرد. تبلیغات جزئی از اقتصاد حوزه غذا است و باید واقعیتها به مصرفکننده گفته شود.
وی با اشاره به تاثیر رسانه بر افکار و اعتقادات و آداب و رسوم اظهار کرد: خوب است از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیهای استفاده کنیم. اگر لبنیات به مقدار زیاد تبلیغ شود، مصرف آن افزایش مییابد. اگر الگوی غذایی سالم در جامعه به وجود بیاید، مشکلات سلامت کاهش مییابد.
به گزارش ایسنا رییس انستیتو تحقیقات تغذیه در پایان اضافه کرد: آمار وزارت بهداشت نشان میدهد که ۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانیها بیماریهای غیرواگیر است. میتوان با تغذیه بهتر کیفیت زندگی را بالا برد.
وی با اشاره به تاثیر رسانه بر افکار و اعتقادات و آداب و رسوم اظهار کرد: خوب است از تبلیغات برای اصلاح رفتار تغذیهای استفاده کنیم. اگر لبنیات به مقدار زیاد تبلیغ شود، مصرف آن افزایش مییابد. اگر الگوی غذایی سالم در جامعه به وجود بیاید، مشکلات سلامت کاهش مییابد.
به گزارش ایسنا رییس انستیتو تحقیقات تغذیه در پایان اضافه کرد: آمار وزارت بهداشت نشان میدهد که ۸۰ درصد علل مرگ و میر ایرانیها بیماریهای غیرواگیر است. میتوان با تغذیه بهتر کیفیت زندگی را بالا برد.
پایان پیام/
https://www.pezeshkanoghanoon.ir/p/yWbl